Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surettaa todella nämä näennäisen ekologiset kaukomatkailevat nuoret aikuiset :(

Vierailija
01.12.2018 |

Jotka tekevät usein numeron jostain kestävistä kulutustottumuksistaan tai kasvisruokavaliosta, mutta eivät ymmärrä olla hurauttamatta lentokoneella vähintään pari kertaa vuodessa kaukomatkalle.

Kaupunkilaisilla ekoihmisillä on usein suhteellisuudentaju vähän hukassa.

Kommentit (344)

Vierailija
181/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelu kieltämättä aiheuttaa erikoista katkeruutta ja kateutta ihmisissä. Kyllä on omituista. Kaikkia nyt vaan ei kiinnosta olla omassa kotimaassaan vuodesta toiseen.

Jos teitä ei matkustelu kiinnosta, se ei tarkoita etteikö se muita kiinnostaisi. Esim minä saan matkustamisesta uskomatonta mielihyvää ja elämäniloa. Matkustelen vuodessa useita kertoja. Mielenterveyteni ei kestäisi jatkuvaa Pohjolassa oloa.

Ihmiset saa mielihyvää eri asioista. Ja en ymmärrä tuota miten matkustelua pidetään niin outona ja viehättävänä asiana. TE pidätte! En minä ole koskaan pitänyt matkustelua minään erityisen ihmeellisenä asiana. Se on vaan osa elämääni ja se siitä.

Tämä taitaa taas olla jonkun todellisuudesta täysin vieraantuneen milleniaalin tilitys. Vai että ei mielenterveys kestä jatkuvaa Pohjolassa oloa? Kumma juttu, kun 1900-luvun alussa eläneet esivanhempasi eivät kaikki hirttäytyneet tästä syystä? Elämä oli kuitenkin perunapellolla rehkimistä ja puiden kantamista Pohjolan säiden armoilla.

En tietenkään sano, etteikö koskaan voisi matkustaa minnekään... Mutta kenenkään mielenterveys ei vaadi muutamaa ulkomaanmatkaa joka vuosi. Aivan naurettavaa tekstiä.

Vierailija
182/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mua ärsyttää sama juttu. Oon nuori aikuinen ja tiedän nämä ihmiset. Mä oon lentänyt elämäni aikana kolme kertaa (ja nekin Euroopan ja Suomen sisällä) ja pyrin sitä välttämään tulevaisuudessa. Nämä moraalisaarnavat cityhipit eivät usein edes tiedä luonnosta mitään, usein lähinnä halveksuvat maalla asuvia ihmisiä (asun itse maalla), pitävät luonnossa viihtyviä ihmisiä jonain mökkijuntteina ja kokevat, kuinka muualla on niin paljon parempaa ja coolimpaa. 

Ja ei kai kukaan ole väittänyt, että täytyy olla täydellinen omissa valinnoissaan, mutta ärsytys tulee siitä, että usein juuri nämä ihmiset pitävät kovinta meteliä omista ekologisista valinnoistaan ja kuitenkin saattavat lentää monta kertaa vuodessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että ei mielenterveys kestä jatkuvaa Pohjolassa oloa? Kumma juttu, kun 1900-luvun alussa eläneet esivanhempasi eivät kaikki hirttäytyneet tästä syystä?

Miksi kuvittelet, että yhden henkilön heikosta mielenterveydestä jotenkin loogisesti seuraa se, että aiemmin *kaikki* ihmiset olisivat olleet juuri samanlaisia kuin tämä yksittäinen henkilö?

Aivan varmasti 1900-luvun alussakin tapahtui itsemurhia.

Vierailija
184/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustelu kieltämättä aiheuttaa erikoista katkeruutta ja kateutta ihmisissä. Kyllä on omituista. Kaikkia nyt vaan ei kiinnosta olla omassa kotimaassaan vuodesta toiseen.

Jos teitä ei matkustelu kiinnosta, se ei tarkoita etteikö se muita kiinnostaisi. Esim minä saan matkustamisesta uskomatonta mielihyvää ja elämäniloa. Matkustelen vuodessa useita kertoja. Mielenterveyteni ei kestäisi jatkuvaa Pohjolassa oloa.

Ihmiset saa mielihyvää eri asioista. Ja en ymmärrä tuota miten matkustelua pidetään niin outona ja viehättävänä asiana. TE pidätte! En minä ole koskaan pitänyt matkustelua minään erityisen ihmeellisenä asiana. Se on vaan osa elämääni ja se siitä.

Tämä taitaa taas olla jonkun todellisuudesta täysin vieraantuneen milleniaalin tilitys. Vai että ei mielenterveys kestä jatkuvaa Pohjolassa oloa? Kumma juttu, kun 1900-luvun alussa eläneet esivanhempasi eivät kaikki hirttäytyneet tästä syystä? Elämä oli kuitenkin perunapellolla rehkimistä ja puiden kantamista Pohjolan säiden armoilla.

En tietenkään sano, etteikö koskaan voisi matkustaa minnekään... Mutta kenenkään mielenterveys ei vaadi muutamaa ulkomaanmatkaa joka vuosi. Aivan naurettavaa tekstiä.

Naurettavaa on se, ettet huomaa miten suuri tahaton ironia tekstissäsi vallitsee: syytät toista todellisesta vieraantumisesa, kun oma ulosantisi on tuota luokkaa?

(Kaikki) ihmiset eivät hirttäytyneet (ja mistä muuten tiedät, ettei kirjoittajan isovanhempi olisi voinut hirttäytyä masennuksen seurauksena?) Se ei tietenkään tarkoita, etteikö tässä maassa olisi todella paljon mielenterveysongelmia ja väsymistä.

"Ennenkin on pärjätty" on ehkä paskoimpia, ajattelullisesti köyhien argumentti. Ennen "pärjättiin" mm. koska oli pakko ja koska itsetuho oli syntiä. Ihmiset eivät voineet paremmin. Pahaolo purettiin mm. käyttämällä alkoholia ja pieksemällä perhettään.

Vierailija
185/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei kai kukaan ole väittänyt, että täytyy olla täydellinen omissa valinnoissaan, mutta ärsytys tulee siitä, että usein juuri nämä ihmiset pitävät kovinta meteliä omista ekologisista valinnoistaan ja kuitenkin saattavat lentää monta kertaa vuodessa. 

Omilla ekologisilla valinnoillaan voi hyvinkin vaikuttaa sen verran, että voi lentää montakin kertaa vuodessa.

Jos esimerkiksi keskivertosuomalaista vertaa keskivertovirolaiseen, niin suomalainen voi huoletta lentää 5 kertaa Aasiaan/Amerikkaan tai 15 kertaa Espanjaan JOKA VUOSI, ennen kuin päästönsä ovat samat kuin virolaisella kaverillaan, joka ei lennä koskaan.

Syynä on luonnollisesti virolaisten hinku polttaa hiiltä paljon per asukas. Tai no, virolainen puolestaan voi lentää Espanjaan muutaman kerran vuodessa tuntematta syyllisyyttä, jos vertaa yhdysvaltalaiseen tai australialaiseen.

Vierailija
186/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mua ärsyttää sama juttu. Oon nuori aikuinen ja tiedän nämä ihmiset. Mä oon lentänyt elämäni aikana kolme kertaa (ja nekin Euroopan ja Suomen sisällä) ja pyrin sitä välttämään tulevaisuudessa. Nämä moraalisaarnavat cityhipit eivät usein edes tiedä luonnosta mitään, usein lähinnä halveksuvat maalla asuvia ihmisiä (asun itse maalla), pitävät luonnossa viihtyviä ihmisiä jonain mökkijuntteina ja kokevat, kuinka muualla on niin paljon parempaa ja coolimpaa. 

Sepä juuri! Ei se luonto kuitenkaan kiinnosta sen vertaa, että siellä vietettäisiin aikaa ja osoitettaisiin kunnioitusta. Harva mun tuntema "ekohippi" käy edes marjametsässä tai sienestämässä lähimetsissä! Mitä ihmettä se on?

Kannattaa tajuta sekin, et kasvikset ja marjat eivät automaattisesti tarkoita ekologisuutta. Lähimetsän ja oman pellon antimet sekä riistaliha (kyllä: myös se liha!!) ja kalastus ovat paljon ekologisempia kuin se maailman laidalta tuotu trendiruoka.

Vierailija
187/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkät kertakäyttövaipat maatuu 400 vuotta.

Luuletko, että niitä maadutetaan useinkin, odotellaan 400 vuotta ne katoavat olemasta? No ei. Suomessa ne viedään jätteenpolttolaitokselle, joka polttaa ne pois 400 millisekunnissa, ei 400 vuodessa.

Sama pätee kaikkiin muihinkin tuotteisiin.

Tuota. Oletko tietoinen, mistä sitä hiilidioksidia tulee?

Olen erittäin tietoinen, mistä hiilidioksidia tulee.

Nyt oli kyse maatumisesta.

No kun kerran on hiilijalanjäljestä kyse, on todella typerää puolustaa kertakättövaippoja sillä, että nehän voi polttaa. Siitä vapautuu todella paljon hiilidioksidia.

Vierailija
188/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuapa ei sureta.

Yritän itse tehdä viisaasti, säästää ja kierrättää, mutta hulluahan minun olisi kuvitella voivani muihin vaikuttaa.

Ja vain typerys syyttelee muita, mutta itse elää kuin sika pellossa.

Vierailija
189/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin minä lähtisin nyt erittäin mielelläni johonkin kauas lämpimään ja valoisaan. Ihan kamalaa tämä pimeys, synkkyys ja kylmyys. Vaikuttaa todella paljon ainakin omaan mielialaani. Seuraava matka on tiedossa vasta helmikuussa, joten vielä saa odotella.

Me suomalaiset ollaan aika hyvin sopeuduttu tähän ilmastoon, mutta toki varmaan moni mielialaan ja vireystilaan liittyvä ongelma johtuu juuri tästä pimeydestä ja ankeasta yleisilmeestä. Synkkyydeen huomaa kaikesta parhaiten kun tulee suoraan jostain valoisasta ja lämpimästä. Täytyy silti sanoa, että nautin suunnattomasti myös meidän vaihtuvista vuodenajoista. Harva saa esim. valkean joulun kuten meillä suurimmissa osissa Suomea yleensä saa.

Helsingissä ei ainakaan mitään lumista joulua ole ikinä. Lisäksi ihmisten naamat on todella nyrpeitä lokakuusta huhtikuuhun saakka. Ja tämä pimeys, siis klo 15 tulee jo ihan pimeää??? Huhhuh.

Yleisesti ottaen suomalaisissa on jotain pelottavan sisäänpäinkääntynyttä ja umpimielistä. Normaali kohteliaisuus tulkitaan heti negatiivisesti.

Vierailija
190/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä juuri! Ei se luonto kuitenkaan kiinnosta sen vertaa, että siellä vietettäisiin aikaa ja osoitettaisiin kunnioitusta. Harva mun tuntema "ekohippi" käy edes marjametsässä tai sienestämässä lähimetsissä! Mitä ihmettä se on?

Kannattaa tajuta sekin, et kasvikset ja marjat eivät automaattisesti tarkoita ekologisuutta. Lähimetsän ja oman pellon antimet sekä riistaliha (kyllä: myös se liha!!) ja kalastus ovat paljon ekologisempia kuin se maailman laidalta tuotu trendiruoka.

Jep niinpä! Mä marjastan ja sienestän paljon, keräilen villiyrttejä ja tykkään kalastaa. Haaveilen myös omasta kasvimaasta. Oon nuorena aikuisena aika yksin näiden harrastusten kanssa. Mikään ei maistu niin hyvältä ja tuoreelta kuin itse poimitut luonnon antimet ja niistä tehty ruoka ja päälle vielä tietysti se luonnossa vietetty aika. 

Vierailija
191/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan yli kaiken matkustelua. Näkee uusia ihmisiä, uusia kulttuureja, uusia uskomattomia paikkoja. Maailma avartuu täysin uudella tavalla. Olen nähnyt aivan uskomattomia asioita ja vaikea sisäistää, että ne on todella tapahtunut tällä samalla maapallolla. On tää maapallo vaan ihmeellinen. ❤️

Meinaat sitten elää kuin viimeistä päivää ja tuhota sen ihmeellisen maapallon rippeetkin, ettei niillä perheellisten lapsilla ole enää mitään ihasteltavaa kun ehtivät aikuisiksi?

