Työtodistukseen tuli työtaidosta ja käytöksestä hyvä, vaikka palaute koko ajan kiitettävää
Sain työtodistuksen postissa, kun olen joutunut jäämään raskauskomplikaatioiden takia varhain äitiyslomalle. Työsuhde oli määräaikainen, reilun vuoden mittainen. Sain kiitettävän arvostelun sijasta hyvän työtaidosta ja käytöksestä.
Halusin tehdä työn erityisen hyvin:
-joustin, jäin ylitöihin.
-sanoin hyvin harvoin ei, jos joku minulta jotain extrapalvelusta pyysi.
-otin ylimääräisiä vastuita työpaikalla, esim.paikkasin henkilöä, joka yllättäen irtisanoutui. Minulle sanottiin, että saan hänen työtehtävistään (eri kuin minulla) työtodistukseen maininnan, että näitäkin olen hoitanut omien tehtävien ohella (en saanut), vaikka palkkaa ei voida nostaa, mutta muistetaan työtodistuksessa.
- otin harteilleni pomonkin töitä.
Olen kaikista edellisistä paikoista saanut yleensä kiitettävän, jopa erinomaisen ja nyt ihmetyttääkin. Vaikuttaako todella sairauslomalle jäänti näin paljon? Jouduin sairaslomista ja palkanmaksun epäselvyyksistö olemaam liittoon yhteydessä ja sieltä lakimieheltä tuli työnantajalle oikaisu, oisiko se vaikuttanut asiaan? Näissäkään en alkanut riitelemään,vaan säilytin asialinjan. Halasin kaikkia kun viimeisen sairaslomatodistuksen vein. Raskauskomplikaatioille en voi mitään.
Minusta on todella kieroa ja kaksinaamaista, että kehumalla ja ylistämällä saadaan työntekijä tekemään selkänahastaan ja sitten kun tulee arvostelun paikka, annetaan suppeahko työnkuvaus (joka oli tehty hutaisenalla, ei ollut kaikkeea mitä tein) ja sitten;
Työtaito ja käytös hyvä.
Kyllä suututtaa! Jos tietäisin että olisin hoitanut hommani "kuhan vaan" tyytyisin hyvään, mutta tiedän että hoisin kiitettävästi.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen työntekijä ei olisi jäänyt saikulle vaan hoitanut hommia etänä tms.
Erinomainen työntekijä ei olisi hankkiutunut raskaaksi kesken sopimuskauden vaan olisi hoitanut velvollisuutensa sopimuksen mukaisesti.
Ilman muuta yhteyttä työnantajaan ja kysymään, mikä mätti. Todennäköisesti saat epämääräistä vihjailua siitä, että et ollutkaan hyvä tiimityöntekijä, kun kehtasit vaatia sen, mikä sinulle kuuluu, mutta vähintäänkin saat työnantajan harkitsemaan kahdesti, kun yrittää tehdä samaa kampitusta seuraavalle. Ei kannata vaan niellä kaikkea niin kuin täällä kehotetaan. Rakentava keskustelu on parempi kuin ei mitään, ja vaikka työnantaja ei kykenisikään perustelemaan päätöstään, saa hän ainakin selvän tiedon siitä, mitä mieltä sinä asiasta olet. Palautetta kun voi antaa molempiin suuntiin.
Taidan tietää mistä,firmasta on kyse. Omassa työtodistuksessa oli myös arvioitu käytös.
Käytös oli hyvä ja osaaminen kiitettävä. Huvittavaa tässä oli se että puolen vuoden aikana näin esimiestä tasan kolme kertaa. Käytös ei kuulu työtodistukseen arviona. Oikea tapa on mainita yhteistyökyvykkyys ja tiimityöskentely. Kannattaa välttää työpaikkaa jossa arvostellaan käytöstä. Kusettavat kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
"Se, joka itsensä ylentää, se alennetaan"
Vanha suomalainen sananlasku.
En tiennytkään että Raamattu on alunperin suomalainen teos.
Vierailija kirjoitti:
"Se, joka itsensä ylentää, se alennetaan"
Vanha suomalainen sananlasku.
Miten ap on itseään ylentänyt jos jatkuvasti on kehuttu ja kiitelty?
Olen pahoillani.
Aiemmissa työtodistuksissani kumpikin oli kiitettävä, kunnes minut nakattiin yt-neuvotteluissa ulos suuresta konsernista, kun olin syöpähoitojen vuoksi sairauslomalla. Kumpikin tieto laitettu hyväksi. Olin valittanut esimiehestä, joka kävi minuun käsiksi työkaverien nähden. Samasta esimiehestä oli valittanut puoli osastoa, koska hänen käytöksensä oli kauhistuttavaa, mutta johto ei reagoinut palautteisiin. Onneksi järkyttävä muori jäi eläkkeelle.
Onnekkaasti paranin, mutta en voi missään käyttää saamaani työtodistusta, vaan minun pitää käyttää suppeampaa versiota.
Harmittaa, kun tämä on se todistus, millä haen vuoden parin päästä töitä.. sen takia halusin hikipingottaa, että hyvän ja ahkeran kuvan jätän, kun esikoista odotan ja haluan ettei kukaan pääse sanomaan, että olisin tehnyt työni huonosti tai keskinkertaisesti.
Työpaikalla oli ongelmia vaihtuvuudessa, kun olin ollut puoli vuotta töissä, yksi työntekijä potkittiin pois ja minua ennen 2 työntekijää potkittiin pois. Kyllä minäkin välillä mietin, potkitaanko minut pois ja sen takia muut työpaikalla olijat ohjeistivat minut ottamaan liiton taakseni, koska työpaikalla ongelmia ollut ennenkin.
Siltikin suututtaa, kun halusin kaikesta huolimatta pelata yhteen hiileen.
Joku kyseli raskauskomplikaatioista, että oliko ne tosia.. joo, joku on sinutkin synnyttänyt, että turpa kiinni vaan. ❤️
Ap
Vierailija kirjoitti:
Raskauskomplikaatioiden takia jäädään sairauslomalle, ei varhennetulle äitiyslomalle. Oliko "supistuksia" vai "selkäkipuja"?
"Ikävää", että vanhempiesi ehkäisy petti.
ohis
Hassua että vieläkin tuo "käytös" yhtenä arviointikriteerinä. Itse sain vastaavan todistuksen, mutta siitä on jo kymmenen vuotta. Sain lappuun kiitettävät, vaikka olin ihan tavis työssä joka ei koskaan erottunut mitenkään tai jauhanut paskaa omasta erinomaisuudestaan. Ilmeisesti siitä pidettiin. Hoitoalalla siis tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sairauslomat saa arvioon vaikuttaa!
Tietenkin ne vaikuttavat.
Turpa kiinni vain on paskan työntekijän asenne.,.
Vaikuttaa siltä näin rivien välistä luettuna, että saat todellakin olla tyytyväinen edes tuohon arvioon. Kyllä teikäläiset oman hännän nostajat ja suupaltit tunnetaan.
Vierailija kirjoitti:
Hassua että vieläkin tuo "käytös" yhtenä arviointikriteerinä. Itse sain vastaavan todistuksen, mutta siitä on jo kymmenen vuotta. Sain lappuun kiitettävät, vaikka olin ihan tavis työssä joka ei koskaan erottunut mitenkään tai jauhanut paskaa omasta erinomaisuudestaan. Ilmeisesti siitä pidettiin. Hoitoalalla siis tämä.
Niin minäkin sain jokaisessa työpaikassa kiitettävän, kunnes sairastuin syöpään ja työsuhteeni päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairauslomat saa arvioon vaikuttaa!
Tietenkin ne vaikuttavat.
Miten sairausloma vaikuttaa työtaitoon? Entä käytökseen?
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan, vauvapalstallakin. Tyhmään kommenttiin saa ja pitää vastata yhtä tyhmästi, että tyhmä oppii normaalia vuorovaikutusta (turpa kiinni-kommentointi edelliselle).
Kyllä sapettaa ja pirusti.
Joo, sairasloma ei saa vaikuttaa.
Ap
Mä aikoinaan sain hyvän kiitettävän sijaan, koska "meillä on täällä tapana että kaikki jotka irtisanoutuu niin ei saa kiitettävää vaan korkeintaan hyvän". Just. Olin nuori ja tyhmä, en vienyt asiaa eteenpäin.
Viisas pyytää työtodistuksen ensin suppeana ja sen saatuaan vielä arvion kanssa niin voi sitten valita kumpaa näyttää seuraavaan paikkaan hakiessaan. Työnantajalla ei ole velvollisuutta muuttaa arviotaan tai antaa uutta, suppeampaa työtodistusta jos alkuperäinen arvio ei työntekijää miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan, vauvapalstallakin. Tyhmään kommenttiin saa ja pitää vastata yhtä tyhmästi, että tyhmä oppii normaalia vuorovaikutusta (turpa kiinni-kommentointi edelliselle).
Kyllä sapettaa ja pirusti.
Joo, sairasloma ei saa vaikuttaa.
Ap
Juu asenne asenne asenne. Et vaikuta unelmatyökamulta. Tai työntekijältä.
Oikein mukavaa synnytystä ja äitiyslomaa.
Erinomainen työntekijä ei olisi jäänyt saikulle vaan hoitanut hommia etänä tms.