Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hallitus ei käsittele kansalaisaloitetta perintöveron poistosta?

Vierailija
27.11.2018 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ade2b29e-0c15-40e5-98be-c304b74b4…

Mitä oikeistopolitiikkaa tämä on? Veroja vaan lisää..

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuta porvari minkä haluat, ette tule koskaan samaan lävitse noin törkeää, taloudellista eriarvoisuutta lisäävää ja epäoikeudenmukaista lakia.

Maksa verot tai lähde. Ei vapaamatkustajia!

Mikä vtun porvari? Se, että sä olet laiska kommari ei tee sinun kanssa eri mieltä olevista porvareita. Miksi minun pitäisi maksaa veroa duunarivanhempieni perinnöstä kun se aika koittaa? Sossupummit saisivat rahoittaa itse oman elämänsä eikä viedä duunareilta loppujakin rahoja.

Hahahaha, kuule, mä maksan viiden tonnin kk-tuloista sen verran ison tuloveron, että siksi mulla on otsaa sanoa, että en halua maksaa lisää kustantaakseni porvarisikojen vapaamatkustelua.

Ps. Duunari vanhemmilta ei jää niin paljon perintöä, että siitä pitäisi maksaa mitään. Ja pienistä perinnöistä veroprosentti on kuppainen. Kahdensadan tuhannen euron omaisuudesta esimerkiksi maksat hikiset 21 700 euroa perintöveroa! Sun rasvaisiin näppeihisi jää siis vielä 178 300.

https://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

Ei saat.na jos tuo susta muka on "loppujenkin rahojen viemistä". Ettäs kehtaat valehdella.

Jos tuo on HIKINEN niin voin antaa sulle tilinumeroni jonne voit pari hikistä tallentaa...  Lisäksi jos perintö on vaikeasti realisoitavaa omaisuutta niin tuon 21700 euron repiminen on kuule tiukassa valtaosalle suomalaisista.

Vierailija
42/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällaiset puoluepoliittiset operaatiot yhteisen hyvän kustannuksella ovat meille Sinisille vieraita"

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201801312200709397

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kyllä viimeinen niitti Kokoomuksen pelleilyihin. En äänestä enää. Mitä ihmeen puoluetta äänestäisin?

Vierailija
44/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma on, että ansaittuja rahoja annetaan haluamaansa kohteeseen perinnöksi ilman veroja? Jos sekään ei ole mikään ongelma, että vain syntymällä maahan on oikeutettu nostamaan sossusta koko elämänsä ajan tukia. Tai no nykyään syntyminenkään ei ole mikään edellytys.

Vierailija
45/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että nuo perintöverotkin koskee lähinnä tavallisia ihmisiä. Ne, joilla on satumaisen suuret perinnöt, ei taatusti juuri peintöveroa maksa. He tekevät säätiöitä. Muuttavat muualle. Jne.

Vierailija
46/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pöljät, ihan sama mitä mieltä olette ko verosta. Olennaista on, että kansalaisaloite jää käsittelemättä. Ja se ei ole hyvä, oli itse aloitteesta mitä mieltä vaan. Ne tulisi aina käsitellä, tuoda keskusteluun ja vaikka sitten äänestää nurin.

Vierailija
47/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli kyllä viimeinen niitti Kokoomuksen pelleilyihin. En äänestä enää. Mitä ihmeen puoluetta äänestäisin?

Kokoomus poisti perintöveron pienistä perinnöistä. 

SDP poisti varallisuusveron.

Jos kannatat ahneutta, itsekkyyttä, omaan napaan tuijoittamista, "minä, minulle ja sanoinko jo itseni" -politiikkaa, rikkaiden rikastumista ja köyhien köyhtymistä, niin äänestä SDP:tä.

Vierailija
48/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hemmetissä perinnöstä ei tarvitsisi maksaa veroa? Saat perinnön ilman, että panet rikkaa ristiin.

Samaan aikaan hiellä ja vaivalla ansaitusta palkasta maksetaan jo nyt tuplasti veroa verrattuna perintötuloon.

