Mikä maanisia ulkomailla ramppaajia oikein vaivaa?
sikinsokin pitää lennellä maapalloa ja ollaan sitten olevinaan niin trendikkäitä.
Eihän tossa touhussa enää mitään järkeä ole.
Kaksi asiaa on lähtenyt ihan käsistä ihmisillä selvästi, toinen on tää matkustelu ulkomailla, toinen on lihansyönti. Kumpaakaan ei enää tehdä kohtuudella, vaan jos sitä tehdään yhtään, se on vedetty kunnolla ÖVERIKSI. Ulkomailla käydään monta kertaa vuodessa ja lihaa syödään joka aterialla. Mitään keskitietä ei ole näillä ihmisillä.
Itse en ole koskaan lentänyt ulkomaille, enkä ole sen tyhmempi tai tynnyrissä kasvaneempi kuin joku roope salminen esim, joka käy ulkomailla jatkuvasti.
Menee hermot ihmisiin.
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun tuttu ainakin ihan reilusti myönsi että ei näe elämässään mitään sisältö ellei saa jo suunnitella uutta lomamatkaa. Nyt reissaavat vähän väliä, yleensä pakettimatkoja. On ollut kohteita missä ei olla edes poistuttu hotellin alueelta. Eipä tuo ainakaan mitään maailmankuvaa avarra.
En edelleenkään ymmärrä miksi hän ei saisi muodostaa elämänsisältöään matkustelemalla? Sinulla on eri arvot elämässä ja hänellä erit. Hän ei varmasti hae mitään maailmankuvan avarrusta matkustelulta, hänelle se syy on ihan toinen.
No onhan se nyt hieman perseestä kun toiset yrittää elää niin että tämä maapallo olisi edes jonkinlainen kun toiset taas huvikseen kuluttaa sitä mielinmäärin.
Kyllä mä ymmärrän jos nyt kerran pari vuodessa haluaa käydä ulkomailla, mutta nämäkin käyvät sen +5 krt.
Ihan pelkästään nyt ajattelit sitten alkaa ilmastoa suojelemaan sillä, että ärsyynnyt kaverisi reissaamisesta. Jotenkin tuntuu, että se ärsyttäisi sinua vaikka hän ei niitä reissuja lentämällä tekisikään. Kyllä ne sinun lapsesi tekevät myös valtavat hiilijalanjäljet, joten mieti sitä ennen kuin arvostelet lentämistä.
Ensinnäkin meillä ei ole lapsia. Toiseksi ilmastoa olen suojellut jo pitkään ja muutoinkin kuin välttäen lentämistä. Miksi sä heität tämmösiä itse keksimiä faktoja?
Ja paljonko nämä ilmastotekosi ovat ilmastoa auttaneet?
Aivan.
Aika ikävä on sun asenne, onneksi meitä on monta joiden asenne ei ole tuo. Silloin niillä teoilla on jo merkitystä kun useampi ihminen tekee ilmastotekoja.
Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOSKA MÄ VOIN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun tuttu ainakin ihan reilusti myönsi että ei näe elämässään mitään sisältö ellei saa jo suunnitella uutta lomamatkaa. Nyt reissaavat vähän väliä, yleensä pakettimatkoja. On ollut kohteita missä ei olla edes poistuttu hotellin alueelta. Eipä tuo ainakaan mitään maailmankuvaa avarra.
En edelleenkään ymmärrä miksi hän ei saisi muodostaa elämänsisältöään matkustelemalla? Sinulla on eri arvot elämässä ja hänellä erit. Hän ei varmasti hae mitään maailmankuvan avarrusta matkustelulta, hänelle se syy on ihan toinen.
Lisään vielä että tämä maapallo on yhteinen miksi näiden jotka matkustavat paljon pitäisi saada muodostaa elämänsisältönsä tuhlaamalla jotain yhteistä? Miksi vähempi ei riitä? Jos vaikka kävisi sen kerran vuodessa ulkomailla lentäen siinäkin jo saa sisältöä elämäänsä?
Ole sinä kateellinen WT YYHOO hiljaa
Olen lapseton, en wt, enkä edes kateellinen. Tämäkö on paras argumentti mihin pystyt? Ei se matkustaminen liian kallista ole, kuten edellinen kommentoija todisti.
MT-potilas täällä.
Haluatko sinä ostaa minulle matkan etelään?
En
Olen lapseton, en wt, enkä edes kateellinen. Tämäkö on paras argumentti mihin pystyt? Ei se matkustaminen liian kallista ole, kuten edellinen kommentoija todisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt hieman perseestä kun toiset yrittää elää niin että tämä maapallo olisi edes jonkinlainen kun toiset taas huvikseen kuluttaa sitä mielinmäärin.
Kyllä mä ymmärrän jos nyt kerran pari vuodessa haluaa käydä ulkomailla, mutta nämäkin käyvät sen +5 krt.
Millainen maapallon pitäisi olla? Minusta täällä on ihan kivaa.
Ai susta on ihan kivaa kun eläimet kuolee sukupuuttoon ja ihmisiä kuolee sään ääri ilmiöiden takia? Ei varmaan olisi niin kivaa kun osuisi omalle kohdalle. Mutta ei kun ei osata sitä omaa napaa pidemmälle miettiä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Rampatkaa ulkomailla niin paljon kuin lystää, kunhan ette ulise muiden yksityisautoilusta tai lihansyönnistä. Nykyaikana näitä nuoria aikuisia riittää, jotka haluavat erottautua sivistävällä matkailulla "peräkammarinpojista" ja muista junteista. Maistellaan ehkä jotain erikoisia ruokia ja otetaan Instaan kuvia kuuluisista rakennuksista ja erikoisesta luonnosta. Monella tuo on kuitenkin vaan pintaa, pseudosivistystä, eikä oikeasti tiedetä sen maan historiasta tai nykyisestä politiikasta. Otetaan Instaan kuva kivasta pariisilaisesta kujasta, mutta ei ole mitään hajua edes siitä, milloin kujan rakennukset on rakennettu. Visuaalisuus on nuorille tärkeää, juuri Instagram-maailman kautta. Mutta oikeaa taidetta ei tunneta lainkaan. Moni kokee olonsa kulturelliksi juodessaan lattea Roomassa vanhojen rakennusten keskellä ja pällistellessään sivistyneen näköisiä ihmisiä. Ei kuitenkaan edes ymmärretä, mitä kulttuuri tarkoittaa, tai mikä juuri kyseisen matkakohteen kulttuuritarjonnalle on erityistä. Ja Roomastakaan ei tiedetä muuta kuin turistivetonaulat, niidenkin historia vain auttavasti.
Ja joo, on varmasti poikkeuksia, tietenkin on. Mutta valtaosalla ihmisistä matkailun sivistävä vaikutus jää hyvin rajalliseksi, lähinnä joudutaan ponnistelemaan käyttäessä vieraita kieliä ja voi muutama paikallinen rätti tarttua matkaan. Ja elämänviisaus: "siis espanjalaiset on tosi tuttavallisia ja puheliaita!!!!"
Ei sillä, etteikö matkailu voisi olla siitä huolimatta nautinnollista, mutta on hölmöä kuvitella olevansa naapurin juntti-Mirjaa jalompi ja tiedostavampi ihminen vain siksi, että on valokuvannut Buckinghamin palatsin ja syönyt lontoolaisessa pubissa. Minusta ihmisillä on taipumus yliarvioida matkailun sivistävää ja avartavaa vaikutusta. Moni varmasti saa enemmänkin irti, mutta valtaosalle se on ennen kaikkea kulutusta ja viihdettä.
Minulle tulee tästä viestistä väistämättä mieleen naiseton mies, joka ei löydä kumppania, koska "naiset matkustelevat ja postailevat someen jooga- ja skumppakuvia" - tiedätte varmaan tyypin, jollaista tarkoitan?
Oikeastiko ajattelet ihmisen kuvittelevan olevansa jotenkin jalompi tai tiedostavampi, jos tykkää matkustella? Entä jos hän matkustelee ihan vain siksi, että pitää siitä?
t. 55-vuotias nainen, joka matkustelee niin paljon kuin aika ja talous sallii eikä pidä itseään yhtään muita parempana ihmisenä tai edes someta matkoiltaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkästään nyt ajattelit sitten alkaa ilmastoa suojelemaan sillä, että ärsyynnyt kaverisi reissaamisesta. Jotenkin tuntuu, että se ärsyttäisi sinua vaikka hän ei niitä reissuja lentämällä tekisikään. Kyllä ne sinun lapsesi tekevät myös valtavat hiilijalanjäljet, joten mieti sitä ennen kuin arvostelet lentämistä.
