Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingissä vähävaraiset nuoret toivovat kalliita merkkituotteita lahjoiksi!

Vierailija
13.12.2018 |

Kuitenkin Tampereella saman ry:n kautta toivotaan alushousuja, sukkia ja leffalippuja!

https://yle.fi/uutiset/3-10553065

Näin toivomuspuun, jossa lahjatoiveet olivat merkkituotteita! Kalliita laukkuja, talvitakkeja, rannekelloja, kännyköitä, kosmetologilla irtokynsien laittoa yms. toimenpiteitä. Täysin turhia kosmeettisia toimenpiteitä, silloin kun rahat ovat niukalla ja mielestäni muutenkin.

Olisi edes ollut tarpeellista aknen hoitoa! Ei mitään perus vaan aina kalliimpia merkkituotteita, joita osa paremmin toimeen tulevien tai velkarahalla ostavien perheiden nuorista käyttää statussymboleinaan. Köyhät tai köyhinä itseään pitävät tahtoisivat ilmaiseksi samoja tuotteita!

En ottanut yhtään lappua puusta, kun tympi niin nähdä näitä toiveita! Joukossa saattoi olla myös kohtuullisia toiveita. Ehkä käyn kääntämässä niitä esille.

Kommentit (316)

Vierailija
21/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, munkin kummitytölle piti hommata lahjaksi merkkilaukku, merkkikoru ( hiton kallis eikä ollut edes hopeaa), merkkitennarit, ripsenpidennykset ja hampaidenvalkaisu. Vanhemmat on veloissa ja pienipalkkaisissa töissä, neiti itse ei laita tikkua ristiin minkään asian eteen. Olin ajatellut antaa 50e käteistä, mutta ei se riitä yhteenkään noista toiveista, jotka kaikki odottaa saavansa ja äitinsä jakelee niitä hankittavaksi kummeille ja sukulaisille.

Meillä teini saa toivomansa 29€ t-paidan kummeiltaan ja heidän lapsensa toivoivat pyjamahousuja jotka löytyy Prismadta. Erittäin hyvätuloinen perhe. Ei tulisi mieleenkään hyödyntää puolin tai toisin

Vierailija
22/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni toivoo 400 € robottia, mutta ei saa. En ole ostanut vielä yhtäkään joululahjaa. Ostan karkkia, kirjoja ja askarteluvälineitä ja ehkä jonkun lahjan myös mielijohteesta, jos se on kiva ja tarpeeksi järkevä.

Kerroin jo lapselle, että hän ei saa 400€ lelurobottia, koska ostos ei ole hintansa arvoinen ja kuormittaisi siksi turhaan luontoa! En ole satuillut joulupukista. Kuitenkin hänelle sen saamisessa olisi tärkeää vain näyttää kavereille ja olenkin kertonut miten tästä tarpeesta nostaa statustaan materian avulla on viisainta kasvaa pois. Koulussa yksi kaveri tulee kerskailemaan, sen tiedämme jo edellisistä vuosista. Kaveri tulee myös meille ja jatkaa kerskailuaan, jolloin kerron hänelle, että meillä olisi varaa ostaa, mutta emme tahdo, koska  materia ei ole tärkeintä, mitä voi saada.

Tulot yli 10 000 €/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkkitietoisuus on? Tahdotko Mielen pyykinpesukoneen? Onko Canada Goose takki käytännöllinen vai viekö se liikaa tilaa? Onko se helppo muuttaa rahaksi? Sopiva merkkitietoiselle teinille?

Vierailija
24/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoa saa vaikka kultaista valtaistuinta. Ei niitä toiveita ole pakko toteuttaa. Minå toivoin lapsena olevani Batman. Onko liian kallis toive sulle toteutettavaksi?

Vierailija
25/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt joulupukkina pienituloisten perheissä. HelV€%%i sitä lahjojen määrää! Vähintään 20-30 kpl per lapsi ja muovikuusen alle ne laitettasiin muuten, mutta lapsi saa heti rynnätä repimään paketteja auki, kun vain on istahtanut hetkeksi pukin polvelle. Koti viritetty täyteen muovista jouluroskaa!

Olen itse köyhä lapseton, mutta olisi ihana antaa joku kaunis paketti perheeseen jossa sitä arvostetaan. Pahoin pelkään että se vastaanotto olisi juuri tätä. Ei mitään juhlahetkeä ja juhlamieltä, vaan lähinnä määrä korvaa laadun ajattelua.

Vierailija
26/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe on hyvätuloinen ja ostin tytölle lahjaksi korurasian Lidlistä, kirjan ja suklaata. Ehkä hankitaan vielä hajuvesi. Aina mennyt alle 100e lahjoihin.

Se nyt vain on niin, että hyvätuloisten lapsi saa tavarassa sen minkä tarvitsee. Köyhän lapsi haaveilee kaikesta hienosta, koska perusasioissakin on puutetta. Tosi nälkäinen haluaa ruokaa. Silloin tällöin nälkäinen toivoo jotain muuta. Vaikka hienoa pihviravintolaa.

Vierailija
27/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhäkin osaa ajatella. Myös nuori. Ja olla merkkitietoinen.

Jatkuvasti kerätään rahaa köyhille eri keräyksessä.

Toivottavasti menee perille.

Ja ilmanmuuta köyhille nuorille parasta mitä rahalla saa.

Eivätkö he jos kuka ole ansainneet jotain kivaa, edes jouluna.

Tottakai köyhät nuoret ovat ansainneet jotakin kivaa mutta todellakin ajattelematonta toivoa kalliita lahjoja kun kyse on itseasiassa ihan puhtaasti kerjäämisestä, teini-ikäinen ei usko enää joulupukkiin eikä toivekaan ole laadultaan lumivalkoisen puhdas vaan ahne. 

Vierailija
28/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt joulupukkina pienituloisten perheissä. HelV€%%i sitä lahjojen määrää! Vähintään 20-30 kpl per lapsi ja muovikuusen alle ne laitettasiin muuten, mutta lapsi saa heti rynnätä repimään paketteja auki, kun vain on istahtanut hetkeksi pukin polvelle. Koti viritetty täyteen muovista jouluroskaa!

Olen itse köyhä lapseton, mutta olisi ihana antaa joku kaunis paketti perheeseen jossa sitä arvostetaan. Pahoin pelkään että se vastaanotto olisi juuri tätä. Ei mitään juhlahetkeä ja juhlamieltä, vaan lähinnä määrä korvaa laadun ajattelua.

Jos ei ole koskaan laatuun tutustunut, niin ei siitä voi tietää. Tämä on tosi. Mitä enemmän olen opiskellut alslla, niin sen laatutietoisemmaksi olen tullut. Ja alalle lähdin , koska laatu kiinnosti.

Vierailija
29/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut vähävarainen lapsi/teini 90-luvun alussa. Ihan elämän perustarpeisiin rahat riittivät, oli vaatetta - vähän turhan vähän, ja ostettu hinnan perusteella, ei siksi että se miellytti silmää. Minulla oli halpisbarbi ja halpisfarkut ja huonosti toimivat halpiskorvalappustereot, joilla kuuntelin kirjaston kasetteja. Haaveilin tosi paljon aidosta Barbiesta, aidoista Leviksista, cd-soittimesta... siitä mitä kavereilla oli. Eli todellakin ymmärrän, että nuoret toivovat sitä merkkitavaraa mitä muilla nuorilla on. Toive sopia joukkoon ja saada samaa mitä muillakin on, on varsinkin tuossa iässä hyvin suuri.

Vierailija
30/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhäkin osaa ajatella. Myös nuori. Ja olla merkkitietoinen.

Jatkuvasti kerätään rahaa köyhille eri keräyksessä.

Toivottavasti menee perille.

Ja ilmanmuuta köyhille nuorille parasta mitä rahalla saa.

Eivätkö he jos kuka ole ansainneet jotain kivaa, edes jouluna.

Ei todellakaan ole noin tavallisissa keskiluokan perheissä, että ostetaan vaikka kuu taivaalta, jos lapsi pyytää!! Ostan palkallani sen, mihin rahkeet järkevästi riittää. En ylellisyyttä vaan normaalia tavaraa. En halua velkaantua enkä tuhlata yhden juhlapäivän takia. Tämä mielipuolinen tavaran haalinta on mennyt älyttömyyksiin!

Vierailija
31/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe on hyvätuloinen ja ostin tytölle lahjaksi korurasian Lidlistä, kirjan ja suklaata. Ehkä hankitaan vielä hajuvesi. Aina mennyt alle 100e lahjoihin.

Sama mulla. On yksinkertaisesti järjetöntä hukuttaa lapset ylikalliisiin lahjoihin. Tarpeeseen kyllä ostan aina, järkevästi silloinkin. Esim kalliita kännyköitä meillä ei ole (edes minulla!) koska se vaan on yksinkertaisesti tyhmää. Mutta meillä on hyvät talvivaatteet, harrastetaan ja matkustetaan. Lisäksi on toki säästöjä, kun ei osteta Pentikin tuikkukippoja ja Iittalan laseja.

Vierailija
32/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vain on niin, että hyvätuloisten lapsi saa tavarassa sen minkä tarvitsee. Köyhän lapsi haaveilee kaikesta hienosta, koska perusasioissakin on puutetta. Tosi nälkäinen haluaa ruokaa. Silloin tällöin nälkäinen toivoo jotain muuta. Vaikka hienoa pihviravintolaa.

Aina voi toki haluta mutta jos on oikeasti nälkäinen niin haluaa ihan vain ruokaa, sellaista joka lämmittää vatsassa. Toiset ihmiset tekevät kuule työtä sen eteen että tienaavat ja hoitavat raha-asiansa niin ettei kaikki mene ulosottoon.  Kyllä sen nuoren tilanne on ihan niiden omien vanhempien syy, ei kenenkään muun ja oikeastaan tätä nykyä tällaiset toivekeräykset voisi lopettaa. Alle 10-vuotiaille voi hankkia lahjan mutta yli 10 -vuotias vois anoa vaikka 50 seteliä joululahjaksi ja sossussa voisivat sitten jakaa niitä kuoria suoraan näille teineille. On turha yrittää olla jotain mitä ei ole ja on typerää opettaa teineille että on oikein kerjätä.

Vierailija
33/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua itseäni jäi ärsyttämään vähän että Hopelle ei suostuta ottamaan mitään kovin vanhoja vaatteita (hyvälaatusia!!!) ettei kiusata. Wtf :D

Vierailija
34/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan tavallinen perhe. Ei toivo omat lapset satojen eurojen lahjoja, eikä sellaisia kyllä ostettaisikaan. Enkä toivonut itsekään koskaan. Mistä tulee köyhien perheiden lapsille kuvitelma, että kaikki muutkin saavat, niin heidänkin täytyy.

Kysyppä lapsiltasi mitä he toivoisivat, jos saisivat toivoa mitä vain. Ajattelematta vanhempien suhtautumista.

Mun lapset saavat toivoa ihan mitä vain. Toinen toivoi tänä vuonna uuden muistikirjan ilman viivoja tai ruutuja ja kyniä ja toinen toivoi uuden yöpuvun. Teinejä kummatkin. Lahjat tulivat kustantamaan kokonaista 50 euroa. He eivät saa lahjoja muualta.  Ja todellakin saavat toivoa ihan mitä vain haluavat.

Vierailija
35/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan hyvin kurjaa olla alituisessa köyhyydessä. Moni joutuu sitä olemaan esim sairauden takia. Opiskeluajan köyhyys on ohi menevää ja normaalia.

Ap puhuu nyt nuorten lahjatoiveista. He paratiisi eivät pysty saamaan köyhiltä vanhemmiltaan yhtä hienoja lahjoja kuin ikätoverinsa ja joutuvat silmätikuksi ja kiusatuksi.

Mikä siinä on, että he eivät saisi toivoa hienoja lahjoja. Nehän on niitä samoja , mm itä tavallisten perheiden lapsille pystytään ostamaan.

Tavallisissa perheissä maksellaan asuntolainoja eikä osteta lapsille mitään hömppää.

Vierailija
36/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä "köyhillä" on aina merkkivaatteet koulussa ja ovat pahimpia kiusaajia. Ei Suomessa ole köyhyyttä.

Vierailija
37/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien joulujuhlassa oli esiintymässä paikallinen kuoro. Köyhät tuuppi ja tunki ryhmän läpi, ja kesken esityksen kävi hakemassa lahjoja ja repi niitä auki ja pulisi päälle.

Järkyttävää moukkamaisuutta, en kuullut edes kiitos -sanaa kenenkään suusta vaikka heille oli järjestetty juhla, ruokaa, esiintyjiä, lahjoja jne.

Vierailija
38/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ei ole materian puutetta, vaan henkistä köyhyyttä ja rahankäytön hallitsemattomuutta.

Vierailija
39/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kun mustat USAssa on hulluna Nike Air-tossuihin.

Vierailija
40/316 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi toki haluta mutta jos on oikeasti nälkäinen niin haluaa ihan vain ruokaa, sellaista joka lämmittää vatsassa. Toiset ihmiset tekevät kuule työtä sen eteen että tienaavat ja hoitavat raha-asiansa niin ettei kaikki mene ulosottoon.  Kyllä sen nuoren tilanne on ihan niiden omien vanhempien syy, ei kenenkään muun ja oikeastaan tätä nykyä tällaiset toivekeräykset voisi lopettaa. Alle 10-vuotiaille voi hankkia lahjan mutta yli 10 -vuotias vois anoa vaikka 50 seteliä joululahjaksi ja sossussa voisivat sitten jakaa niitä kuoria suoraan näille teineille. On turha yrittää olla jotain mitä ei ole ja on typerää opettaa teineille että on oikein kerjätä.

Nimenomaan nuoren vanhempien syy, ei nuoren oma. Joulusta on tehty sellainen, jossa saa toivoa. Köyhä nälkäinen toivoisi ihan varmasti sitä pihviravintolaa, jos olisi joku paikka (vaikka joulupukin toivelista!) jonne sen toiveen voi kirjoittaa. Tammikuussa kun kysyt samaa, niin se nälkäinen toivoo ihan vain ruokaa.