asunnon ostaminen 3. asteen opintojen alussa
Olen vanhempieni luona asuva säästäväinen lukiolainen ja olen miettinyt olisiko seuraavanlainen kuvio mahdollinen toteuttaa:
Olen nyt lukion ensimmäisellä ja minulla on viime kesältä yli 1000 euroa kesätyötuloja. Edessä minulla on 3 kesää, kaksi täyttä vuotta lukiossa ja välivuosi. Kesät koetan työskennellä ja tavoitteena olisi tienata 1000-2000 euroa per kesä, lukion ohella käyn osa-aikaisesti töissä, josta saan nettotuloja n. 2500 euroa vuodessa. Välivuonna olisi tarkoitus työskennellä kokopäiväisesti. Säästän nämä rahat asp-rahastoon.
Välivuoden jälkeen haluaisin muuttaa pois kotoa > ostaa omistusasunnon asp-lainalla ja maksaa lainaa pois opintotuilla (opintolaina, josta saa hyvityksen kun korkeakouluopinnot suorittaa määräajassa + opintoraha). Onko tämä mahdollista? Myöntääkö pankki asuntolainaa, jos omaa pääomaa on se yli 10% asunnon hinnasta ja vakituiset tulot ovat opintotukia kunnes valmistun? Olisiko tämä taloudellisesti järkevää?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluat ostaa yksiön?
Asunto käy todella nopeaa pieneksi eikä myyminen ja muuttaminen ole kivaa hommaa.
Esimerkiksi kumppanin löytäminen, jonka kanssa haluat asua vaatisi isompaa asuntoa. Ei nimittäin ole hirveän kivaa asua 20 neliön yksiössä kahdestaan. Muutenkin tuollaisessa kanankopissa asuminen ei oo mitään herkkua.Mieluummin ostan omannäköisen ja pienen, helposti eteenpäin myytävän ja sijoitusasunnoksi sopivan yksiön, kun kaksion tai kolmion josta maksan enemmän ja jota on vaikeampaa myydä eteenpäin / käyttää sijoitusasuntona. En tarvitse paljon tilaa ja koen, että sisustuksella saa pienestäkin tilata viihtyisän. :)
Ap
Ei sijoitusasuntoa kannata ostaa noin kaukaa keskustasta, ellei sitten kävelymatkan päässä ole jotain isoa oppilaitosta (Hervanta on liian kaukana). Myös myynti on vaikeaa, kun sijainti on tuo. Tampereella on tarpeeksi paljon asuntoja tarjolla paremmalla sijainnilla, joten tuo asunto kannattaa ostaa vain, jos on varma, että haluaa asua siinä itse pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/tampere/14812536
Tässä esim. uusi omistusasunto Tampereelta velaton hinta 92 000€ ja yhtiövastike yhteensä 143€/kk.
Välivuoden jälkeen minulla olisi oletettavasti säästöjä yli kymppitonni, joten lainaa ottaisin n. 80 000€, joten lainan kuukausierä olisi (esim. op:n lainalaskurin mukaan) 350€/kk 25v ja siihen päälle tuo 143€/kk yhtiövastiketta. Näistä tulisi kuluja n. 500€/kk. Opintotukilaskurin mukaan saisin tuossa tilanteessa 250€/kk opintorahaa ja valtion takaamaa opintolainaa 650€/kk, josta myöhemmin hyvitetään maksimissaan 6000€ jos korkeakouluopinnot suorittaa määräajassa. Eikö tällöin jäisi ihan tarpeeksi elämiseen?
Ap
Sä huomioit vain hoitovastikkeen ja koron 143€/kk
Mutta siellä lopussa kerrotaan lainan lyhennys puolivuosittain, joka on reilut 267€/kk.
Lyhennys alkaa viiden vuoden päästä.
En nyt lukenur koko keskustelua, mutta tosiaan saat tienata vuodessa sen 12 000e ennen kuin vaikuttaa tukiin. Myös lainan saat nostaa. Ainut mitä et saa on asumistuki. Ja tosiaan sun pitäis tienata huomattavasti välivuotenas että pärjäät pelkillä tuilla korkeakoulun ajan. Suosittelisin etsimään edullisen opiskelija-asunnon että saat asumistukea, kela maksaa 80% vuokrasta ja voit säästää rahaa elämiseen.
Onko sun vanhemmilla mahdollisuus saada asuntolainaa? He vois ostaa asunnon, jonka sinä vuokraat ja sun maksamilla vuokrilla he lyhentää lainaa. Sijoitusasunnon lainakorot ja muitakin kuluja saa vähentää verotuksessa. Sä saat opiskeluajalta täydet tuet, joten töissä voit käydä sen verran, ettei tukirajat ylity.
Samalla säästät pikkuhiljaa sinne asp-tilille. Valmistuttuasi nostat lainan ja ostat asunnon vanhemmiltasi.
Asunnon ostaja näemmä vastuutetaan kaikista eteentulevista ongelmista, pitäisi osata ja hoksata tehdä jokaikisestä yksityiskohdasta suunnilleen 3. asteen poliisikuulustelua vastaava tiedonhankintaprosessi, kuten esim. mahdollisesti tehdyn putkiremontin jokaikisestä yksityiskohdasta:
Ei tällaisesta tule mitään. Kyllä se on vaan tekijöiden ja ammattilaisten vastattava tekosistaan, tämä menee tavalliselle ihmiselle jo kohtuuttomaksi kuulustella myyjiltä ja eri korjaustöitä tehneiltä yrityksiltä jokainen yksityiskohta työn suorituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostaja näemmä vastuutetaan kaikista eteentulevista ongelmista, pitäisi osata ja hoksata tehdä jokaikisestä yksityiskohdasta suunnilleen 3. asteen poliisikuulustelua vastaava tiedonhankintaprosessi, kuten esim. mahdollisesti tehdyn putkiremontin jokaikisestä yksityiskohdasta:
Ei tällaisesta tule mitään. Kyllä se on vaan tekijöiden ja ammattilaisten vastattava tekosistaan, tämä menee tavalliselle ihmiselle jo kohtuuttomaksi kuulustella myyjiltä ja eri korjaustöitä tehneiltä yrityksiltä jokainen yksityiskohta työn suorituksesta.
Ja jokainen taho tietysti hannaa vastaan mahdollisimman paljon, mitään ei kerrota, ja aletaan se "ei kuulu mulle" ja "en tiedä mistään mitään" sekä tietysti se vanha tuttu konsti: "etsi itse" -leikki ja vastuun pallottelu taholta toiselle, siinä vaan pyörii ympyrää kun juoksee sen vastuupallon perässä ympyrää palaten takaisin samaan paikkaan mistä aloittikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta realiselta. Ensinki, lainan saamiseksi tarvitset vakuudet. Jos otat lainaa 100.000€, niin asuntosi vakuusarvo on vain 60% ja loput pitäisi tulla muualta.
Lainan lyhennyksen ja koron lisäksi joudut maksamaan kuukausittain huoneiston hoitovastiketta + veden, sähkön jne. Jo pelkkä hoitovastike on usein 4-6€/m2 eli 50m2 huoneistosta se on 200-300€/kk ja päälle vielä lainan hoitokulut, joita tuskin pystyy maksamaan opintorahalla ja lainalla, kun sun pitää myös elää.
Loput vakuudet voi nykyään ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa edes pankista asuntolainaa, vaikka sinulla olisi säästöjä ja vakuudet, sillä laki kieltää alle 18v velan oton. Olethan vasta 16v ja sun vanhemmat ovat sun huoltajia vielä pari vuotta tai jos ei, sinulla on edunvalvoja.
Ei edes sun holhoojat pysty ottamaan lainaa sinun nimiisi. Jos vaikka onnistuisit samaan asuntoosakkeen esim. perintönä, kuvioihin tulisi maistraatin määräämä edunvalvoja, eikä sinulla olisi päätösvaltaa asioihin, ennen kun olet täysi-ikäinen.
Luepa aloitus uudestaan.
3. asteen alussa ei olla alaikäisiä.
Kolmatta astetta ei ole olemassakaan. Aloitus on trolli.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun vanhemmilla mahdollisuus saada asuntolainaa? He vois ostaa asunnon, jonka sinä vuokraat ja sun maksamilla vuokrilla he lyhentää lainaa. Sijoitusasunnon lainakorot ja muitakin kuluja saa vähentää verotuksessa. Sä saat opiskeluajalta täydet tuet, joten töissä voit käydä sen verran, ettei tukirajat ylity.
Samalla säästät pikkuhiljaa sinne asp-tilille. Valmistuttuasi nostat lainan ja ostat asunnon vanhemmiltasi.
Vanhempien omistamaan asuntoon ei tosiaankaan saa "täysiä tukia".
Se on korkea-aste, ei mikään kolmas aste.