Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtodistukseen tuli työtaidosta ja käytöksestä hyvä, vaikka palaute koko ajan kiitettävää

Vierailija
15.12.2018 |

Sain työtodistuksen postissa, kun olen joutunut jäämään raskauskomplikaatioiden takia varhain äitiyslomalle. Työsuhde oli määräaikainen, reilun vuoden mittainen. Sain kiitettävän arvostelun sijasta hyvän työtaidosta ja käytöksestä.

Halusin tehdä työn erityisen hyvin:
-joustin, jäin ylitöihin.
-sanoin hyvin harvoin ei, jos joku minulta jotain extrapalvelusta pyysi.
-otin ylimääräisiä vastuita työpaikalla, esim.paikkasin henkilöä, joka yllättäen irtisanoutui. Minulle sanottiin, että saan hänen työtehtävistään (eri kuin minulla) työtodistukseen maininnan, että näitäkin olen hoitanut omien tehtävien ohella (en saanut), vaikka palkkaa ei voida nostaa, mutta muistetaan työtodistuksessa.
- otin harteilleni pomonkin töitä.

Olen kaikista edellisistä paikoista saanut yleensä kiitettävän, jopa erinomaisen ja nyt ihmetyttääkin. Vaikuttaako todella sairauslomalle jäänti näin paljon? Jouduin sairaslomista ja palkanmaksun epäselvyyksistö olemaam liittoon yhteydessä ja sieltä lakimieheltä tuli työnantajalle oikaisu, oisiko se vaikuttanut asiaan? Näissäkään en alkanut riitelemään,vaan säilytin asialinjan. Halasin kaikkia kun viimeisen sairaslomatodistuksen vein. Raskauskomplikaatioille en voi mitään.

Minusta on todella kieroa ja kaksinaamaista, että kehumalla ja ylistämällä saadaan työntekijä tekemään selkänahastaan ja sitten kun tulee arvostelun paikka, annetaan suppeahko työnkuvaus (joka oli tehty hutaisenalla, ei ollut kaikkeea mitä tein) ja sitten;
Työtaito ja käytös hyvä.

Kyllä suututtaa! Jos tietäisin että olisin hoitanut hommani "kuhan vaan" tyytyisin hyvään, mutta tiedän että hoisin kiitettävästi.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan, vauvapalstallakin. Tyhmään kommenttiin saa ja pitää vastata yhtä tyhmästi, että tyhmä oppii normaalia vuorovaikutusta (turpa kiinni-kommentointi edelliselle).

Kyllä sapettaa ja pirusti.

Joo, sairasloma ei saa vaikuttaa.

Ap

Juu asenne asenne asenne. Et vaikuta unelmatyökamulta. Tai työntekijältä.

Oikein mukavaa synnytystä ja äitiyslomaa.

Mukavaa ja miellyttävää loppuelämää sinullekin. Taidat olla empaattinen ihminen, joka sallii tunteet toisille, niin hyvät kuin huonot.

Ap

Vierailija
42/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan, vauvapalstallakin. Tyhmään kommenttiin saa ja pitää vastata yhtä tyhmästi, että tyhmä oppii normaalia vuorovaikutusta (turpa kiinni-kommentointi edelliselle).

Ap

Myöskin logiikkasi vetää ihmisistä johtopäätöksiä muutamien viestien perusteella ja ilkeillen toivottaa kivualiasta synnytystä kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Olet peruskiusaaja hater.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiljuitko noin töissäkin kun ei ollut kivaa. Vai hoiditko tyylillä myös vaikeat tilanteet.

Vierailija
44/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Myöskin logiikkasi vetää ihmisistä johtopäätöksiä muutamien viestien perusteella ja ilkeillen toivottaa kivualiasta synnytystä kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Olet peruskiusaaja hater.

Ap

Kuten sinäkin

Vierailija
45/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kiljuitko noin töissäkin kun ei ollut kivaa. Vai hoiditko tyylillä myös vaikeat tilanteet.

