Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mä oon täällä niin vähän aikaa etten viitti opetella!" ja muita harjoittelijoiden suusta tulleita ikimuistoisia lauseita

Vierailija
29.11.2018 |

Tämä lause tuli erään harkkarin suusta, kun yritin neuvoa kuinka purjo esikäsitellään ennen pilkkomista. "Ei kiinnosta!" on varsin usein kuultu lause jos pitäisi jotain tehdä.
.
Olen siis keittiössä töissä ja harjoittelijoita piisaa. Välillä opiskelijoilta tulee tällaista tekstiä. Mitä ikimuistoista harjoittelijat ovat sinulle/sinun kuullen tokaisseet?

Kommentit (176)

Vierailija
81/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lause tuli erään harkkarin suusta, kun yritin neuvoa kuinka purjo esikäsitellään ennen pilkkomista. "Ei kiinnosta!" on varsin usein kuultu lause jos pitäisi jotain tehdä.

.

Olen siis keittiössä töissä ja harjoittelijoita piisaa. Välillä opiskelijoilta tulee tällaista tekstiä. Mitä ikimuistoista harjoittelijat ovat sinulle/sinun kuullen tokaisseet?

En ole ikinä ymmärätnyt työharjoittelua. Olen samaa mieltä harjoittelijan kanssa.

Ne ovat niin lyhyen aikaa harjoittelussa että monessa työssä ei edes päällisin puolin ehdi opettamaan sitä työtä. Sitten hän lähtee eikä ikinä tule takaisin eikä ikinä tule tekemään sellaista työtä enää.

Vierailija
82/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuran digilehden mukaan 500 000 suomalaista tekee ilmaista työtä.Se on "työharjoittelu","työkokeilu" tai "kuntouttava työtoiminta" ja firma voi ottaa mieluummin ilmaistyövoimaa kuin palkata työntekijän.

Miksi miettiä firman näkökulmaa? Yksilön näkökulma on paljon tärkeämpi. Jos on joutunut elämässä tilanteeseen että työtä ei ole tai pitää vaihtaa alaa, niin asenne pitäisi olla se "mitä minä voin tästä työpaikasta saada"

Ei niin, että "miten voisin tästä työstä livistää".

Yleinen tekosyy siihen että ei ota vastuuta työharjoittelusta on juuri tuohon vetoaminen että "työpaikka hyötyy minusta ja se on väärin". Miksi se on väärin, että firmakin hyötyy? Itselle se on tilaisuus saada taitoja ja saada suhteita, niin omaa napaa siinä kannattaa enemmän ajatella - siinä positiivisessa ja kehittyvässä mielessä.

Täyttä paskaa ja orjuuden retoriikkaa. Häpeä ihminen ahneuttasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuran digilehden mukaan 500 000 suomalaista tekee ilmaista työtä.Se on "työharjoittelu","työkokeilu" tai "kuntouttava työtoiminta" ja firma voi ottaa mieluummin ilmaistyövoimaa kuin palkata työntekijän.

Miksi miettiä firman näkökulmaa? Yksilön näkökulma on paljon tärkeämpi. Jos on joutunut elämässä tilanteeseen että työtä ei ole tai pitää vaihtaa alaa, niin asenne pitäisi olla se "mitä minä voin tästä työpaikasta saada"

Yleinen tekosyy siihen että ei ota vastuuta työharjoittelusta on juuri tuohon vetoaminen että "työpaikka hyötyy minusta ja se on väärin". Miksi se on väärin, että firmakin hyötyy? Itselle se on tilaisuus saada taitoja ja saada suhteita, niin omaa napaa siinä kannattaa enemmän ajatella - siinä positiivisessa ja kehittyvässä mielessä.

Ahneita ovat he, jotka haluavat elää toisten siivellä nauttien tuista tuottamatta itse yhteiseen kassaan jaettavaa.

Vierailija
84/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneita ovat he, jotka haluavat elää toisten siivellä nauttien tuista tuottamatta itse yhteiseen kassaan jaettavaa.

Yrittäjät ovat ihmiskunnan syöpä.

Vierailija
85/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin noin, jos olisin pakotettuna siellä.

Minä olen pakotettu maksamaan veroja kaiken maailman velton roskaväen hyväksi.

Vierailija
86/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#metoo

Vierailija
87/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just...

Heidän maksamansa verot kummasti kuitenkin kelpaavat. Vai mitä olet mieltä, veltto paskaläjä?

Vierailija
88/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun tarvitsee tehdä asialle jotakin? Kuolla?

Vierailija
89/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voi riepoa toi alituinen harjottelijoiden rääpiminen. Se vain on fakta, että joitain asioita on aivan turha teettää harjottelijoilla, koska he eivät talossa kauaa ole ja eivät tule tekemään kyseistä hommaa enää koskaan. Muutenkin osa esimerkeistä on täysin kontekstistaan erotettuja lausahduksia, jotka saisivat täysin eri merkityksen kun valottaisi taustaa hieman. Toisekseen ne eivät ole harjottelijoita vaan työssäoppijoita. 

Vierailija
90/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et toki! Lopeta pyrkyryys ja hanki narsismiisi terapiaa!

Vierailija
91/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotkut tyypit tykkäävät siitä, että talossa on seinät ja sisällä lämmintä ja jääkaappi, jossa on ruokaa ja joku kauhtana, johon pukeutua, kun lähtee metrolla miekkariin ja tietokone, jolla naputella kelaan hakemuksia. Mutta jos kaikki olisivat samanlaisia, meiltä kaatuisi infra ympäriltä. 

Vierailija
92/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle joka joutu varastoa siivoomaan, oisko voinut olla, että päädyt kassalle kun todetaan et sua kannattaa opettaa, ettet oo vaan valittava lurjus 🤷🏼‍♀️

Muutenkin outo asenne molemmilla ääripäillä! Ei harjoittelija ole työntekijä, mutta harjoittelijan palkka on hyvä todistus harjoittelusta, millä on suuri merkitys työmarkkinoilla, varsinkin jos cv on muuten huono.

Hoitoalan harkat oli oratyötä, mutta ei sitä opi jos ei tee, ei pääse tekemään, jos ei auta paskaduuneissa ohjaajaa 🤦🏼‍♀️ Ja sielläkin kun viikossa näytti, että pystyy tekee ja motivaatiota, saat tehä keikkaa ja saat palkkaa.

Toisella alalla taas esim. perus toimistotyöt kuuluvat ammattiin ja jos näyttää jo harkassa et ei kiinnosta mapitus, niin ei kovin ylistävää todistusta saa. Jos paperissa lukee että on osoittanut motivaatiota ja kiinostusta kaikkiin alan töihin, pääsee varmasti pidemmälle....

Jos et harjoittelijana pysty näyttämään yhtään kiinnostuneelta, miksi ohjaajan pitäisi olla kiinnostunut opettamaan vaativampia asioita? Helpompi pistää päiväks silppurib ääreen pois jaloista, jos ei näytä motivaatiota....

Vierailija
93/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suurkeittiössä töissä ja ruokana oli kaalikeittoa. ERäs harjoittelija vakuutti, että on tehnyt keittioa ennenkin ja ei ehkä olisi pitänyt uskoa, sillä laittoi kaalikeittoon kaalit kokonaisena :D

Keitossa lillui siis kokonaiset kaalinpäät ja pippuria oli mustanaan.

Vierailija
94/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tekisivät ilmaistyötä jos sen jälkeen saisivat palkkatyön MUTTA firmat ottavat vain toisen ilmaistyöntekijän.

Vierailija
95/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, kun saat hyvän harkka todistuksen saat helpommin muualta töitä 🤦🏼‍♀️ Joissain firmoissa on opiskelijaohjelmat ja niillä ei ole aikomustakaan palkata harjoittelijoita ja silti nämä paikat on haluttuja.

Oon opiskellut kolme toisen asteen tutkintoa, joten harkat on tuttuja 😄 En ole mennyt harjoitteluun ilman haastattelua, olen yhdessä paikassa sen "vaatinut" ja sinne en halunnut mennä. Aina on löytynyt paikat minne mennä ja haastattelussa selviää monesti, kannattaako sinne mennä.

Jos lähtökohta on se, että mennään mihin opettaja sanoo, on jo lähtökohtaisesti väärä asenne harjoitteluun.

Nyt vingutaan palkattomasta työstä harjoittelussa. Jos tätä ei olisi, ei olisi tarpeeksi harkkapaikkoja ja kuinkas siinä sitten kävisikään? 🤦🏼‍♀️

Vierailija
96/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti liity otsikon aiheeseen, mutta kun itse olin harjoittelijana (ravintola-ala) niin pomo kyllä kehui joka käänteessä miten ahkera ja taitava olenkaan, mutta haukkuikin selän takana suurinpiirtein idiootiksi. Ei sitten likkanen uskaltanut suoraan päin naamaa sanoa. Nössö.

Vierailija
97/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulusta on tullut paljon niitä, joille puhelin on osa itseä. Hädin tuskin kuullaan tai nähdään mitään, annetut tehtävät tehdään nopeasti ja hutaisten (jos tehdään ollenkaan), jotta päästään taas puhelimeen kiinni. Vaikka nätisti sanon asiasta, ei reagoida. Kohta takavarikoin puhelimen opiskelijoilta. Onneksi on niitäkin, jotka haluavat oppia ja ymmärtävät ottaa puhelimen esille vain tauoilla.

Vierailija
98/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tunne YHTÄÄN pienyrittäjää= olet syrjäytynyt loinen

Vierailija
99/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No en varmana pese kenenkään k'usista k'yrpää!!"

Lähihoitajaharjoittelija, mies, n. 40-45-vuotias. Ei tullut toiste harjoitteluun, kun kerroin että k'yrpiä joutuu pesemään päivittäin.

Vierailija
100/176 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos harjoittelija sanoisi noin, minä hylkäisin hänen suorituksensa. Aivan varmasti! Ikinä et voi etukäteen tietää, mitä taitoa tarvitset ja mitä et, ja itse työsuoritusten lisäksi harjoittelussa ollaan opettelemassa käytöstä esimiestä ja työkavereita kohtaan. Ihan normaalia millä tahansa työpaikalla ja vapaa-ajalla välttämätöntä vuorovaikutusta ja lähimmäisen kunnioittamista.

Valitettavasti monella on ollut vanhemmat, jotka ovat jättäneet nämä perusasiat hoitamatta. Koulutusjärjestelmä joutuu sitten hoitamaan näiden siiderivanhempien kasvatustehtävät, kun nuorelta puuttuu peruskäytöstavat ja jopa kyky ja halu ajatella itse, ottaa vastuuta omista tekemisistään.

Koulutusharjoittelussa on itsestään selvää että kaikkiin toimiin tutustutaan.

Sen sijaan ammattilaisten hyväksikäyttöharjoitteluissa tulee käyttää tarkkaa harkintaa mihin suostuu hyväksikäyttäjöyritysten puolelta.

Tuo ”esimiehiä kohtaan” on täysin vanhakantaista scheissea. On vain yksi arvoa - ihmisarvo - ja se on sama kaikilla. Ihmisillä ei ole arvojärjestystä.

Kyllä, ihmisarvo on kaikilla sama, mutta töissä kyllä esimiehen sana painaa enemmän kun jonkun työkaverin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä