Kuudesluokkainen poikani on luvallani huomenna "sairaana", koska itsenäisyyspäivätanssit
Juhlissa olisi tanssipakko ja minusta se on kyllä väärin.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Aa. Nyt tajuan. Täällä on paljon tanssin kieltävän uskonnon edustajia :) . Yhtä syntiä kuin telkkari :) . Mutta tänne kirjoittelu ok. Antakaa nuorten oppia tanssia, se on hyvää liikuntaa ja auttaa partnerin etsinnässä.
Miten se auttaa parterin etsinnässä?
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa olisi tanssipakko ja minusta se on kyllä väärin.
Oletko sinä niitä rokotuskriittisiä?
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Meillä 9lk osallistuu huomisiin tansseihin ja laittaa jopa tumman puvun päällensä kera siniristilipun värisen krakan.
Ja lukion 2lk laittaa myös puvun kouluun vaikkei ole edes tansseja vaan ainoastaan rehtorin toive siististä/juhlavasta pukeutumisesta. Syksyn abien juhla on kyllä.
Lapsesi ovat varmaan itsevarmoja ja suosittuja? Sellaisille kaikki tuommoiset on kivoja tapahtumia joissa voi myös naureskella niille ei-suosituille.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla että on vielä tuollaisia äitejä jotka osaa ajatella omilla aivoillaan. Tekisin saman oman pojan kohdalla, hän vasta 5v joten ei ole siis ajankohtaista meillä vielä.
Susta tulee varmasti tulevaisuudessa tosi ihana anoppi jollekin tyttöressukalle.
Hyvä opettaa lapsia ajattelemaan omilla aivoilla. Asioista voi kieltäytyä, koko yhteiskunta täytyy kyseenalaistaa omassa mielessään vähintään kerran elämässä. Ei tarvitse mennä lammaslauman mukana, lohet ovat niitä jotka nousevat vastavirtaan ja muuttavat tätä maailmaa paremmaksi paikaksi.
No onhan tuo aika hanurista pakottaa tanssimaan kun opettajan ja muutaman yli-innokkaan (tyttö)lapsen äiskän mielestä niin ihqua.
Kyse ei nyt kuitenkaan ole mahdollisesti hengenpelastavasta uimataidosta tai vastaavasta.
Musta vähän liikaa jos nää tanssit on joka vuosi. Teini ei tanssi vaikka sanoin että pakko tanssia.
Tulee omat kouluajat mieleen, en lintsannut mutta inhosin peruskoulua tuon ainaisen pakon kautta.
Mulle kynnyskysymys oli luistelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä sitten luokan hylkiöitä kiusataan. "Hyi, tuohon en kyllä edes koske"...
?
Niin, voi kuule se on raadollista lasten keskuudessa. Itsellä oli 9-luokalla itsenäisyyspäivätanssit 2014 ja en mennyt edes treeneihin, koska olin kiusattu. Jos luokassa ihmiset eivät sietäneet istua vieressäni niin miten minua oltaisiin kohdeltu tansseissa? "hyi vittu, en halua olla Martan pari" tai "hahahaha, onnea jouduit Martan pariksi!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein teit.
Julkinen nöyryytys pakollista?
Mikä siinä on nöyryyttävää?
Porukalla tanssivat ja ehkä puolet osaa askeleet ja rytmin jollain tavalla.
Loput törmäilevät päättömästi miten sattuu.
Eikä sitä kukaan arvostele.Pojille tanssitaito on tärkeää siinä vaiheessa kun tytöt alkavat kiinnostamaan 😜 Siksikin pojat on hyvä päästää tanssimaan.
Itse olen tanssinut irkkutansseja täysin ummikkona. Vaan hyvin se meni kun muut ohjasivat ja neuvoivat koko ajan. Välillä tein omiani enkä osannut askeleita, mutta se oli todella hauskaa.
Ekstroverteille heittäytyjille varmasti helpompaa kuin introverteille ja jos on vielä herkkä ja huono itsetunto niin voi nolottaa vielä vuosienkin päästä nolot jutut.
