Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä maanisia ulkomailla ramppaajia oikein vaivaa?

Vierailija
28.11.2018 |

sikinsokin pitää lennellä maapalloa ja ollaan sitten olevinaan niin trendikkäitä.
Eihän tossa touhussa enää mitään järkeä ole.

Kaksi asiaa on lähtenyt ihan käsistä ihmisillä selvästi, toinen on tää matkustelu ulkomailla, toinen on lihansyönti. Kumpaakaan ei enää tehdä kohtuudella, vaan jos sitä tehdään yhtään, se on vedetty kunnolla ÖVERIKSI. Ulkomailla käydään monta kertaa vuodessa ja lihaa syödään joka aterialla. Mitään keskitietä ei ole näillä ihmisillä.

Itse en ole koskaan lentänyt ulkomaille, enkä ole sen tyhmempi tai tynnyrissä kasvaneempi kuin joku roope salminen esim, joka käy ulkomailla jatkuvasti.

Menee hermot ihmisiin.

Kommentit (512)

Vierailija
281/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.

Meidän perhe tekee vaan kolmisen ulkomaan reissua vuodessa.

Auttaa kummasti kestämään tämän yliverotetun holhousvaltion paskaa ilmastoa kun laskee päiviä seuraavaan matkaan.

Reilut 2kk enää ja Karibia kutsuu, ah!

Vaan kolme ja koko perhe?

No, lähes joka vuosi ollaan puolison kanssa käyty lisäkis kahdestaan viettämässä pitkä viikonloppu jossain.

Viimeksi oltiin Islannissa.

Jotain ökyrikkaita ootte. Ei tarttis tulla tänne lesoileen.

Vierailija
282/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen pakenee oman elämän merkityksettömyyttä matkustamalla.

Täysin väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Nämä matkustelevat velliperseet eivät uskalla kokeilla siipiään eivätkä muuta ulkomaille.

Itse olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla, nyt Suomessa. Lentäminen lomille ei kiinnosta yhtään, mine autolla ei pääse, sinne en mene. Tosin teen työmatkoja paljon ulkomaille joten en uhraa enää lomiani siihen. 

Älä nyt viitsi olla ihan naurettava. Olen asunut ulkomailla, mutta jos olet itsekin oikeasti tehnyt niin, tiedät, että se ei ole yhtään helppoa. Työn tai edes viisumin saaminen. Ja lomakohteet eivät ole välttämättä niitä, joista löytyy oman alan töitä. Siksi pienet breikit vaikkapa all-inclusivessa ovat parempi vaihtoehto. Jos pystyisin, tekisin vain yhden pitkän matkan aurinkoon vuodessa. Se ei itse asiassa olisi kamalan kuluttavaaa ilmaston kannalta, ja olen tehnyt niin pari kertaa, kun olin työttömänä.

Aika ikävä on sun asenne, onneksi meitä on monta joiden asenne ei ole tuo.

On ihmisiä joilla ei ole varaa matkustaa.

Aivan.

Vierailija
284/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää enää tehkö niitä lapsia. Se on ainut keino säästää tämä maapallo.

Vierailija
285/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi näistä maanisista matkustelijoista, moikka vaan!

Kuten niin moni muukin tähän keskusteluun vastanneista, elän todella ihanaa elämää arjessa enkä koe tarvetta pakoilla mitään, mutta eihän maailman näkeminen ole mitään pakoilua vaan nimenomaan sitä mielen ja ymmärryksen avartamista, puhumattakaan uusien, uniikkien ja elämää muuttavien kokemusten saamisesta. Esimerkiksi itse olin nelisen vuotta sitten Etelä-Amerikassa 2 kuukauden reppureissussa ja vielä tähän päivään asti siellä oppimani ja kokemani asiat vaikuttavat minuun, identiteettiini ja elämääni henkisesti todella vahvasti. Naurattaa nämä tyypit jotka sanovat että kyllä ne maailman nähtävyydet sun muut näkee netistä ja telkkaristakin. Olin joo nähnyt kuvia Machu Picchusta lukemattomia kertoja, mutta silti sen näkymän auetessa silmieni edessä päivien inca-vaelluksen jälkeen, kun varhaisaamun sumuverho pikkuhiljaa vetäytyi ja aurinko nousi vuorten takaa, oli niin uskomaton kaikessa majesteettisuudessaan että liikutuin kyyneliin asti (ja niin teki melkein kaikki muutkin tyypit kaikenlaisista maista ja kulttuureista, jotka olivat vaellukselle osallistuneet).

Toki lentomatkojen vaikutus ilmastoon mietityttää ja poden siitä huonoa omatuntoa. Mutta toisaalta kaikki muut valintani elämässä ovat ympäristöön nähden monin verroin positiivisempia, että lentomatkoista huolimatta hiilijalanjälkeni on paljon, paljon pienempi kuin suurimman osan ihmisistä. Numero yksi näistä valinnoista on lapsettomuus. Olen vela ja tulen aina olemaan. Kaikkihan tietää että lasten hankkiminen on yksinomaan kaikkein pahin ympäristöteko jonka ihminen voi tehdä. Toinen juttu on yksityisautoilu: en autoile lainkaan, en edes käytä julkisia kuin todella harvoin ja pääkulkuvälineeni on pyörä. Olen myös vegaani ja suosin syömisissäni lähituotantoa. Ja tietty teen kaikkia pienempiä valintoja elämässäni jatkuvasti, esimerkiksi välttelen muovia parhaani mukaan, lajittelen kaikki jätteeni lähes uskonnollisesti ja melkein koko vaatekaappini sisältö on kirppiskamaa koska en halua osallistua kulutushysteriaan ollenkaan.

Jokainen lentomatkustamista paheksuva, jolla on lapsia tai auto, voinee lukea tämän artikkelin ja miettiä itse onko ne toisen ihmisen pari ulkomaanmatkaa vuodessa sittenkään niin kamala juttu verrattuna:

https://www.sciencemag.org/news/2017/07/best-way-reduce-your-carbon-foo…

Mutta lasten hankkiminen on ihmisoikeus, matkustaminen ei.

Vierailija
286/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ äh, meni lainaamine päin persettä

Vierailija
287/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun tuttu ainakin ihan reilusti myönsi että ei näe elämässään mitään sisältö ellei saa jo suunnitella uutta lomamatkaa. Nyt reissaavat vähän väliä, yleensä pakettimatkoja. On ollut kohteita missä ei olla edes poistuttu hotellin alueelta. Eipä tuo ainakaan mitään maailmankuvaa avarra.

En edelleenkään ymmärrä miksi hän ei saisi muodostaa elämänsisältöään matkustelemalla? Sinulla on eri arvot elämässä ja hänellä erit. Hän ei varmasti hae mitään maailmankuvan avarrusta matkustelulta, hänelle se syy on ihan toinen.

No onhan se nyt hieman perseestä kun toiset yrittää elää niin että tämä maapallo olisi edes jonkinlainen kun toiset taas huvikseen kuluttaa sitä mielinmäärin.

Kyllä mä ymmärrän jos nyt kerran pari vuodessa haluaa käydä ulkomailla, mutta nämäkin käyvät sen +5 krt.

Ihan pelkästään nyt ajattelit sitten alkaa ilmastoa suojelemaan sillä, että ärsyynnyt kaverisi reissaamisesta. Jotenkin tuntuu, että se ärsyttäisi sinua vaikka hän ei niitä reissuja lentämällä tekisikään. Kyllä ne sinun lapsesi tekevät myös valtavat hiilijalanjäljet, joten mieti sitä ennen kuin arvostelet lentämistä.

Ensinnäkin meillä ei ole lapsia. Toiseksi ilmastoa olen suojellut jo pitkään ja muutoinkin kuin välttäen lentämistä. Miksi sä heität tämmösiä itse keksimiä faktoja?

Ja paljonko nämä ilmastotekosi ovat ilmastoa auttaneet?

Aivan.

