Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, miltä tuntuu miettiä lapsiperheen joulua, kun ei ole rahaa?

Vierailija
29.11.2018 |

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Kommentit (301)

Vierailija
281/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, olemme lomalla ulkomailla ja pankkitunnukset katosivat. Uusia ei saa kuin käymällä paikanpäällä pankissa. Eli joulurahaa ei nyt siirretä käyttötilille. Kummankin vanhemmalta jo lainattu vaikka kuinka. Ja miksi rahat ei olleet pankki/visakortti tilillä. Siksi että jos kortti varasretaan niin ei mee kaikki. Varakortteja on tuolle samalle tilille useita. Ei herkkuja eikä lahjoja tänä jouluna.

No et kyllä tiedä.

Vierailija
282/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä apua jostain fb-ryhmästä. Mäkin voisin auttaa, mutten tiedä miten sen voisi tehdä täältä kautta. Ehkä ei voi mitenkään järkevästi...

Tarvi muilta rahaa kerjätä. Hankkikoot lisää töitä, muuttakoot halvempaan ja onko se autokaa mikään pakko olla.

Ukko töihin sieltä makaamasta!!

Se on tosiaan mukava olla kehä 3 sisällä kun julkinen pelaa, mutta kun se ei mene järkeen, että se ei enää toimi enää sadan kilsan päästä Helsingin keskustaa oikein enää missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aina periaate Max 25€/lapsi. Jouluna lahjoihin. Lahjat ei ole se joulun tarkoitus tai edes periaatte. Jouluruokaan laitetaan sitten se 100€.

Joo en todellakaan ymmärrä tätä 100-1000€ yhteen lahjaan laittamista.

Mitä? Ei sillä saa mitään

Ja ruokaan menee se satanen ja yli ihan joka viikonloppu

Miten saa satasen kulumaan yhden viikonlopun ruokiin? Meillä on nelihenkinen perhe ja satanen riittää viikoksi.

Meillä menee. Kuukaudessa neljälle tonni

Jaa häh? 4 henkeä 1000€ ruokaan? Ei Haloo. Kaksi opiskelijaa kuluttaa juuri ja juuri 300€. Nyt on tottumukset liian kalliita.

Opiskelijan ruokabudjetti ei nyt ihan ole vertailukelpoinen kuin normiperheen, sillä lähes kaikki opiskelijat syövät koulussa laadukkan lounaan salaatteineen parilla eurolla, josta yhteiskunta/veronmaksajat maksavat lisäksi palvelun tuottajalle 5.90€/ateria eli periaatteesa opiskelijat säästät ruuasssa 23x5.90= n.120€ ja lisäksi jossakin kouluissa aamiaisen saa opiskelijat eurolla, jonka todellinen arvo on moninkertainen. Kun normiperhe maksaa kaikesta itse, kun lähes ilmaisia lounaita ei ole.

Maksavatko lapset koulussa ruuastaan? Eivät taida...

Ei lapset, jotka ovat koululaisia, mutta opiskelijat maksavat sen pari euroa per ateria ja yhteiskunta maksaa loput. ( Kommentoin kahden opiskelijan 300€/kk ruokabudjettia.)

Vierailija
284/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ahdistukseen myötätuntoa ja toivon sydämestäni teille perheenä hyvää joulua.

Kuitenkaan en malta olla mainitsematta tämän keskuselun innoittamana työkaveriani, joilla on krooninen rahapula ja samaan aikaan he kuluttavat paljon enemmän rahaa arjen asioihin, mitkä eivät ole välttämättömiä tai joissa voisi elää säästeliäämminkin. Jos puskurirahastoa ei ole, niin silloin mielestäni yksinkertaisesti pitää tinkiä kaikesta ylimääräisestä (lehdet, kalliit nettiliittymät, Netflixit, salikortit ja muut kuukausimaksulliset jutut, konsertit, ulkona syöminen, ei-välttämättömät matkakulut jne.) ja tehdä ruoka itse siten, että mahdollisimman halvalla saa mahdollisimman hyvää ja ostaa välttämättömät tavarat käytettynä tai tehdä itse. Sitten kun puskuria taas on, voi alkaa löysätä ja ostaa taas vähemmän tärkeitä asioita. Toki pitkään vaikeassa rahatilanteessa olevilla on puskurit jo menneet ja elämä on hankalaa ja Ap:lläkin oli puskuria vielä kesällä. Itse olen aikaisemmin elänyt pitkään ilman ylimääräisiä nautintoja, kun ei ollut tietoa rahojen riittävyydestä. Sitten kun sain töitä, en heti ostellut kaikkea kivaa vaan odotin vähän talouden tasaantumista.  Nyt olen kiitollinen mahdollisuudesta kaikkiin tuolla sulkeissa mainitsemiini asioihin, mutta tiukassa tilanteessa luopuisin niistä heti.  Akuuttiin jouluahdistukseen ei nuo enää auta, mutta voisiko lasten lahjojen sijaan antaa kortit, joissa luvataan ostaa joulun jälkeisistä alennusmyynneistä tarpeelliset tavarat?

Vierailija
285/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aina periaate Max 25€/lapsi. Jouluna lahjoihin. Lahjat ei ole se joulun tarkoitus tai edes periaatte. Jouluruokaan laitetaan sitten se 100€.

Miten saa satasen kulumaan yhden viikonlopun ruokiin? Meillä on nelihenkinen perhe ja satanen riittää viikoksi.

Jaa häh? 4 henkeä 1000€ ruokaan? Ei Haloo. Kaksi opiskelijaa kuluttaa juuri ja juuri 300€. Nyt on tottumukset liian kalliita.

En ole se jolle kommentoit, mutta MIKSI on tottumukset liian kalliita? Meillä menee hyvinkin tuo 250€/hlö kuussa. Mitä sitten? ITSEhän sen maksamme.

Miksi sinua hiertää se, jos omasta palkastani ostan luomua ja hyvää suomalaista lihaa jnejne. ? (Ja meillä tuo 250€/hlö sisältää n 0€ pipareita/pullia/karkkia/sipsejä/tupakkaa/kaljaa jne) Silti meillä jää rahaa säästöön ja toki jos tulot romahtaisivat, olisi tuosta helppo kutistaa kuluja merkittävästi. Nyt kuitenkin esim mielummin tilaan pitopalvelusta joulun laatikot ja kalat kuin säästän siinä ja menetän viimeisenkin ajan, jonka voin viettää perheeni ja ystävieni kanssa.

Miksi se on paha ja siitä täytyy tinkiä?

Sinä päättelit, ettei 300€ kaksi opiskelijaa voi saada luomua, suomalaista lihaa jne. Kyllä voi. Lihan tosin metsästämme itse. Leivon itse luomutilalta haetuista jauhoista leivät ja puurot tehdään luomutilan kauroista. luomua, ekologista ja suomalaista 300€/kk.

Ei, vaan sinä sanoit, että kommentoimasi hlön tulee muuttaa kulutustottumuksiaan. Minä kysyin - miksi? (Hän EI ruikuttanut täällä, että rahat eivät riittäisi vaan ainoastaan totesi, että heillä menee tonni kuussa, minkä sinä morasit).

Lisäksi voisi sanoa, että on tekopyhää kertoa miten teillä menee vain 300€/kk ja jättää kertomatta, että lihaa ette edes joudu ostamaan (aika harvalla meistä on mahdollisuus säästää metsästämällä keskellä kaupunkia...)

Eikä metsästäminen ja riista suinkaan ole ilmaista, vaikka itse harrastaisi metsästystä ja usein siinä lihalle tulee melkoinen kilohinta, kun laskee kaikki kulut. Jota 300€ ruokabudjettilla oleva opiskelipari ei huomioinut, vaan kuvittelee sen olevan ilmaista.

Vierailija
286/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolle kommentoit, mutta MIKSI on tottumukset liian kalliita? Meillä menee hyvinkin tuo 250€/hlö kuussa. Mitä sitten? ITSEhän sen maksamme.

Miksi sinua hiertää se, jos omasta palkastani ostan luomua ja hyvää suomalaista lihaa jnejne. ? (Ja meillä tuo 250€/hlö sisältää n 0€ pipareita/pullia/karkkia/sipsejä/tupakkaa/kaljaa jne) Silti meillä jää rahaa säästöön ja toki jos tulot romahtaisivat, olisi tuosta helppo kutistaa kuluja merkittävästi. Nyt kuitenkin esim mielummin tilaan pitopalvelusta joulun laatikot ja kalat kuin säästän siinä ja menetän viimeisenkin ajan, jonka voin viettää perheeni ja ystävieni kanssa.

Sinä päättelit, ettei 300€ kaksi opiskelijaa voi saada luomua, suomalaista lihaa jne. Kyllä voi. Lihan tosin metsästämme itse. Leivon itse luomutilalta haetuista jauhoista leivät ja puurot tehdään luomutilan kauroista. luomua, ekologista ja suomalaista 300€/kk.

Ei, vaan sinä sanoit, että kommentoimasi hlön tulee muuttaa kulutustottumuksiaan. Minä kysyin - miksi? (Hän EI ruikuttanut täällä, että rahat eivät riittäisi vaan ainoastaan totesi, että heillä menee tonni kuussa, minkä sinä morasit).

Lisäksi voisi sanoa, että on tekopyhää kertoa miten teillä menee vain 300€/kk ja jättää kertomatta, että lihaa ette edes joudu ostamaan (aika harvalla meistä on mahdollisuus säästää metsästämällä keskellä kaupunkia...)

Se liha ei ole ilmaista. Metsästysluvat ja kaatoluvat maksaa. Me asumme kaupungissa. Eivät kaikki metsästystä harrastavat asu maalla.

Vierailija
287/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan ruokabudjetti ei nyt ihan ole vertailukelpoinen kuin normiperheen, sillä lähes kaikki opiskelijat syövät koulussa laadukkan lounaan salaatteineen parilla eurolla, josta yhteiskunta/veronmaksajat maksavat lisäksi palvelun tuottajalle 5.90€/ateria eli periaatteesa opiskelijat säästät ruuasssa 23x5.90= n.120€ ja lisäksi jossakin kouluissa aamiaisen saa opiskelijat eurolla, jonka todellinen arvo on moninkertainen. Kun normiperhe maksaa kaikesta itse, kun lähes ilmaisia lounaita ei ole.

Maksavatko lapset koulussa ruuastaan? Eivät taida...

Ei lapset, jotka ovat koululaisia, mutta opiskelijat maksavat sen pari euroa per ateria ja yhteiskunta maksaa loput. ( Kommentoin kahden opiskelijan 300€/kk ruokabudjettia.)

Ja vertasit miten lapsiperheellä menee enemmän rahaa kun ruuasta tarvitsee maksaa. Lapset syövät koulussa "ilmaisen" lounaan. Me maksamme ruuasta joulussa.

Vierailija
288/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä metsästäminen ja riista suinkaan ole ilmaista, vaikka itse harrastaisi metsästystä ja usein siinä lihalle tulee melkoinen kilohinta, kun laskee kaikki kulut. Jota 300€ ruokabudjettilla oleva opiskelipari ei huomioinut, vaan kuvittelee sen olevan ilmaista.

Et suinkaan miettinyt, että ne metsästys kulut on laskettu tuohon 300€/kk. Metsästys ei ole joka kuukausi. 300€x12= 3600€ johon sisältyy sen parin kuukauden metsästys kulut. Sopii simple.

Vierailija
289/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, sillä joulu tulee joka vuosi. Lahjoja voi ostaa pitkin vuotta alennusmyynneistä. Se, että jättää viime tippaan on omaa tyhmyyttä. Ennakointi on hyvä taito osata.

Vierailija
290/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä noi lasten toiveet ei oo se mistä kiikastaa.. Esim ihan uudenveroisia luistimia saa torista alkaen 5e. Sopivasta alesta myös uudet talvikengät saattaa saada kympillä. Ja pari petsiä ei nyt kovin montaa euroa maksa.. Mä oon ollut aina vähävaraisena ja myös lapset ovat oppineet elämään nuukasti. Saavat 3-4 pakettia per nenä, eivätkä edes mitään kalliita juttuja. Menot pitää vaan suhteuttaa tuloihin.

Entä isännän jouluviinat, mieheni on kova ottamaan alkoholia aina näin jouluaikaan on kalliiden mallas-whiskien ystävä ??

Vierailija
291/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla talo ja auto jne.? Ja järkky velka. 

Totta kai pitää sitten varautua siihen, että tulotaso syystä tai toisesta tippuu juuri esim. toisen sairastumisen takia.

Me asutaan vuokralla ja Helsingin Kalliossa. Autoa ei tod. tarvitse. Ne harvat kerrat kun tarvitsee, vuokrataan tai otetaan taksi. Velkaa ei ole ja säästetään sen verran, että joulu järjestetään lapsille. 

Asuvatko he Helsingissä? Muualla saattaa auto olla välttämätön. Lisäksi taksit on nyt taksiuudistuksen jälkeen hävinneet syrjäkyliltä. Ai niin, kehotatte tietysti nyt perhettä muuttamaan Helsinkiin...