No minä olen introvertti ja tykkään silti tanssimisesta.
Se oli koulussakin kivaa, vaikka muuten liikkatunnit olivat yhtä helvettiä kiusaamisen takia.
Silloin kun tanssittiin, sai rauhassa keskittyä siihen omaan suoritukseen eikä kukaan heittänyt palloa päähän tai tehnyt jotain muuta typerää. Ne kiusaajatkin kun joutuivat keskittymään siihen tanssimiseen.
T. Tanssin pyörteisiin heittäytynyt introvertti
Kehtaisin tanssia jos olisi varmaa ettei kukaan pilkkaisi tai nauraisi. Voisin tanssia vaikka kissan kanssa, eläimet ovat kiltempiä kuin kiusaaja-ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ammatissa, jonka takia olen tanssinut aika monet tanssit, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vaikka se ei meidän kummankaan juttu ole alunperin ollut. Mutta elämässä joutuu oppimaan uutta. Ja tekemään asioita, jotka joskus tuntuvat ikäviltä. Eivät kaikki koulussa tykkää trigonometriastakaan, ja kaikkien pitää sitä silti opetella. Miksi ihmeessä vanhemmat suhtautuvat liikunnan opetussuunnitelmaan toisin?
Valehtelu on joka tapauksessa väärin, ja vanhempi tekee väärin, kun opettaa lapselleen sen tavaksi selvitä hankalista tilanteista. Ja lapsi on jo tainnut oppia, jos on väittänyt, että mukana ei ole paritanssia. Tämähän ei ole totta.
Koululiikunta jo vihattua silloin kun olin nuori, ikää yli 50v.
Liikunta taas on ihanaa.
Toisen asteen opinnot taas saa itse valita.
Ja aikuiset ne vasta valehteleekin. Eivät vaan jää kiinni niistä kun ei kukaan vänkää aikuiselle vastaan.
Taas sitä muistaa olla onnellinen omista terveistä, normaalilla itsetunnolla varustetuista lapsista, jotka pystyvät osallistumaan koulun toimintaan.
Kohta joku Setan kukkahattu keksii että koulun tanssijaiset ovat heteronormatiiviset ja heijastavat vanhentunutta, binääristä sukupuolikäsitystä joten ne pitää kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä opettaa lapsia ajattelemaan omilla aivoilla. Asioista voi kieltäytyä, koko yhteiskunta täytyy kyseenalaistaa omassa mielessään vähintään kerran elämässä. Ei tarvitse mennä lammaslauman mukana, lohet ovat niitä jotka nousevat vastavirtaan ja muuttavat tätä maailmaa paremmaksi paikaksi.
Pojat nousevat yhdessä äitiensä kanssa barrikadeille. Koska äiti haluaa niin.
Ja äidit tietenkin kertovat pojille mitä asioita heidän tulee kyseenalaistaa.
Niinkuin nyt tämä tanssiminen.
Kuulostaa tosi kapinalliselle toiminnalle 😱
Siis jäättekö te pois nelosten pormestarin tansseistakin? Miksi ihmeessä? Siis ok, jos kiusataan, niin ymmärrän, mutta pelkkä nolostumisen pelko on kyllä typerä syy jäädä pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Meillä 9lk osallistuu huomisiin tansseihin ja laittaa jopa tumman puvun päällensä kera siniristilipun värisen krakan.
Ja lukion 2lk laittaa myös puvun kouluun vaikkei ole edes tansseja vaan ainoastaan rehtorin toive siististä/juhlavasta pukeutumisesta. Syksyn abien juhla on kyllä.Lapsesi ovat varmaan itsevarmoja ja suosittuja? Sellaisille kaikki tuommoiset on kivoja tapahtumia joissa voi myös naureskella niille ei-suosituille.
Naureskella ei-suosituille. Siis missä maailmassa sinä elät?
Tiesitkö, että on olemassa sosiaalisia, suosittuja, itsevarmoja ja onnellisia lapsia, jotka ovat myös ystävällisiä muille.
Voi hyvä tavaton, ihana äiti olet! Oikeasti, yhdestä lintsauksesta muka alkaa sitten koko elämän alamäki, mikä porttiteoria.
Olen ikuisesti kiitollinen omalle äidilleni, joka antoi minun lintsata tällaisina päivinä jolloin ei oikeasti ole mitään tärkeää koulussa mutta aiheuttivat hirvittävää ahdistusta. Niitä taisi yläasteen aikana kertyä ehkä neljä päivää... Muuten en lintsannut ja keskiarvokin oli lähempänä ysiä. Ihan hienosti olen elämässäni pärjännyt, kouluttautunut, teen hyvin palkattua mielenkiintoista työtä ja olen taatusti ahkera ja tunnollinen työntekijä. Eli en päätynyt yhteiskunnan lintsariksi vaikka en osallistunut paritansseihin tai muihin nöyryytyksiin yläasteella. Ja tiedän kyllä muutaman muunkin joka ei näihin osallistunut ja hyvin menee. Sillä kiusaajakaksikolla ei sen sijaan niin hyvin mene, vaikka kaikkiin tapahtumiin osallistuivatkin...
Vierailija kirjoitti:
Mun poikani jännitti noita nelosten tanssiaisia jo kolmosella. Kuulemma kamalaa, kun pitää tanssia ja vielä tytön kanssa.
MUTTA kun harjoitukset alkoivat ja tanssit on nyt tanssittu, poika haikeana mietti, että harmi kun se kaikki on jo ohitse. Oli kuulemma tosi kivaa ja juhlissa oli hieno tunnelma, tanssitkin helppoja. (Nehän tulee sitten vanhojentansseissa lukiossa taas.)
Yhdisti luokkaa todella paljon, luokkahenki parani merkittävästi.
Minusta tuo on hieno perinne, lapset oppivat käytöstapoja ja tanssimista.
Juuri näin se menee! Monet tanssit olen katsellut ja aina tuntuu, että pojat ovat kasvaneet ainakin kymmenen senttiä siellä tanssilattialla. Hymyileviä nuoria, jotka yhtäkkiä näyttävät aikuisilta, on ihana katsella. Mitään nöyryytystä en ole ikinä nähnyt.
Totta kai etukäteen vähän jännittää mutta sitähän se kasvaminen on. Lapsia ja nuoria pitää rohkaista elämään eikä auttaa piiloutumaan ja välttelemään ihan tavallisen elämän haasteita.
Aivan varmasti lapselle jää paljon parempi mieli ja muisto siitä, että tanssi muiden kanssa kuin siitä, että jätti uuden kokemuksen väliin.
Lisäksi voin todeta, että juhlat ja tanssit ja tapakulttuuri ovat olennainen osa opetussuunnitelmaa. Mitä vähemmän vanhemmat kotona näitä asioita arvostavat, sitä tärkeämpiä ne ovat oppilaalle.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat nousevat yhdessä äitiensä kanssa barrikadeille. Koska äiti haluaa niin.
Ja äidit tietenkin kertovat pojille mitä asioita heidän tulee kyseenalaistaa.
Niinkuin nyt tämä tanssiminen.Kyllä teinit ihan itse hoitaa tän asian. Ei tähän vanhemmat puutu mitenkään.
Yleensäkin yläkoulussa opettaja ja oppilas keskenään sopii asiat ja äitiä siihen ei kaivata.
Vastuu opiskelusta on teinillä itsellään.
Totuus nyt vaan on että on paljon poikia jotka ei suostu tanssimaan koulussa.Kuulostaa tosi kapinalliselle toiminnalle 😱
Jaa.
Ja lukion 2lk laittaa myös puvun kouluun vaikkei ole edes tansseja vaan ainoastaan rehtorin toive siististä/juhlavasta pukeutumisesta. Syksyn abien juhla on kyllä.