Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö kiusaamisesta koskaan yli?

Vierailija
02.12.2018 |

Eivätpä nuo muistot näytä mihinkään katoavan ja henkisesti yhtä paskana kuin ennenkin. Samoja asioita tulee vatvottua jatkuvasti. Kiusaamisesta on jo aikaa, mutta edelleenkin minulla on pelkotiloja, huonoja muistoja, rikkinäinen psyyke ja jonkinlainen viha jota en onnistu karistamaan.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiusattiin koko peruskoulun ajan, heti 1. luokalta lähtien sinne 9. luokkaan saakka. Se oli elämäni kauheinta aikaa. Tai sanoisinko niin, että kauheinta oli se, että minua kiusattiin vielä ammattikoulussakin :( En olisi uskonut että voi olla niin p*skaa tuuria että amiksessakin vielä sama meno jatkuu. Kiusaajat vaan vaihtui. Se oli amiksessa sellaista nälvimistä, nauramista yms. Lopetin koulun siihen, sen jälkeen en ole yrittänytkään opiskella. Eli minulla ei ole mitään ammattia/tutkintoa.

Nyt olen 28vuotias ja minusta tuntuu, etten ole päässyt tuosta koulukiusaamisesta yli lainkaan. Kiusaamisen seurauksena minulle tuli sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkihäiriö. Vakava masennuskin siihen perään vielä. Tai ainakin sitä pidetään mahdollisena tekijänä, että tuo kiusaaminen laukaisi nuo sairaudet. 

Olen käynyt pitkään terapiassa ja terapia jatkuu edelleen. 

Vierailija
42/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen vitutti kun mun äiti jankutti eilen mua unohtamaan menneet ja menemään eteenpäin. Juttelin siis hänen kanssaan mun hirveästä elämästä: kiusaamista päikystä työpaikalle, jossa mut myös irtisanottiin laittomasti. Äiti väittää että häntäkin on kiusattu ja on kuulemma niin vahva ihminen toisin kuin laiska ja itsesäälissä rypevä tytär.

Kisattu ei voi kiskaan päästä yli, se on fakta. Aion tästedes elää yksin vailla ihmiskontakteja, en kaipaa ihmisiä koska hyviä ihmisiä ei juuri ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusatut: Haluaisitteko että kiusaaja pyytäisi anteeksi? Jos kiusaamisesta esimerkiksi jo 10-20 vuotta?

Eipä se juuri mieltä lämmittänyt, kun kerran pysäkillä bussia odotellessani entinen koulukiusaaja hoiperteli kännissä ja alkoi sössöttämään jotain että hän taisi olla yläasteella aika mulkku tyyppi. Ei siihen vaan pystynyt suhtautumaan mitenkään anteeksiantavaisesti, kun toinen oli kuitenkin kännissä ja tuskin selvin päin olisi tehnyt mitään lähellekään. Valitan, mutta paljon enemmän sain tyydytystä kun eräs toinen kiusaaja jäi kouluaikana auton alle kuin karman iskusta.

Vierailija
44/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pääseekö yli, mutta niitä kokemuksia voi kyllä opetella asettamaan eri kontekstiin, ja näkemään aivan eri tavalla. Sen kautta on mahdollista ikäänkuin ulkoistaa se kaikki häpeä ja viha pois itsestä. Eihän se oma vika, tai häpeä ole, millä lailla toinen ihminen käyttätyy. Valitettavasti on olemassa persoonallisuushäiriöisiä ja sadistisia ihmisia sekä itsestään epävarmoja, epäkypsiä hölmöjä, jotka helposti ajautuvat tällaisen häiriötapauksen hoviksi. He sitten yhdessa valitsevat jonkun yleensä empaattisen, fiksun ja porukasta jollain tavalla eroavan tyypin kiusattavaksi. Näin nämä kuviot yleensä etenevät.

Vierailija
45/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä kommentissa oli sairasta vihaa tämä koston halu lapsille.

Ai niinkö?

Viha ei ole koskaan sairasta vaan luonnollinen tunne, joka syntyy siitä että sinua kohdellaan tai on kohdeltu väärin.

Se on sairasta etteikö pahantekijöitä saisi rankaista antamalla heille takaisin eli kostamalla heille heidän pahat teot. Yhteiskuntahan sitä rangaistusta ei tietenkään tee.

Kenen idea on se, että esimerkiksi koulukiusaajia ei rangaista mitenkään? Kenen idea? 

Mutta tää aikaisempi kommenttihan viittasi että kostaisi kiusaajan LAPSILLE. Eiväthän he ole syypäitä siihen mitä vanhempansa tekivät.

Vierailija
46/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusatut: Haluaisitteko että kiusaaja pyytäisi anteeksi? Jos kiusaamisesta esimerkiksi jo 10-20 vuotta?

En mä usko että ne edes ajatteli että se on kiusaamista, saati muista sitä. Eivät taatusti edes välittäisi. Naurahtaisivat vain ja katsoisivat oudosti. Enmä usko että mitään 20 vuoden takaisia asioita kandee kaivella.

Vierailija
47/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niinkö?

Viha ei ole koskaan sairasta vaan luonnollinen tunne, joka syntyy siitä että sinua kohdellaan tai on kohdeltu väärin.

Se on sairasta etteikö pahantekijöitä saisi rankaista antamalla heille takaisin eli kostamalla heille heidän pahat teot. Yhteiskuntahan sitä rangaistusta ei tietenkään tee.

Kenen idea on se, että esimerkiksi koulukiusaajia ei rangaista mitenkään? Kenen idea? 

Mutta tää aikaisempi kommenttihan viittasi että kostaisi kiusaajan LAPSILLE. Eiväthän he ole syypäitä siihen mitä vanhempansa tekivät.

Minä ymmärsin, että lasten olisi hyvä olla tietoisia kiusaajavanhempiensa historiasta. Tästä olen samaa mieltä. Ei mistään ”kostosta”.

Vierailija
48/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kulunut yli 10 vuotta siitä kun viimeksi näin kiusaajiani ja hyvä niin. En halua nähdä heitä enää ikinä, mieluummin unohtaisin heidän koko olemassaolonsa.

Vierailija
49/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niinkö?

Minä ymmärsin, että lasten olisi hyvä olla tietoisia kiusaajavanhempiensa historiasta. Tästä olen samaa mieltä. Ei mistään ”kostosta”.

Tyyppi nimenomaan sanoi että haluaisi kiusaajan lapsille saman kohtalon kuin itselleen jotta kiusaaja näkisi miten pysyvä vaurio siitä syntyy. Ehkä ei voi suoraan kostoksi sanoa jos vaan toivoo sitä mutta silti mielestäni huono lähestymistapa koska ne lapset ei edelleenkään ole syypäitä eikä heidän tulisi kärsiä siitä että vanhempi on kusipää.

Vierailija
50/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niinkö?

Tyyppi nimenomaan sanoi että haluaisi kiusaajan lapsille saman kohtalon kuin itselleen jotta kiusaaja näkisi miten pysyvä vaurio siitä syntyy. Ehkä ei voi suoraan kostoksi sanoa jos vaan toivoo sitä mutta silti mielestäni huono lähestymistapa koska ne lapset ei edelleenkään ole syypäitä eikä heidän tulisi kärsiä siitä että vanhempi on kusipää.

Kyllä mahdollisesta kusipäisyysgeenistä on hyvä informoida kiusaajan jälkikasvua. Usein tuollainen käytös periytyy, ja lapsien on hyvä nähdä vanhempiensa syntien tuho.

Vierailija
51/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin kiusaamisesta "yli" vähän väärin keinoin. Sairastuin vaikeaan masennukseen pitkälti kiusaamisen vuoksi jo yläasteella, ja sairastin sitä yli 5 vuotta. Lievitin pahaa oloani myös päihteillä.

Tämän seurauksena minusti tuli kyyninen ihminen, ei jaksa oikein mikään liikuttaa. Tavallaan olen iloinen siitä, koska nykyään en ota itseeni juuri mitään. En välitä kiusaajistani millään tapaa. Olisi hauska ajatus, että ns karma toteutuisi ja heille kävisi jotain pahaa. Mutta jos ei käy, on sekin ok.

Surullista kuitenkin, että heidän toimintansa seurauksena minusta tuli tällainen. Menetin sen sisäisen herkän pikkutytön, se oli ainoa keino selviytyä.

Suosittelen kaikille entisille kiusatuille terapeutille/psykologille menoa. Kiusattujen vanhemmat taas: vaihtakaa lapsenne koulua. Ei ole oikein, että kiusattu sitä joutuu vaihtamaan, mutta parasta mitä voitte tehdä.

Vierailija
52/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niinkö?

Kyllä mahdollisesta kusipäisyysgeenistä on hyvä informoida kiusaajan jälkikasvua. Usein tuollainen käytös periytyy, ja lapsien on hyvä nähdä vanhempiensa syntien tuho.

Tämä.

Vierailija
53/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaasti kiusattu tarhassa ja koulussa lukioon asti, jossa sitten pikku hiljaa loppui.

Haluaisin sanoa, ettei se vaikuta mutta kyllä se deittaillessa ja uusiin ihmisiin tutustuttaessa ylipäänsä (esim. töissä) vaikuttaa. Aina paniikki päällä, vaikka kavereita nykyään onkin, seurustelen ja töissä olen pidetty.

Vierailija
54/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi parempi jos kiusaajan naamavärkkiä ei joutuisi näkemään enää ikinä!

Vierailija
55/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse vaivautua, sillä antaisin mahdollisuuden kiusaamiseen. Joten parempi että pysyttelevät kaukana minusta.

Lisään vielä että en minäkään uskoisi, jos kiusaajat kertoisivat, että nyt kaduttaa. Toivon vain että heidän lapsilleen tehdään sama kuin minulle on tehty. Siinä saa sitten pohtia, että toipuuko koskaan.

Valitettavasti uskon että tuo asia on ainoa, joka jotenkin koskettaisi näitä kyseisiä ihmisiä. Sen verran kalliiksi, sekä psyykkisesti, sosiaalisesti että taloudellisesti, on minulle heidän "ystävyytensä" tullut.

Ok, eli millä tavalla olet parempi kuin kiusaajasi, kun haluat, että viattomia kiusataan?

Vierailija
56/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse vaivautua, sillä antaisin mahdollisuuden kiusaamiseen. Joten parempi että pysyttelevät kaukana minusta.

Lisään vielä että en minäkään uskoisi, jos kiusaajat kertoisivat, että nyt kaduttaa. Toivon vain että heidän lapsilleen tehdään sama kuin minulle on tehty. Siinä saa sitten pohtia, että toipuuko koskaan.

Valitettavasti uskon että tuo asia on ainoa, joka jotenkin koskettaisi näitä kyseisiä ihmisiä. Sen verran kalliiksi, sekä psyykkisesti, sosiaalisesti että taloudellisesti, on minulle heidän "ystävyytensä" tullut.

Ok, eli millä tavalla olet parempi kuin kiusaajasi, kun haluat, että viattomia kiusataan?

Ei tässä kisata paremmuudesta. Niinkö kuvittelit? Taidat olla kiusaaja kun noin ahdistaa - oletko? Pelottaa?

Vierailija
57/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niinkö?

Viha voi olla luontainen tunne, mutta kosto on ihmisen tietoinen valinta toimia hajottavasti.

Vierailija
58/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiusasi sama tyyppi koko yläasteen ajan. Tämä tapahtui jo 70-luvulla, mutta kesti todella pitkään päästä asian yli. Kiusaaja tuli uniinikin vielä monta vuotta koulun jälkeenkin. Voin sanoa, että koulukiusaajani(pallopää) teki elämästäni helvettiä pitkäksi aikaa.

Ja anteeksi en antaisi vaikka kyseinen tollo sitä tulisi pyytämään. En ole ollut missään tekemisissä kyseisen äijän kanssa koulun jälkeen. Sen verran tiedän, että Hän on saanut jo muutamia aivoinfrakteja, eikä ole enää työelämässä mukana, ja on muutenkin aika pihalla maailman menosta. 

Vierailija
59/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä kisata paremmuudesta. Niinkö kuvittelit? Taidat olla kiusaaja kun noin ahdistaa - oletko? Pelottaa?

Ei, minua ei pelota, enkä ole kiusaaja.

Mutta miksi pidät oikeutettuna kiusata viattomia lapsia? Koska olet itsekin ollut viaton lapsi, jota on kiusattu?

Vierailija
60/63 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, minua ei pelota, enkä ole kiusaaja.

Mutta miksi pidät oikeutettuna kiusata viattomia lapsia? Koska olet itsekin ollut viaton lapsi, jota on kiusattu?

Ei kiusaajan lapsille kertominen ole kiusaamista sen enempää kuin kostamistakaan. Se jos jokin on tervehdyttävää ja rakentavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi