"Mä oon täällä niin vähän aikaa etten viitti opetella!" ja muita harjoittelijoiden suusta tulleita ikimuistoisia lauseita
Tämä lause tuli erään harkkarin suusta, kun yritin neuvoa kuinka purjo esikäsitellään ennen pilkkomista. "Ei kiinnosta!" on varsin usein kuultu lause jos pitäisi jotain tehdä.
.
Olen siis keittiössä töissä ja harjoittelijoita piisaa. Välillä opiskelijoilta tulee tällaista tekstiä. Mitä ikimuistoista harjoittelijat ovat sinulle/sinun kuullen tokaisseet?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tällä hetkellä halutussa paikkaa harjoittelijana heti ekana päivänä toinen harjoittelija joka oli ollut paikassa jo pidempään tunnusti että ala ei häntä kiinnosta yhtään ja aikoo lähteä eri alalle mutta vannotti että en kerro asiasta kellekään koska hänelle voitaisiin alkaa vittuilemaan että vie oikeasti alasta kiinnostuneelta paikan.... No niinpä, hitto kun suututti.
Mikä suututti? Miten se sinua liikuttaa?
No se suututti että hän vie paikan sellaiselta joka oikeasti hyötyisi paikasta. Tonne on vaikea päästä harjoitteluun, hakijoita on koko ajan. Yksi sitten ei halua edes olla siellä ja tekee työt puolivillaisesti. Kyllä se suututtaa niiden puolesta jotka oikeasti haluavat alalla ja saisivat tuolta hyvää oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dippainssi koeajalla kun ihmettelin, että eikö sinulla ole mitään töitä kun luet kaiket päivät jalat pöydällä lehtiä: "Alan tekemään töitä sitten kun palkka nostetaan osaamistani vastaavaksi".
Ei vaikuttanut, kun vakuuttelin palkan nousevan sitten kun hän on näyttänyt osaamisensa ja kykynsä. Ja firmassa todella siihen aikaan kyvykkäät etenivät nopsaan todella hyväpalkkaisiin tehtäviin. Eikä se palkka nyt mikään huono ollut, ihan normi korkeakoulututkinnon omaavan ilman mainittavaa työkokemusta olevan alkupalkka. Ego ei vaan kestänyt, että kymmenen vuotta alalla olleet opistoinssit sai suurempaa liksaa. Kenkää tuli ennen koeajan loppua ja sama kuuluu tapahtuneen myöhemminkin muissa työpaikoissa. Melkoinen asennevamma
Katkera opistoinssi (eli amis) avautuu kun ei yliopiston ovet avautunut, eikä akateeminen suostunut suuren egon alistettavaksi.
Mistä päättelit oman koulutukseni?
Kaverin oma perustelu palkkavaateelleen oli, että hänen kuuluu saada isompaa palkkaa kuin inssien. Tosiasiassa hänen alkupalkkansa oli 500€ enemmän kuin aloittavan inssin (silloin toki jo amkinssin aloituspalkka, ne opistoinssit olivat tulleet taloon jo viime vuosituhannella).
Sitä sopii ihmetellä, miksi hän oli nimensä omasta mielestän niin huonoon soppariin raapustanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekkin sanonut, että jotain asiaa en ala syvemmin opettelemaan, koska en tarvitse sitä. Miksi pitäisi lyhyessä harjoittelussa, jos tavoitteet ovat ihan toiset, tuhlata aikaa ihan muun asian opetteluun. Minulla oli tavoitteet selvillä. Asiat, mitkä piti oppia harjoittelussa. En halunnut käyttää sitä vähäistä työaikaa opettelemaan asiaa, mikä ei kuulunut lainkaan toimenkuvaani. Jos kyseinen asia tulee joskus vastaani, voin sen ihan hyvin opetella myöhemmin.
Koska jos sinä menet opettelemaan vain sitä mitä sinä haluat, sinä ostat itsellesi koulutusta etkä mene muiden vaivoiksi.
Harjoittelu on vastavuoroinen suhde. Sinä opit ja samalla teet jotain, mikä hyödyttää työnantajaa, koska he käyttävät resurssejaan sinuun.
Onko nykyihminen niin itsekäs, ettei tajua tätä?
Sitä paitsi koulussakin on opeteltava asioita, joita et käytä myöhemmin.