Ensinnäkin meillä ei ole lapsia. Toiseksi ilmastoa olen suojellut jo pitkään ja muutoinkin kuin välttäen lentämistä. Miksi sä heität tämmösiä itse keksimiä faktoja?
Aivan.
Aika ikävä on sun asenne, onneksi meitä on monta joiden asenne ei ole tuo. Silloin niillä teoilla on jo merkitystä kun useampi ihminen tekee ilmastotekoja.
Aivan.
No hienoa, sittenhän tässä ei olekaan mitään hätää kun te hoidatte homman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai susta on ihan kivaa kun eläimet kuolee sukupuuttoon ja ihmisiä kuolee sään ääri ilmiöiden takia? Ei varmaan olisi niin kivaa kun osuisi omalle kohdalle. Mutta ei kun ei osata sitä omaa napaa pidemmälle miettiä ollenkaan.
Minusta ihmiset saisi kuolla sukupuuttoon, niin eläimet pääsisivät taas valloilleen. Iskisi nyt kunnon asteroidi vähän nopeuttamaan tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOSKA MÄ VOIN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että tämä maapallo on yhteinen miksi näiden jotka matkustavat paljon pitäisi saada muodostaa elämänsisältönsä tuhlaamalla jotain yhteistä? Miksi vähempi ei riitä? Jos vaikka kävisi sen kerran vuodessa ulkomailla lentäen siinäkin jo saa sisältöä elämäänsä?
Ole sinä kateellinen WT YYHOO hiljaa
MT-potilas täällä.
Haluatko sinä ostaa minulle matkan etelään?En
Aika ikävä on sun asenne, onneksi meitä on monta joiden asenne ei ole tuo.
On ihmisiä joilla ei ole varaa matkustaa.
Aivan.
Ostakaa kirkasvalolamppu ja käykää solariumissa niin ei tarttee rampara ulkomailla ja luonto kiittää. Ongelma ratkaistu, ei kestä kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihmiset saisi kuolla sukupuuttoon, niin eläimet pääsisivät taas valloilleen. Iskisi nyt kunnon asteroidi vähän nopeuttamaan tuhoa.
MT-potilas älähän nyt viiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan.
Aivan.
Joo perseile sä minkä kerkiät. Kyllä se pilkka vielä osuu omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa kirkasvalolamppu ja käykää solariumissa niin ei tarttee rampara ulkomailla ja luonto kiittää. Ongelma ratkaistu, ei kestä kiittää.
Selitätkö minulle, miten nuo poistaisivat haluni käydä mm. Grönlannissa ja matkustaa Siperian halki junalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää aina huvittaa.. Mitens jos sun isä, äiti, sisko, veli, puoliso, mummo, vaari, oma lapsi, kummilapsi jne menehtyy vaikka nyt myrskyn takia, olet silloinkin sitä mieltä että hyvä vaan saisivat kaikki kuolla.. niinpä niin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rampatkaa ulkomailla niin paljon kuin lystää, kunhan ette ulise muiden yksityisautoilusta tai lihansyönnistä. Nykyaikana näitä nuoria aikuisia riittää, jotka haluavat erottautua sivistävällä matkailulla "peräkammarinpojista" ja muista junteista. Maistellaan ehkä jotain erikoisia ruokia ja otetaan Instaan kuvia kuuluisista rakennuksista ja erikoisesta luonnosta. Monella tuo on kuitenkin vaan pintaa, pseudosivistystä, eikä oikeasti tiedetä sen maan historiasta tai nykyisestä politiikasta. Otetaan Instaan kuva kivasta pariisilaisesta kujasta, mutta ei ole mitään hajua edes siitä, milloin kujan rakennukset on rakennettu. Visuaalisuus on nuorille tärkeää, juuri Instagram-maailman kautta. Mutta oikeaa taidetta ei tunneta lainkaan. Moni kokee olonsa kulturelliksi juodessaan lattea Roomassa vanhojen rakennusten keskellä ja pällistellessään sivistyneen näköisiä ihmisiä. Ei kuitenkaan edes ymmärretä, mitä kulttuuri tarkoittaa, tai mikä juuri kyseisen matkakohteen kulttuuritarjonnalle on erityistä. Ja Roomastakaan ei tiedetä muuta kuin turistivetonaulat, niidenkin historia vain auttavasti.
