Mikä maanisia ulkomailla ramppaajia oikein vaivaa?
sikinsokin pitää lennellä maapalloa ja ollaan sitten olevinaan niin trendikkäitä.
Eihän tossa touhussa enää mitään järkeä ole.
Kaksi asiaa on lähtenyt ihan käsistä ihmisillä selvästi, toinen on tää matkustelu ulkomailla, toinen on lihansyönti. Kumpaakaan ei enää tehdä kohtuudella, vaan jos sitä tehdään yhtään, se on vedetty kunnolla ÖVERIKSI. Ulkomailla käydään monta kertaa vuodessa ja lihaa syödään joka aterialla. Mitään keskitietä ei ole näillä ihmisillä.
Itse en ole koskaan lentänyt ulkomaille, enkä ole sen tyhmempi tai tynnyrissä kasvaneempi kuin joku roope salminen esim, joka käy ulkomailla jatkuvasti.
Menee hermot ihmisiin.
Kommentit (512)
Mitä se on sinun elämästäsi pois jos muut reissaavat? Jokainen tehköön siten mikä tekee onnelliseksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Se, että heidän elämänsä on jotenkin tyhjää, kenties jopa ahdistavaa. Yritetään epätoivoisesti paeta koko ajan jotain jonnekkin, vaikka eihän se todellisuudessa matkustamalla miksikään muutu. Heidän elämästään puuttuu siis joku konkreettinen järkevä ja mielekäs sisältö.
Mitäs jos se juuri tekee heidän elämästään mielekästä? Vai pitäisikö sisällön olla jotakin ylevää kuin lasten kasvatus järkeviksi ja tiedostaviksi kansalaisiksi, omaisuuden ja kaiken vapaa-ajan uhraaminen jollekin (ylikansalliselle) vapaaehtoisjärjestölle vai häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun tuttu ainakin ihan reilusti myönsi että ei näe elämässään mitään sisältö ellei saa jo suunnitella uutta lomamatkaa. Nyt reissaavat vähän väliä, yleensä pakettimatkoja. On ollut kohteita missä ei olla edes poistuttu hotellin alueelta. Eipä tuo ainakaan mitään maailmankuvaa avarra.
En edelleenkään ymmärrä miksi hän ei saisi muodostaa elämänsisältöään matkustelemalla? Sinulla on eri arvot elämässä ja hänellä erit. Hän ei varmasti hae mitään maailmankuvan avarrusta matkustelulta, hänelle se syy on ihan toinen.
No onhan se nyt hieman perseestä kun toiset yrittää elää niin että tämä maapallo olisi edes jonkinlainen kun toiset taas huvikseen kuluttaa sitä mielinmäärin.
Kyllä mä ymmärrän jos nyt kerran pari vuodessa haluaa käydä ulkomailla, mutta nämäkin käyvät sen +5 krt.
Millainen maapallon pitäisi olla? Minusta täällä on ihan kivaa.
Ai susta on ihan kivaa kun eläimet kuolee sukupuuttoon ja ihmisiä kuolee sään ääri ilmiöiden takia? Ei varmaan olisi niin kivaa kun osuisi omalle kohdalle. Mutta ei kun ei osata sitä omaa napaa pidemmälle miettiä ollenkaan.
Ihmisiä ja eläimiä tulee aina kuolemaan, milloin mistäkin syystä. Turhaa siitä on stressiä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun tuttu ainakin ihan reilusti myönsi että ei näe elämässään mitään sisältö ellei saa jo suunnitella uutta lomamatkaa. Nyt reissaavat vähän väliä, yleensä pakettimatkoja. On ollut kohteita missä ei olla edes poistuttu hotellin alueelta. Eipä tuo ainakaan mitään maailmankuvaa avarra.
En edelleenkään ymmärrä miksi hän ei saisi muodostaa elämänsisältöään matkustelemalla? Sinulla on eri arvot elämässä ja hänellä erit. Hän ei varmasti hae mitään maailmankuvan avarrusta matkustelulta, hänelle se syy on ihan toinen.
No onhan se nyt hieman perseestä kun toiset yrittää elää niin että tämä maapallo olisi edes jonkinlainen kun toiset taas huvikseen kuluttaa sitä mielinmäärin.
Kyllä mä ymmärrän jos nyt kerran pari vuodessa haluaa käydä ulkomailla, mutta nämäkin käyvät sen +5 krt.
Ihan pelkästään nyt ajattelit sitten alkaa ilmastoa suojelemaan sillä, että ärsyynnyt kaverisi reissaamisesta. Jotenkin tuntuu, että se ärsyttäisi sinua vaikka hän ei niitä reissuja lentämällä tekisikään. Kyllä ne sinun lapsesi tekevät myös valtavat hiilijalanjäljet, joten mieti sitä ennen kuin arvostelet lentämistä.
Ensinnäkin meillä ei ole lapsia. Toiseksi ilmastoa olen suojellut jo pitkään ja muutoinkin kuin välttäen lentämistä. Miksi sä heität tämmösiä itse keksimiä faktoja?
Ja paljonko nämä ilmastotekosi ovat ilmastoa auttaneet?
Aivan.
Aika ikävä on sun asenne, onneksi meitä on monta joiden asenne ei ole tuo. Silloin niillä teoilla on jo merkitystä kun useampi ihminen tekee ilmastotekoja.
Aivan.
No hienoa, sittenhän tässä ei olekaan mitään hätää kun te hoidatte homman.
Joo perseile sä minkä kerkiät. Kyllä se pilkka vielä osuu omaan nilkkaan.
No ei se kyllä osu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai susta on ihan kivaa kun eläimet kuolee sukupuuttoon ja ihmisiä kuolee sään ääri ilmiöiden takia? Ei varmaan olisi niin kivaa kun osuisi omalle kohdalle. Mutta ei kun ei osata sitä omaa napaa pidemmälle miettiä ollenkaan.
Mikä eläin nyt on sukupuuttoon kuolemassa? Ja mitä sään ääri-ilmiöitä? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa kirkasvalolamppu ja käykää solariumissa niin ei tarttee rampara ulkomailla ja luonto kiittää. Ongelma ratkaistu, ei kestä kiittää.
Selitätkö minulle, miten nuo poistaisivat haluni käydä mm. Grönlannissa ja matkustaa Siperian halki junalla.
Google Earth ja Streetview auttavat tuohonkin. Ja taas luonto kiittää.
Ei luonto ole koskaan kiittänyt minua yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi nämä eivät sitten muuta ulkomaille asumaan. Niin itse tein.
Minäkin asun ulkomailla etelässä, mutta ei se matkustusintoa ole laskenut. Vaimon kanssa tehdään molemmat etätöitä kotoa käsin ja rakastamme matkustelua. Emme käy turistikohteissa vaan kaupunkireissuilla 1-4 viikkoa kerrallaan rmuutaman kerran vuodessa. Emme tosin yleensä lomaile vaan vuokraamme lyhytaikaisen kämpän jostain toisesta maasta ja teemme sieltä käsin töitä. Minä joudun matkustamaan joskus töiden takia.
Hiilijalanjälki joo. Vaimoni ei syö lihaa ollenkaan, enkä minäkään päivittän. Syömme muutenkin hyvin vähän eli ainoastaan kevyen aamiaisen ja yhdistetyn lounaan/illallisen, joka sekin yleensä kevyt. Emme juurikaan autoile ja käytämme ympäristöystävällisiä tuotteita (maksamme niistä mielellämme enemmän). Lahjoitamme rahaa köyhien ihmisten koulutukseen kehitysmaissa joka kuukausi.
Koskeeko tää keskustelu sitten teitä? Ette vaikuta miltään maanisilta..
Luulin, että koskee, ainakin niiden synkkien ihmisten mielestä, jotka ottavat oikeudekseen tuomita harrastuksekseen matkustelijat tässäkin kejussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin jo, mutta en mä täälläkään halua jatkuvasti olla samassa paikassa. Haluan käydä tutkimassa eri maita.
Ota juna jos haluat mennä useampaan valtion. Sillä on pienempi hiilijalanjälki kuin lentokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useita, kannattaa lukea kirja kuudes sukupuutto. Et sitten uutisia ole liiemmin seurannut? Omalle tyhmyydelle on kyllä kiva nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useita, kannattaa lukea kirja kuudes sukupuutto. Et sitten uutisia ole liiemmin seurannut? Omalle tyhmyydelle on kyllä kiva nauraa.
Niin on. Ei kiinnosta niin paljon. Seuraan kyllä uutisia, varmaan eri sivuilta kun sinä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Hararin kirjassa "Ihmisen Lyhyt Historia" käsitellään sitä, kuinka ihminen on kautta historian tappanut lajeja sukupuuttoon. Jo metsästäjä-keräilijän aikana. Australiakin on pikkuisen erilainen ennen sitä hetkeä kun ihminen rantautui sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on muuttanut ja tullut sitten häntä koipien välissä takaisin kun lämmön lisäksi muu ei sitten oikein olekaan toiminut kuten Suomessa..
Niin tai sitten ei. Minä asun kahdessa maassa, joista kumpikaan ei ole Suomi, jo parikymmentä vuotta. Ei mitään aikeita palata. Jos vielä muutan, niin se kolmaskaan maa ei ole Suomi.
Arvostat sitten eri asioita kuin minä. Minulle on tärkeää, että hanavettä voi juoda ja vettä ylipäätään on, nettipankki toimii, joku ei koko ajan yritä kusettaa, terveydenhuolto toimii, ei korruptiota, kunnon asunnot eikä mitään mätiä hökkeleitä joihin kuolee pakkasella jne jne. Ihan yksi hailee paistaako aurinko vai ei.
Surkeaa, jos elämästä 90 prosenttia menee arjen vihaamiseen ja sen odottamiseen, että pääsee muutamaksi viikoksi ulkomaille. Mä rakastan omaa arkea enkä halua matkustaa yhtään minnekään. Viihdyn kotona ja töissä ja vapaa-aikaa on riittävästi. Sen verran nuorena reissannut, että todennut se rasittavaksi, hikiseksi, väsyttäväksi ja kaikin puolin turhaksi hommaksi. Lähepäs ny kaheks viikkoo Jenkkeihin niin palatessa on aivan lamauttava jet lag.
Mutta matkustakaa te siitä tykkäävät, ei oo multa pois eikä tän planeetan kunto tai tulevaisuus kiinnosta tippaakaan.
En kannata mitään täyttä matkustuskieltoa, mutta ihmiset suhtautuvat lentämiseen liian kevytkenkäisesti. Eri asia nähdä vaikkapa kerran eläessään se Grönlanti kuin harrastaa jotain älyvapaita shoppailuviikonloppuja jolloin käy lisäksi ehkä vähän paikallisissa ravintoloissa, kävelee rannalla ja ottaa kuvia turistikohteista. Ihmisten olisi hyvä panostaa laatuun määrän sijaan. Ja miettiä, mitä asioita voi tehdä lähellä yhtä lailla. Useimmilla meistä on jotain matkustusunelmia, joitain asioita, jotka on jo lapsesta haaveillut näkevänsä. Mutta miksi kenenkään pitäisi nähdä kaikki maailman maat? Tai rampata jossain Euroopan pääkaupungissa kiertelemässä kauppoja, katselemassa maisemia ja syömässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kertokaas te, jotka joka ikinen kerta vinisette lentämisen ilmastokuormittavuudesta, eli asia on teille siis henkilökohtaisesti tärkeä, kun eihän siitä muuten jaksaisi kerran viikossa nettipalstalla itkeä, millä tavalla vihreät arvot näkyvät muuten arjessanne?
Mä en "vinise". Punaista lihaa ei nykyään tule syötyä kotona ollenkaan, maito ja juusto pannassa. Auto on pakko olla mutta se on mahdollisimman "ympäristöystävällinen" ja mahdollisuuksien mukaan bussilla kulkeminen.
Kierrätys nyt on sanomattakin selvää. Suositaan kotimaista ja vältetään muovia. Kaupassa mukana on omat kipot ja pussit.
Kosmetiikka on luontoystävällistä. Jne jne.Ehkä suurin ympäristöteko, ei lapsia.
Itsellä samat, tosin olen lisäksi vegaani, eikä autoa ole, ei lapsia, ei lemmikkiä, hyvin vähän ostelua ylipäänsä. Ostan vuosittain esim. suomalaista suota ja tavoite onkin ostaa niin paljon elämän aikana, että sillä kuittaantuu hiilijalanjälkeni, mm. lentomatkani. Silti en koe mitään mieltä itkeä ketjusta toiseen vaikka yksityisautoiluhlvetistä ja sen pahuudesta.
Onko keskustelu itkemistä? Monet tarvitsee sitä autoa että pääsee töihin ja töitä kun on melkein pakko tehdä. Matkustaminen taas on silkkaa huvia. (toki erikseen liikematkat)
Todella moni käyttää autoa vain ja ainoastaan koska se on nopeampi ja mukavampi. Ruokakaupassa voisi käydä kävellen tai julkisilla, työmatka kestäisi julkisilla vähän pidempään, lapset on kätevä kuskata harrastamaan autolla.
Pääkaupunkiseudulla suurimmalla osalla on auto jopa kaksi ja ainakin puolet heistä tulisi toimeen tavallisessa arjessa ilman autoa. Ja puhun kokemuksesta - perheemme on luopunut autosta - tarvittaessa sen voi vuokrata.
Rahan säästö on melkoinen. Myös kunto kohenee. Suosittelen.
Jep, usko tai älä niin meitä jotka asuu kehä kolmosen ulkopuolella on paljon jotka pakosta tarvii sitä autoa.
Usko tai älä, mutta Suomessa on kaupunkeja myös Kehä III:n ulkopuolella. Onko esim. sellainen kuin Tampere tuttu?
Koska välillä on kivaa saada muistoja ja kokemuksia ulkomailla. Aika pirun siistiä on ollut kavuta kiinanmuurin portaat, ottaa aurinkoa oopperatalon rapuilla ja katsoa Pariisia tornin huipulta. Ei pätkääkään kiinnosta että pitkässä juoksussa lentomatkustus saastuttaa, en ole yksilönä valmis sen takia luopumaan näistä kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Ei kiinnosta niin paljon. Seuraan kyllä uutisia, varmaan eri sivuilta kun sinä 😊
Taidat lukea vaan seiskaa jos olet onnistunut missaamaan tsunamit, kuivuuden, lumettomuuden, hirmumyrskyt jne.
Vierailija kirjoitti:
Surkeaa, jos elämästä 90 prosenttia menee arjen vihaamiseen ja sen odottamiseen, että pääsee muutamaksi viikoksi ulkomaille. Mä rakastan omaa arkea enkä halua matkustaa yhtään minnekään. Viihdyn kotona ja töissä ja vapaa-aikaa on riittävästi. Sen verran nuorena reissannut, että todennut se rasittavaksi, hikiseksi, väsyttäväksi ja kaikin puolin turhaksi hommaksi. Lähepäs ny kaheks viikkoo Jenkkeihin niin palatessa on aivan lamauttava jet lag.
Mutta matkustakaa te siitä tykkäävät, ei oo multa pois eikä tän planeetan kunto tai tulevaisuus kiinnosta tippaakaan.
Kenelle vastaat? So. kuka on kertonut vihaavansa arkea? Miksi yleistät kyseisen kirjoittajan ajatusmaailman myös meihin muihin, jotka kyllä haluamme nähdä maailmaa mutta emme vihaa arkeamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kertokaas te, jotka joka ikinen kerta vinisette lentämisen ilmastokuormittavuudesta, eli asia on teille siis henkilökohtaisesti tärkeä, kun eihän siitä muuten jaksaisi kerran viikossa nettipalstalla itkeä, millä tavalla vihreät arvot näkyvät muuten arjessanne?
Mä en "vinise". Punaista lihaa ei nykyään tule syötyä kotona ollenkaan, maito ja juusto pannassa. Auto on pakko olla mutta se on mahdollisimman "ympäristöystävällinen" ja mahdollisuuksien mukaan bussilla kulkeminen.
Kierrätys nyt on sanomattakin selvää. Suositaan kotimaista ja vältetään muovia. Kaupassa mukana on omat kipot ja pussit.
Kosmetiikka on luontoystävällistä. Jne jne.Ehkä suurin ympäristöteko, ei lapsia.
Itsellä samat, tosin olen lisäksi vegaani, eikä autoa ole, ei lapsia, ei lemmikkiä, hyvin vähän ostelua ylipäänsä. Ostan vuosittain esim. suomalaista suota ja tavoite onkin ostaa niin paljon elämän aikana, että sillä kuittaantuu hiilijalanjälkeni, mm. lentomatkani. Silti en koe mitään mieltä itkeä ketjusta toiseen vaikka yksityisautoiluhlvetistä ja sen pahuudesta.
Onko keskustelu itkemistä? Monet tarvitsee sitä autoa että pääsee töihin ja töitä kun on melkein pakko tehdä. Matkustaminen taas on silkkaa huvia. (toki erikseen liikematkat)
Todella moni käyttää autoa vain ja ainoastaan koska se on nopeampi ja mukavampi. Ruokakaupassa voisi käydä kävellen tai julkisilla, työmatka kestäisi julkisilla vähän pidempään, lapset on kätevä kuskata harrastamaan autolla.
Pääkaupunkiseudulla suurimmalla osalla on auto jopa kaksi ja ainakin puolet heistä tulisi toimeen tavallisessa arjessa ilman autoa. Ja puhun kokemuksesta - perheemme on luopunut autosta - tarvittaessa sen voi vuokrata.
Rahan säästö on melkoinen. Myös kunto kohenee. Suosittelen.
Jep, usko tai älä niin meitä jotka asuu kehä kolmosen ulkopuolella on paljon jotka pakosta tarvii sitä autoa.
Usko tai älä, mutta Suomessa on kaupunkeja myös Kehä III:n ulkopuolella. Onko esim. sellainen kuin Tampere tuttu?
Tampere on oikein tuttu, siellähän asun. Ymmärräthän että kaikki eivät voi asua keskustassa tai työajat ovat sellaiset että ei julkisia pahemmin kulje. Kyllä sitä talvella paljon mielummin astuisin lämpimään bussiin tai ratikkaan ;) kun nyt lämmitän autoa, skrapaan ikkunat ja joskus joudun jopa luomaan lumet.
Ole itse tekemättä.
Meillä kaikki lapset pitävät matkustamisesta kovasti, ovat olleet lentokoneessa ekaa kertaa 4-5kk ikäisinä jo.
Itse pääsin parivuotiaana ekaa kertaa keskellä talvea Kanarialle ja siitä se lähti!