Kuudesluokkainen poikani on luvallani huomenna "sairaana", koska itsenäisyyspäivätanssit
Juhlissa olisi tanssipakko ja minusta se on kyllä väärin.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku nyt selventää että mikä siinä tanssimisessa on nyt niin hirveää, että valeverukkeella pitää olla pois?
Koska se on syntiä.
NO MUTTA MIKSI JEESUKSESSALLAHISSA SITÄ VOI TEHDÄ REILUSTI ja ilmoittaa sinne kouluun. Miksi tanssia ensin muiden mukana harjoitukset ja sitten jättää se tanssipari pulaan? Ei voi ymmärtää.
En ymmärrä tätä paritanssipakkoa koulussa, kuuluu opetussuunnitelmaan. Olen koulussa töissä.
Lapset lintsaa yläkoulussa todella paljon tanssipäivinä ja yleensä sitten koko päivän.
Ajatelkaa nyt murrosikäisiä jotka itsestään epävarmoja.
Kyllä se niin kuulkaa mammat on, että me omalla asenteellamme ja esimerkillämme kasvatamme lapsia. Ap:n pojalle on varmaan pienestä asti opetettu, että "pojat eivät tanssi" yms. shaibaa.
Kuoleeko lapsi siihen, jos joutuu tansdimaan? Jos siis mitään muuta syytä ei ole kuin "nolottaa", "en haluu" tms. Voi hemmetti sentään. Ei jaksa kuin ihmetellä.
Toisaalta, ymmärrän kyllä paremmin näitä "tulevaisuuden toivoja".
Mitä lapsenne tekee sitten, kun joku oikeasti hankala asia pitäisi elämässä hoitaa? Tuleeko mamma silloinkin paikalle pelastamaan?
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Minä olen tarvinnut tanssitaitoa ihan työelämässä. Johtoryhmä kokoontui eräässä hotellissa muutaman yön kehitysseminaariin ja ohjelmassa oli illallista ja tanssia. Meitä naisia oli kaksi, joten mehän sit tanssittiin. Olisipa ollut outoa ja noloa, jos olisin häipynyt ruoan jälkeen ja sanonut etten tanssi.
Tanssitteko valssia vai tangoa?
Vierailija kirjoitti:
Oikein teit.
Julkinen nöyryytys pakollista?
Mikä siinä on nöyryyttävää?
Porukalla tanssivat ja ehkä puolet osaa askeleet ja rytmin jollain tavalla.
Loput törmäilevät päättömästi miten sattuu.
Eikä sitä kukaan arvostele.
Pojille tanssitaito on tärkeää siinä vaiheessa kun tytöt alkavat kiinnostamaan 😜 Siksikin pojat on hyvä päästää tanssimaan.
Itse olen tanssinut irkkutansseja täysin ummikkona. Vaan hyvin se meni kun muut ohjasivat ja neuvoivat koko ajan. Välillä tein omiani enkä osannut askeleita, mutta se oli todella hauskaa.
Ihan ok minun mielestäni. Oli tanssipakko kouluaikana jumppatunnilla. Ihan kauheaa kun jalat on eriparia ja ei mitään rytmitajua. En oppinut koskaan valsseja tai tangoja tai muutakaan tanssia. Ihan hyvin olen kuitenkin selvinnyt ilman tanssitaitoa olen nyt 67 v.
Ihan oikein. Nyt on ollu ihan hirveesti tyttöpöpöjä liikkeellä!
Elämme vapaan tahdon planeetalla.
Ymmärrän kyllä, ettei halua osallistua tanssiin, mutten tuota, että pitää valehdella olevansa "sairaana". Minkälaisen esimerkin se antaa lapsellesi? Vaikka vaan yksi päivä, mutta silti se jää mieleen.. Silloin sai feikata olevansa kipeenä. Niitä tansseja ja tapahtumia tulee vielä koulumaailmassa eteen. Joka kertako lapsesi saa olla "sairaana".
Mitäpä jos vaan olisit ajoissa ilmoittanut, ettei tämä lapsi tanssi. Hänelle olisi varmasti löytynyt muutakin puuhasteltavaa juhlien osalta. Lavasteet, salin järjestely, AV- osasto.... Näitä tehtäviä varmasti olisi löytynyt kaikenlaisia, kunhan vaan vanhemmat ottaisivat selvää ja olisivat lapsen kanssa, että tietäisivät näistä asioista.
Osa lapsista kokee tanssin sietämättömänä, eikä siihen ketään enää tänä päivänä pakoteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein teit.
Julkinen nöyryytys pakollista?
Mikä siinä on nöyryyttävää?
Porukalla tanssivat ja ehkä puolet osaa askeleet ja rytmin jollain tavalla.
Loput törmäilevät päättömästi miten sattuu.
Eikä sitä kukaan arvostele.Pojille tanssitaito on tärkeää siinä vaiheessa kun tytöt alkavat kiinnostamaan 😜 Siksikin pojat on hyvä päästää tanssimaan.
Itse olen tanssinut irkkutansseja täysin ummikkona. Vaan hyvin se meni kun muut ohjasivat ja neuvoivat koko ajan. Välillä tein omiani enkä osannut askeleita, mutta se oli todella hauskaa.
Ekstroverteille heittäytyjille varmasti helpompaa kuin introverteille ja jos on vielä herkkä ja huono itsetunto niin voi nolottaa vielä vuosienkin päästä nolot jutut.
Aa. Nyt tajuan. Täällä on paljon tanssin kieltävän uskonnon edustajia :) . Yhtä syntiä kuin telkkari :) . Mutta tänne kirjoittelu ok. Antakaa nuorten oppia tanssia, se on hyvää liikuntaa ja auttaa partnerin etsinnässä.
Välillä törmää näihin vanhempiin, jotka kasvattavat lapsia valehtelemaan ja lintsaamaan. Luulisin, että tanssimattomuus olisi ok, tässä opetat nyt lapsellesi suurempaa asiaa, nimittäin työmoraalin puutetta. Aikuisena voi sitten valheen varjolla olla töistä pois. Seuraavaksi pois matikan teemapäivästä/retkipäivästä/kuvataidepäivästä/liikuntapäivästä jos jotain epämieluista. Näin niitä sluibailijoita kasvatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, ettei halua osallistua tanssiin, mutten tuota, että pitää valehdella olevansa "sairaana". Minkälaisen esimerkin se antaa lapsellesi? Vaikka vaan yksi päivä, mutta silti se jää mieleen.. Silloin sai feikata olevansa kipeenä. Niitä tansseja ja tapahtumia tulee vielä koulumaailmassa eteen. Joka kertako lapsesi saa olla "sairaana".
Mitäpä jos vaan olisit ajoissa ilmoittanut, ettei tämä lapsi tanssi. Hänelle olisi varmasti löytynyt muutakin puuhasteltavaa juhlien osalta. Lavasteet, salin järjestely, AV- osasto.... Näitä tehtäviä varmasti olisi löytynyt kaikenlaisia, kunhan vaan vanhemmat ottaisivat selvää ja olisivat lapsen kanssa, että tietäisivät näistä asioista.
Osa lapsista kokee tanssin sietämättömänä, eikä siihen ketään enää tänä päivänä pakoteta.
Mun työpaikalla ala-asteella on paljon (yleensä muslimityttöjä) jotka eivät tanssi tai osallistu koulun uimaopetukseen. On todella ärsyttävää jos näistä uskonnollisista syistä ei kerrota opettajalle vaan lintsataan. Vaikuttaa tosiaan muiden tansseihin ja opettaa lapselle epäkunnioittavan asenteen koulua kohtaan. Kai nyt aikuinen ihminen pystyisi tämän tanssiasian hoitamaan muutenkin kuin valehtelemalla.
Mäkin olin aikoinaan ihan äitini siunauksella "sairaana", kun koulussa oli pakollista paritanssia. Ihan vastuuntuntoinen ihminen musta tuli siltikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä sitten luokan hylkiöitä kiusataan. "Hyi, tuohon en kyllä edes koske"...
Tähän edelliselle lainaajalle vastausta kun oli laittanut kysymysmerkin. En aiempaa kirjoittanut, mutta itsellä tuosta kokemusta.
Olin koulukiusattu, ja nuo tanssit olivat ihan hirveitä. Aina muut pilkkasivat sitä, kuka joutui minun parikseni. Ei suostuttu myöskään pitämään edes kädestä, vaan 10cm hajurako piti olla. Siinä sitten olet tunnin pari muiden pilkattavana.
Omaa lastani en aio noihin pakottaa osallistumaan. Kuittaan hänet vaikka itse kipeäksi, jos ei halua mennä.Siis siirrät omat traumasi suoraan lapsellesi?!
Arvattavasti olet hokenut kiusaamisesta lapsellesi jo siitä saakka, kun tämä on ensimmäisiä sosiaalisia kontakteja ottanut? Ja sitten kaikki onkin kiusaamista...Surullista, että sua on kiusattu. Minusta siitä pitäisi tehdä rikollista. Mutta viisas vanhempi ei lietso kiusattuna olemisen mentaliteettia lapselleen.
Vau. Hienosti pystyit tuosta kommentista päättelemään miten lapseni kasvatan ja mitä hänelle opetan. En nyt oikein tiedä edes mistä kommenttisi repäisit, mutta suotakoon sinulle nyt oudot mietteesi.
Kaikkea pientä kiusoittelua ei pidä itseensä ottaa, vakava kiusaaminen taas pitää ottaa vakavasti. Jos lapseni joutuu uhriksi, yritän parhaani mukaan selvittää asian ja olla hänen tukenaan. Jos hän taas itse kiusaisi, siihen puuttuisin ankarasti.
Pakottaisitko sinä lapsesi tansseihin, jos hän itkisi kuinka ei halua mennä, ja tietäisit kiusaamisesta. Aika raakaa "rakkautta", vaikka haluaisikin opettaa tekemään epämieluisiakin asioita.
Kaikenmaailman nössöjä, sitä taas liikenteessä kun tanssiminenkin pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä paritanssipakkoa koulussa, kuuluu opetussuunnitelmaan. Olen koulussa töissä.
Lapset lintsaa yläkoulussa todella paljon tanssipäivinä ja yleensä sitten koko päivän.
Ajatelkaa nyt murrosikäisiä jotka itsestään epävarmoja.
Onko 9 luokalla nämä tanssit vai joka toinen vuosi?
Mieheni on ammatissa, jonka takia olen tanssinut aika monet tanssit, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vaikka se ei meidän kummankaan juttu ole alunperin ollut. Mutta elämässä joutuu oppimaan uutta. Ja tekemään asioita, jotka joskus tuntuvat ikäviltä. Eivät kaikki koulussa tykkää trigonometriastakaan, ja kaikkien pitää sitä silti opetella. Miksi ihmeessä vanhemmat suhtautuvat liikunnan opetussuunnitelmaan toisin?
Valehtelu on joka tapauksessa väärin, ja vanhempi tekee väärin, kun opettaa lapselleen sen tavaksi selvitä hankalista tilanteista. Ja lapsi on jo tainnut oppia, jos on väittänyt, että mukana ei ole paritanssia. Tämähän ei ole totta.
Hohhoijaa. Minä olen tarvinnut tanssitaitoa ihan työelämässä. Johtoryhmä kokoontui eräässä hotellissa muutaman yön kehitysseminaariin ja ohjelmassa oli illallista ja tanssia. Meitä naisia oli kaksi, joten mehän sit tanssittiin. Olisipa ollut outoa ja noloa, jos olisin häipynyt ruoan jälkeen ja sanonut etten tanssi.