Kuudesluokkainen poikani on luvallani huomenna "sairaana", koska itsenäisyyspäivätanssit
Juhlissa olisi tanssipakko ja minusta se on kyllä väärin.
Kommentit (295)
Suomaliseen kulttuuriin kuuluu että mies on vähintään pullon koskanderia ottanut pohjiksi ennenkuin tanssii. Tämä nykyinen mädätys pilaa meidän pojat. Pubbelit nsitten erikseen. Kuudes luokkalaiselle en antas koskista muut keskikalja riittänee varsinki jos ei ole kunnon isämmaallista kotikasvatusta.
Musta ainoa oikea tapa on sanoa kouluun suoraan, mitä mieltä on ja tanssimaan pakottaminen on teidän kasvatusperiaatteita vastaan etkä aio sitä sallia.
Näytät pojallesi huonoa esimerkkiä. Tuo on epärehellisen pelkurin tapa toimia.
Siis ne itsenäisyyspäivän tanssit välttääkseen, tai 'koska ON itsenäisyyspäivän tanssit, tai niiden vuoksi, tai takia.
Tuo pelkkä koska (joku, tai jotain) ei näet koskaan selitä mitään ,saati että auttaisi tarkastelemaan tai pohtimaan sitä mistä siinä oikein on kysymys.
Se on vain puutteellista kielenkäyttöä, kun kerran se 'olla'-verbikin on olemassa.
Tuo ilman sitä ilmaistu ajatus voi olla joskus jopa lauseessa harhaan johtava , sillä 'koska' voi tarkoittaa myös 'milloin ?'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mutta tanssitaito on ihan kansalaistaito. Ja kun sen nuorena oppii, ei vanhempana joudu kiertämään seinänvieruksia.
Ja missä nykyään joutuu aikuisenakaan pakolla tanssimaan? En ole eläessäni käynyt tanssipaikoissa, ja olen jo yli 50-vuotias.
Joo, mua kans kiinnostais tietää, missä tanssitaan. Edes häissä ei ketään kiinnosta nykyään tanssia. Edes häävalssia ei ole muutama pari tanssinut, koska toinen ei ole tanssi-ihmisiä. Eikä liitto ole kaatunut -siihenkään.
Yliopistouralla ja upseerina ainakin saattaa joutua tanssimaan. Ja ylipäätään urallaan riittävän korkealle nousseena.
Mun kaveri kertoi kerran lapsena nähneensä jonkun kiusattavan välitunnilla, meni kertomaan opettajalle, opettaja totesi "Älä kantele". Että sellaista ammattitaitoa ja empatiakykyä joillain näistä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Musta ainoa oikea tapa on sanoa kouluun suoraan, mitä mieltä on ja tanssimaan pakottaminen on teidän kasvatusperiaatteita vastaan etkä aio sitä sallia.
Kysymyshän on kai siitä, ettei poika ITSE halua niihin osallistua ja hänellä (tai kenellä tahansa oppilaalla siellä) tulisi olla myös oikeus niin halutessaan olla osallistumatta ja myös ilmoittaa (ilman mitään seuraamuksia siitä ja ilman että mitään syytäkään sille häneltä vaadittaisiin ) yksinkertaisesti vain, ettei vain halua osallistua niihin ja sillä siisti.
Ehkä tanssiminen ei häntä lajina kiinnosta, ehkä hän kokee itsensä kömpelöksi, ehkä koko tilaisuus on hänen mielestään jotenkin teennäisen 'pönöttävä', ehkä pelkää saavansa joltain tytöltä 'pakit' tai kukapa tietää ehkä hän haluaisi tanssia vain miehen kanssa jossain, muttei koulussaan.
Yhtä kaikki ,sen tulisi olla ja se ja siitä päättäminen omalta osaltaan tulisi jättää vain hänen omaksi asiakseen.
Olen se, joka ihmetteli, kun ei häissäkään enää tanssita. Korkeakoulututkinnon suorittaneita nuo hääparit on olleet. Ja yksi niistä ansioitunut armeijassa. Varmaan aika wt sakkia. Mutta olen mä ollut sellaisissa työväentalon häissä, joissa tanssitaan usean booliannoksen jälkeen. Mutta se on semmosta menoa, ettei siinä niin väliä taida olla, vaikkei niin justiinsa meniskään. Yrittäkäähän nyt vain ymmärtää, että tämä on puhtaasti minun havainto. Te saatte pitää omanne.
First world problems... Miksi tehdä kaikesta ongelma? Raskaita sellaiset ihmiset, joiden mielestä kaikki uudet ja erilaiset asiat ovat lähtökohtaisesti nihkeitä ja ”ei, en halua...”.
Miksi tosta tanssimisesta tehdään ongelma?
Omien lasteni koulussa harjoiteltiin hyvissä ajoin ennen lasten linnanjuhlia tanssia. Kaikki menivät hyvillä mielin eikä ketään harmittanut tanssiminen.
Kysymyksenä kuuluukin, eikö ap:n lapsen koulussa harjoiteltu vai vänkääkö äiti vain vastaan? Haluisiko poika itse kuitenkin mennä?
Noi on kuitenkin sellaiset juhlat, että niistä kaikki kaverit puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnet varmasti oman poikasi parhaiten. Mahdollisesti säästit hänet yhdeltä ahdistavalta kokemukselta ja pitkäaikaiselta traumalta. Kaikelta ei voi suojella, mutta tämä olisi ns täysin turha henkinen turpiin otto.
Tuon täytyy olla naiseton palstamies. Mikä ihmeen turpiin otto on tanssiminen? Meillä opettajat määräsi pareja, jos joku jäi syrjään. Kaikki siellä keskittyy omiin jalkoihinsa, ei sen tiiraamiseen miten jollakulla muulla menee.
Niinpä! Opettaja määräsi parin, jota inhosi ja jota sitten porukalla kiusattiin, koska "vaatteet haisee kamalalle", "on hirveä läski", "luukasa".... yms... Varmasti kivaa tanssia paritanssia raakojen luokkakavereiden kanssa.
No niin oli ihan kivaa, vaikka lapsen tietysti aluksi uutta ja outoa. Jos vaatteet haisee kamalalle, ratkaisu ei ole tanssimisesta kieltäytyminen.
Meillä tehtiin kaksia jonoa pituusjärjestyksessä, siinä oli pari jokaiselle. Mitä ihmeen kiusattavaa tuossa on? Kaikki ymmärsi ettei paria valittu itse, sen sai minkä sai, piste.
Se on hyvää harjoitusta työelämään, sielläkin pitää osata käyttäytyä niidenkin ihmisten kanssa, joista ei niin tykkää.
Alkaa paljastua, miten niitä mieslapsia kasvatetaan. Juuri näin, ei ole vielä edes käynyt mitään kamalaa, mutta jäädään jo yksin kotiin pelkäämään. Seuraava vaihe on ruikuttaa naisenpuutetta palstoilla.
Niin, noinhan se menisi täydellisessä maailmassa.
Meilläkin oli koulussa tuo pituusjärjestys-systeemi käytössä, eipä se kiusaamista estänyt. Pojat näki sieltä toiselta puolelta jo että se epäsuosittu tyttö olisi parina, joten alkoivat vaihdella paikkoja ja töniä toisiaan siihen kohdalle. Nämä suulaimmat siinä jopa alkoivat opettajalle valittamaan, että eivät tuon kanssa tanssi. Lopputuloksena opettaja itse tanssi sitten kyseisen tytön kanssa. Varmasti mieltä ylentävää tuollainen julkinen nöyryytys. Lapset osaa olla julmia.
Vierailija kirjoitti:
Siellä sitten luokan hylkiöitä kiusataan. "Hyi, tuohon en kyllä edes koske"...
Joo, muistan kun mun piti tanssia poikien liikunnanopettajan kanssa...
Terveisiä yläkoulun itsenäisyyspäivän tanssiaisista. Oppilaat ja varsinkin ysit olivat jälleen kerran kauniina ja komeina. Tämän vuoden juttu oli, että todella monella tytöllä oli housupuku. Oli kiva yllätys:) Monena vuonna on ollut niitä vesirajamekkoja, että niitä kiskotaan samalla ylös ja alas.
Tanssit menivät hienosti harjoittelun ansioista. Ketään ei kuvattu, ei kiusattu. Tunnelma oli mukava ja kaikilla oli hauskaa. Näin meidän koululla:)
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Kouluihin pitäis saada aine nimeltä "tapakasvatus" jossa opetetaan, ettei syödessä pidetä lippistä päässä, miten ruokailuvälineitä oikeaoppisesti käytetään, miten tervehditään, esittäydytään, jutellaan vieraille ja tanssitaan.
lapsille täytyy jo kotona opettaa pienestä pitäen tapakasvatusta. Koulu jatkaa.
Seksismiä koulussa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyshän on kai siitä, ettei poika ITSE halua niihin osallistua ja hänellä (tai kenellä tahansa oppilaalla siellä) tulisi olla myös oikeus niin halutessaan olla osallistumatta ja myös ilmoittaa (ilman mitään seuraamuksia siitä ja ilman että mitään syytäkään sille häneltä vaadittaisiin ) yksinkertaisesti vain, ettei vain halua osallistua niihin ja sillä siisti.
Ehkä tanssiminen ei häntä lajina kiinnosta, ehkä hän kokee itsensä kömpelöksi, ehkä koko tilaisuus on hänen mielestään jotenkin teennäisen 'pönöttävä', ehkä pelkää saavansa joltain tytöltä 'pakit' tai kukapa tietää ehkä hän haluaisi tanssia vain miehen kanssa jossain, muttei koulussaan.
Yhtä kaikki ,sen tulisi olla ja se ja siitä päättäminen omalta osaltaan tulisi jättää vain hänen omaksi asiakseen.
Samalla logiikalla voisi sitten kai jättäytyä pois matikankokeesta, ei kiinnosta, ei ole mun juttu, tykkään enemmän historiasta?
Arvelee kaikella 12- vuotiaan elämänkokemuksella, ettei tarvitse missään eikä koskaan sosiaalisia taitoja, jota tuossa pääasiassa on tarkoitus opettaa?
Hiukan rasittavaa tämä palstalaisten saivartelu "niin että kaikesta epämukavasta saa sitten kieltäytyä ja vaan laiskotella niinkö" itse en luistanut esim. esitelmien pidosta vaikka niitä jännitin kuukausia etukäteen. Mutta joskus tietyt liikunnat ja tilanteet aiheutti niin paljon ahdistusta (olin myös kiusattu) että annoin itselleni armoa ja teeskentelin kipeää. Ei sitä vaan jatkuvaa nöyryytystä ja pahaa oloa jaksa.
Ymmärrän kyllä täysin. Itsekin kiusattu ja noi tanssitunnit oli kyllä yhtä helvettiä. Yksi kerta mut laitettiin mun yhden kiusaajan pariksi ja siihen uskalsin sanoa jyrkästi ei, en halua tanssia. Silti pakotettiin ja siitäkös sitten kiusaajille riemu ratkes. Kiva sitten siinä itku kurkussa kuunnella huuteluja, eikä opettaja välitä ollenkaan.
Onko ap:n poika ensinnäkään kiusattu? Vai onko vaan aivopesty ajattelemaan että tanssi on perseestä, neitien hommaa? Isä kenties samanlainen? Masentavaa...
Mä tein saman kun mun poika oli koulussa. Ei ollu pakko tanssia, ei ollu vanhojen tansseissakaan. Hyvin pärjännyt, Di. Ei tanssi vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein saman kun mun poika oli koulussa. Ei ollu pakko tanssia, ei ollu vanhojen tansseissakaan. Hyvin pärjännyt, Di. Ei tanssi vieläkään.
Saanut vaimon jne?
En tiedä missä wt-juhlissa sinä käyt, mutta niissä (hää)juhlissa, missä minä olen ollut, tanssiminen on yksi keskeisimmistä ohjelmanumeroista.