Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

asunnon ostaminen 3. asteen opintojen alussa

Vierailija
02.12.2018 |

Olen vanhempieni luona asuva säästäväinen lukiolainen ja olen miettinyt olisiko seuraavanlainen kuvio mahdollinen toteuttaa:
Olen nyt lukion ensimmäisellä ja minulla on viime kesältä yli 1000 euroa kesätyötuloja. Edessä minulla on 3 kesää, kaksi täyttä vuotta lukiossa ja välivuosi. Kesät koetan työskennellä ja tavoitteena olisi tienata 1000-2000 euroa per kesä, lukion ohella käyn osa-aikaisesti töissä, josta saan nettotuloja n. 2500 euroa vuodessa. Välivuonna olisi tarkoitus työskennellä kokopäiväisesti. Säästän nämä rahat asp-rahastoon.

Välivuoden jälkeen haluaisin muuttaa pois kotoa > ostaa omistusasunnon asp-lainalla ja maksaa lainaa pois opintotuilla (opintolaina, josta saa hyvityksen kun korkeakouluopinnot suorittaa määräajassa + opintoraha). Onko tämä mahdollista? Myöntääkö pankki asuntolainaa, jos omaa pääomaa on se yli 10% asunnon hinnasta ja vakituiset tulot ovat opintotukia kunnes valmistun? Olisiko tämä taloudellisesti järkevää?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki tietysti antaa lainan, jos olet asp:n säästänyt. Noin muuten suunnitelmasi kuulostaa aika haasteelliselta.

Vierailija
2/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää valita, kannattaa panostaa hyviin yo papereihin eikä asp asunnon säästäminen, jos siis osa-aikatyö estää hyvät numerot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki tietysti antaa lainan, jos olet asp:n säästänyt. Noin muuten suunnitelmasi kuulostaa aika haasteelliselta.

Millä tavalla haasteelliselta? Onko mielestäsi epärealistista, että saisin säästettyä tarpeeksi vai että, voisin maksaa asuntolainaa takaisin opiskellessani?

Kuinka paljon omistusasunnossa asuminen vaikuttaa opintotukiin? Korkeakouluopintojen ohessa työskentely osa-aikaisesti on minulle myös vaihtoehto, jos se on lainan takaisin maksun kannalta järkevämpää. 

Vierailija
4/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää valita, kannattaa panostaa hyviin yo papereihin eikä asp asunnon säästäminen, jos siis osa-aikatyö estää hyvät numerot.

Kyllä! Koulussa pärjääminen on minulle tärkeää, mutta uskon voivani työskennellä esim. 4 iltana viikossa / viikonloppuisin koulun ohella ja pärjätä silti kirjoituksissa kiitettävästi, koska minulla ei ole aikaa vieviä harrastuksia, eikä opiskelu lähtökohtaisesti ole minulle haastavaa. 

Vierailija
5/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina ja opintotuki eivät riitä asuntolainan maksamiseen ja elämiseen. Et voi olla töissä ja nostaa ointotukea/-lainaa samaan aikaan. Joten ei, se ei ole kovin realistista.

Vierailija
6/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla haasteelliselta? Onko mielestäsi epärealistista, että saisin säästettyä tarpeeksi vai että, voisin maksaa asuntolainaa takaisin opiskellessani?

Kuinka paljon omistusasunnossa asuminen vaikuttaa opintotukiin? Korkeakouluopintojen ohessa työskentely osa-aikaisesti on minulle myös vaihtoehto, jos se on lainan takaisin maksun kannalta järkevämpää. 

Paljonko havittelemasi asunto maksaa? Eli paljonko tarvitset lainaa ja mikä olisi kuukausilyhennyksesi korkoineen? Tiedätkö, mikä on ASP-lainan maksimikorko, jos korot nousevat?

Vierailija
7/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta realiselta. Ensinki, lainan saamiseksi tarvitset vakuudet. Jos otat lainaa 100.000€, niin asuntosi vakuusarvo on vain 60% ja loput pitäisi tulla muualta.

Lainan lyhennyksen ja koron lisäksi joudut maksamaan kuukausittain huoneiston hoitovastiketta + veden, sähkön jne. Jo pelkkä hoitovastike on usein 4-6€/m2 eli 50m2 huoneistosta se on 200-300€/kk ja päälle vielä lainan hoitokulut, joita tuskin pystyy maksamaan opintorahalla ja lainalla, kun sun pitää myös elää.

Vierailija
8/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos on lainalla riittävät vakuudet. Pelkkä säästöminen ei riitä, ellei löydy vakuuksia. Asunnon vakuusarvo on 60-70%.

Vierailija
9/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki ei  myönnä lainaa, jos ei ole maksukykyä, eli palkkatuloja.

Vierailija
10/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein tota. Olin pari iltaa viikossa kaupan kassalla ja sitten otin lisää töitä ja lukioon kuluikin lopulta 4,5 v. Tämän jälkeen välivuosi ja sitten opiskelemaan.

Kun olin vuoden opiskellut, alkoi ne lukion luokkakaverit valmistua ja saamaan pikkasen parempaa palkkaa .

Jos nyt voisin päättää uudestaan, tekisin vain viikonloppuisin töitä, esim lauantaisin ja ei muuta.

Panosta opiskeluun.

Vierailija
11/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Koulussa pärjääminen on minulle tärkeää, mutta uskon voivani työskennellä esim. 4 iltana viikossa / viikonloppuisin koulun ohella ja pärjätä silti kirjoituksissa kiitettävästi, koska minulla ei ole aikaa vieviä harrastuksia, eikä opiskelu lähtökohtaisesti ole minulle haastavaa. 

Sä et voi olla samaan aikaan töissä ja saada palkkaa ja opintotukea, vaan menetät tuet.

Vierailija
12/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks opiskelukaveri osti oman asunnon, kun aloitti opinnot. Oli säästöjä ja vanhemmat takaajina. Hyvin pärjäsi ainakin tuo aikaisessa tukisysteemissä.

Vierailija
13/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha ja opintolaina ovst korkeakouluopiskelijalla yhteeensä 900€/kk. Asunmistukea ei saa omaan asuntoon.

Krkeakoulukaupungissa yksiön hinta on noin 100 000€. 20 vuoden laina-ajalla tämän lainan kuukausierä on noin 500€/kk. Sen lisäksi siitä menee pari sataa kuussa vastikkeita, sekä sähkölasku. Joku vakuutuskin olisi hyvä olla. Tässä vaiheessa sulla on jäljellä noin 150€ Kuukaudessa ruokaan ja vaatteisiin, puhelin ja nettiliittymään, ja huveihin. Sanoisin, että se on aika vähän jo pelkkään ruokaan.

Pankit ovat yleensä sitä mieltä, että ihmisen tuloista enintään 40% saisi mennä asumiskuluihin, jotta luvassa ei olisi ongelmia. Sulla menisi kuitenin yli 80%.

Suosittelisin, että keskityt opiskelemaan noepasti ja luomaan opintojen aikana hyvät duhteet tuleviin kollegihin (opiskelukavereihin) ja työelämään. Kun pääset töihin, sulla on valmiina pesämuna asuntoa vsrten ja hyvät mahdollisuudet maksaa lainaa nopeasti.

Vierailija
14/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos eläisit sitä nuoruuttasi.

Mielestäni suunnitelmasi kuulostaa tosi ankealta.

Vierailija
15/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos on lainalla riittävät vakuudet. Pelkkä säästöminen ei riitä, ellei löydy vakuuksia. Asunnon vakuusarvo on 60-70%.

ASP-lainalla ostettaessa valtio takaa lainan, eikä siihen päde normaalit vakuussäännöt. Siksi se on hyvä tapa ensiasunnon ostamiseen.