Vierailija
192/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans mietin näitä, jotka valittavat Suomen ilmoista, että mikseivät sitten muuta jonnekin lämpösempään, kun täällä kerran on niin kamalaa. Olisi ekologisempaa muuttaa kokonaan etelään kuin matkustella sinne monta kertaa vuodessa. Mä rakastan Suomen vuodenaikoja, tykkään kunnon talvesta ja pakkasista. :

Vierailija
193/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa joka on wt olet sinä. Olet varmaan juuri oppinut uuden sanan "wt" ja nyt olet niin cool kun sitä viljelet joka lauseeseen! Nolo

Taisi tuo WT-määritelmä kolahtaa itseesi pahastikin :D

Vierailija
194/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep niinpä! Mä marjastan ja sienestän paljon, keräilen villiyrttejä ja tykkään kalastaa. Haaveilen myös omasta kasvimaasta. Oon nuorena aikuisena aika yksin näiden harrastusten kanssa. Mikään ei maistu niin hyvältä ja tuoreelta kuin itse poimitut luonnon antimet ja niistä tehty ruoka ja päälle vielä tietysti se luonnossa vietetty aika. 

Itse asun nykyään kaupungissa, kun on perhettä: lapset pääsevät liikkumaan itse kouluun ja harrastuksiin, mutta olen maalta ja tiedän mitä se on. Me lapset saatiin hyvä kosketus luontoon jo pieninä. Arvostan paljon maalla asuvia ja itse tekeviä ihmisiä.

Useissa kaupungeissa on muuten mahdollista vuokrata oma pieni palsta viljelyyn, jos ei omaa pihaa ole. Arvaa vaan keitä siellä EI näy: juuri näitä nuoria ja tiedostavia. Siellä on lähinnä vanhoja ihmisiä ja jokunen aasialaisnainen.

Sama kaupungin pitämien omenapuiden ym kanssa, josta voisi hakea. Ei. Sinne se hyvä ja terveellinen lähiruoka jätetään maahan mätänemään.

Vierailija
195/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnekin katosi se aikaisempi ketju, jossa oli jo hyvin selitetty tämän lennot vastaan lapset -argumentin hölmöys.

Kukaan ei ole kuolematon, ei onneksi edes huippuitsekäs lentomatkailija. Väestö uusiutuu, ja uusiutumisen tahdista riippuen se joko kasvaa tai vähenee.

Jos jokainen nainen saa yhden lapsen, väestö puolittuu joka sukupolven myötä. Kahden lapsen tahdilla väestö pienenee hitaammin, mutta pienenee kumminkin. Tällainen hallittu väestön pienentyminen on ollut meneillään Suomessa ja Euroopassa jo pitkään. Tärkein (ja ainoa) sitä uhkaava asia on tuontiväestön salliminen, ei syntyvyys.

Lapsen päästöt lähtevät nollasta, koska päästöjä pitää tarkastella yksilötasolla. Muutenhan kaikkien nyt elävien ihmisten päästöt menisivät vanhempien tai esi-isien piikkiin.

Lomamatkailu on täydellisen tarpeetonta puuhaa, riippumatta henkilön muusta elämästä, perheestä tai yhtään mistään. Erityisen vahingollista siitä tulee, jos kohtuus unohtuu. Siksi aivan erityisesti pitäisi pystyä hillitsemään jatkuvaa matkustelua, useita hupimatkoja vuodessa.

Aika moni kommentti perustuu ajatukseen, että verrataan itseä johonkin vielä pahempaan saastuttajaan ja ajatellaan, että itsellä on oikeus ”hyvillä mielin” saastuttaa kunnes saa tuon fiktiivisen vielä enemmän saastuttavan henkilön kiinni. Ei ole. Meillä ei ole mitään sallittua suurta saastutuskiintiötä. Eli jos naapuri lentelee kaukumaille neljä kertaa vuodessa, se ei oikeuta sitä, että itse lentelee kaksi kertaa vuodessa.

Vierailija
196/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun nykyään kaupungissa, kun on perhettä: lapset pääsevät liikkumaan itse kouluun ja harrastuksiin, mutta olen maalta ja tiedän mitä se on. Me lapset saatiin hyvä kosketus luontoon jo pieninä. Arvostan paljon maalla asuvia ja itse tekeviä ihmisiä.