Vierailija
292/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on jotenkin naurettavaa lapsellisten sanoa että ankea joulu tulossa kun ei ole varaa mihinkään ja on talot ja autot. Mulla ei ole mitään ja olen kroonisesti sairas. Eläkkeelle kovasti menossa. Sinnekkään ei Suomessa pääse. En ikinä ole saanut avustuksia jouluun kun ei ole lapsia. Miksi ei avustukset muista muita kuin lapsiperheitä?

On varmaan ankea joulu verrattuna Hollywood jouluun :)

Ei saa kuule suurin osa lapsiperheistäkään. Kokemuksesta tiedän.

Vierailija
293/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se liha ei ole ilmaista. Metsästysluvat ja kaatoluvat maksaa. Me asumme kaupungissa. Eivät kaikki metsästystä harrastavat asu maalla.

Niiiin... me harrastamme kalastusta kanssamme kaupungissa, mutta jos joku kysyy liten paljon meillä menee rahaa ruokaan, en laskea Iijoen verkkojen ja vapojen ja veneen hintaa, vaan ainoastaan kauppaan maksamani hinnan - joten tuskin tuo 300€ /kk syövä opiskelijapari on tuohon ruokakustannukseen jyvittänyt pyssyt ja luvat ja lihan teurastamokustannukset JOTEN tuo 300€/kk EI ole vertailukelpoinen jos joudut ostamaan kaiken ruoan kaupasta. Tätä yritin, ilmeisesti huonolla menestyksellä, jo alun perin kertoa :)

Vierailija
294/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, olemme lomalla ulkomailla ja pankkitunnukset katosivat. Uusia ei saa kuin käymällä paikanpäällä pankissa. Eli joulurahaa ei nyt siirretä käyttötilille. Kummankin vanhemmalta jo lainattu vaikka kuinka. Ja miksi rahat ei olleet pankki/visakortti tilillä. Siksi että jos kortti varasretaan niin ei mee kaikki. Varakortteja on tuolle samalle tilille useita. Ei herkkuja eikä lahjoja tänä jouluna.

No toi nyt on helposti ratkaistu ongelma! Sen kun marssit pankin tiskille nostamaan rahaa tililtä!

Ovat ULKOMAILLA.

"Olemme LOMALLA ulkomailla".

Vierailija
295/301 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytär 8 v. kirjoitti pukille, että toivoo uudet talvikengät, petshoppeja ja tyttöjen luistimet. Poika 11 v. sanoi, että ei hän tarvitse muuta kuin elokuvalipun ja suklaarasian, kun e meillä kuitenkaan ole rahaa. Perheellä on nyt hankala tilanne. Mies ollut kelan sairauspäivärahalla useamman kuukauden, minä käyn töissä. Auto hajosi, korjautin osamaksulla 230€ kuussa helmikuun loppuun asti. Taloon tuli iso remontti kesällä, uutta velkaa oli pakko ottaa 12 000€. Sitä lyhennetään 300€ kuussa. Asuntolainaa menee nyt vain 800€ kuussa vuoden ajan, koska jouduttiin pankin kanssa neuvottelemaan, kun ei pystytä maksamaan tonnia kuussa, mikä on sovittu muutama vuosi sitten. Tässä syksyllä on tullut niin monenlaista odottamatonta, esim. sairaalamaksuja. Tili on lähes tyhjä. Lapsilisillä syödään veronpalautuksiin asti, joita tulee ruhtinaalliset 72€. Palkka tulee 15. pv ja menee saman tien laskuihin ja lainoihin. Tuntuu pahalta!

Joulun ideana ei ole ostaa tavaraa vaan viettää aikaa yhdessä perheen kanssa syöden hyvää jouluruokaa. 

Yhden pienen lahjan voi antaa tai sitten jouluateria itsessään käy myös lahjasta.

Lahja voi olla myös se, että ollaan yhdessä ja pelataan vaikka jotain kivoja pelejä, kuunnellaan joulumusiikkia tai luetaan ääneen kivoja tarinoita yhdessä (tarinatuokio).

Hieno talo, rempat tehty, autokin on.

Vain käteinen puuttuu, että olisi vara elää. 

Vierailija
296/301 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkien luen näitä.

Rukoilen, että Rakas Taivaan Isä auttaa teidän perheitänne.

Vierailija
297/301 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ja miehellä menee kahdestaan 1000€/kk. En kiellä etteikö syötäisi hyvin ja mies syö myös päivittäin työpaikkalounaan. Tyttärellä (opiskelija) ja poikaystävällään (töissä, mutta oikeus opiskelijalounaaseen) menee 500€/kk.

Viime joulun aikaan meni 500€ kauppaan. Ei ollut edes mikään sukujoulu vaan oltiin miehen kanssa kahdestaan, joulupäivänä kävi nuoripari syömässä. 

