Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK opinnäytetyö

Vierailija
17.05.2026 |

Voiko joku kertoa, mikä opinnäytetyö käytännössä on? Tai miten se tehdään? Tarkoitan sitä, että Theuksessa on opinnäytetyötä ja pitkään luulin, että ne ovat niitä opinnäytetöitä, mutta nehän onkin pelkkiä raportteja siitä itse työstä? Minkälainen se valmis opinnäytetyö on, jonka työelämäyhteiskumppani saa? Onko se yhtään samanlainen kuin se raportti?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Powerpoint tma esitys jostain.

Se on mitä sovitte sen kanssa. Yksi kerran teki 3d tulostetun kalan / ruuvimeisselin ja jonkun googlemaps karttahomman.

Vierailija
2/13 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niissä raporteissa kuvaus siitä työnantajalle tehdystä työstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä opinnäytetyössä kerrotaan kyllä, mitä yritys sai. Ei niitä töitä voi suoraan julkaista koska ne ovat salassapitovelvollisia asioita, jotka yritys on ostanut itselleen. 

Vierailija
4/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla joku erillinen työ, mutta se voi olla myös tutkimus. Itse tein tutkimuksen. 

Vierailija
5/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä toteutin yhden asiakasdemon omalta alaltani. Raportti käsitteli sitten sitä yleisellä tasolla.

Vierailija
6/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-opinnäyttyö = Yliopiston gradu

Vierailija
7/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siellä loppupuolella, otsikoituna esim. tutkimus, tulokset, johtopäätökset, yhteenveto tms. Sori, en muista ulkoa. Mutta siis se on siellä loppupäässä, alku on muodollista lähinnä ja pakollista teoriaa. 

Aivan kaikissa tutkimuspapereissa kiinnostavin osuus on lopussa, niitä ei oikeasti lueta kronologisesti.

Toki jos tehtävänä on ollut luoda 3D-kala, niin eihän sellaista voi siihen liittää kuin ehkä kuvana - mitä luulit? 

Lisäksi työstä on saatettu sensuroida juuri niitä toimeksiantajan bisnekselle tärkeitä osia. Esim omasta työstäni sensuroin ison excel-taulukon, jonka sai vain työnantaja, mutta sitä ei laitettu julkiseen versioon, ainoastaan ympäripyöreät hhavainnot. Tällaiset asiat sovitaan toimeksiantajan kanssa.

Vierailija
8/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK-opinnäyttyö = Yliopiston gradu

No eikä ole. Laajuuskin on melkoisen erilainen (toinen on alempi korkeakoulututkinto ja toinen ylempi) ja yliopistoissa vaaditaan usein paljon teoreettisempaa ja tieteellisempää otetta.

(olen itse AMK-koulutettu)

Vierailija
9/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun varsinainen työ tapahtui labrassa ja lähes kaikki siihen liittyvä tieto oli julkista. Mun opparia on myös käytetty lähteenä useammassakin opinnäytetyössä vuosien varrella, se lämmittää mieltä.

Vierailija
10/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on opinnäytetyö. Siinä kirjaimellisesti näytetään saadun opin sisällön hallinta.

Varsinaiset tutkimukset eivät sitten tietenkään sisällä auki kirjoitettuna kaikkia käytettyjä metodeja yms., koska ne eivät ole 1) OPIN 2) NÄYTE töitä.

Vierailija
11/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tutkimus itsessään voi olla se "työ". Tosin meillä oikkaripuolella (tradenomi) ei ees usein oo mitään työelämäkumppania vaan itse keksitään mitä lähdetään tutkimaan. 

Vierailija
12/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun varsinainen työ tapahtui labrassa ja lähes kaikki siihen liittyvä tieto oli julkista. Mun opparia on myös käytetty lähteenä useammassakin opinnäytetyössä vuosien varrella, se lämmittää mieltä.

No sulla on sitten ollu yamk-oppari koska meillä ei opparin lähteeksi kelvannut amk-tason opparit. Oli tosi tarkkaa millaista lähdemateriaalia oli hyväksyttävää käyttää. 

Vierailija
13/13 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulla on sitten ollu yamk-oppari koska meillä ei opparin lähteeksi kelvannut amk-tason opparit. Oli tosi tarkkaa millaista lähdemateriaalia oli hyväksyttävää käyttää. 

Amk. Kaikki eivät ole samassa oppilaitoksessa kuin sinä, joten sääntöjäkin on joka lähtöön. Ei meillä ainakaan ollut tuollaista kieltoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme