Lapset pelasi/tilasi jotain ja tili on nyt tyhjä. Sinne meni joulu.
Olin maksamassa laskuja ja huomasin että tilillä on enää 22 euroa. Shokissa selasin tiliä ja sieltä on 13.12. veloitettu n. viiden euron ostoksia tuhannen euron edestä!! Saajana on Google YouTube super ja viitteenä 'helppay". Visa electronilta veloitettu.
En ymmärrä edes mikä tuo help pay on! Kysyin lapsilta eivätkä hekään tiedä mistä on kyse. Oon aivan epätoivoinen ja itken vaan. Muutenkin ihan hirveä tilanne. Isäni kuoli ja juuri tulin toiselta paikkakunnalta häntä pukemasta kun hänet arkutettiin. Tuossa meni myös rahat joilla olen joutunut matkustamaan bussilla toiseen kaupunkiin isän asioita hoitamaan. Olen autoton yksinhuoltaja ja ainoa joka isän asioita hoitaa.
Olen täysin loppu ja epätoivoinen. En jaksa enää!!!
Kommentit (135)
Höpö löpö. Tuo edellinen linkki ei liity tämmöiseen mitenkään.
Sitä paitsi, mahdotonta käyttää tuohon chattiin tonnia päivässä:
"Super Chattiin voi kuluttaa päivässä enintään 500 $ ja viikossa enintään 2 000 $ tai vastaavat summat muussa valuutassa". Näin siis tuolla sivuilla.
Odotan myös, että ap laittaa sähköpostiosoitteen ja alkaa kerjätä rahaa.
No ei pankki mitään rahoja palauta jos niillä on chattia maksettu! Ai jaa paitsi Porvoon Osuuspankissa taisi olla eri säännöt tosta.
Vierailija kirjoitti:
Höpö löpö. Tuo edellinen linkki ei liity tämmöiseen mitenkään.
Sitä paitsi, mahdotonta käyttää tuohon chattiin tonnia päivässä:
"Super Chattiin voi kuluttaa päivässä enintään 500 $ ja viikossa enintään 2 000 $ tai vastaavat summat muussa valuutassa". Näin siis tuolla sivuilla.
Odotan myös, että ap laittaa sähköpostiosoitteen ja alkaa kerjätä rahaa.
Sillähän nuo pelifirmat elävät, että saavat vietyä vanhempien rahat pikkulapsien avustuksella. Jostain syystä tämä toiminta on suomessa laillista. Näille firmoille vielä annetaan kaikennäköisiä innovatiivisuuspalkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Moi! Jos kyseessä on pleikka 4, niin pannkikortin tiedot jää koneelle ja ne voidaan skimmata. Mulle on käynyt samalla tavalla muutama vuosi sitten. Huomasin luottokorttilaskussa useita pieniä veloituksia joita lapset eivät olleet tehneet yhteensä noin 1300 e edestä. Kannattaa jäädyttää kortti heti ja olla yhteydessä pankkiin. Itse en saanut rahoja takaisin vaikka lapset olivat 9- ja 13- v.
Mitä tekemistä LASTEN i'illä on tekemistä rahojen saannin kannalta, jos he eivät olleet mitään tehneet?
Vierailija kirjoitti:
No selvitä nyt ensisijaisesti, että onko nyt teidän käyttämät rahat vai kortti skimmattu jossain. Millä pojat laitteella pelaa? Oletko syöttänyt korttisi numeron jonkun puhelimen sovelluskauppaan?
Pojat? Ap puhuu lapsista.
Googlelta pitäisi saada hyvitystä melko helposti. Siellä on muistaakseni vaihtoehto, että lapsi tehnyt ostoja. Itse olen hakenut palautusta hiljan, kun en ole saanut ostamaan pelin osaa. Rahat tuli samana tai seuraavana päivänä. Käytin tosin luottokorttia enkä elektronia. En tiennyt, että elektronillakin voi tällaisia ostoja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Moi! Jos kyseessä on pleikka 4, niin pannkikortin tiedot jää koneelle ja ne voidaan skimmata. Mulle on käynyt samalla tavalla muutama vuosi sitten. Huomasin luottokorttilaskussa useita pieniä veloituksia joita lapset eivät olleet tehneet yhteensä noin 1300 e edestä. Kannattaa jäädyttää kortti heti ja olla yhteydessä pankkiin. Itse en saanut rahoja takaisin vaikka lapset olivat 9- ja 13- v.
Skimmaus tarkoittaa kortin tietojen kopiointia erillisellä pankkikortinkopiontilaitteella. EI luottokorttia EI voi SKIMMATA playstationilla/playstationista.
Vierailija kirjoitti:
Paljastui provoksi jo siinä vaiheessa kun joku kysyi "kuinka vanhoja pojat ovat" vaikkei ap edes puhunut pojista vaan LAPSISTA. Ja heti ap lähtee tähän tarinaan mukaan ja vastaa "pojat on 6 ja 8".
En ota kantaa siihen onko provo vai ei, mutta eihän se nyt niin tavatonta ole, että kahden lapsen perheessä molemmat ovat poikia (25% matemaattinen todennäköisyys).
Selvitä ap nyt ensin, mitä on tapahtunut, mitä ostoja ja milloin ovat olleet.
Ota yhteys pankkiin ja tee rikosilmoitus, se on välttämätön. Saat rahat takaisin mutta et jouluksi.
Hyvä provoyritys, mutta kukaan aikuinen ei käytä Visa Electronia. Parempi onni ensikerralla!
Oma vika, mitä jätät tiedot nettiin
Asetetaanko tämä ehdolle "Jouluprovo 18"-kilpailuun?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provoyritys, mutta kukaan aikuinen ei käytä Visa Electronia. Parempi onni ensikerralla!
Paitsi minä, joka olen ostanut velaksi ainoastaan ensimmäisen asuntoni. Tilillä on aina katetta ja Electron toimii myös ulkomailla, joten en ole tarvinnut koskaan luottokorttia. Verkkokaupassa käytän laskua.
T: tyytyväinen dinosaurus
Youtuben superchat on vasta ilmestynyt, uusi toiminto youtuben livestream osiossa, jossa katsoja voi lahjoittaa striimaajalle(ruututilan lähettäminen realiajassa)rahaa ja samalla saa chatissa oman viestinsä paremmin kaikkien näkyville.
Ohessa lisätietoa palvelusta : https://support.google.com/youtube/answer/7277005?hl=fi
Tämä siis vastaus ihmettelyyn mikä on super chat. Help pay taas on käsittääkseni googlen oma maksujärjestelmä, jonka kautta nämä super chat toiminnot on veloitettu.
Malli esimerkkinä olkoon että, minä katson käyttäjän X lähettämää striimiä ja hän esim. pelaa peliä Y. Haluan lähettää "super chat" -viestin striimin chattiin muille käyttäjille ja tietysti itse striimaajalle että "Moi käyttäjä X, todella hienosti pelattu". Viestini näkyy chätissä haluamallank taustavärillä ja se erottuu muiden joukosta ja samalla se jää muiden luettavaksi pidemmäksi aikaa kuin muut viestit.
Se, että kuka on näin tehnyt ja toiminut en ota kantaa. Mutta mikäli sikäli tässä on jokin kolmas osapuoli (muu kuin sinä tai lapsesi) kyseessä, niin rahat kyllä varmasti väärinkäyttäjä käyttäisi muuhun kuin jonkun toisen ihmisen toiminnan tukemiseen. Toki ihmisistä ei voi ikinä tietää. Suosittelen olemaan yhteydessä Googleen/YouTubeen ja mahdollisesti myös pankkiusu.
Toivottavasti saat asian järjestykseen ja mukavaa joulun odotusta.
Provohan tämä. Vastaan nyt kuitenkin: miksei kukaan ole huolissaan (edes ap itse) että miten 2 lapsen yh selviää koko loppukuun 22 eurolla. Mitä jostain joulusta, jos lapsilla ei ole edes ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selvitä nyt ensisijaisesti, että onko nyt teidän käyttämät rahat vai kortti skimmattu jossain. Millä pojat laitteella pelaa? Oletko syöttänyt korttisi numeron jonkun puhelimen sovelluskauppaan?
Pojat pelaa pleikkarilla. Heillä ikää 6 ja 8. He eivät tienneet mistä on kyse! Miten tuollaista lähteä edes selvittämään kun mulla ei ole mitään käsitystä että mikä on joku "help pay". Tilinumeroni on pleikan tiedoissa mutta vaatii vahvistuksen jos jotain ostaa 😢😢
Ap
Luulisi 1000 euroa riittävän motivoimaan asian selvittämistä... tai sitten voit vaan olla ja nyyhkiä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut luottotiedottomista?
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä. Vastaan nyt kuitenkin: miksei kukaan ole huolissaan (edes ap itse) että miten 2 lapsen yh selviää koko loppukuun 22 eurolla. Mitä jostain joulusta, jos lapsilla ei ole edes ruokaa.
Yh-äiti varmasti tietää, että lapsilisä tulee tässä kuussa 21. päivä, eli viikon päästä, eli sillä kyllä perusruokaa ostaa loppukuuksi, mutta jos jouluksi olisi halunnut jotain erityisempää ruokaa ja mahdollisesti on vielä lahjat ostamatta, niin olisi varmasti mukava, jos käytössä olisi enemmän rahaa.
Sain selville mitä todennäköisesti on tapahtunut.. Tämmöinen: https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005930656.html
Olkaa varovaisia. Itselleni kävi näin elämäni ensimmäistä kertaa. Pankki kehotti tekemään reklamaation, ja sanoivat että voivat luultavasti palauttaa rahat.
Ap