Voit olla oikeassa. Ehkä minun olisi pitänyt lähteä opettelemaan lattian vahauskoneen käyttöä, vaikka harjoittelu oli sähköpuolella. Siinähän se kuukauden harjoittelu olisi kivasti kulunut lattioita vahatessa
Ollessani harjoittelijana sain alussa kuulla vakiporukalta: "Älä tee noin kovaa töitä, saat meidät muut näyttämään huonolta." Ajattelin ensin, että vitsailevat. Eivät vitsailleet.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin silmiään pyörittelevä opiskelija/uusi työntekijä, joka ei kuuntele kun selostetaan miten joku homma hoidetaan. Tai sitten huokailee ja on "joojoo osaan tän jo". Ja sitten menee kuitenkin vituiksi. Ihan oikeasti, asenteessa pahasti vikaa jos ei voi kiltisti kuunnella, ei me ilkeyttämme neuvota tai pidetä aivan pikkulapsena. Esim miten meillä tehdään vaikkapa mustaherukkatuorejuustokakku: tuorejuusto, sokeri ja herukkamehu sotketaan blenderillä ja sitten käännellään kermavaahto nuolijalla mukaan ja lopuksi kuuma liivate. Mutta koska neuvottu on niin etevä eikä kuuntele meidän ohjeita niin sotkee blenderillä kaikki sekaisin, on vähän nopeempaa miksette tee ite näin. Ja sitten on hyytynyt massa täynnä rumia ilmakuplia 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekkin sanonut, että jotain asiaa en ala syvemmin opettelemaan, koska en tarvitse sitä. Miksi pitäisi lyhyessä harjoittelussa, jos tavoitteet ovat ihan toiset, tuhlata aikaa ihan muun asian opetteluun. Minulla oli tavoitteet selvillä. Asiat, mitkä piti oppia harjoittelussa. En halunnut käyttää sitä vähäistä työaikaa opettelemaan asiaa, mikä ei kuulunut lainkaan toimenkuvaani. Jos kyseinen asia tulee joskus vastaani, voin sen ihan hyvin opetella myöhemmin.
Koska jos sinä menet opettelemaan vain sitä mitä sinä haluat, sinä ostat itsellesi koulutusta etkä mene muiden vaivoiksi.
Harjoittelu on vastavuoroinen suhde. Sinä opit ja samalla teet jotain, mikä hyödyttää työnantajaa, koska he käyttävät resurssejaan sinuun.
Voit olla oikeassa. Ehkä minun olisi pitänyt lähteä opettelemaan lattian vahauskoneen käyttöä, vaikka harjoittelu oli sähköpuolella. Siinähän se kuukauden harjoittelu olisi kivasti kulunut lattioita vahatessa
Oliko heidän mielestään sinun tarkoitus vahata lattioita koko harjoittelu vai esimerkiksi kerran viikossa tai kuukaudessa?
Näitä harjoittelijoita on niin monesta paikasta, meillä harjoittelijoiksi sanotaan vaan aitoja amiksen tai amkin harjoittelijoita, joita meidän pienessä yksikössä riittää koko ajaksi, ei voida ottaa kuin yksi kerrallaan.
Näiltä kyllä odotetaan aktiivisuutta ja halua oppia, sijaisija kun aina tarvitaan ja kermat kuoritaan kyllä päältä eli reipas, työhön kuin työhön tarttuva, kysyvä ja pohtiva, hyväkäytöksinen hyvin todennäköisesti saa sijaisuuden. Viimeisen 15v aikana jokainen vakipaikan saanut on joissain vaiheessa ollut harjoittelussa. Niin minä kuin nykyinen johtajakin.
Sitten on näitä 9€ ihmisiä, jotka ovat olleet väkeä laidasta laitaan, paras on nyt oppisopimuksella, huonoimmat eivät voi kuin käydä kääntymässä kun ei edes lääkehuoneen sijaintia ei voi kertoa, henkilökunnan kahvikassa tai työkengät häviää. Joku tippuu jo aamurapsalla tuolista.
Hakkari kysyi mikä on appelsiini 😂😭 ja tämä ei ole edes vitsi!
Vaihdoin alaa ja yksi syy oli se että me jouduttiin katsomaan kamalassa kiireessä täysin avuttomien ihmisten perään jotka "avullaan" aiheuttivat meille vaan lisää työtä ja kiirettä. T. Entinen kokki
Vierailija kirjoitti:
Näitä harjoittelijoita on niin monesta paikasta, meillä harjoittelijoiksi sanotaan vaan aitoja amiksen tai amkin harjoittelijoita, joita meidän pienessä yksikössä riittää koko ajaksi, ei voida ottaa kuin yksi kerrallaan.
Näiltä kyllä odotetaan aktiivisuutta ja halua oppia, sijaisija kun aina tarvitaan ja kermat kuoritaan kyllä päältä eli reipas, työhön kuin työhön tarttuva, kysyvä ja pohtiva, hyväkäytöksinen hyvin todennäköisesti saa sijaisuuden. Viimeisen 15v aikana jokainen vakipaikan saanut on joissain vaiheessa ollut harjoittelussa. Niin minä kuin nykyinen johtajakin.Sitten on näitä 9€ ihmisiä, jotka ovat olleet väkeä laidasta laitaan, paras on nyt oppisopimuksella, huonoimmat eivät voi kuin käydä kääntymässä kun ei edes lääkehuoneen sijaintia ei voi kertoa, henkilökunnan kahvikassa tai työkengät häviää. Joku tippuu jo aamurapsalla tuolista.
Voisitko tehdä ilmoituksen, jos joku hoitoalalle osoitettu harjoittelija todellakin on niin huonossa kuosissa, että raportilla ”tippuu tuolista”. Ala on muutenkin täynnä persoonallisuushäiriöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ollessani harjoittelijana sain alussa kuulla vakiporukalta: "Älä tee noin kovaa töitä, saat meidät muut näyttämään huonolta." Ajattelin ensin, että vitsailevat. Eivät vitsailleet.
Tässä on kaksi puolta, meillä on oppisopimus opiskelija joka menee ja tekee, mutta aika paljon aikaa menee siihen menemiseen eli suunnittelu jää tekemättä, jolloin on tehtävä vaikeamman kautta ja edellinen työ jää puolitiehen kun jo siirtyy toiseen ja vakkarit paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiltä kyllä odotetaan aktiivisuutta ja halua oppia, sijaisija kun aina tarvitaan ja kermat kuoritaan kyllä päältä eli reipas, työhön kuin työhön tarttuva, kysyvä ja pohtiva, hyväkäytöksinen hyvin todennäköisesti saa sijaisuuden. Viimeisen 15v aikana jokainen vakipaikan saanut on joissain vaiheessa ollut harjoittelussa. Niin minä kuin nykyinen johtajakin.Sitten on näitä 9€ ihmisiä, jotka ovat olleet väkeä laidasta laitaan, paras on nyt oppisopimuksella, huonoimmat eivät voi kuin käydä kääntymässä kun ei edes lääkehuoneen sijaintia ei voi kertoa, henkilökunnan kahvikassa tai työkengät häviää. Joku tippuu jo aamurapsalla tuolista.
Voisitko tehdä ilmoituksen, jos joku hoitoalalle osoitettu harjoittelija todellakin on niin huonossa kuosissa, että raportilla ”tippuu tuolista”. Ala on muutenkin täynnä persoonallisuushäiriöisiä.
Ovat meillä olleet sellaisia, joilla ei ole koulutusta ja ovat ihmettelemässä voisiko heistä tulla laitoshuoltaja, ei voi, ihmettely loppuu ovesta ulos saattoon.
Enkä yhdy tuohon persoonallisuushäiriö diagnoosiisi.
toisinpäin . Minulle ohjaaja sanoi että olisi odottanut minun tekevän paljon enemmän ko. asiassa jonka osasin jo ihan ennestään erittäin hyvin. Ei kuulunut tavoitteisiin, vaikka olisin sen osannutkin. Palkka olisi saanut minun tekemään lisää, siitä se sitten otti itseensä ja suuttui .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lause tuli erään harkkarin suusta, kun yritin neuvoa kuinka purjo esikäsitellään ennen pilkkomista. "Ei kiinnosta!" on varsin usein kuultu lause jos pitäisi jotain tehdä.
.
Olen siis keittiössä töissä ja harjoittelijoita piisaa. Välillä opiskelijoilta tulee tällaista tekstiä. Mitä ikimuistoista harjoittelijat ovat sinulle/sinun kuullen tokaisseet?Olen siis keittiössä töissä, eli joku laitoskeittiö vai? Tajuatko, että olet aivottominta pohjasakkaa, mitä maa päällän kantaa, eikä sinull ole varaa arvostella muita? Olet typerä, ja idi oo ttien ammatissa, kuka tahansa apina, joka tekee kuten muut käskevät osaisi sinun työsi. Olet nolla ja luuseri. Oliko tämä aloitus sinuntapaistesi idioot tien pieni itsetuntobuustaus? Sinuna olisin ihan hiljaa, kun et ole kuule kenenkään vähänkään kouluja käyneemmän silmissä yhtikäs mikään. Päde sä siellä toisten vaj ak kien seurassa, kuten ne teidän harjoittelijanne.
Nyt tais jollain mennä tunteisiin. Koulutettu et ole , eikä käytöstapoja ainakaan löydy.
Itsekin keittiötöitä tehneenä (en enää sairastuttuani ole tehnyt) sanon vaan
Tsemppiä heille jotka sitä tekee , on sekä fyysisesti että henkisesti rankkaa työtä.
Ai kamala mä nauran ääneen :''DD Joo itsekin olin ravintola-alalla viisi vuotta. Opiskelin itseni amkissa suuhygienistiksi. Ja täytyy sanoa että viihdyin niin paljon paremmin noissa hommissa missä olin "turha luuseri", paljon hauskempaa hommaa. Ois pitäny jäädä kouluttautumatta ja jatkaa elämääni pohjalla
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlainen kokemus😁
Vierailija kirjoitti:
toisinpäin . Minulle ohjaaja sanoi että olisi odottanut minun tekevän paljon enemmän ko. asiassa jonka osasin jo ihan ennestään erittäin hyvin. Ei kuulunut tavoitteisiin, vaikka olisin sen osannutkin. Palkka olisi saanut minun tekemään lisää, siitä se sitten otti itseensä ja suuttui .
No kun se palkka on se, että sinulle opetetaan niitä asioita, joita et vielä osaa ja saat kokemusta ja ehkä jopa verkostoja. Jos sinä et olisi lainkaan vaivaksi ja veisi mitään resursseja, voisitkin varmaan noukkia rusinat pullasta. Istuisit vaikka hiljaa jossain nurkassa ja vaan katsoisit mitä muut tekee.
Vierailija kirjoitti:
Seuran digilehden mukaan 500 000 suomalaista tekee ilmaista työtä.Se on "työharjoittelu","työkokeilu" tai "kuntouttava työtoiminta" ja firma voi ottaa mieluummin ilmaistyövoimaa kuin palkata työntekijän.
Miksi miettiä firman näkökulmaa? Yksilön näkökulma on paljon tärkeämpi. Jos on joutunut elämässä tilanteeseen että työtä ei ole tai pitää vaihtaa alaa, niin asenne pitäisi olla se "mitä minä voin tästä työpaikasta saada"
Ei niin, että "miten voisin tästä työstä livistää".
Yleinen tekosyy siihen että ei ota vastuuta työharjoittelusta on juuri tuohon vetoaminen että "työpaikka hyötyy minusta ja se on väärin". Miksi se on väärin, että firmakin hyötyy? Itselle se on tilaisuus saada taitoja ja saada suhteita, niin omaa napaa siinä kannattaa enemmän ajatella - siinä positiivisessa ja kehittyvässä mielessä.
Jouduin työharjoittelussa siivoamaan varastoja koska minulla ei ollut kokemusta kassalla työskentelystä, kyseessä oli pidempi, opiktoihin liittyvä harjoittelu. Kassalle pääsivät sellaiset harjoittelijat jotka osasivat käyttää kassaa jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko heidän mielestään sinun tarkoitus vahata lattioita koko harjoittelu vai esimerkiksi kerran viikossa tai kuukaudessa?
Lattioiden vahauksesta olisi hyvä sopia ennen harjoittelua. En ylläty ollenkaan, jos tämän tyyppinen omaan alaan kuulumaton tehtävä ei oikein nappaa edes harjoittelijoita. Harvassa työpaikassa henkilöstöltä ei tule vastalauseita, jos esittää toimiston siivoamista vakinaisen väen voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattioiden vahauksesta olisi hyvä sopia ennen harjoittelua. En ylläty ollenkaan, jos tämän tyyppinen omaan alaan kuulumaton tehtävä ei oikein nappaa edes harjoittelijoita. Harvassa työpaikassa henkilöstöltä ei tule vastalauseita, jos esittää toimiston siivoamista vakinaisen väen voimin.
Näinhän se menee. Ja harjoittelijalle hyvä nakittaa paskaduunit.
Hyväksikäytö on loputtava, vaikka sitten harjoittelujen tarkalla valvonnalla.
Tuskin se jää kiinni sinun pikkuriikkisen mikroyrityksesi epäonnistuneesta hyväksikäyttöyrotyksestä (ilmaisesta).
Anna muiden hoitaa.