Vierailija
16/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin 20-25 neliömetrin asunnon Turusta tai Tampereelta n. 90 000€, joten asp-säästöjä pitäisi olla vähintään 9000€. Asp-lainallehan saa valtion takauksen. Lainan kuukausierä 25 vuoden maksuajalla olisi n. 350€ ja sitten päälle hoitovastike n. 100€/kk. Valmistuttuani voisin suurentaa lainan kuukausierää. 

Paljonko voisin saada opintotukia asuessani omistusasunnossa? Eikö tuo lainan kuukausierä + hoitovastike 450€ ole aikalailla se, mitä monet maksavat vuokraa. 

Ap

Vierailija
17/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoraha ja opintolaina ovst korkeakouluopiskelijalla yhteeensä 900€/kk. Asunmistukea ei saa omaan asuntoon.

Krkeakoulukaupungissa yksiön hinta on noin 100 000€. 20 vuoden laina-ajalla tämän lainan kuukausierä on noin 500€/kk. Sen lisäksi siitä menee pari sataa kuussa vastikkeita, sekä sähkölasku. Joku vakuutuskin olisi hyvä olla. Tässä vaiheessa sulla on jäljellä noin 150€ Kuukaudessa ruokaan ja vaatteisiin, puhelin ja nettiliittymään, ja huveihin. Sanoisin, että se on aika vähän jo pelkkään ruokaan.

Pankit ovat yleensä sitä mieltä, että ihmisen tuloista enintään 40% saisi mennä asumiskuluihin, jotta luvassa ei olisi ongelmia. Sulla menisi kuitenin yli 80%.

Suosittelisin, että keskityt opiskelemaan noepasti ja luomaan opintojen aikana hyvät duhteet tuleviin kollegihin (opiskelukavereihin) ja työelämään. Kun pääset töihin, sulla on valmiina pesämuna asuntoa vsrten ja hyvät mahdollisuudet maksaa lainaa nopeasti.

Asumistukea voi saada myös omistusasuntoon (vastike ja lainan korko huomioidaan).

Vierailija
18/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnossa on paljon muutakin maksettavaa kuin pelkät lainakulut. Hoitovastike, pienestä asunnostakin 200-300€ ja mikä pahinta, jos ostat vanhasta talosta, taloyhtiön rempat esim. putki, hissi jne. jotka tulevat osakkeenomistajan maksettavaksi ja vielä jos teet remppaa huoneistoon. Ne on sun kaikki itse maksettava, lainojen lisäksi.

Vierailija
19/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoisin 20-25 neliömetrin asunnon Turusta tai Tampereelta n. 90 000€, joten asp-säästöjä pitäisi olla vähintään 9000€. Asp-lainallehan saa valtion takauksen. Lainan kuukausierä 25 vuoden maksuajalla olisi n. 350€ ja sitten päälle hoitovastike n. 100€/kk. Valmistuttuani voisin suurentaa lainan kuukausierää. 

Paljonko voisin saada opintotukia asuessani omistusasunnossa? Eikö tuo lainan kuukausierä + hoitovastike 450€ ole aikalailla se, mitä monet maksavat vuokraa. 

Ap

Entä jos korot nousevat tai taloyhtiöön tulee remppaa esim. Julkisivu remppa.

Vierailija
20/70 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vasta kun on säännölliset tulot. Asumistukea et saa, ja opintotuki on sen 250e, joka lakkaa jso tienaat liikaa. Enkä näe järkeä maksaa lainaa lainalla, vaikka toisesta saa hyvityksen jos valmistuu ajoissa, mitä epäilen kun joutuisit käymään paljon töissä tienataksesi tarpeeksi perus elämiseen.

Lisäksi ota huomioon kaikki mitä voi tapahtua. Entä jos se oma ala ei olekkaan kiinnostava vaan jostain muualta löytyy kiinnostavampi, tai vaikka jääkaappi hajoaa ja joudut itse ostamaan uuden siinä missä vuokraisäntä hoitaisi sen vuokra-asunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi