Surettaa todella nämä näennäisen ekologiset kaukomatkailevat nuoret aikuiset :(
Jotka tekevät usein numeron jostain kestävistä kulutustottumuksistaan tai kasvisruokavaliosta, mutta eivät ymmärrä olla hurauttamatta lentokoneella vähintään pari kertaa vuodessa kaukomatkalle.
Kaupunkilaisilla ekoihmisillä on usein suhteellisuudentaju vähän hukassa.
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton ihminen saa tehdä noin 30 kaukolentoa vuodessa, että se vastaa samaa hiilijalanjälkikuormaa mitä yksi lapsi aiheuttaa vuodessa.
Lapsettomana, autottomana, eläimettömänä kasvissyöjänä lentelen edelleen ihan hyvillä mieli.
Lueppa vastaukseni tarkasti. AUTOTTOMANA. Yksi perhe tekee yhden kaukomatkan, niin saasteen määrä on sama, kuin perhe ajaisi 10-vuotta sillä autollansa normiajot (tutkittu).
Toisekseen, autoilijat maksavat veroina Suomelle vuodessa 8,2 miljardia euroa, jolla katetaan puolustuvoimat, poliisivoimat, opetustyö, asumistuet, terveydenhuolto jne. Joten ei kannata heitellä tuota valtion tulojen kannalta välttämätöntä peltilehmää jokaiseen negatiiviseen lauseeseen, varsinkaan, kun ei aiheesta mitään tiedä.
Kyseinen henkilö oli myös lapseton ja kasvissyöjä. Lapsettomuus on jo aika valtava ekoteko. :)
Näin pohjoisessa asuminen ei myöskään ole mikään ilmastoteko. Katsokaapa joskus Hakaniemen hiilikasaa, jolla Helsinkiä lämmitetään. Närpiön tomaatin hiilijalanjälki on myös aikamoinen.
Mutta aivan kuten lapsikysymyksessä, on muitakin näkökohtia ja arvoja kuin pelkkä hiilijalanjälki.
Matkustaminen on IHANAA :)Joku köyhien ituhippien itkeminen vain naurattaa.Kannattaisi jo nyt ymmärtää että rajoitukset tulevat koskemaan vain teitä köyhiä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin minä lähtisin nyt erittäin mielelläni johonkin kauas lämpimään ja valoisaan. Ihan kamalaa tämä pimeys, synkkyys ja kylmyys. Vaikuttaa todella paljon ainakin omaan mielialaani. Seuraava matka on tiedossa vasta helmikuussa, joten vielä saa odotella.
Me suomalaiset ollaan aika hyvin sopeuduttu tähän ilmastoon, mutta toki varmaan moni mielialaan ja vireystilaan liittyvä ongelma johtuu juuri tästä pimeydestä ja ankeasta yleisilmeestä. Synkkyydeen huomaa kaikesta parhaiten kun tulee suoraan jostain valoisasta ja lämpimästä. Täytyy silti sanoa, että nautin suunnattomasti myös meidän vaihtuvista vuodenajoista. Harva saa esim. valkean joulun kuten meillä suurimmissa osissa Suomea yleensä saa.
Helsingissä ei ainakaan mitään lumista joulua ole ikinä. Lisäksi ihmisten naamat on todella nyrpeitä lokakuusta huhtikuuhun saakka. Ja tämä pimeys, siis klo 15 tulee jo ihan pimeää??? Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkät kertakäyttövaipat maatuu 400 vuotta.
Luuletko, että niitä maadutetaan useinkin, odotellaan 400 vuotta ne katoavat olemasta? No ei. Suomessa ne viedään jätteenpolttolaitokselle, joka polttaa ne pois 400 millisekunnissa, ei 400 vuodessa.
Sama pätee kaikkiin muihinkin tuotteisiin.
Tuota. Oletko tietoinen, mistä sitä hiilidioksidia tulee?
No mä saan lennoista etuja kuitenkin joten ihan sama mitä ne maksaa. Maksakoot mitä maksaa, rakastan Suomea mutta kyllähän täältä on pois päästävä ihan vähintään 2 kertaa vuodessa, mieluusti useammin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.Juuri näin laskelman hiilidioksidipäästöjen osalta.Yksi kaukolento tuottaa matkustajaa kohti hiilidioksidia saman verran kuin 15000 km autoilu,10000 kilowattia sähköä tai 8 vuoden lihansyönti.Ja muut päästöt päälle.
Laitahan laskelmasi esille. Oliko lentokoneena kenties toisen maailmansodan aikainen potkurikone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkät kertakäyttövaipat maatuu 400 vuotta.
Luuletko, että niitä maadutetaan useinkin, odotellaan 400 vuotta ne katoavat olemasta? No ei. Suomessa ne viedään jätteenpolttolaitokselle, joka polttaa ne pois 400 millisekunnissa, ei 400 vuodessa.
Sama pätee kaikkiin muihinkin tuotteisiin.
Tuota. Oletko tietoinen, mistä sitä hiilidioksidia tulee?
Olen erittäin tietoinen, mistä hiilidioksidia tulee.
Nyt oli kyse maatumisesta.
Mun on päästävä pois vaan talvikaudella/ pimeän ajalla. Aion tulevaisuudessa ratkaista asian siten, että hommaan jonkun ns. Talvikämpän ulkomailta. Vielä ei ole käytännön asiat järjestetty täysin, mutta koko ajan tehdään paljon töitä sen unelman eteen. Sinne sitten painellaan koko talveksi tulevaisuudessa joka vuosi. Ja vaan 2 lentoa (meno-paluu).
Matkailu sai itseni huomaamaan, että monissa suurkaupungeissa eletään huomattavasti epäekologisemmin kuin Suomessa. Se yltiöpäinen krääsä ja roskaaminen (suurimmaksi osaksi muovia) on jotain aivan järkyttävää, vaikken ole koskaan ollut mikään ympäristöaktiivi itse, vaan hoitanut vaan huolta ns. perusasioista. Samoin kierrätysongelmat ja kaikki! Kyllä voitais välillä kiinnittää huomiota tähän positiiviseen puoleenkin ennen kun viedään lapsilta joululahjat (turhana kuluttamisena) tai vöyhkätään jostain joulukinkun syömisestä.
Onko joku muu huomannut samaa?
Tässäkin ketjussa huomaa täydellisesti sen miten ahdasmielisiä ne ihmiset on jotka EI ole päässyt matkustelemaan 😂😂 ihan täydellisiä esimerkkejä tässä ketjussa.
Todellinen ekoteko on lopettaa hengittäminen. Loppuu samalla muukin touhotus.
Vierailija kirjoitti:
Mun on päästävä pois vaan talvikaudella/ pimeän ajalla. Aion tulevaisuudessa ratkaista asian siten, että hommaan jonkun ns. Talvikämpän ulkomailta. Vielä ei ole käytännön asiat järjestetty täysin, mutta koko ajan tehdään paljon töitä sen unelman eteen. Sinne sitten painellaan koko talveksi tulevaisuudessa joka vuosi. Ja vaan 2 lentoa (meno-paluu).
Monet menisi junalla. Eikä tartte tulla välttämättä takaisin.
Suomi on kesällä aivan ihana ja ainutlaatuinen. Valoisaa kellon ympäri. Se on uskomatonta ja jotain niin upeaa, ei sellaista ole melkeen missään muualla kuin täällä. Mutta tää pimeän aika.. tää on jotain ihan kauheeta. En sinänsä haluisin valittaa koska periaatteessa "pikkujuttu", sillä elämässä on perusasiat kunnossa, mutta kuitenkin... Kyllä se mielialaan vaikuttaa. Itse ainakin koen tarvetta päästä valoon talviaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton ihminen saa tehdä noin 30 kaukolentoa vuodessa, että se vastaa samaa hiilijalanjälkikuormaa mitä yksi lapsi aiheuttaa vuodessa.