Halvemmallakin pääsisi, mutta ehkä mieluummin panostetaan hyvään ruokaan kuin turhaan shoppailuun.

298/301 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin tytölle kengät vaikka nettikaupasta ta esim Prismasta mahdollisia alennuksia ja kampanjoita hyödyntäen. Esim näkyisi XXXL:lla olevan alle neljän kympin kenkiä. Lisäksi pojalle leffalippu ja suklaa. Näihin riittäisi veronpalautus jos kerran syötte lapsilisillä. Luistimet voi saada käytettyinä tai vaikka tammialesta.

Tyttären kengät menevät äidin lahjan edelle. Eikö äidille voisi leipoa jotain ja viedä joulukukan? Ostat ruokakaupasta punaisia tulppaaneja ja keräät luonnosta mustikanvarpuja. Juuri joulunalla tai ainakin aattona on jo paljon joulukukkia halvemmalla monissa marketeissa.

On hyvä, että taloa rempataan, silloinhan sen arvo nousee. Muistathan vähentää verotuksessa remppaan liittyvät kulut joita voi vähentää. On myös viisasta lyhentää lainoja, mutta taitaisitte kuitenkin tarvita lyhennysvapaata tai sopia maksukykynne mukaisen lainanlyhennyksen.

Meilläkin on ollut muuttuvia työtilanteita, joten ymmärrän hyvin, että laskuja voi kasaantua, mutta täytyy yrittää järjestellä ne laskut ja lainat joihin voi vaikuttaa.

TSEMPPIÄ!

Vierailija
299/301 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jouluun opiskelija budjetti ja silti siskoni ehdotteli 200-400€ lahjoja lapsilleen. Suuttui kun sanoin ettei onnistu ja budjetti lasta kohden on ehdoton Max 20€. Kuulemma tämä joulu pitäisi sitten korvata kun olemme valmistuneet. Juu ei tule tapahtumaan.

Miksi joulusta pitää tehdä kilpavarustelu? Ei ne lahjat ole se juttu.

Käsittämätöntä toimintaa siskoltasti.

Mielestäni vanhempien itse pitäisi toteuttaa näin suuret lahjatoiveet omille lapsilleen, eikä kaataa sitä vastuuta sukulaisille. Ihan kuin vain ja ainoastaan heidän lapset ovat maailman napoja ja kaikki toiveet pitäisi toteuttaa, oli sitten sitä rahaa tai ei, ja olipa muilla itsellään joulu laitettavana tai ei. Ja vielä päälle uhkailaan, että myöhemmin pitäisi maksaa nämä kalliit toiveet. Siskosi vaikuttaa kunnon lokilta.

Itsekin menen opiskelijabudjetilla minkä sentään oma porukka ymmärtää. Äitini jo hössötti aikapäiviä sitten, ettei minun tarvitse ostaa kenellekään lahjoja jos en saa niitä hankittua, mutta yhden paketin per nenä olen onnistunut hankkimaan perheenjäsenille ja pienelle kummipojalleni. Ennen opiskeluita sain säästettyä rahaa, ja silloin tällöin teen keikkatöitä, mikä helpottaa myös. Toisekseen olen suurimman osan lahjoista ostanut alennuksista. Jouluruoan käyn vanhemmilla syömässä ja samalla saa vietettyä aikaa perheen kanssa.

Kyllä joulun saa toteutettua kukkaroa kiristämällä. Ap kannattaa katsoa kirpparit, tori.fi ja alennuskorit kaupoista. Yllättävän hyväkuntoista kamaa kirppareiltakin löytyy.

Vierailija
300/301 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena köyhä koti, muistan kun äitini kerran sanoi että meillä on tosi surkea rahatilanne. Eihän sitä lapsena tuollaisia kommentteja käsittänyt mutta jälkeen päin sitä on ajatellut että silloin varmaan viimeistä satamarkkasta käytettiin. Ei ollut paljon jouluina joululahjoja mutta jotain pientä kuitenkin. Nälkää ei minun ole koskaan tarvinnut nähdä ei lapsena eikä aikuisena. No äiti makaa nyt hoitolaitoksessa muistisairaana eikä tiedä tästä maailmasta paljon mitään. Isä käy häntä siellä katsomassa lähes päivittäin. Ei mene nallekarkit tasan tässä maailmassa. Ensin kitkutat köyhänä elämäsi ja sitten tulee päälle parantumaton sairaus. Ei mulla muuta...