Aika ikävä on sun asenne, onneksi meitä on monta joiden asenne ei ole tuo. Silloin niillä teoilla on jo merkitystä kun useampi ihminen tekee ilmastotekoja.

Aivan.

No hienoa, sittenhän tässä ei olekaan mitään hätää kun te hoidatte homman.

Joo perseile sä minkä kerkiät. Kyllä se pilkka vielä osuu omaan nilkkaan.

Ainakin olen nauttinut ainutkertaisesta elämästäni tehden asioita joita rakastan. Oletko varma, että sinäkin olet?

Kyllä, kiitos kysymästä. En ole missään vaiheessa sanonut että ihmiset ei saisi matkustaa ollenkaan, jonka huomaat jos luet viestini. Olen myös matkustanut ja tulen matkustamaan mutta teen sen harkiten ja pyrin käyttämään paljon junaa.

Teen päivittäin asioita joita rakastan, teen jopa työtä jota rakastan. Olisi ikävää jos en saisi muualta tyydytystä elämääni kuin ulkomaan matkoista.

Vierailija
288/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi nämä eivät sitten muuta ulkomaille asumaan. Niin itse tein.

Minäkin asun ulkomailla etelässä, mutta ei se matkustusintoa ole laskenut. Vaimon kanssa tehdään molemmat etätöitä kotoa käsin ja rakastamme matkustelua. Emme käy turistikohteissa vaan kaupunkireissuilla 1-4 viikkoa kerrallaan rmuutaman kerran vuodessa. Emme tosin yleensä lomaile vaan vuokraamme lyhytaikaisen kämpän jostain toisesta maasta ja teemme sieltä käsin töitä. Minä joudun matkustamaan joskus töiden takia.

Hiilijalanjälki joo. Vaimoni ei syö lihaa ollenkaan, enkä minäkään päivittän. Syömme muutenkin hyvin vähän eli ainoastaan kevyen aamiaisen ja yhdistetyn lounaan/illallisen, joka sekin yleensä kevyt. Emme juurikaan autoile ja käytämme ympäristöystävällisiä tuotteita (maksamme niistä mielellämme enemmän). Lahjoitamme rahaa köyhien ihmisten koulutukseen kehitysmaissa joka kuukausi.

Vierailija
289/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks sulla jokin erityinen syy miksi lainailet mun kommenttia ja laitat satunnaisiin kommentteihin sen? Oliko se nyt se mielenvikaisuus vai?

Vierailija
290/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi nämä eivät sitten muuta ulkomaille asumaan. Niin itse tein.

Minäkin asun ulkomailla etelässä, mutta ei se matkustusintoa ole laskenut. Vaimon kanssa tehdään molemmat etätöitä kotoa käsin ja rakastamme matkustelua. Emme käy turistikohteissa vaan kaupunkireissuilla 1-4 viikkoa kerrallaan rmuutaman kerran vuodessa. Emme tosin yleensä lomaile vaan vuokraamme lyhytaikaisen kämpän jostain toisesta maasta ja teemme sieltä käsin töitä. Minä joudun matkustamaan joskus töiden takia.

Hiilijalanjälki joo. Vaimoni ei syö lihaa ollenkaan, enkä minäkään päivittän. Syömme muutenkin hyvin vähän eli ainoastaan kevyen aamiaisen ja yhdistetyn lounaan/illallisen, joka sekin yleensä kevyt. Emme juurikaan autoile ja käytämme ympäristöystävällisiä tuotteita (maksamme niistä mielellämme enemmän). Lahjoitamme rahaa köyhien ihmisten koulutukseen kehitysmaissa joka kuukausi.

Koskeeko tää keskustelu sitten teitä? Ette vaikuta miltään maanisilta..

Vierailija
291/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Nämä matkustelevat velliperseet eivät uskalla kokeilla siipiään eivätkä muuta ulkomaille.

Itse olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla, nyt Suomessa. Lentäminen lomille ei kiinnosta yhtään, mine autolla ei pääse, sinne en mene. Tosin teen työmatkoja paljon ulkomaille joten en uhraa enää lomiani siihen. 

Älä nyt viitsi olla ihan naurettava. Olen asunut ulkomailla, mutta jos olet itsekin oikeasti tehnyt niin, tiedät, että se ei ole yhtään helppoa. Työn tai edes viisumin saaminen. Ja lomakohteet eivät ole välttämättä niitä, joista löytyy oman alan töitä. Siksi pienet breikit vaikkapa all-inclusivessa ovat parempi vaihtoehto. Jos pystyisin, tekisin vain yhden pitkän matkan aurinkoon vuodessa. Se ei itse asiassa olisi kamalan kuluttavaaa ilmaston kannalta, ja olen tehnyt niin pari kertaa, kun olin työttömänä.

Aivan.

Mutta silti on varaa ostaa kiinakrääsää, tehdä lapsia, käyttää autoa, syödä lihaa? Olisiko siellä tarkistamisen varaa? Vai onko pääasia vain kiritisoida muita ihmisiä. 

Aivan.

Vierailija
292/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks sulla jokin erityinen syy miksi lainailet mun kommenttia ja laitat satunnaisiin kommentteihin sen? Oliko se nyt se mielenvikaisuus vai?

Siis tarkoitin tota edellisen sivun lainausta kun oma viestini meni jostain syystä lainauksen sisään. Se loppukommentti oli siis oma kommenttini. Tuohon että mukamas lapsettomuus on parempi ympäristöteko kuin matkustamattomuus. Lastenteko on kuitenkin ihmisoikeus mutta matkustaminen ei.

Vierailija
293/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa kirkasvalolamppu ja käykää solariumissa niin ei tarttee rampara ulkomailla ja luonto kiittää. Ongelma ratkaistu, ei kestä kiittää.

Selitätkö minulle, miten nuo poistaisivat haluni käydä mm. Grönlannissa ja matkustaa Siperian halki junalla.

Google Earth ja Streetview auttavat tuohonkin. Ja taas luonto kiittää.

Ovat erittäin hyvä apu matkojen suunnittelussa, nautin tehdä perusteellisia matkasuunnitelmia ja käydä etukäteen katsomassa paikkoja, joihin olen menossa. Esimerkiksi Albanian vuoristosta oli kuitenkin hieman haastavampaa löytää streetviewta eikä YouTubestakaan löytynyt videoita, joista olisi oikeasti saanut saman elämyksen kuin niitä teitä ajellessa.

Vierailija
294/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaa siltä että omassa  tuttavapiirissä ja työtuttavapiireissä lennellään entistä enemmän ja pakko päästä jonnekin reissuun rentoutumaan ja mitä hiton rentoutumista ne pe-su pituiset viikonloppulomatkaan ovat kun ensin stressataan lentokentälle lähtöä suoraan töistä ja että onko kaikki varmasti pakattu mukaan, ja kun pitää juosta pää kolmantena jalkana pitkin ulkomaan kaupunkeja ostoksilla hakemassa tiettyjä juttuja jotka ostoslistalla ja kierrellä ja  etsiä sopivia ruokapaikkoja. Kiertää museot ja näyttelyt kun kerran ollaan sinne asti päästy, ja sitten pakataan taas ja syöksytään lentokentälle. Tullaan takaisin töihin maanantaiaamuna kamala stressi päällä, sairastetaan kun saadaan koneesta joku pöpö ja ollaan puolikuntoisina töissä se viikko ja valitetaan. Ja eikun taas suunnittelemaan seuraavaa samanlaista reissua kuukauden kahden päähän!

Minusta tuntuu siltä että monet vähentäneet lihan syöntiä, mutta harmittelevat maailman kalatilannetta ja sen myötä kalojen korkeaa hintaa, ja kun molempia "ei pitäisi syödä" joten jäljelle jää broileri tai kasvikset mutta niitäkin tehotuotetaan. Jossain maassa tutkittiin että kasvisten tehokasvattaminen aiheutti paljon enemmän myrkkyjä maaperään kuin eläimistä lähtevät saasteet.

Vierailija
295/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan.

Mutta silti on varaa ostaa kiinakrääsää, tehdä lapsia, käyttää autoa, syödä lihaa? Olisiko siellä tarkistamisen varaa? Vai onko pääasia vain kiritisoida muita ihmisiä. 

Aivan.

Alunperin tuo ikävä asenne kommentti on mun kirjoittama eri kommenttiin. Täällä nyt joku saa iloa kun kopio muiden vastauksia uudelleen toisten kommentteihin.

Mutta vastaan kuitenkin, pyrin ostamaan kotimaista mutta valitettavasti välillä liian kalliin hintatason takia on myös sitä kiinakrääsää kaapissa, punaista lihaa en syö, ei maitoa, ei juustoa. Kanaa, kalaa ja kasviksia pääsääntöisesti. Autoa on pakko käyttää julkisilla täältä ei töihin pääse. Lapsia ei ole.

Vierailija
296/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.

Auttaa kummasti kestämään tämän yliverotetun holhousvaltion paskaa ilmastoa kun laskee päiviä seuraavaan matkaan.

No, lähes joka vuosi ollaan puolison kanssa käyty lisäkis kahdestaan viettämässä pitkä viikonloppu jossain.

Kävin lokakuussa Nizzassa. Hotelli (2hh) erinomaisella paikalla maksoi viideltä yöltä 150 euroa eli 75 e/hlö. Lento oli muistaakseni 175 e/hlö. Eli yhteensä 250 euroa. Viiden päivän aikana piti tietysti syödä ja liikkua paikan päällä, en ole tarkistanut paljonko siihen meni rahaa mutta jos edullisesti olisi elänyt niin varmaan 100-150 e olisi riittänyt. Eli 400 eurolla/hlö olisi lomaillut vajaan viikon Nizzassa. Itä-Euroopassa olisi vielä paljon halvempaa. Ei todellakaan tarvitse olla ökyrikas tehdäkseen muutaman tuollaisen reissun vuodessa.

Kaksi viikkoa myöhemmin kävin työmatkalla Helsingissä. Hotelli maksoi yhdeltä yöltä 160 euroa.

Itselläni ei olisi varaa matkustella kotimaassa. Eikä kyllä kiinnostustakaan.

eri

Vierailija
297/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri laskeskelin, että tänä vuonna mulla on 24 lentoa toistaiseksi takana, ja pari vielä tulossa. Kaikki vapaa-ajan lentoja. Ensi vuoden alussa sitten yhteensä 10 lentoa parin kuukauden sisään Aasian suunnilla. Näin opiskelijana on aikaa, niin miksi en matkustelisi?

Vierailija
298/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa alkaa kyllä epäilyttää kirjoittajien ilmastohuolen aitous. Niin selvä kateus monesta viestistä paistaa niitä kohtaan, joilla on varaa matkustaa. Jos huolenne on todellista, hyvä juttu - mutta toivottavasti ette seuraavassa viestissä mollaa kasvissyöjiä tai valita autoilun kalleutta tms.

Meinasin just samaa kirjoittaa, että osa on selvästi kateellisia. Ei taida olla varaa reissata.

Ottaen huomioon kuinka halpaa lentomatkailu nykyään on, niin toi kateuskortti on jo vähän paksua. Lentäminen ei ole ikinä ollut näin halpaa. Majoituskin on halpaa, kun löytyy airbnb:tä ym. Lentomatkailu ei oikeasti ole enää mitään luksusta. Lainaakin saa halutessaan aika helposti. Elämäntyylistä on aika vaikea päätellä ihmisen varallisuutta.

Vierailija
299/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vegaani enkä matkustele paljoa juuri hiilijalanjäljen takia. Silti jotenkin vaikutat provolta omaan silmääni.

Vierailija
300/512 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.

Eikös tämä matkustamiseen liittyvä ketju ollut?

Mikä mahtaa olla se tuloraja jolloin ainoastaan viestien lukeminen on sallittu?