Miksei ihminen voi olla harmissaan? Mikseivoi napauttaa jos joku on typerä? Kyllä tyhmienkin pitää jossain vaiheessa kasvaa ulos tyhmyydestään. Ei ole väärin toisaalta olla tyhmäkään.

Vierailija
46/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihan totta! Kauhean ilkeitä/kylmiä ihmisiä jotkut kommentoijat.

Asia on tuore ja epäreilu, tottakai ap:ta harmittaa, lievästi sanottuna.

Vierailija
47/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota aamupäivän höpöpillerisi ja lopeta vieraan ihmisen kiusaaminen. Sinun paha olosi EI ole riittävä syy toisen ihmisen kaltoinkohteluun. 

ohis

Vierailija
48/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ap ei liene se arvostelu työtodistuksessa vaan se kuinka lähdit työpaikalta juristien kanssa. Ja ay-tuen kanssa. Joten et voi käyttää heitä suosittelijoina. Et ketään tuosta työpaikasta. Koska jos uusi firma kysyy ongelmista he joutuvat vastaamaan totuuden

Vierailija
49/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ollut tulityökurssi vaan asiantuntijayhteisö, joka merkitsikin minulle jotain. Olin osa tiimiä ja tulin hyvin toimeen.

Kyllä suututtaa!

Ap

Jep, tätä se on tänä päivänä työyhteisöissä. Vaikka tulet kaikkien kanssa hyvin toimeen ja joustat joustamasta päästyäsi, teet ylimääräistä, autat toisia, teet omat työsi ajallaan ja hyvin, kehität työtäsi jne. Olet vain "hyvän" arvoinen jos sitäkään. Silti jäät ilman vakipaikkaa tai sopimusta ei jatketa. Joka käänteessä kehutaan hyväksi työntekijäksi ja luvataan maita ja mantuja. Totuus tulee silmille kuitenkin jossain vaiheessa, olet suurinpiirtein nollan arvoinen. Tuttu juttu, just itse samaa koen täällä omalla työmaallani. Ja itse asiassa vielä paljon pahempaakin. Mitään arvosteluja en kyllä työtodistukseeni pyydä. Ja sitten ihmetellään kun ei ole ihmisillä/työttömillä työhaluja. Yrittäjät itkee kun eivät saa hakemuksia ja motivoituneita tekijöitä. Vaatimukset on tähtitieteellisiä ja pitää olla "hyvä tyyppi" (lue:ruskeakielinen). Mistä sen motivaation kaivat jos kuvatunkaltaista kohtelua on saanut jo useammalla työpaikalla? Päälimmäinen tunne kuitenkin on aina "hyväksikäytetty".

Vierailija
50/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jossain peruskoulussa? Pyytää työtodistuksen ja jos meni hyvin niin suosituskirjeen.

Vierailija
51/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin työpaikalta minun ymmärtääkseni hyvissä väleissä ja esimiehetkin ihan halasivat ja olin koko ajan siinä uskossa, että kaikki on hyvin, vaikka jouduinkin käyttämään yhden vastineen juristilla ja siitä ei sen suurempaa äläkkää noussut minun tai heidän puoleltaan ja asia korjaantui minun edukseni/siten miten laki sanoo.

Kaippa sitten kuitenkin on vaikuttanut se, että jouduin olemaan poissa raskauden takia ja hieman taistelemaan tuolleen lievästikin, vaikkakin hyvä keskusteluyhtys jäi, mutta ilmeisesti kolautin kuitenkin sen verran ta:n egoa, että kiitettävää ei tullut.

No, tiedän oman arvoni ja sen että tein tosi hyvää ja upeaa työtä! Minulla on myös hyvät suosittelijat edellisistä paikoista jotka mielellään minua suosittavat ja pitävät minusta. Eli ei sinänsä hätää ja minun työitsetuntoa ei tämä yksi notkahdus kaada. Ei sitten millään.

Jos siinä paperisessa todistuksessa olisi lukenut, että kiitettävä, niin tätä ahdistusta ei olisi tullut.. yritän päästä yli tästä ja eihän sitä tiedä jos he vaikka korjaisivat työtodistuksen, koska laitoin viestiä, että kaipaan perusteluja hyvä-arvioinnille, sekä siihen pitää laittaa maininta niistä muista tehtävistä jotk otin kontolleni, vaikka ei olisi tarvinnut.

Ap

Vierailija
52/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ollut tulityökurssi vaan asiantuntijayhteisö, joka merkitsikin minulle jotain. Olin osa tiimiä ja tulin hyvin toimeen.

Kyllä suututtaa!

Ap

Jep, tätä se on tänä päivänä työyhteisöissä. Vaikka tulet kaikkien kanssa hyvin toimeen ja joustat joustamasta päästyäsi, teet ylimääräistä, autat toisia, teet omat työsi ajallaan ja hyvin, kehität työtäsi jne. Olet vain "hyvän" arvoinen jos sitäkään. Silti jäät ilman vakipaikkaa tai sopimusta ei jatketa. Joka käänteessä kehutaan hyväksi työntekijäksi ja luvataan maita ja mantuja. Totuus tulee silmille kuitenkin jossain vaiheessa, olet suurinpiirtein nollan arvoinen. Tuttu juttu, just itse samaa koen täällä omalla työmaallani. Ja itse asiassa vielä paljon pahempaakin. Mitään arvosteluja en kyllä työtodistukseeni pyydä. Ja sitten ihmetellään kun ei ole ihmisillä/työttömillä työhaluja. Yrittäjät itkee kun eivät saa hakemuksia ja motivoituneita tekijöitä. Vaatimukset on tähtitieteellisiä ja pitää olla "hyvä tyyppi" (lue:ruskeakielinen). Mistä sen motivaation kaivat jos kuvatunkaltaista kohtelua on saanut jo useammalla työpaikalla? Päälimmäinen tunne kuitenkin on aina "hyväksikäytetty".

Kiitos ymmärryksestä! Kuvaat tilannetta ihan samoin kuin voisin tilannetta kuvailla. Joo, tästä viisastun etten enää pyydä arviota. Kyllä pitää sapettaa ja lujaa. Tavallaan tulee ajatus että enpä ois tehny yhtään mitään ylimääräistä kuin vaan sitä mitä työsopimuksessa lukee ja kaikesta muusta olisimme neuvotelleet palkankorotuksen kera.

Ap

Vierailija
53/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin turha kiukutella jälkikäteen. Olisi tosiaan kannattanut pyytää lisää palkkaa uusista hommista.

Vierailija
54/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä hiton takia sinä pyysit arvosteluja työtodistukseen ja sitten loukkaannut kun työnantaja ei näekään kykyprofiilisia samalla tavalla kun sinä?!

Tässäpä se onkin, sain kauttaaltaan työsuhteen aikana kiitettävää palautetta ja ylistystä tekemästäni työstä. Nyt palaute on RISTIRIIDASSA kirjallisen palautteen kanssa. En ihmettelisi arvosanaa, jos muutoin olisi.

Ap

Sinua on kehuttu suullisesti ja myös kirjallisen arvion perusteella olet suoriutunut työstäsi hyvin, mikä tässä mielestäsi on ristiriidassa? Ei kai teillä työtodistuksen arvioinnissa käytetä mitään alakoulun rasti ruutuun -menetelmää asteikolla Erinomainen --- Tarvitsee vielä harjoitusta ja sinulle on isketty rasti pykälän päähän erinomaisesta?

Vierailija
55/63 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä työnantajaan ja kysy perusteluita, muistuta myös tuosta mitä luvattiin näkyvän työtodistuksesta.

Kerro oma kantasi, et ainakaan menetä siinä mitään ja jos hyvin ja oikeus käy niin saat sen kiitettävän työtodistuksen.

Ymmärrän pettymyksen ja petetyksi tullun tunnun mutta koita kuitenkin rentoutua ja nauttia vapaastasi ja vauvanodotuksesta <3

Se työnantajako tässä on antanut ainoan alapeukun? Muutoin en voi käsittää kuinka tällaista ehdotusta joku voi alapeukuttaa.

Vierailija
56/63 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jälkeenpäin ajattelen että työpaikalla oli pahoja ilmapiiriongelmia ja johtaminen oli ailahtelevaa ja joitakin yksilöitä suosivaa. Suosio tuli sen perusteella, ketkä osasivat mielistellä parhaiten tai syrjiä alimmaisia. Yhteisössä oli kilpailua Minut poljettiin aivan alakastiin, vaikka en itse näe syytä sille, koska pyrin olemaam mukava kaikille ja auttamaan kaikkia. Ehkä se oli tittelini.

Se kuka lähti pois minun ollessa, reagoi aivan oikein, häntä alettiin polkemaan, kuten hänen edeltäjäänsäkin, joka sai 5kk ennen potkut. Eli ihmisiä kierrätettiin, eikä nähty itsessä syytä.

Kun asiat sotkeentuivat, ja paineet alkoivat taas kasaantua johdon päässä, minuakin alettiin polkemaan ajatuksissa ja myös sanallisesti,nyt asiat loksahtelee paikoilleen. Olin monesti hämmentynyt asioista. Se, että jouduin jäämään sairauslomalle, oli varmaan pelastukseni. Stressi raskausaikana voi altistaa sikiötä eri sairauksille. Se, että jouduin ammattiliiton kanssa puolustamaan omia oikeuksia,johti varmaan siihen, että nyt tuollaisen keskinkerraisen arvion sain,vaikka työsuhteen aikana (kun kaikki meni hyvin) sain kiitettävää palautetta kauttaaltaan.

Näen, että johtaminen tuossa ryhmässä ja tiimissä perustui siihen, että tiettyjä suosittiin ja he myös osallistuivat mielistelyyn ja hierarkian ylläpitoon ja sitten me, ketkä joutui jostain syystä epäsuosioon mm. sairauslomille, olimme ne keitten niskaan epäonnistuminen kaadettiin.

On vapauttavaa ajatella, että minun ei tarvitse palata tuonne vanhempainvapaan jälkeen, ja onneksi minulla on muitakin suosittelijoita, mutta kyllä se harmittaa, että asiat jäivät näin.

Ap

Vierailija
57/63 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä todistus ilman arviointia.

Kysy perusteluja ja kysy suoraan, että vaikuttiko liiton mukaantulo arviointiin. Todennäköisesti vaikutti. Kaikki riita-asiat ovat sellaisia, että mustalle listalle päätyy eikä töitä enää siitä firmasta saa.

Vierailija
58/63 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä on hyvä esimerkki kaikille, että ei kannata uhrata itseään työnantajalle.

Vierailija
59/63 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta itsesäälissä vellominen ja mene eteenpäin. 

Vierailija
60/63 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn todistuksen ilman suosituksia.

On mielivaltaista, miten joku ailahteleva pikkupomo voi vaikuttaa jonkun ihmisen tuleviin uramahdollisuuksiin. Tuntuu hukkaan heiteltyltä ajalta, eipä tosiaan kannata turvattomassa yhteisössä antaa kaikkeaan.

Mikään työyhteisö ei ole pelkästään hyvä tai pelkästään paha. Johdolla on kuitenkin suuri merkitys sille, onko työpaikalla hyvä olla ja saako sen arvostuksen, mitä työntekijänä ansaitsee. Se, osaako aloitteleva pomo erottaa toisistaan mielistelyn ja työnteon, siihen ei voi alaiset välttämättä vaikuttaa.

En missään nimessä tule enää olemaan kyseisen pomon alaisena, enkä usko että hänkään sitä toivoo.

Olen myös huomannut että parhaimmat pomot ovat olleet reiluja ihmisiä, jotka ovat tasaisia ja eivät lähde jokaiseen juoruun ja kahkaukseen mukaan. He ovat mieleltään "miehekkäitä" ja ottavat vastuun mokista, eivätkä pelokkaasti syyttele alaisiaan ja ala puhumaan heistä pahaa. Parhaimmat esimiehet eivät ole koskaan puhuneet minulle pahaa kenestäkään, vaikka aihetta olisi ollut.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan