Sotealan työpaikat täynnä järkyttävää kiusaamista
Olen työskennellyt niin sosiaali- kuin terveyspuolella, yksityisellä, julkisella ja kolmannella sektorilla ja lähes joka ikisessä paikassa nähnyt joko itseeni tai muihin kohdistuvaa työpaikkakiusaamista joko alaisten, kollegoiden tai myös esihenkilön suunnasta, myös esihenkilön kiusaamista alaisen toimesta olen todistanut. Ihan kammottavaa, miten ihmiset pahimmillaan toisiaan kohtelevat, samalla muka tekevät yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä.
Jätetään ilman perehdytystä, ei auteta edes kysyttäessä, pimitetään tietoa ja sitten arvostellaan, jos ei ole osannut toimia oikein ilman ohjeita tai "ohjataan" tahallaan ihan väärin, että varmasti toinen tekee virheen niillä eväillä. Tai jätetään sovittuja asioita hoitamatta tai ei "muisteta" informoida muutoksista. Kieltäydytään keskustelemasta, jos yrität ottaa haastavia asioiat puheeksi tai kielletään ongelmien läsnäolo.
Olen varmaan liian herkkä, kun reagoin tällaisiin kokemuksiin liian vahvasti ja ahdistun ja vetäydyn, kun tällaista kohtelua huomaan.
Välillä olen puuttunut asioihin itse, välillä vienyt eteenpäin, mutta tuntuu ettei tilanteet parane ja on yksinkertaisesti ihmisiä, ketkä ei välitä tuon taivaallista, ihan sama miten asioita koittaisi ratkoa.
Mistähän löytyisi työpaikka, missä olisi aidosti hyvä yhteishenki ja hommat hoidetaan asiallisesti?
Kommentit (31)
Vaikuttaa siltä että tulet uuteen työporukkaan usein (?) ja sinulla on vaikeuksia sopeutua jos noin usein törmäät tällaiseen. Ehkä ala ei sovi persoonaasi. Myös työkaveri- ja alaistaidot ovat hyvin tärkeitä varsinkin kun aloittaa uudessa työpaikassa. Tulisi vähän haistella mikä on paikan henki ennen kuin alkaa vaatimaan kaikenlaisia...
Sama havainto.
Yhdessä paikassa esimerkiksi osastonhoitaja oli töissä kännissä. Näin vanhemman miehen kourivan nuorempaaa kollegaa. Oli outoa pompottelua "naisten pitää pestä miesten kahvikupit". Ja nuorempia työntekijöitä haukuttiin. Pilkattiin, jos yritti tehdä työn hyvin.
ASNDAND ASNDAS DASD 12 E12EA
perjantain ==))))) korkki auki rd adhadhasdhasdha hhahahaha
On ollut ilo ja kunnia päästä tekemään laadukasta hoitotyötä hyvässä työilmapiirissä nuorena hoitajana, muokkasi minut myös hyväksi hoitajaksi.
Koko urani ajan olen työskennellyt valitettavasti toisenlaisissa työilmapiireissä, ja tuo oli keidas aavikolla.
Onko ap:lla kokemusta muista aloista? Ei siltä kuulosta.
Ihan yhtälailla tuota on joka alalla, ei vain sote-alalla kuten liian usein annetaan ymmärtää.
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.
- työhönsä tyytyväinen hoitaja
Itse en haluaisi hoiva-alalle. Jo sjatus siitä, että olisinko "riittävän hyvä hoitaja" ei houkuttele. Vapaaehtoisena voisin mennä eli en ammattimiemielessä arvosteltavaksi.
Uskon joka sanan ja en usko, että vika on herkkyydessäsi pelkästään. Kannattaa joskus vaan uskaltaa sanoa se mitä havaitsee.
Naisten kesken on usein paljon ongelmia ja nokkimisjärjestystä.
Näitä työpaikkoja yhdistää yksi asia, sinä.
Epäasiallinen kohtelu ja tyytymättömyyden ilmapiiri on ainakin vanhustyössä enemmän sääntö kuin poikkeus. Ehkä syynä on se, että työntekijäksi pääse "kuka tahansa", kun pulaa on. En tiedä.
Myös pomot tuntuvat olevan hoitoalalla usein samaa kaliiberia. Ne ainoat hullut, jotka suostuivat moiseen mahdottomaan tehtävään. Pärjäävät tehtävässään siksi, että ovat riittävän tunnekylmiä tms.
Tietysti myös se hoitotyön kohtuuton paine saa ihmiset käyttäytymään huonosti. Väsyneenä ihminen harvoin on parhaimmillaan.
Välillä tein toimistotyötä vakuutuspuolella ja olin positiivisesti järkyttynyt siitä, miten hyvä ja terve ilmapiiri siellä oli.
En pysty itse palaamaan hoitotyöhön enää. Isoimpana syynä se, että psyykeeni ei kestä työyhteisöstä tulevaa sosiaalista kuormaa.
En valitettavasti kestänyt vakuutusalaakaan. Siellä epäasiallinen kohtelu tulee taas asiakailta.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset pyrkivät löytämään oman itsensä ulkopuolisen syyn negatiivisille asioille, ja muita on helppo syyttää.
Lahjattomat kateelliset suomiakat, mitä voisi odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmiset pyrkivät löytämään oman itsensä ulkopuolisen syyn negatiivisille asioille, ja muita on helppo syyttää.
Toki. Vika voi olla kuitenkin myös ihan Sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, tietävät olevansa tyhmiä ja sen lisäksi naisten välinen katkeruus.
Kovinko alkaa peppuvako hiostumaan suklaamuffinssia mutustellessa?
t. dipl,ins Espoo
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ovat niitä lahjakkaita ihmisiä. Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan jos jaksaa niitä jorinoita opiskella pl. Lääkelaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, tietävät olevansa tyhmiä ja sen lisäksi naisten välinen katkeruus.
Olis siellä pilluja monenlaisia, muttei niihin pääse kii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kyllä itseni vikoineen ja puutteineen päivineen. Kun en ole itsekään virheetön, en vaadi muiltakaan täydellisyyttä ja osaa esim laittaa asioita käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin.
Itse olen ollut useammassa sotealan työpaikassa myös, enkä ole missään törmännyt työpaikkakiusaamiseen tai todistanut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siellä peilissä se pirulainen luuraa.
Työpaikan yhteishenki lähtee teistä itsestänne.