Useissa kaupungeissa on muuten mahdollista vuokrata oma pieni palsta viljelyyn, jos ei omaa pihaa ole. Arvaa vaan keitä siellä EI näy: juuri näitä nuoria ja tiedostavia. Siellä on lähinnä vanhoja ihmisiä ja jokunen aasialaisnainen.

Sama kaupungin pitämien omenapuiden ym kanssa, josta voisi hakea. Ei. Sinne se hyvä ja terveellinen lähiruoka jätetään maahan mätänemään.

Vierailija
197/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tapa saada päästöt lähelle nollaa on vähentää päästöjä. Ei kulutusta, vaan päästöjä. Kaksi täysin erillistä asiaa. Kuluttaja voi kuluttaa sähköä niin paljon kuin haluaa, jos se tehdään ydinvoimalassa, eikä hiilivoimalassa. Kuluttaja voi ajella autollaan niin paljon kuin haluaa, jos auto on sähköauto, eikä bensa-auto. Kuluttaja voi lämmittää asuantoaan niin paljon kuin haluaa, jos lämpö tulee ydinvoiman kaukolämmöstä tai ydinvoimalla tuotetulla sähköllä toimivasta lämpöpumpusta, eikä fossiilisia polttavasta kaukolämpölaitoksesta tai omasta öljykattilasta. Ja niin edelleen.

Aika pahassa utopiassa elät, jos kuvittelet, että ydinvoimalla voitaisiin tuottaa edes nykyisen länsimaisen väestön tarvitsema määrä energiaa. Saati sitten se energia, mitä kehittyvä maailma tulee kuluttamaan kun saavuttaa länsimaisen kulutustason. Kun ottaa vielä huomioon, että nykyinen maailmanjärjestys perustuu jatkuvaan kasvuun ja kulutuksen lisääntymiseen ja väestö tulee kasvamaan vielä toista sataa vuotta, niin millään teknologian taikatempulla ei tätä yhtälöä tulla ratkaisemaan. Mitä nopeammin ymmärretään, että kulutusta tulee vähentää, sitä helpommin ja hallitummin se pystytään tekemään.

Lisäksi kulutuksen vähentäminen ei välttämättä ole mikään uhraus, vaan se voi olla jopa onnellisuutta ja kestäviä elämänarvoja lisäävä asia.

Vierailija
198/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton ihminen saa tehdä noin 30 kaukolentoa vuodessa, että se vastaa samaa hiilijalanjälkikuormaa mitä yksi lapsi aiheuttaa vuodessa.

Lapsettomana, autottomana, eläimettömänä kasvissyöjänä lentelen edelleen ihan hyvillä mieli. 

Minäkään en jaksa ottaa tosissaan kaiken maailman ekoöyhötystä. Mulla on duunikavereinakin ihmisiä jotka paasaavat koko ajan ilmastonmuutoksesta ja kahvipöydissä arvostelevat toisten syömisiä ym. Minuakin syyllistettiin liian isosta asunnosta (58m2). Kuitenkin itse ajavat Hgissä lyhyehköt työmatkat autolla, erään perheessä on peräti neljä autoa kun lapset vielä asuvat kotona. T. autoton, metrolla ja fillarilla ajava lapseton joka on ollut lentokoneessa viimeksi - 98.

Vierailija
199/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa huomaa täydellisesti sen miten ahdasmielisiä ne ihmiset on jotka EI ole päässyt matkustelemaan 😂😂 ihan täydellisiä esimerkkejä tässä ketjussa.

Matkustaminen ei muuten tarkoita lentämistä. Junalla pääsee kaukoitään saakka ja samoin Euroopassa kierrellessä näkee huomattavasti enemmän, kun sen tekee jollain muulla tavalla kuin lentäen.

Vierailija
200/344 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentoliikenteen osuus globaaleista CO2-päästöistä on 2 %. Että ei maailmaa pelasteta jättämällä lentämättä, vaan tekemällä nimenomaan niitä muita valintoja.

Koko Suomen osuus globaaleista CO2-päästöistä on noin 0,16%. Voitte siis lopettaa sen suomalaisten hiilidioksidipäästöjen leikkaamisesta vouhkaamisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan