Minkä ikäiset yksin hyttiin/hotellihuoneeseen?
Meillä perheessä 11 ja 12v lapset sekä vauva. Mietin missä iässä isommat voisivat laivalla olla kahdestaan meidän viereisessä hytissä tai ulkomailla hotellissa viereisessä hotellihuoneessa. Mielipiteitä?
Kommentit (20)
Riippuu siitä ovatko kovin kurittomia vai ei.
Tuon ikäiset voivat kyllä jo olla, ja todennäköisesti ovat ihan mielelläänkin kaksistaan.
Kannattaa yrittää pyytää hotellilta että he saisivat avaimen myös teidän huoneeseenne, niin että jos he yön aikana haluavat niin siinä ei ole lukittua ovea estämässä kulkua. Ei sillä että tuon ikäiset enää tulisivat huoneeseenne, mutta jos he tietävät että pääsevät sinne tarvittaessa helposti niin he tuntevat olonsa turvallisemmaksi.
Jos ovat järkeviä ja rauhallisia niin miksi ei jo nyt? Olettehan kuitenkin siinä ihan vieressä ja puhelimella saa kiinni. Eivät kai ole yökerhoon vielä menossa?
Oma lapsi alkoi harjoitella eskarissa kauppareissun verran yksin olemista illalla. Tiesin jo että on iltavuoroja niin aloitimme hyvissä ajoin. En myöskään halunnut sitä että hän "oppii" siihen että puolen tunnin välein soitellaan äidille töihin, tuolloin ei siis ollut vielä puhelinta. Yhden kerran ekalla tai tokalla oli ikävä tullut eikä ollut mennyt naapuriin (oltiin siis sovittu että voi tulla ja kiva, tuttu naapuri) ja oli itkenyt tunnin :(
Mitä mieltä lapset itse ovat?
En jättäisi tuon ikäisiä yksin, isä nukkuu isompien kanssa ja äiti vauvan. Se on pieni vaiva toimia järkevästi kuin selvitellä vahinkoja ja kenties etsiä lapsiaan, kun ovat lähteneet tai heidät houkuteltu lähtemään ja kadonneet. Järki päähän nyt, tarviiko tuollaista edes kysellä. Murrosikäistäkään en vielä itse luottanut lähtemään ulkomaille kavereiden kanssa, jos ei ollut näyttöä, että osaa käyttäytyä ja kaverit luotettavia. 18v saakka on vanhemmilla vastuu lastensa tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi tuon ikäisiä yksin, isä nukkuu isompien kanssa ja äiti vauvan. Se on pieni vaiva toimia järkevästi kuin selvitellä vahinkoja ja kenties etsiä lapsiaan, kun ovat lähteneet tai heidät houkuteltu lähtemään ja kadonneet. Järki päähän nyt, tarviiko tuollaista edes kysellä. Murrosikäistäkään en vielä itse luottanut lähtemään ulkomaille kavereiden kanssa, jos ei ollut näyttöä, että osaa käyttäytyä ja kaverit luotettavia. 18v saakka on vanhemmilla vastuu lastensa tekemisistä.
Varsinkin laivoilla on kaappaajia jotka saattavat houkutella lapset mukaansa eikä lapsia sen jälkeen yleensä enää koskaan nähdä.
En kyllä uskaltaisi alle teini-ikäisten olla kaksistaan hytissä tai hotellihuoneessa. Mitä jos päättävät lähteä johonkin ja katoavat, näitäkin katomiamisia kun tapahtuu.
Laivoissa on perhehyttejä, joissa on välissä ovi, samoin hotelleissa.
Mä olen aina ajatellut asian niin, että siinä iässä kun voi jättää yksin kotiin yöksi, voi olla omassa huoneessaan. Eri asia tietty, jos huoneet saa yhdistettyä. Muuten liian nuoria mielestäni.
Sitten kun ovat 14- ja 15-vuotiaita.
En mä ehkä laivalla ottaisi tuon ikäisille hyttiä, mutta meillä on Suomessa ollut kyllä hotellihuone tuon ikäisillä.
Kotiin olen jättänyt yöksi eka kerran, kun olivat 13 ja 14v. Naapurin kanssa sovittu asiasta, että on tukena ja turvana tarvittaessa. Ulkomailla otamme perhehuoneen ja laivalla yhteisen ison hytin. 
En missään nimessä uskaltaisi laittaa eri huoneeseen ilman väliovea. Koskaan ei tiedä mitä sairasta porukkaa laivalla liikkuu. Lapsia ovat.
Jaa, että vähän pitäisi nyt mamman saada omaa aikaa uuden miehensä kanssa ja entiset lapset olisi hyvä heivata erilleen häiritsemästä? 
Näinhän siinä monesti käy, että aikaisemmilla lapsilla ei enää mitään väliä. Varsinkaan jos miehen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Eli uusperhe kyseessä? Josko nyt vaan jätät sen vauvan isukin kanssa omaan hyttiin/hotellihuoneeseen ja yövyt itse vanhempien lastesi kanssa. Ne ovat vielä lapsia.
Luulen kyllä, että vanhemmat lapset eivät taida olla ap:n, kun heittämässä ne ulos huoneesta. Parempi siis vanhempien lasten nukkua oman vanhempansa kanssa eikä ap:n.
Itse en jättäisi ees 15-16v, täysi-ikäisenä ok, väliovellisia löytyy kyllä
Me oltiin 6. luokan luokkaretkellä hotellissa yötä niin, että 2 kaveria keskenään samassa huoneessa. Valvojat olivat tietysti mukana ja kiersivät käytävillä, ettei kukaan päässyt karkaamaan. Hyvin onnistui. Perhehyttiä/-huonetta kuitenkin suosittelisin tuon ikäisille perheenä matkustaville. Meillä 17-vuotiaana nuori halusi oman hotellihuoneen, piti ottaa 2hlön huone, kun 1hlön huoneita ei ollut siinä vieressä, missä meidän huone oli. Annoimme toisen meidän huoneen avaimen yöajaksi nuorelle varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ovat 14- ja 15-vuotiaita.
tuon ikäiset eivät ole hytissä yksin, siellä on aina joku abdul 32v tai vastaava
Yksin hyttiin täysi-ikäisenä. Perhehytissä on kaksi hyttiä, toisessa parivuode, toisessa normaalit 4 vuodetta ja ovi hyttien välillä.
Hotellissa voi kysellä myöskin väliovellisia huoneita. Meillä on ollut joskus juniorihuone tavallisen huoneen lisänä, ei tosin saatu mitään yhdessä olevia huoneita, vanhemmat jakaantui kahteen eri huoneeseen. Tuolla juniorihuone nimityksellä sai kaksi huonetta halvemmalla kuin että olisi ottanut kaksi huonetta erikseen. Tämä oli siis kotimaassa. Ulkomailla kannattaa ottaa vaikka huoneisto, missä on pari makuuhuonetta tai makuuhuone ja olohuone, minkä vuodesohvasta saa vuoteet lapsille.
4 henkeä ja vauva mahtuu kyllä samaan laivan hytitin, samoin suurimpaan osaan hotellihuoneista. Tai sitten vaikka minisviitti. tulee todnäk halvemmaksikin kuin kaksi erillistä huonetta
Ei kyllä meillä onnistu isompien lasten kanssa yhdessä hytissä oleminen. Toinen niin herkkäuninen ettei saa nukuttua. Molemmat ovat tyttöjä joten ajatus oli, että nauttivat keskenään. Totta kai käytäisiin siinä usein. Todnäk. eivät edes suostuisi siihen, että toinen meistä nukkuu siellä. Toki pakko suostua jos niin päätetään. Ja ovat molempien lapsia.Ap
Eli uusperhe kyseessä? Josko nyt vaan jätät sen vauvan isukin kanssa omaan hyttiin/hotellihuoneeseen ja yövyt itse vanhempien lastesi kanssa. Ne ovat vielä lapsia.