Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-vuotias pissaa ilmeisesti tahallaan housuunsa ja kastelee vuoteensa joka yö

Vierailija
17.12.2018 |

En tiedä, mikä tähän auttaisi. Housuja ja kalsareita menee noin 5-6 kpl likaisiksi päivittäin ja joudun pesemään lakanapyykkiä päivittäin. Lisäksi hän joskus aamulla menee pissaisena mun sänkyyni makoilemaan, joten joudun pesemään omatkin lakanani lähes päivittäin. Lisäksi pissalla käydessään hän pissaa puolet kerroista wc: n lattialle tahallaan, joten joudun pesemään lattian monta kertaa päivässä. Mikä tuollaiseen voisi auttaa ja mistä se voisi aiheutua? Lapsi on tavallaan "erityislapsi", mutta kyseinen tapa on tullut kuvioihin aivan hiljattain.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että se on tahallista eikä esim. virtsatulehdus?

Vierailija
2/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat ja muovihousut jalkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa niin paljon positiivista palautetta tosta sänkyyn pissaamisesta, siksi se sitä tekee. Eikun voisko johtua nimenomaan siitä erityisyydestä, psyykkisistä ongelmista? Ja  onhan fyysiset (aivopaineet ym.) jo poissuljettu?.

Yöksi yövaippa. 

Vierailija
4/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia ja autismi tutkittu?

Vierailija
5/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin normaalisti kehittyneen kuusivuotiaan laittaisin itse pyyhkimään lattian jos todellakin tahallaan sille pissaa. Ellei se auta, pitää aikuisen mennä mukaan vessaan varmistamaan, että tuotos osuu minne kuuluukin. 

Vierailija
6/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla jotain psyykkistä. Suosittelen selvittämään.

"Vuoteenkastelu ei ole sairaus. Joillakin lapsilla kyky hallita virtsaamistaan kehittyy myöhemmin kuin toisilla. Vahinkoja sattuu joten varaudu niihin esimerkiksi suojaamalla vuode patjansuojuksella tai muovitetulla froteella. Lapsi ei kastele vuodetta tahallaan. Lapsi voi itsekin olla harmissaan vuoteen kastumisesta. Harmi vain kasvaa, jos vanhempi hermostuu siitä.

Jos lapsella esiintyy yökastelua, mieti, onko perheessänne tai elämäntilanteessanne tapahtunut muutoksia viime aikoina? Jo kuivaksi oppinut lapsi voi reagoida uusiin tilanteisiin, kuten päiväkodin aloittamiseen vuoteenkastelulla. Tällöin kastelu on usein ohimenevää. Uudelleen alkanut kastelu voi olla merkki myös virtsatietulehduksesta.

Käänny neuvolan puoleen, jos yli 5-vuotias lapsi kastelee öisin säännöllisesti. Kun lapsi kasvaa, yökastelu voi vaikuttaa hänen sosiaaliseen kehitykseensä ja itsetuntoonsa, sillä lapsi itse saattaa kokea kastelun häpeälliseksi."

Vierailija
7/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka menisitte lääkäriin tutkituttamaan vaivoja?

Vierailija
8/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on tahallista. Vie lapsi tutkimuksiin. Itse olin pienenä yökastelija jopa 10v. asti. Vihdoin äitini vei minut lääkäriin. Minulla todettiin ongelmia pidätyskyvyn kanssa, tilanne vaati hoitoa. Hyvällä hoidolla asiat korjautuivat. Toimi heti, odottamalla asiat vain mutkistuvat ja lapsi tuntee häpeää/ syyllisyyttä tilanteen johdosta.

Vierailija
9/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkituttaisin  ensin fyysiset ongelmat ja sen jälkeen mahdolliset psyykkiset. 

Mutta heti vain lääkäriin

Vierailija
10/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on tahallista. Vie lapsi tutkimuksiin. Itse olin pienenä yökastelija jopa 10v. asti. Vihdoin äitini vei minut lääkäriin. Minulla todettiin ongelmia pidätyskyvyn kanssa, tilanne vaati hoitoa. Hyvällä hoidolla asiat korjautuivat. Toimi heti, odottamalla asiat vain mutkistuvat ja lapsi tuntee häpeää/ syyllisyyttä tilanteen johdosta.

Aika karua olla 10vuotiaana vaipoissa vain siksi, että asiaa ei saatu tutkittua! :(

Vierailija
11/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tapa on uusi, selvitä sen syy. Oletko puhunut lapselle asiasta? Onko perheessä tai muualla lähipiirissä tapahtunut viimeaikoina äkillisiä muutoksia, mitkä olisivat voineet ahdistaa lasta? Lapsi saattaa väliaikaisesti "taantua" pienten lasten tapoihin joskus, mikäli elämässä tapahtuu yllättäviä muutoksia, kuten avioero tai muuta arkea mullistavaa. Olisiko joku lastenpsykologi tai vastaava, jonka kanssa voisi jutella tilanteesta?

Vierailija
12/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen samaa, mutta olen paljon vanhempi. m41

Vierailija
13/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna remmin laulaa taas.

Vierailija
14/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin normaalisti kehittyneen kuusivuotiaan laittaisin itse pyyhkimään lattian jos todellakin tahallaan sille pissaa. Ellei se auta, pitää aikuisen mennä mukaan vessaan varmistamaan, että tuotos osuu minne kuuluukin. 

Kyllä meillä jo 4v luuttuaa ohjatusti/autetusti jälkiään, ei siksi että "siitäs sait" vaan siksi että "näin toimitaan jos käy vahinko", sivubonuksena jos muistaisi seuraavalla kerralla tähdätä. Hän siis välillä kiireessä (leikkimään) suihkii mihin sattuu eikä edes sano, ja sit seuraava vessaan menijä astuu lätäkköön tai istahtaa märälle pytyn renkaalle.

Kun kolmannen kerran samalla viikolla jynssää lähtökiireessä hanuriaan toisen pissata niin alkaa väkisin miettiä miten saisi lapsen hoksaamaan että siitä on vaivaa jos ei viitsi tähdätä.

Vierailija
15/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käyttämään vyöhyketerapeutilla lasta. Monia hyviä kokemuksia sen kautta.

Vierailija
16/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika karua olla 10vuotiaana vaipoissa vain siksi, että asiaa ei saatu tutkittua! :(

Miten yökastelua tutkitaan? Meillä on 7v yökastelija, ja kyllä me lääkärillä erinäisiin kysymyksiin vastattiin mutta ei lasta sen ihmeemmin tutkittu. Lääkäri totesi vain että vaaraton riesa, voidaan hoitaa jos lasta vaivaa mutta muuten fiksuinta on odottaa. Jäimme odottamaan, lapsi käyttää vaippoja joten yöunet tai iho ei kärsi.

Vierailija
17/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen käyttämään vyöhyketerapeutilla lasta. Monia hyviä kokemuksia sen kautta.

Justiisa.

Ihan takuulla auttaakin.

Mistä näitä huuhaa uskomustieteilijöitä oikein sikiää....

Vierailija
18/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti pissaa tahallaan vuoteeseensa.

Kyllä on jokin vaiva hänellä.

Jos ei kuusivuotiaana ole vielä oppinut kuivaksi, niin jotain vikaa on joko fyysistä tai psyykkistä.

Onko esikoulussa, keskusteletko hänen kanssaan päivän tapahtumista. Jos vaikka joku kiusaa.

Vierailija
19/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut vaipoissa, vaan olin yökastelija. Sängyssä oli useampi muovilakana ja minua joskus herätettiin yöllä vessaan. Kaikesta huolimatta, kurjinta oli kuitenkin herätä aamulla märässä yöpuvussa ja häpeäntunne mielessä. Lääkäriin menemisellä ajoissa ja vähällä vaivalla, olisin säästynyt monelta nöyryytykseltä ja itsesyytökseltä.

-8

Vierailija
20/44 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai soita astral-tvseen. Siellä on kaukoparantaja, jonka parannus jatkuu viikkoja puhelun loppumisen jälkeen.

Ei kun älä vain soita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän