Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuudesluokkainen poikani on luvallani huomenna "sairaana", koska itsenäisyyspäivätanssit

Vierailija
04.12.2018 |

Juhlissa olisi tanssipakko ja minusta se on kyllä väärin.

Kommentit (295)

Vierailija
201/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tuota oikein hyvänä kasvatuksena, opetetaan lapselle ettei epämukavuus-alueelle tarvi mennä ja siten voi paljon hyödyllisiä ja opettavia kokemuksia jäädä pois. Ehkä poika oppisi ettei se tanssiminen niin kamalaa ole ja tanssin kautta voi tavata vaikka tulevan tyttöystävän? Ajattele mistä poika voi mahdollisesti jäädä paitsi jos opetat piiloutumaan neljän seinän sisään aina kun ei olla mukavuusalueella.

Vierailija
202/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mutta tanssitaito on ihan kansalaistaito. Ja kun sen nuorena oppii, ei vanhempana joudu kiertämään seinänvieruksia.

Mitä höpötät? Minä skippasin koulutanssit enkä koskaan ole oppinut virallisesti tanssimaan. Tästä ei ole ollut minulle yhtään mitään haittaa ja ikää on jo yli 40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä pystyt tanssimaan koulussa, e ei tarkoita, että jokainen pystyy. Tanssiminen voi aiheuttaa valtavaa epäonnistumisen tunnetta, häpeää ja paniikkia. Jos sinä et tunne noita tunteita tanssiessa, joku muu voi tuntea.

Viisas äiti suojelee lastaan. Syrjäytymis- ja koulupinnauspuheet voi jättää omaan arvoonsa.

terveisin, opettaja

Vierailija
204/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Minä olen tarvinnut tanssitaitoa ihan työelämässä. Johtoryhmä kokoontui eräässä hotellissa muutaman yön kehitysseminaariin ja ohjelmassa oli illallista ja tanssia. Meitä naisia oli kaksi, joten mehän sit tanssittiin. Olisipa ollut outoa ja noloa, jos olisin häipynyt ruoan jälkeen ja sanonut etten tanssi.

Tuskin te siellä keskenänne kabinetissa tanssitte? Eiköhän muitakin naisia tanssipaikasta löytynyt. Itse en ole koskaan tarvinnut tanssitaitoa ja ihan mainiosti voi lähteä pois ruokailun jälkeen tai sanoa, että valitettavasti en tanssi.

Vierailija
205/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mutta tanssitaito on ihan kansalaistaito. Ja kun sen nuorena oppii, ei vanhempana joudu kiertämään seinänvieruksia.

Vai kansalaistaito? No ei ole, mutta ihan hyvä taito kuitenkin opetella jossakin vaiheessa.

Tosin en oikein ymmärrä tätä kouluihin levinnyttä tanssiaisvillitystä. Jotkut tykkää tanssimisesta, mutta ei kaikki.

Vierailija
206/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku nyt selventää että mikä siinä tanssimisessa on nyt niin hirveää, että valeverukkeella pitää olla pois?

No just sille luokan kiusatulle ja syrjitylle pojalle (tai tytölle) on ihan hirveä paikka olla pari tuntia siellä pilkattavana ja tietää, että hänen kanssaan tanssitaan pakosta tai vaihtoehtoisesti kukaan ei tanssi hänen kanssaan. Mun tyttö tuli just surullisena kotiin, kun ope oli joutunut pakottamaan yhden pojan tanssimaan hänenkin kanssaan ja hävetti ihan hirveästi, kun hänen kanssaan tanssittiin pakosta ja säälistä.

Vierailija
207/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssitaito kansalaistaito? Mikä hinku on pakottaa lapsia tanssimaan ja laulamaan väen vängällä? Mitä näillä taidoilla tekee oikeassa elämässä? "Tanssitaitoisilla miehillä on kysyntää", entä jos on tanssitaitoinen, mutta muuten epäkelpo naisille, ei taida tanssitaidot auttaa, jos naiset katoaa kun avaa suunsa. Eli täysin hyödytön taito, ellei satu nauttimaan tanssista ja/tai vanhoista naisista.

Vierailija
208/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnet varmasti oman poikasi parhaiten. Mahdollisesti säästit hänet yhdeltä ahdistavalta kokemukselta ja pitkäaikaiselta traumalta. Kaikelta ei voi suojella, mutta tämä olisi ns täysin turha henkinen turpiin otto.

Tuon täytyy olla naiseton palstamies. Mikä ihmeen turpiin otto on tanssiminen? Meillä opettajat määräsi pareja, jos joku jäi syrjään. Kaikki siellä keskittyy omiin jalkoihinsa, ei sen tiiraamiseen miten jollakulla muulla menee.

