Espoo nosti kissan pöydälle - opettajat ei saa ottaa vastaan lahjakortteja eikä kalliita lahjoja
1-3 euroa per perhe on ookoo summa open lahjaan. He ovat virkamiehiä. Ei saa ottaa lahjuksia
Kommentit (93)
Vihdoinkin joku puhuu asiaa ja selkiyttää tilanteen!
Onneksi vain Espoossa. Annan lahjaksi ainakin edelleen hotelli/kylpylälahjakortin. Pieni summa lapseni paremman tulevaisuuden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
luokkien yhteisiin lahjakeräyksiin vain 1–3 euron panostuksella.
No ne vasta onkin perseestä. Joku turhantärkeä mamma mankumassa yhteislahjaan rahaa, jonka hän valitsee huonolla maullaan ja myöskin ojentaa opelle, että ope tajuaa, että Pikku-Jannikan äiti on se, joka jaksaa mielistellä ja nuolla Jannikan koko koulu-uran edestä, vaikkakin muiden rahoilla.
Kaikki paitsi kortit voisi hyvin kieltää. Halpa kukka max, mutta kaikki opet eivät edes haluaisi niitäkään.
Oikein hyvä asia, käyttöön valtakunnallisesti
Miksi opettajalle edes pitäisi ostaa lahja? Eihän hän itsekään anna lahjoja. Hän tekee työtä kuten muutkin ja saa siitä palkan.
Espoon kaupunki skandaaleineen on viimeinen taho, jolta ottaisin vastaan neuvoa tällaisessa asiassa.
Mm. Viime kesänä hankittiin opettajan pihaan useampien satojen arvoinen pahkaveistos.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vain Espoossa. Annan lahjaksi ainakin edelleen hotelli/kylpylälahjakortin. Pieni summa lapseni paremman tulevaisuuden puolesta.
Kertoisitko miten opettajalle annettu lahja turvaa lapsesi tulevaisuuden?
Tulevaisuuden kannalta olisi parempi luopua turhan krääsän ostelusta.
7/9
Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.
Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.
Ihmettelen, kuka ylipäätään haluaa ostaa noille lahjoja. Kortti ja joku kukka riittää jos jotain on välttämättä annettava.
Minä en ole koskaan käsittänyt miksi opettajia pitäisi palkita oman TYÖNSÄ tekemisestä?? Eihän minunkaan töissä kukaan anna erikseen lahjoja siitä, että teen työni mistä saan palkkaa.... Noilla lomamäärillä pitäisi jaksaa tehdä työnsä ilman ylimääräistä lahjomista
En koskaan ole antanut lasteni opettajille lahjoja. Sen sijaan olen joka kevät kiittänyt tekemästään työstä.
Hanakimmin lahjoja tuntuvat antavan ne, joiden lapset istuu eniten jälki-istunnossa.
Pliis kieltäkää valtakunnallisesti kaikki lahjat opettajille. Tosi vaivaannuttava tapa, josta ei voi kuitenkaan luopua, koska pelkää lapsen maineen puolesta opettajan silmissä.
Meidän lasten koulussa on hyvä systeemi. Kaikilla luokilla toimitaan samoin. Ensinkin luokalla on yhteinen facebook sivu, johon vanhemmat kuuluu. Siellä voi kysellä, mitä tuli läksyksi tai olikos nyt huomenna se uinti. Joka vuosi luokalle valitaan kaksi luokkavanhempaa. Heidän tehtävänä on syksyllä ja keväällä kerätä kaikilta se 2 euroa ja ostaa yhteinen lahja. Koska kaikilla luokilla toimitaan samoin, myös kaikki opettajat tietävät, että lahja tulee koko luokalta. Ei vain siltä joka sen ojentaa. Lapset siis vielä alakoulussa.
Tosi hyvä että kaupunki tekee noista keräyksistä lopun. Viime keväänä kerättiin opettajalle 25 e / perhe.
Kyllä minäkin saan työssäni lahjoja, joululahjat, pikkujoulut, keväällä köydään syömässä.
Kyllä mä tiedän monta työpaikkaa jossa jaetaan joululahjat työntekijöille, siis sen palkan lisäksi;)
yksi ope muiden joukossa kirjoitti:
7/9
Ei ehkä suoranaisia lahjoja, mutta monet opettajat käyttävät paljon rahaa oppilaisiin lukuvuoden aikana. Siis omaa rahaansa. Kouluilla on budjetti, jota ei voi ylittää, ja opettajat ostavat kaikessa hiljaisuudessa oppilaille omilla rahoillaan sitä sun tätä lukuvuoden aikana. Tätä ei kuuluteta toreilla ja opettajat ovat hiljaa asiasta, mutta näin se menee varsinkin alakoulun puolella.
Itse käytän vanhemmilta saamani lahjakortit oppilaita hyödyttäviin ostoksiin. Koskaan en ole niillä itselleni mitään ostanut.
Ja koska opettajat vaikenevat asiasta, vanhemmat (ja oppilaat) eivät ikinä saa tietää, kuinka monia asioita ope on kustantanut omasta pussista. Oletetaan vaan, että kaiken on maksanut koulu eli kunta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa on hyvä systeemi. Kaikilla luokilla toimitaan samoin. Ensinkin luokalla on yhteinen facebook sivu, johon vanhemmat kuuluu. Siellä voi kysellä, mitä tuli läksyksi tai olikos nyt huomenna se uinti. Joka vuosi luokalle valitaan kaksi luokkavanhempaa. Heidän tehtävänä on syksyllä ja keväällä kerätä kaikilta se 2 euroa ja ostaa yhteinen lahja. Koska kaikilla luokilla toimitaan samoin, myös kaikki opettajat tietävät, että lahja tulee koko luokalta. Ei vain siltä joka sen ojentaa. Lapset siis vielä alakoulussa.
Hä???
Kysellä mitä on läksyjä ja onko uinti???
Mitä varten?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan käsittänyt miksi opettajia pitäisi palkita oman TYÖNSÄ tekemisestä?? Eihän minunkaan töissä kukaan anna erikseen lahjoja siitä, että teen työni mistä saan palkkaa.... Noilla lomamäärillä pitäisi jaksaa tehdä työnsä ilman ylimääräistä lahjomista
Kyllä minä olen törmännyt moniin ihmisiin (siis muihin kuin opettajiin) joille työnantaja ja yhteistyökumppanit ostavat jouluksi lahjoja. Opettaja ei noita lahjoja saa. Eikä kaipaa. Mutta kiitos kuuluu hyviin tapoihin. Minä kiitän kaupan kassaa parin minuutin työstä. Miksi en kiittäisi opettajaa kuukausien panostuksesta lapseeni? Ja mikä tärkeintä, opeta lasta kiittämään? Opettaja ei kaipaa lahjaa, mutta kiitos on paikallaan.
luokkien yhteisiin lahjakeräyksiin vain 1–3 euron panostuksella.