Lapsettomana, autottomana, eläimettömänä kasvissyöjänä lentelen edelleen ihan hyvillä mieli.
Lueppa vastaukseni tarkasti. AUTOTTOMANA. Yksi perhe tekee yhden kaukomatkan, niin saasteen määrä on sama, kuin perhe ajaisi 10-vuotta sillä autollansa normiajot (tutkittu).
Toisekseen, autoilijat maksavat veroina Suomelle vuodessa 8,2 miljardia euroa, jolla katetaan puolustuvoimat, poliisivoimat, opetustyö, asumistuet, terveydenhuolto jne. Joten ei kannata heitellä tuota valtion tulojen kannalta välttämätöntä peltilehmää jokaiseen negatiiviseen lauseeseen, varsinkaan, kun ei aiheesta mitään tiedä.
Kyseinen henkilö oli myös lapseton ja kasvissyöjä. Lapsettomuus on jo aika valtava ekoteko. :)
Millä ne kasvikset tuotetaan hänen ruokapöytäänsä? Diesel kuorma-autoilla ja rekoilla, tiedoksi.
Minä tavispulliainen pyöräytin maailmaan jokunen vuosi sitten pienen ympäristötietoisen pojan, ajattelijan ja luonnontieteilijän, jolla näyttäisi olevan mahdollisuuksia menestykseen tulevaisuudessakin kaikkien tämän hetkisten mittareiden mukaan. Olisiko pitänyt jättää hankkimatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet menisi junalla. Eikä tartte tulla välttämättä takaisin.
No sinäpä se et ole yhtään mikään sanelemaan minun elämääni. Kyllä minä sieltä aina keväällä tulen takaisin ja syksyllä taas lähden. Niin ja lentokoneella menen. Huvittavaa kun ehdotat junaa tietämättä edes mistä maasta on kyse. :'D
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kesällä aivan ihana ja ainutlaatuinen. Valoisaa kellon ympäri. Se on uskomatonta ja jotain niin upeaa, ei sellaista ole melkeen missään muualla kuin täällä. Mutta tää pimeän aika.. tää on jotain ihan kauheeta. En sinänsä haluisin valittaa koska periaatteessa "pikkujuttu", sillä elämässä on perusasiat kunnossa, mutta kuitenkin... Kyllä se mielialaan vaikuttaa. Itse ainakin koen tarvetta päästä valoon talviaikana.
Yritätkö edes nauttia talvesta? Vai keskitytkö vaan valittamiseen? Kyllä Suomeenkin tulee moni vapaaehtoisesti talvella... aattele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin minä lähtisin nyt erittäin mielelläni johonkin kauas lämpimään ja valoisaan. Ihan kamalaa tämä pimeys, synkkyys ja kylmyys. Vaikuttaa todella paljon ainakin omaan mielialaani. Seuraava matka on tiedossa vasta helmikuussa, joten vielä saa odotella.
Me suomalaiset ollaan aika hyvin sopeuduttu tähän ilmastoon, mutta toki varmaan moni mielialaan ja vireystilaan liittyvä ongelma johtuu juuri tästä pimeydestä ja ankeasta yleisilmeestä. Synkkyydeen huomaa kaikesta parhaiten kun tulee suoraan jostain valoisasta ja lämpimästä. Täytyy silti sanoa, että nautin suunnattomasti myös meidän vaihtuvista vuodenajoista. Harva saa esim. valkean joulun kuten meillä suurimmissa osissa Suomea yleensä saa.
Helsingissä ei ainakaan mitään lumista joulua ole ikinä. Lisäksi ihmisten naamat on todella nyrpeitä lokakuusta huhtikuuhun saakka. Ja tämä pimeys, siis klo 15 tulee jo ihan pimeää??? Huhhuh.
Sanoinkin SUURIMMASSA osassa. Katso peiliin. Onko yks nyrpeä naama siellä? ;)
Kuka tässä on ylenkatsonut muita? Ihan itse sä keksit nämä kaikki asiat. Kuvittelet tuollaisia asioita heti toisista. Taitaa vähän mielikuvitus laukata.