Vain kusipäät kultalusikka perseessä syntyneet ihmiset vaativat perintöveron poistoa. Jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että se aukko pitäisi tukkia nostamalla - kappas kepsausta - palkkaverotusta. Jälleen kerran. Jippiii.

Ruotsissa ei ole perintöveroa, ei autoveroa ja kohtuullisempi verotus muutenkin -ja silti jopa paremmat julkiset palvelut kuin suomessa.

Älä nyt viitsi puhua paskaa. Kyse on Ruotsissa vain eri maksuajankohdasta. Siellä perinnönsaaja joutuu maksamaan perinnöstä myyntivoittoveroa, kun myy sen. Eli kun myy vanhempiensa asunnon, maksaa jopa enemmän veroa myyntiverona, mutta ei perintöveroa perinnön jakamisen yhteydessä.

Suomessa taas maksetaan perintövero, joka on määrällisesti itse asiassa jopa pienempo kuin tuo myyntivoittovero. Mutta se maksetaan pian perinnönjaon jälkeen. Ei sitten, kun myy vaikkapa sen perintönä saadun asunnon.

Tämän olisit muuten voinut ihan itsekin tarkistaa, mutta persuja eivät faktat taida kauheasti kiinnostaa.

https://blogi.nordnet.fi/tarvitaanko-perintoveroa/

"Perintöveron poisto ei kuitenkaan tarkoita, että verotus kevenisi. Esimerkiksi Ruotsissa perintövero on korvattu ikuisella myyntivoittoverolla. Verovelvollisen on kuitenkin helpompi selviytyä velvoitteistaan saadessaan rahaa, joten perintöveron poistossa on kyse lähinnä ajankohdasta, jolloin vero erääntyy maksettavaksi."

Kyllä suomessakin peritään myyntivoittoveroa, jos myy perinnöksi saadun asunnon isommalla summalla kuin perintöverotuksessa on arvona ollut.

Kyllä, mutta Ruotsissa hankintahinnaksi katsotaan nolla euroa tai perinnönjättäjän aikoinaan maksama hinta. Jos Perit mökin ja haluat myydä sen, maksat 31% veroa myyntihinnasta. Jos myyt vainajan käytössä olleen asunnon, katsotaan, mitä vainaja on aikoinaan maksanut ja maksat erotuksesta 31%.

Ruotsissa maksat myös oman asunnon myyntivoitosta veroa.

Vierailija
49/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa maksat Suomea enemmän Veroa, jos haluat myydä perimääsi omaisuutta.

Jos minä myyn ostamani osakkeet, maksan ostohinnan ja myyntihinnan erotuksesta myyntivoittoveron n.30%.

Ruotsissa samoin, mutta jos osakkeet on saatu perinnöksi, katsotaan ostohinnaksi 0 euroa ja koko myyntihinnasta maksetaan n.30%.

Vierailija
50/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa kadutaan perintöveron poistoa, koska se jähmetti asuntomarkkinat. Samalla kun perintövero poistui, luovutusvoittovero nousi ja moni perijä panttaa perinnöksi saadun huoneiston tai kiinteistön myymistä korkean luovutusvoittoveron vuoksi.

Toinen muutos, joka tehtiin samalla, koskee oman asunnon myyntivoiton verottamista. Enää se ei ole verovapaa kahden vuoden asumisen jälkeen kuten Suomessa on.

Vierailija
51/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kirjoittaako tosiasioita Ruotsin verotuksesta. Menee maku perintöveron vaatimuspuheilta.

Vierailija
52/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni ollut erittäin säästäväinen ja maksanut tuloistani veroa joilla olen hankkinut omaisuutta.  Kun sitten kuolen, perii jälkeläiseni omaisuuteni ja maksaa taas siitä veron.

Miksi se on niin rikollista, että ihminen säästää koko elämänsä ajatellen lastaan.  Toiset tuhlaavat rahansa eikä heiltä jää mitään lapsilleen.