Niinpä! Opettaja määräsi parin, jota inhosi ja jota sitten porukalla kiusattiin, koska "vaatteet haisee kamalalle", "on hirveä läski", "luukasa".... yms... Varmasti kivaa tanssia paritanssia raakojen luokkakavereiden kanssa.

No niin oli ihan kivaa, vaikka lapsen tietysti aluksi uutta ja outoa. Jos vaatteet haisee kamalalle, ratkaisu ei ole tanssimisesta kieltäytyminen.

Meillä tehtiin kaksia jonoa pituusjärjestyksessä, siinä oli pari jokaiselle. Mitä ihmeen kiusattavaa tuossa on? Kaikki ymmärsi ettei paria valittu itse, sen sai minkä sai, piste.

Se on hyvää harjoitusta työelämään, sielläkin pitää osata käyttäytyä niidenkin ihmisten kanssa, joista ei niin tykkää.

Alkaa paljastua, miten niitä mieslapsia kasvatetaan. Juuri näin, ei ole vielä edes käynyt mitään kamalaa, mutta jäädään jo yksin kotiin pelkäämään. Seuraava vaihe on ruikuttaa naisenpuutetta palstoilla.

Tätä voisi soveltaa aikuistenkin maailmaan. Valtion viranomainen määräisi pareiksi tekemään lisää veronmaksajia ja sitten pari eläisi elämänsä loppuun asti yhdessä. Viis omasta tahdosta ja rakkaussuhteista ...

Eihän nuo koulutanssit ole mikään rakastumiseen perustuva juttu. Minäkin sanoin tansseja pelkäävälle pojalleni, että ”herrasmies pitää pokkansa, vaikka saisikin pariksi epäkiintoisan daamin. Ei teidän naimisiin kuitenkaan tarvitse mennä. Se on tanssimista vaan.”

Samaa sanoin omalle pojalleni. Parin kunnioituksesta mitataan ihmisen mitta. Ja jollekin tilanne ja kunnioitus voi sitten olla koko kouluajan tärkein hetki. En tiedä kuinka hyvin lapset pystyvät laumassa pitämään oman tien.

Tämä keskustelu käytiin, kun poika jännitti kuka tulee pariksi.

Vierailija
209/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kansalaistaito? No ei ole, mutta ihan hyvä taito kuitenkin opetella jossakin vaiheessa.

Tosin en oikein ymmärrä tätä kouluihin levinnyttä tanssiaisvillitystä. Jotkut tykkää tanssimisesta, mutta ei kaikki.

Minä taas pidin tanssimisesta, mutta en joukkuelajeista liikunnassa. Joten olisinko saanut skipata ne tunnit kokonaan sun mielestä, kun ei kaikki ( kuten minä) tykkää niistä?

Vierailija
210/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla  on aviomies, joka ei siis kerta kaikkiaan osaa tanssia, hän yksinkertaisesti

jäykistyy jaloistaan kiinni lattiaan, kun pitäisi lähteä liikkeelle.

Ei sitten käydä tanssimassa, ikinä missään.

Kaikkeen tottuu, mutta kieltämättä välillä harmittaa, että tanssiminen ei kuulu meidän elämään millään tavalla. Sekin harmittaa, että oma tanssitaito on rapistunut tuon ukonrahjuksen takia.

Niin, että mies olisi saanut kyllä koulussa olla mukana tanssitunneilla, mutta ilmeisesti hänen koulussaan ei sellaisia harrastettu.

Vierailija
211/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja isäni tapasivat tanssipaikassa ja äiti tykästyi, kun mies osasi tanssia niin hyvin.

Ovat olleet yli 33v yhdessä.

Täällä miehet valittavat, kun ei naista löydy. Ja äitinsä kannustavat siihen.

Vierailija
212/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä opettaa lapsia ajattelemaan omilla aivoilla. Asioista voi kieltäytyä, koko yhteiskunta täytyy kyseenalaistaa omassa mielessään vähintään kerran elämässä. Ei tarvitse mennä lammaslauman mukana, lohet ovat niitä jotka nousevat vastavirtaan ja muuttavat tätä maailmaa paremmaksi paikaksi.

Juuri näin. Menestyvä yhteiskunta tarvitsee lohia, ei lampaita. Itse jätin välistä kaikki nuo tarpeettomat, ei-kouluasioihin liittyvät jutut joista en ollut kiinnostunut. Esim. tanssit. Minusta on tullut ahkera työntekijä, joka tosin osaa ja uskaltaa jättäytyä turhista tapahtumista pois olematta silti epäsosiaalinen ja outo.

Mieheni oli vielä enemmän vastavirtaa ja nyt ahkearana työntekijänä ei ole vuosikymmeneen ollut esim. saikulla.

On hyvä opettaa nuorikin ajattelemaan omilla aivoillaan ja sellaiseksi, että hän erottaa mikä on tärkeää ja mikä ei.

Minua huolestuttaa myös vanhemmat, joiden pakkomielle tuntuu olevan "on sitten kalle-pirkolle helpompaa löytää partneri eikä jää kammariin". Ensinnäkään ei ole mikään pakko enää nykyään löytää puolisoa. On ihan OK, vaikka olisi sinkku. Ja jos sitä haluaa etsiä, "tanssit" ei ole enää ykkösvaihtoehto, varsinkaan paritanssit..

Vierailija
213/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo opeta sinä vaan nihilistinen arvomaailmasi jälkikasvullesi. Muut hankkii mukavia muistoja, sun poikasi istuu päivän koneella pelaamassa.

Kuulepas negailija. Eipähän jää lapselle traumoja. Helpommalla lapsi pääsee henkisesti, kun vanhempi antaa jäädä kotiin. Eiköhän niitä mukavia muistoja saa ihan muista asioista kuin pakkotanssimisesta.

Itse en halunnut lukiossa osallistua Vanhojen tansseihin. Eikä kuule kaduta tippaakaan. Mukava muisto jäi siitä, että uskalsin kieltäytyä, vaikka "kaikki muut" osallistuivat.

Vierailija
214/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta joku Setan kukkahattu keksii että koulun tanssijaiset ovat heteronormatiiviset ja heijastavat vanhentunutta, binääristä sukupuolikäsitystä joten ne pitää kieltää.

Kohta joku maastohousu suomileijona helaketjumiesasiamies keksii, että tytöille ei saa antaa peruskoulun päästötodistusta jos eivät suostu tanssimaan poikien kanssa kunnolla ja sievästi.

Vierailija
215/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan yli nelikymppinen mieheni on luvallani pois huomenna töistä ja menee sen sijaan pyynnöstäni tarkastuttamaan kalsarinsa kaupungintalolla. Tämä siksi, että töissä moinen ei kuulemma onnistu ja edellisessä työpaikassa miestä kehotettiin huolehtimaan alushousujensa tarkastamisesta riittävän usein.

Vierailija
216/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein saman kun mun poika oli koulussa. Ei ollu pakko tanssia, ei ollu vanhojen tansseissakaan. Hyvin pärjännyt, Di. Ei tanssi vieläkään.

Saanut vaimon jne?

On saanut ihanan vaimon ja lapsen. Ja ennenkaikkea oppinut ajattelemaan omilla aivoilla ja pitämään omat rajansa. Kaikkeen ei tarvitse suostua. Olen oikein ylpeä lapsestani!

Vierailija
217/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on kutosluokkalainen tyttö kotona tänään, juuri tanssien takia. Nelosella oli opettaja pakottanut tytön tanssimaan itsenäisyyspäivätansseissa yksin, kun kukaan saman ikäluokan pojista ei ollut suostunut tanssimaan tytön kanssa. Ja kaikilla muilla tytöillä oli pari. Meillä tyttö on tosi kiltti ja hiljainen, ei lainkaan suosittu, mutta tosi tunnollinen ja hyvä kouluaineissa, sekä kielissä että matematiikassa. 

Tyttö oli sitten heilunut siinä itsekseen yhden tanssin ajan naama punaisena ja kutosluokan pojat olivat kuvanneet koko shown. Sen jälkeen olivat whatsuppit laulaneet ja tytöstä oli tehty koko koulun naurun aihe. Tästä on jo kaksi vuotta ja pahin savu on jo laskenut, mutta edelleenkin tyttöä kiusataan myös tästä spektaakkelista, esim. imitoimalla koulun käytävillä ja pihoilla hänen tanssiaan. 

Meidän tyttö ei enää näihin osallistu. Minusta on arvokasta opettaa lapsille, että ihan kaikkeen ei tarvitse suostua autoriteettienkaan edessä. Elämässä saa ja pitää olla oma arvomaailma ja oma moraali, jonka mukaan toimia. 

Ihmetyttää nämä kiusaamistapaukset. Miten ei kukaan huomaa tällaista ”hyi vttu en tanssi TON kaa!” -juttuja? Eikö kiusattu kerro kenellekään aikuiselle kotona/koulussa? Eikö kukaan opettaja huomaa tuollaista käytöstä ryhmässä?

Jos minä olisin opettaja ja tällaiseen törmäisin, niin pitäisin asianosaisille julkisen puhuttelun ja räppäisin jälki-istuntoa päälle niin monta kertaa, että opittaisiin normaalin sosiaalisuuden säännöt ja käytöstavat.

Koulukiusaamisesta pitäisi tehdä rikosasia. Vain sakot opettaa kovapäisimpiä sosiopaatteja.

No mutta näkyyhän se tässäkin ketjussa, miksi ja miten ei nähdä. Suosittujen vanhemmat ylpeinä hehkuttavat, kuinka heidän lapsensa ovat kohteliaita, suosittuja, menestyviä, kaikkien kavereita ja kuinka nämä erilaiset ovat huonoja kuten vanhempansa. Opettajat ylistävät kuinka näkevät joka vuosi tansseissa vain kehittymistä ja ylpeyttä ja onnistumista.

Suosittujen (=usein kiusaajien) vanhemmat ja opettajat ovat sokeita kiusaamiselle. Ihminen ei yleensä halua nähdä jotain mistä ei pidä tai mitä ei usko todeksi.

Vierailija
218/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä äiti kasvattaa miestä jolla ei tule olemaan minkäänlaista kykyä kestää pikku haasteita joissa joutuu käväisemään epämukavuusalueella. Se on, kuten tiedämme, tie luuseriuteen.

Vierailija
219/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksismiä koulussa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta ainoa oikea tapa on sanoa kouluun suoraan, mitä mieltä on ja tanssimaan pakottaminen on teidän kasvatusperiaatteita vastaan etkä aio sitä sallia.

Näytät pojallesi huonoa esimerkkiä. Tuo on epärehellisen pelkurin tapa toimia.

Kysymyshän on kai siitä, ettei poika ITSE halua niihin osallistua ja hänellä (tai kenellä tahansa oppilaalla siellä) tulisi olla myös oikeus niin halutessaan olla osallistumatta ja myös  ilmoittaa (ilman mitään seuraamuksia siitä ja ilman että mitään syytäkään sille häneltä vaadittaisiin ) yksinkertaisesti vain,  ettei vain halua osallistua niihin ja sillä siisti.

Ehkä tanssiminen ei häntä lajina kiinnosta, ehkä hän kokee itsensä kömpelöksi, ehkä koko tilaisuus on hänen mielestään jotenkin teennäisen 'pönöttävä', ehkä pelkää saavansa joltain tytöltä 'pakit' tai kukapa tietää ehkä hän haluaisi tanssia vain miehen kanssa jossain, muttei koulussaan.

Yhtä kaikki ,sen tulisi olla ja se ja siitä päättäminen omalta osaltaan  tulisi jättää vain hänen omaksi asiakseen. 

Samalla logiikalla voisi sitten kai jättäytyä pois matikankokeesta, ei kiinnosta, ei ole mun juttu, tykkään enemmän historiasta?

Jos tuo on aikuisen logiikkaa verrata tanssimista matematiikkaan niin olet varmaan tälle foorumille alaikäinen..

Vierailija
220/295 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksismiä koulussa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta ainoa oikea tapa on sanoa kouluun suoraan, mitä mieltä on ja tanssimaan pakottaminen on teidän kasvatusperiaatteita vastaan etkä aio sitä sallia.

Näytät pojallesi huonoa esimerkkiä. Tuo on epärehellisen pelkurin tapa toimia.

Kysymyshän on kai siitä, ettei poika ITSE halua niihin osallistua ja hänellä (tai kenellä tahansa oppilaalla siellä) tulisi olla myös oikeus niin halutessaan olla osallistumatta ja myös  ilmoittaa (ilman mitään seuraamuksia siitä ja ilman että mitään syytäkään sille häneltä vaadittaisiin ) yksinkertaisesti vain,  ettei vain halua osallistua niihin ja sillä siisti.

Ehkä tanssiminen ei häntä lajina kiinnosta, ehkä hän kokee itsensä kömpelöksi, ehkä koko tilaisuus on hänen mielestään jotenkin teennäisen 'pönöttävä', ehkä pelkää saavansa joltain tytöltä 'pakit' tai kukapa tietää ehkä hän haluaisi tanssia vain miehen kanssa jossain, muttei koulussaan.

Yhtä kaikki ,sen tulisi olla ja se ja siitä päättäminen omalta osaltaan  tulisi jättää vain hänen omaksi asiakseen. 

Samalla logiikalla voisi sitten kai jättäytyä pois matikankokeesta, ei kiinnosta, ei ole mun juttu, tykkään enemmän historiasta?

Jos tuo on aikuisen logiikkaa verrata tanssimista matematiikkaan niin olet varmaan tälle foorumille alaikäinen..

En ole tuo kenelle vastaat, mutta kun on kyse lapsen kasvatuksesta kypsä vanhempi kyllä ymmärtäisi rinnastuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi