asunnon ostaminen 3. asteen opintojen alussa
Olen vanhempieni luona asuva säästäväinen lukiolainen ja olen miettinyt olisiko seuraavanlainen kuvio mahdollinen toteuttaa:
Olen nyt lukion ensimmäisellä ja minulla on viime kesältä yli 1000 euroa kesätyötuloja. Edessä minulla on 3 kesää, kaksi täyttä vuotta lukiossa ja välivuosi. Kesät koetan työskennellä ja tavoitteena olisi tienata 1000-2000 euroa per kesä, lukion ohella käyn osa-aikaisesti töissä, josta saan nettotuloja n. 2500 euroa vuodessa. Välivuonna olisi tarkoitus työskennellä kokopäiväisesti. Säästän nämä rahat asp-rahastoon.
Välivuoden jälkeen haluaisin muuttaa pois kotoa > ostaa omistusasunnon asp-lainalla ja maksaa lainaa pois opintotuilla (opintolaina, josta saa hyvityksen kun korkeakouluopinnot suorittaa määräajassa + opintoraha). Onko tämä mahdollista? Myöntääkö pankki asuntolainaa, jos omaa pääomaa on se yli 10% asunnon hinnasta ja vakituiset tulot ovat opintotukia kunnes valmistun? Olisiko tämä taloudellisesti järkevää?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisin 20-25 neliömetrin asunnon Turusta tai Tampereelta n. 90 000€, joten asp-säästöjä pitäisi olla vähintään 9000€. Asp-lainallehan saa valtion takauksen. Lainan kuukausierä 25 vuoden maksuajalla olisi n. 350€ ja sitten päälle hoitovastike n. 100€/kk. Valmistuttuani voisin suurentaa lainan kuukausierää.
Paljonko voisin saada opintotukia asuessani omistusasunnossa? Eikö tuo lainan kuukausierä + hoitovastike 450€ ole aikalailla se, mitä monet maksavat vuokraa.
Ap
Ei. 85te maksat 450 e kuukaudessa 4% korolla 25v. Lisäksi yhtiövadtike 300. Plus sähköt ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisin 20-25 neliömetrin asunnon Turusta tai Tampereelta n. 90 000€, joten asp-säästöjä pitäisi olla vähintään 9000€. Asp-lainallehan saa valtion takauksen. Lainan kuukausierä 25 vuoden maksuajalla olisi n. 350€ ja sitten päälle hoitovastike n. 100€/kk. Valmistuttuani voisin suurentaa lainan kuukausierää.
Paljonko voisin saada opintotukia asuessani omistusasunnossa? Eikö tuo lainan kuukausierä + hoitovastike 450€ ole aikalailla se, mitä monet maksavat vuokraa.
Ap
Entä jos korot nousevat tai taloyhtiöön tulee remppaa esim. Julkisivu remppa.
Uudisasennossa ei remppoja vähäänaikaan tiedossa ja asp-lainassa on maltillinen korkokatto!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei. 85te maksat 450 e kuukaudessa 4% korolla 25v. Lisäksi yhtiövadtike 300. Plus sähköt ym.
En ole koskaan kuullut asunnosta, jossa hoitovastike 25m2 asunnosta olisi 300€. 4% korkokaan ei kuulosta kovin todennäköiseltä vielä vuosikausiin.
Meinasitko pysyä sinkkuna seuraavat 25 vuotta? Tehoyksiöt on mukavia yksin, mutta kaksin menee jo ahdistavaksi.
Tässä Turussa uusista adunnpista Skanskan halvin
https://kodit.skanska.fi/asuntohaku/turun-blanka/asunnot/a-03
177te
Tuskin miän pankki antaa asuntolainaa jos sulla ei ole palkkatuloja. Tukia ei huomioida tuloksi kun pankki arvioi maksukykyäsi.
Kohtuus pelottelussakin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole koskaan kuullut asunnosta, jossa hoitovastike 25m2 asunnosta olisi 300€. 4% korkokaan ei kuulosta kovin todennäköiseltä vielä vuosikausiin.
Hyvin helposti on. Ja 4% on minimi millä kannattaa laskea
Satasen vastike kuulostaa tosi pieneltä. Oletko laskenut kaikki kulut? Vastike, lainan lyhennys ja korot. Koroissa on vain yksi suunta eli ylöspäin, kun nyt korot ovat niin matalalla.
Tampereelta ja Turusta ei kyllä saa uudisasuntoa 90 000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa on paljon muutakin maksettavaa kuin pelkät lainakulut. Hoitovastike, pienestä asunnostakin 200-300€ ja mikä pahinta, jos ostat vanhasta talosta, taloyhtiön rempat esim. putki, hissi jne. jotka tulevat osakkeenomistajan maksettavaksi ja vielä jos teet remppaa huoneistoon. Ne on sun kaikki itse maksettava, lainojen lisäksi.
Niinkuin aikaisemmin kirjoitin olen suunnitellut ostavani 20-25 neliömetrisen, uuden tehoyksiön Tampereelta tai Turusta. Näiden myyntihinnat n. 90 000€ ja hoitovastike on n. 100€/kk pienen koon takia. Näin ollen hoitovastike on lainan kuukausierän kanssa n. 450€ ja putkirempat yms. eivät ole moniin vuosiin huolenaiheena.
Pankli katsoo velatonta hintaa myös. Kai ymmärrät että uudessa asunnossa voi olla jopa puolet yhtiölainaa jota lyhennetään vastikkeessa?
Oletko tosiaan katsonut asunnon koko hintaa? Yhtiölaina pitää myös maksaa.
Jos sinulla olisi vuokra 450 eur/kk, saisit siihen asumistukea ainakin 300 eur/kk. Sen sijaan omistusasunnossa asumiskuluiksi katsottaisiin vain asunnon vastike ja lainan korot, jolloin asumistukesi olisi ehkä 100-150 eur/kk. Sinulle jäisi itse maksettavaa selvästi enemmän kuin vuokralla asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossa on paljon muutakin maksettavaa kuin pelkät lainakulut. Hoitovastike, pienestä asunnostakin 200-300€ ja mikä pahinta, jos ostat vanhasta talosta, taloyhtiön rempat esim. putki, hissi jne. jotka tulevat osakkeenomistajan maksettavaksi ja vielä jos teet remppaa huoneistoon. Ne on sun kaikki itse maksettava, lainojen lisäksi.
Niinkuin aikaisemmin kirjoitin olen suunnitellut ostavani 20-25 neliömetrisen, uuden tehoyksiön Tampereelta tai Turusta. Näiden myyntihinnat n. 90 000€ ja hoitovastike on n. 100€/kk pienen koon takia. Näin ollen hoitovastike on lainan kuukausierän kanssa n. 450€ ja putkirempat yms. eivät ole moniin vuosiin huolenaiheena.
Eihän sitä voi tietää etukäteen. Meille taloyhtiöön tuli yllättäen ja pyytämättä hissiremppa ja ihan yllätyäen paukahti 125.000€ osakkeenomistajien maksettavaksi.
Työpaikan sijainti ratkaisee, ei opiskelupaikan. Älä osta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon hintaan ei saa uutta kämppää mistään päin Suomea, saati jostakin kaupungista, vaikka maapohja olisi ilmainen. Rakennustarvikkeissa ja palkoissa ei ole suuria eroja.
Meilläkin täällä perähipiällä uudet yksiöt maksavat halvimmillaan 130.000-140.000€.
Todennäköisesti sinulta puuttuu yhtiölaina joka lienee 60.000-80.000€, jota lyhennetään kuukausittain.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/tampere/14812536
Tässä esim. uusi omistusasunto Tampereelta velaton hinta 92 000€ ja yhtiövastike yhteensä 143€/kk.
Välivuoden jälkeen minulla olisi oletettavasti säästöjä yli kymppitonni, joten lainaa ottaisin n. 80 000€, joten lainan kuukausierä olisi (esim. op:n lainalaskurin mukaan) 350€/kk 25v ja siihen päälle tuo 143€/kk yhtiövastiketta. Näistä tulisi kuluja n. 500€/kk. Opintotukilaskurin mukaan saisin tuossa tilanteessa 250€/kk opintorahaa ja valtion takaamaa opintolainaa 650€/kk, josta myöhemmin hyvitetään maksimissaan 6000€ jos korkeakouluopinnot suorittaa määräajassa. Eikö tällöin jäisi ihan tarpeeksi elämiseen?
Ap
Minä tein juuri noin, paitsi etten suunnitellut välivuotta, vaan jouduin pitämään sellaisen kun en päässyt heti opiskelemaan omaa alaa.
Omistaminen on aina halvempaa kuin vuokraaminen. Avaa se asp-tili mahdollisimman nopeasti. Silloin kun otin asp-lainaa niin lainan pituus laskettiin suhteessa säästöaikaan. Sain nipin napin 12 vuoden lainan. 20-30 vuotta olisi laskenut lyhennysmaksuja huomattavasti.
Sain töitä opiskeluaikana ja palkkaa 800 €/kk. En ottanut opintolainaa ja sain kuitenkin nätisti lyhennettyä asp-lainaa ilman asumistukea vaikka korot oli yli 3,75% (plus marginaali).
Osta asunto (tulevalta) kasvualueelta. Tutustu huolella kunnan kaupunkisuunnitteluun. Näin saat asunnon nopeasti myytyä hyvään hintaan, jos lainan maksaminen ei onnistu tai asunnon vuokrattua, jos elämäntilanne muuttuu.
Onnea matkaan - elät jännittäviä aikoja.