En todellakaan harrasta lomailua ulkomailla.  En ole koskaan ostanut uutta autoa.  Huonekaluja olen ostanut tori.fi ja vaatteita kirpputoreilta.  En harrasta ravintoloissa käyntiä, en käytä alkoholia enkä tupakkaa. Olen tyytyväinen elämääni ja minulla on kaikkea, mitä tarvitsen.

Joku tietysti ajattelee, että olempa "hullu".

Vierailija
53/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne on se että kansalainen menee hattu kourassa anomaan voisikos jollekin ongelmalle tehdä joitain ja edustajilla on täysi valta päättää ettei jotain asiaa muuteta koska nyt vaan ei muuteta. Suomessa siis tilanne on se että parlamentaarinen demokratia tarkoittaa sitä että parlamentti hallitsee mielensä mukaan maata ja kansa pitää trpansa kiinni.

Demarien ja kumppanien on turha koittaa moralisoida tuolla asialla koska demarit ja muu vasemmisto on kaikkein viimeksi luopumassa perintöverosta. Tarkoitus oli vaan valehdella äänestäjille ennen vaaleja ja sitten jättää homma vaalien jälkeen hoitamatta. 

Vierailija
54/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa kadutaan perintöveron poistoa, koska se jähmetti asuntomarkkinat. Samalla kun perintövero poistui, luovutusvoittovero nousi ja moni perijä panttaa perinnöksi saadun huoneiston tai kiinteistön myymistä korkean luovutusvoittoveron vuoksi.

Toinen muutos, joka tehtiin samalla, koskee oman asunnon myyntivoiton verottamista. Enää se ei ole verovapaa kahden vuoden asumisen jälkeen kuten Suomessa on.

Miksi ihmeessä asunnon myyntivoiton pitäisi olla verotonta, paitsi suomessa tietty siksi että kohtalaisen iso osa rikkaammista (eli mm. poliitikot ja kaverinsa) tekevät hyvää tuloa asuntojen nousevalla arvolla. Samasta syystä asuntopulaa ei haluta korjata mm. kaavoituksella (vanhojen asuntojen arvot laskisi) tai vuokra-asuntojen ongelmille tehdä jotain (poliitikot + kaverinsta tienaavat tälläkin). 

Vierailija
55/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinsemenee kirjoitti:

Olen koko ikäni ollut erittäin säästäväinen ja maksanut tuloistani veroa joilla olen hankkinut omaisuutta.  Kun sitten kuolen, perii jälkeläiseni omaisuuteni ja maksaa taas siitä veron.

Miksi se on niin rikollista, että ihminen säästää koko elämänsä ajatellen lastaan.  Toiset tuhlaavat rahansa eikä heiltä jää mitään lapsilleen.

En todellakaan harrasta lomailua ulkomailla.  En ole koskaan ostanut uutta autoa.  Huonekaluja olen ostanut tori.fi ja vaatteita kirpputoreilta.  En harrasta ravintoloissa käyntiä, en käytä alkoholia enkä tupakkaa. Olen tyytyväinen elämääni ja minulla on kaikkea, mitä tarvitsen.

Sinulla on siis muutakin omaisuutta kuin oma asuntosi. Jos nyt möisit pörssiosakkesi tai sijoitusasuntosi vaikka rajoittaaksesi hoitopalvelujasi, maksaisit voitosta luovutusvoittoveroa eli myyntivoittoveroa.

Tämä on kai sinustakin ok? Kaikkialla on voimassa myyntivoiton verottaminen.

Miksi sinun lapsesi saisi kaiken sitten ilman veroa, vaikka hän ei ole ottanut sijoittajan riskiä?

Vierailija
56/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niinsemenee kirjoitti:

Sinulla on siis muutakin omaisuutta kuin oma asuntosi. Jos nyt möisit pörssiosakkesi tai sijoitusasuntosi vaikka rajoittaaksesi hoitopalvelujasi, maksaisit voitosta luovutusvoittoveroa eli myyntivoittoveroa.

Miksi sinun lapsesi saisi kaiken sitten ilman veroa, vaikka hän ei ole ottanut sijoittajan riskiä?

Miksi valtion pitäisi saada nuo rahat, eihän valtio ole tehnyt noiden keräämiseksi hyväksi yhtään mitään, pikemminkin saanut jo moninkertaiset tulo- alv ja muut verot tuosta tuloista säästetystä rahasta. Toisin kuin vasemmisto kuvittelee, valtio (eli poliitikot) ei omista kansaa ja kaikkea suomessa olevaa omaisuutta. 

Vierailija
57/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä asunnon myyntivoiton pitäisi olla verotonta, paitsi suomessa tietty siksi että kohtalaisen iso osa rikkaammista (eli mm. poliitikot ja kaverinsa) tekevät hyvää tuloa asuntojen nousevalla arvolla. Samasta syystä asuntopulaa ei haluta korjata mm. kaavoituksella (vanhojen asuntojen arvot laskisi) tai vuokra-asuntojen ongelmille tehdä jotain (poliitikot + kaverinsta tienaavat tälläkin). 

Kirjoittaja varmaan halusi kertoa, että perintöveron poisto tarkoittaa muiden verojen nostoa. Ruotsissa todellisuudessa "perintövero" nousi. Se vaan maksetaan viivästetysti. Lisäksi poistettiin oman asunnon myyntivoiton verottomuus ja nostettiin kiinteistöverotusta roimasti. Kiinteistövero koskee myös pelto- ja metsämaata.

Vierailija
58/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinsemenee kirjoitti:

Miksi valtion pitäisi saada nuo rahat, eihän valtio ole tehnyt noiden keräämiseksi hyväksi yhtään mitään, pikemminkin saanut jo moninkertaiset tulo- alv ja muut verot tuosta tuloista säästetystä rahasta. Toisin kuin vasemmisto kuvittelee, valtio (eli poliitikot) ei omista kansaa ja kaikkea suomessa olevaa omaisuutta. 

No miksi sinä joudut maksamaan luovutusvoittoveroa myydessäsi? Onko se mielestäsi oikeudenmukaista?

Ruotsissa lapsesi maksaisi osakkeista ja sijoitusasunnoista ne myydessään yli 30% myyntihinnasta, koska hankintahinnaksi katsotaan perityn sijoitusvarallisuuden osalta 0 euroa.

Vierailija
59/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pöljät, ihan sama mitä mieltä olette ko verosta. Olennaista on, että kansalaisaloite jää käsittelemättä. Ja se ei ole hyvä, oli itse aloitteesta mitä mieltä vaan. Ne tulisi aina käsitellä, tuoda keskusteluun ja vaikka sitten äänestää nurin.

Mitä merkitystä on kansalaisaloitteilla, jos niitä ei sitten otetakaan eduskunnassa edes keskusteluun? Tämä on demokratian kriisi. Toteutuuko Suomessa demokratia vai onko tämä sittenkin harvainvalta?

Vierailija
60/64 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenne on se että kansalainen menee hattu kourassa anomaan voisikos jollekin ongelmalle tehdä joitain ja edustajilla on täysi valta päättää ettei jotain asiaa muuteta koska nyt vaan ei muuteta. Suomessa siis tilanne on se että parlamentaarinen demokratia tarkoittaa sitä että parlamentti hallitsee mielensä mukaan maata ja kansa pitää trpansa kiinni.

Demarien ja kumppanien on turha koittaa moralisoida tuolla asialla koska demarit ja muu vasemmisto on kaikkein viimeksi luopumassa perintöverosta. Tarkoitus oli vaan valehdella äänestäjille ennen vaaleja ja sitten jättää homma vaalien jälkeen hoitamatta. 

Niin totta. Demokratia ei Suomessa toimi. Nyt tarvittaisiin jokin uusi puolue tuleviin eduskuntavaaleihin, joka oikeasti edustaisi kansalaisten eikä päättäjien asiaa.