Ja joo, on varmasti poikkeuksia, tietenkin on. Mutta valtaosalla ihmisistä matkailun sivistävä vaikutus jää hyvin rajalliseksi, lähinnä joudutaan ponnistelemaan käyttäessä vieraita kieliä ja voi muutama paikallinen rätti tarttua matkaan. Ja elämänviisaus: "siis espanjalaiset on tosi tuttavallisia ja puheliaita!!!!"
Ei sillä, etteikö matkailu voisi olla siitä huolimatta nautinnollista, mutta on hölmöä kuvitella olevansa naapurin juntti-Mirjaa jalompi ja tiedostavampi ihminen vain siksi, että on valokuvannut Buckinghamin palatsin ja syönyt lontoolaisessa pubissa. Minusta ihmisillä on taipumus yliarvioida matkailun sivistävää ja avartavaa vaikutusta. Moni varmasti saa enemmänkin irti, mutta valtaosalle se on ennen kaikkea kulutusta ja viihdettä.
Minulle tulee tästä viestistä väistämättä mieleen naiseton mies, joka ei löydä kumppania, koska "naiset matkustelevat ja postailevat someen jooga- ja skumppakuvia" - tiedätte varmaan tyypin, jollaista tarkoitan?
Oikeastiko ajattelet ihmisen kuvittelevan olevansa jotenkin jalompi tai tiedostavampi, jos tykkää matkustella? Entä jos hän matkustelee ihan vain siksi, että pitää siitä?
t. 55-vuotias nainen, joka matkustelee niin paljon kuin aika ja talous sallii eikä pidä itseään yhtään muita parempana ihmisenä tai edes someta matkoiltaan
Olen 28-vuotias nainen. Ja mikäli luit viestini, huomasit, että puhuin tietystä (suuresta) ihmisjoukosta. Minulla on sattuneesta syystä melko hyvä tuntuma monien ikätovereideni sielunmaisemiin ja sometileihin.
En myöskään kiistänyt, etteikö matkailu voisi olla nautinnollista, vaikka se ei olisi sivistävää - juuri tämän mainitsin erikseen. Kirjoitukseni oli lähinnä vastaus siihen, kun moni tässä ketjussa on puolustellut matkustelua sen sivistävän vaikutuksen vuoksi, vaikka se ei useimpien kohdalla ole yhtään sen hienompaa tai jalompaa toimintaa kuin muukaan epäekologinen kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on ilmeisesti unohdettu se suurehko ryhmä, joka ei vain välitä matkustamisesta.
Lentokentät inhottavat ja mitä minä teen pyörimässä paikassa, jossa en tunne ketään? Kauhea vaiva selvittää reitit ja syödä useimmiten pahoja ruokia, ei osaa paikallista kieltä jne. Pelkkää vaivaa.
On varaa enkä jaksa ajatella ilmastoa. Ei vain kiinnosta. Kiinnostaa läheiset täällä, työ ja harrastukset.
Viimeksi olen ulkomailla käynyt viitisen vuotta sitten Saksassa ja sekin oli työn puolesta.
Ja toisille näin:
- lentokentät ovat ihan sama kuin mikä tahansa julkisen liikenteen keskus kuten metroasemat, en koe eroa
- minä matkustan seurassa, joten ei minun tarvitse tuntea ketään etukäteen. Usein reissuilta on jäänyt tuttuja ja tutustunut ihmisiin. Muutama on jäänyt ihan pysyviksi tuttavuuksiksi.
- minusta on ihana selvittää ja tutkailla reittejä ja suunnitella (se on jo osa matkaa) en koe vaivaksi
- osaan kieliä, jolloin on ihana tutustua ja jutustella paikallisten kanssa
- matkustan niiden samojen läheisten kanssa, mitä Suomessakin vietän aikaa. Työ on Suomessa, sitä en saa ulkomaille. Harrastaa voin myös matkoilla.
Kyllä lentokentillä saa jonottaa ihan toiseen malliin kuin jossain Kampin terminaalissa. Sen verran kokemusta on.
Osaan kyllä hyvinkin englantia ja jopa ranksaksi ja saksaksi asiointi käy.
Pointti oli, että matkustamisesta vain on ylimääräistä vaivaa minulle. Ei muuta. Eli kursorisesti katsoin ketjua ja oli unohdettu meidän ryhmämme eli ne, jotka eivät vain yksinkertaisesti saa matkustamisesta mitään tyydytystä.
Motiivi epämatkustamiseen ei siis ole ekologinen tai varainpuute. Ihan vain ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu en saa ympäristöpalkintoa. Olen tänäkin vuonna lentänyt kymmeniä kertoja eri maihin, pääosan niistä Espanjaan, jossa minulla on toinen koti. On se vaan ihanaa lennähtää sinne aina, kun alkaa säät pänniä, katsoo vaan halvan lennon. Olen vapaa kuin taivaan lintu.
Eli tämä Espanjan kotisi on tyhjillään siellä pitkiä aikoja. Aika fiksua... Kyllä minäkin hankin Espanjasta kakkoskodin jos pystyn (uskon että ei ole estettä), mutta on kyllä täyttä tyhmyyttä antaa asunnon hengailla tyhjänä.
No jos ymmärsit lukemasi, niin olen lentänyt kymmeniä kertoja tänä vuonna. Yhtään kokonaista kuukautta se ei ole ollut tyhjillään. Ja sen verran paljon siihen on investoitu, että mitään vuokralaisruljanssia ei ikipäivinä aloiteta. Oma koti, oma lupa.
No nyt vasta paljastitkin tyhmyytesi :D Kuka lentää 10 kertaa vuodessa kahden maan väliä?
Kuka tässä tyhmä on? Katsos kun on velvollisuuksia, perhettä jne. molemmissa maissa. Lisäksi tulevat muut ulkomaanmatkat. Yhteensä siis kymmeniä lentoja.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Nämä matkustelevat velliperseet eivät uskalla kokeilla siipiään eivätkä muuta ulkomaille.
Itse olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla, nyt Suomessa. Lentäminen lomille ei kiinnosta yhtään, mine autolla ei pääse, sinne en mene. Tosin teen työmatkoja paljon ulkomaille joten en uhraa enää lomiani siihen.
Älä nyt viitsi olla ihan naurettava. Olen asunut ulkomailla, mutta jos olet itsekin oikeasti tehnyt niin, tiedät, että se ei ole yhtään helppoa. Työn tai edes viisumin saaminen. Ja lomakohteet eivät ole välttämättä niitä, joista löytyy oman alan töitä. Siksi pienet breikit vaikkapa all-inclusivessa ovat parempi vaihtoehto. Jos pystyisin, tekisin vain yhden pitkän matkan aurinkoon vuodessa. Se ei itse asiassa olisi kamalan kuluttavaaa ilmaston kannalta, ja olen tehnyt niin pari kertaa, kun olin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi nämä eivät sitten muuta ulkomaille asumaan. Niin itse tein.
Moni on muuttanut ja tullut sitten häntä koipien välissä takaisin kun lämmön lisäksi muu ei sitten oikein olekaan toiminut kuten Suomessa..
Niin tai sitten ei. Minä asun kahdessa maassa, joista kumpikaan ei ole Suomi, jo parikymmentä vuotta. Ei mitään aikeita palata. Jos vielä muutan, niin se kolmaskaan maa ei ole Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö minulle, miten nuo poistaisivat haluni käydä mm. Grönlannissa ja matkustaa Siperian halki junalla.
Google Earth ja Streetview auttavat tuohonkin. Ja taas luonto kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan.
Aivan.
Joo perseile sä minkä kerkiät. Kyllä se pilkka vielä osuu omaan nilkkaan.
Ainakin olen nauttinut ainutkertaisesta elämästäni tehden asioita joita rakastan. Oletko varma, että sinäkin olet?