"Mä oon täällä niin vähän aikaa etten viitti opetella!" ja muita harjoittelijoiden suusta tulleita ikimuistoisia lauseita
Tämä lause tuli erään harkkarin suusta, kun yritin neuvoa kuinka purjo esikäsitellään ennen pilkkomista. "Ei kiinnosta!" on varsin usein kuultu lause jos pitäisi jotain tehdä.
.
Olen siis keittiössä töissä ja harjoittelijoita piisaa. Välillä opiskelijoilta tulee tällaista tekstiä. Mitä ikimuistoista harjoittelijat ovat sinulle/sinun kuullen tokaisseet?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Toimistäti kirjoitti:
Jos sitoudumme vuodeksi siihen että otamme harjoittelijalle leasing koneen ja opetamme hänelle uuden alan on hänestä syytä olla hyötyä yrityksellemme.
Tuurauksesta maksetaan.
Mikään yritys ei voi pitää harjoittelijaa, josta on ainoastaan haittaa.Seuraava saman oppilaitoksen opiskelija halusi tehdä toimistoaikaa, JOTTA oppisi kaikki työt. Tällä alalla tietyt asiat tehdään tiettyyn aikaan päivästä. Tunnit voidaan jakaa järkevästi esim ma-ke, ei siten että ”noooo tulen ysiltä ja lähden kolmelta ja välillä olen poissa sen tau tämän päivän tai lähdenkin jo yhdeltä” jolloin käytännössä kukaan ei tiedä milloin on läsnä...
Vuoden sopimus harjoitteluun kyllä irtisanotaan - eihän sopimus ole yksipuolinen:yritys on sitoutunut opettamaan. Pitäisi arvostaa myös sitä!
Totuus on se että työmotivaatio on usein ihan surkea ja se näkyy. Työhaluinen harkkari ottaa vastuuta, jolloin saa myös seurauksena työpaikan :)
En nyt sano, etteikö teidän harjoittelijanne motivaatiossakin olisi ollut ongelmaa, mutta on kyllä sinullakin vähän kumma asenne. ”... on hänestä syytä olla hyötyä yrityksellemme”. Lähtökohtaisesti opiskelija on oppimassa, ei hyödyttämässä yritystä mitenkään. Parhaassa tilanteessa opiskelija on omatoiminen ja oppii nopeasti, ja pystyy toimimaan itsenäisestikin, mutta ei opiskelijan tarvitse sitoutua tuuraajaksi tai muutakaan. Jos kyse ei ole palkkatyöstä, ei opiskelijalta voi edellyttää samaa vastuutakaan. Ohjaaja voi antaa opiskelijalle esim. osan omista töistään, jos niissä on jotain opiskelijan osaamista edistävää, mutta viime käden vastuu työstä ei ole opiskelijalla! Korkeakoulut ainakin maksavat ohjauskorvausta eli jos harjoittelijan ottamiseksi tarvitsee leasing-koneen, sen on tarkoitus kattaa yritykselle tällaiset kulut.
Mitä työaikoihin tulee - miksi ihmeessä hänen on annettu sanella oma työaikansa noin, jos se ei teille selvästikään käy? Opiskelijoiden harjoitteluilla on aina ohjaaja, jonka kanssa opiskelija sopii työaikansa jne. Sovitut tunnit sitten kirjoitetaan ihan tuntilistaan. Jos taas tällainen on tehty, eikä opiskelija sitä noudata, lienee syytä ohjaajan puuttua tilanteeseen ajoissa.
Ette kuulosta kovin mukavalta paikalta harjoitella. Olen tehnyt monta opintoihin kuuluvaa korkeakouluharjoittelua aikanani, ja sittemmin siirtynyt työelämään ja ohjannut itse muutamaa opiskelijaa. On niissä opiskelijoissakin asenneongelmaisia, mutta vielä useammin opiskelijat joutuvat kurjiin harjottelupaikkoihin, joissa heidän odotetaan tekevän täysin itsenäisesti töitä yhden perehdytyspäivän jälkeen, vaikka opinnot olisivat kuinka alussa, tuuraavan riemusta hyppien kaikki sairaslomat (palkatta), ja no, olevan hiljaa ja kyselemättä liikoja.
Kuka ihme antaa harjoittelupaikan ihmiselle, jonka hyöty on lähellä nollaa ja jota ei voi edes potentiaalisesti palkata? Pääsee helpommalla ilman koko harjoittelijaa.
Seuran digilehden mukaan 500 000 suomalaista tekee ilmaista työtä.Se on "työharjoittelu","työkokeilu" tai "kuntouttava työtoiminta" ja firma voi ottaa mieluummin ilmaistyövoimaa kuin palkata työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
"Otin kaverini mukaan" ja "ei tarvitse neuvoa, osaan nämä jutut", ei todellakaan osannut eikä kuunnellut neuvoja, uskoi kyllä kun käskin poistumaan työmaalta.
Otin kaverini mukaan? 🤣🤣🤣😂😂
Tämä keskustelu varmaan joku päättäjien tilaama, jotta saadaan iltalehteen taas uusi syyllistävä artikkeli, miten vaihteeksi harjottelijat ovat laiskoja vetelyksiä, joten näille ei pidäkään maksaa kunnon palkkaa.
Tuntuu ihan kauhealta, että jonkun opiskeluun sisältyy tällainen opintokokonaisuus, jossa mennään tekemään ihan mitä sattuu puutteellisella ohjauksella. Mikä työharjoittelu tuollainen oikein on ja mihin koulutukseen sisältyy? Ihan ajanhukkaa opiskelijalle.miten sieltä oppilaitoksesta ylipäätään näitä harjoitteluja ohjataan? Pitäähän siinä olla tietyt tavoitteet, joiden saavuttamista arvioidaan, ja jotka pitää saavuttaa, jotta saa kokonaisuuden suoritettua. Miten oppilaitos suhtautuu tällaiseen? Ovatko siellä tietoisia asiasta?
Olen itsekkin sanonut, että jotain asiaa en ala syvemmin opettelemaan, koska en tarvitse sitä. Miksi pitäisi lyhyessä harjoittelussa, jos tavoitteet ovat ihan toiset, tuhlata aikaa ihan muun asian opetteluun. Minulla oli tavoitteet selvillä. Asiat, mitkä piti oppia harjoittelussa. En halunnut käyttää sitä vähäistä työaikaa opettelemaan asiaa, mikä ei kuulunut lainkaan toimenkuvaani. Jos kyseinen asia tulee joskus vastaani, voin sen ihan hyvin opetella myöhemmin.
Ei tulisi mieleenkään laittaa kaikkia paukkuja - tai edes suurinta osaa peliin jonkun työttömiä hyväksikäyttävän narsistipuljun eteen. Ei ikinä - pois se minusta.
Ja kylläpä vaan, akateemisena ihmisenä sanoisin suoraan, että en lähde opettelemaan mitään isompaa muutaman kuukauden takia. Sitä saa mitä tilaa: harjoittelijan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekkin sanonut, että jotain asiaa en ala syvemmin opettelemaan, koska en tarvitse sitä. Miksi pitäisi lyhyessä harjoittelussa, jos tavoitteet ovat ihan toiset, tuhlata aikaa ihan muun asian opetteluun. Minulla oli tavoitteet selvillä. Asiat, mitkä piti oppia harjoittelussa. En halunnut käyttää sitä vähäistä työaikaa opettelemaan asiaa, mikä ei kuulunut lainkaan toimenkuvaani. Jos kyseinen asia tulee joskus vastaani, voin sen ihan hyvin opetella myöhemmin.
Koska jos sinä menet opettelemaan vain sitä mitä sinä haluat, sinä ostat itsellesi koulutusta etkä mene muiden vaivoiksi.
Harjoittelu on vastavuoroinen suhde. Sinä opit ja samalla teet jotain, mikä hyödyttää työnantajaa, koska he käyttävät resurssejaan sinuun.
Onko nykyihminen niin itsekäs, ettei tajua tätä?
Sitä paitsi koulussakin on opeteltava asioita, joita et käytä myöhemmin.
Onpas mukavaa lukea tällaista. Minulla on juuri se tilanne, että pitäisi työharjoittelupaikka jostain raapia. Mistään ei vaan vastata ja alan tuntea itseni jo ihan luuseriksi, vaikka muuten olen ylpeä osaamisestani ja (tulevasta) ammatistani. Kun ei sieltä saa edes kieltävää vastausta...
Harjoittelija on harjoittelija, hänen ei kuulu tehdä vakkareiden töitä. Jos hän tekee samat hommat, pitää palkan olla sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos sinä menet opettelemaan vain sitä mitä sinä haluat, sinä ostat itsellesi koulutusta etkä mene muiden vaivoiksi.
Harjoittelu on vastavuoroinen suhde. Sinä opit ja samalla teet jotain, mikä hyödyttää työnantajaa, koska he käyttävät resurssejaan sinuun.
Sinä voit kutsua sitä itsekkyydeksi, minä kutsun sitä järkevyydeksi. Pakolliset työharjoittelut - esimerkiksi työvoimatoimiston kautta - ovat pelkkiä hyväksikäyttöautomaatteja. Puhut eri asiasta. Ammattiin oppimassa oleva harjoittelija on varmasti motivoitunut oppimaan uutta. Valmis ammattilainen ei lähde heittopussiksi. Tai lähtee, mutta ”huonolla asenteella”, koska tietää rahoitussysteemin jossa ei ole mitään ”vastavuoroisuutta” - ainoastaan työnantajan hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin noin, jos olisin pakotettuna siellä.
Kuka joutuu harjoitteluun pakotettuna? Yleensä ihminen on ihan hakenut opiskelemaan, ja tietää, että siihen liittyy harjoittelu.
Monikin joutuu. Tervetuloa nykytodellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin noin, jos olisin pakotettuna siellä.
Kuka joutuu harjoitteluun pakotettuna? Yleensä ihminen on ihan hakenut opiskelemaan, ja tietää, että siihen liittyy harjoittelu.
Monikin joutuu. Tervetuloa nykytodellisuuteen.
Todella moni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit kutsua sitä itsekkyydeksi, minä kutsun sitä järkevyydeksi. Pakolliset työharjoittelut - esimerkiksi työvoimatoimiston kautta - ovat pelkkiä hyväksikäyttöautomaatteja. Puhut eri asiasta. Ammattiin oppimassa oleva harjoittelija on varmasti motivoitunut oppimaan uutta. Valmis ammattilainen ei lähde heittopussiksi. Tai lähtee, mutta ”huonolla asenteella”, koska tietää rahoitussysteemin jossa ei ole mitään ”vastavuoroisuutta” - ainoastaan työnantajan hyväksikäyttöä.
Suurin osa "orjista" kyllä raataa näissä ns. hyväksikäytetyissä firmoissa niska limassa saamatta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa "orjista" kyllä raataa näissä ns. hyväksikäytetyissä firmoissa niska limassa saamatta palkkaa.
Ihan kaikessa rauhassa jos sellainen on elämässä omasta mielestä merkityksellistä ja prioriteetti. Se kertoo ihmisestä paljon.
Meillä oli töissä kaksi harjoittelijaa kauppiksesta ja yritys siis teollisuusyritys jossa tarjolla perus konttorihommia (esim palkanmaksut ym hoiti pääkonttori).
Harjoittelija nro 1 teki pyydetyt asiat ja istui odottamaan seuraavaa tehtävää. Itse tein välillä myös sihteerien töitä ja pyysin välillä tätä harjoitteliajaa kaveriksi valmistelemaan asiakaspalaveria. Kun pyysin häntä keittämään palaveriin kahvit (keräsin itse astioita kahvia varten neukkariin Vietäväksi) tämä harjoittelija kertoi heitä ohjeistetun ettei heille kuulu kahvinkeitto. No siinä vaiheessa meni mielenkinto opastaa tätä harjoittelijaa.
Ymmärrän että oli varmaan tarkoitettu että harjoittelun ei kuulu olla pelkkää kahvinkeittoa ja siivousta mutta jos konttorin insinöörit ja sihteerit keittävät kahvit tarvittaessa niin kait nyt harjoittelijakin voi keittää kerran tai kahdesti viikossa.
Harjoittelija nro 2 teki pyydetyt asiat. Kun kerran näytti mihin postitlajitellaan hän huolehti automaattisesti postien lajittelun joka päivä harjoittelun ajan. Samoin kaikki muut opetetut työt. Keitti valittamatta kahvit jne. Koska hän oikeasti auttoi meitä monissa töissä minulle jäi aikaa perehdyttää hänelle paljon enemmän erilaisia tehtäviä ja asioita kuin harjoittelijalle nro 1. Tämän toisena olleen harjoittelijan olisimme halunneet palkata mutta kun hän sai todella loistavan todistuksen harjoittelusta meillä hän työllistyi jo viikon kuluttua. Ja meillä olisi ollut hänelle sopiva paikka vasta parin kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli töissä kaksi harjoittelijaa kauppiksesta ja yritys siis teollisuusyritys jossa tarjolla perus konttorihommia (esim palkanmaksut ym hoiti pääkonttori).
Harjoittelija nro 1 teki pyydetyt asiat ja istui odottamaan seuraavaa tehtävää. Itse tein välillä myös sihteerien töitä ja pyysin välillä tätä harjoitteliajaa kaveriksi valmistelemaan asiakaspalaveria. Kun pyysin häntä keittämään palaveriin kahvit (keräsin itse astioita kahvia varten neukkariin Vietäväksi) tämä harjoittelija kertoi heitä ohjeistetun ettei heille kuulu kahvinkeitto. No siinä vaiheessa meni mielenkinto opastaa tätä harjoittelijaa.
Ymmärrän että oli varmaan tarkoitettu että harjoittelun ei kuulu olla pelkkää kahvinkeittoa ja siivousta mutta jos konttorin insinöörit ja sihteerit keittävät kahvit tarvittaessa niin kait nyt harjoittelijakin voi keittää kerran tai kahdesti viikossa.
Harjoittelija nro 2 teki pyydetyt asiat. Kun kerran näytti mihin postitlajitellaan hän huolehti automaattisesti postien lajittelun joka päivä harjoittelun ajan. Samoin kaikki muut opetetut työt. Keitti valittamatta kahvit jne. Koska hän oikeasti auttoi meitä monissa töissä minulle jäi aikaa perehdyttää hänelle paljon enemmän erilaisia tehtäviä ja asioita kuin harjoittelijalle nro 1. Tämän toisena olleen harjoittelijan olisimme halunneet palkata mutta kun hän sai todella loistavan todistuksen harjoittelusta meillä hän työllistyi jo viikon kuluttua. Ja meillä olisi ollut hänelle sopiva paikka vasta parin kuukauden päästä.
😁😁😁
Työvoimatoimistostako täti naputtelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😁😁😁
Työvoimatoimistostako täti naputtelee?
Taitaa olla kuule insinöörisetämies hyväksikättötoimistosta päivää.
”Keitäs tyttö kahvit!”
Keittää vaan ihan itse kahvinsa ne neuvottelijat.Onneksi ihmiset ovat irtautumassa orjataloudesta.
Nyt tais jollain mennä tunteisiin. Koulutettu et ole , eikä käytöstapoja ainakaan löydy.
Itsekin keittiötöitä tehneenä (en enää sairastuttuani ole tehnyt) sanon vaan
Tsemppiä heille jotka sitä tekee , on sekä fyysisesti että henkisesti rankkaa työtä.