Hahmotushäiriö, miten ilmenee käytännössä?
Lapsella 3v todettiin visuaalinen hahmotushäiriö. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Kommentit (269)
Onko hahmotushäiriö silmiin liittyvää (näin TV ohjelman) vai lukihäiriöön? Kellon ajat vaikeat oppia yms.
Neurologinen vaiva, rakenne erilainen aivoissa kuin muilla. Ei periaattessa yleensä vika pelkästään silmissä, toki osalla. Silloin on kyseessä taittovika.
Kaksieriasiaa kirjoitti:
Onko hahmotushäiriö silmiin liittyvää (näin TV ohjelman) vai lukihäiriöön? Kellon ajat vaikeat oppia yms.
Mun kohdalla ainakaan hahmottamisen vaikeudet ei liity kumpaankaan noista, näkemisen tai lukemisen kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, vaan enemmänkin kuin joku ”sisäinen navigaattori” puuttuisi aivan kokonaan :D
Minulta hahmotushäiriö on estänyt kaikkien unelma-ammattien toteutumisen. En voi ikinä opiskella niitä aloja, joita haluaisin. Se on pilannut elämäni ja vienyt itsetuntoni.
Onki täällä ketään akateemista tai työssäkäyvää hahmotushäiriöistä?
Vierailija kirjoitti:
Kun luen tätä ketjua, niin veikkaan etta osalla ketjuun vastanneista aikuisista on ADD:n ei hahmotushäiriötä.
ADD:ssa suunnistaminen tutussakin paikassa vaikeaa. Tavarat hukassa. Asiat eivät jää mieleen lukemalla vaan lukeminen on 'hauki on kala' -tyyppistä ja ei muista lukemaansa. Henkilö oppii kuuntelemalla ja mind map-menetelmällä. Romaani, jossa on paljon henkilöhahmoja on vaikea seurata.
Ap - mistä sait hahmotushäiriöduagnoosin? Onko se todella lääkärin antama diagnoosi? Kolme vuotiaan diagnoosit muuttuvat ja täsmentyvät myöhemmin.
Minulla on molemmat. ADD sekä laaja alainen hahmotushäiriö.
En tieedä miksi joku onn niin paljoon kokeneempi ja kykeneee jäsentelemään asioita selkeämmmin.
Vierailija kirjoitti:
En tieedä miksi joku onn niin paljoon kokeneempi ja kykeneee jäsentelemään asioita selkeämmmin.
Ittte ehkä näkee taas jotain sellaistaa kuin joku kaavoiihin kangistunut.
Tuskinpa hahmotushäiriö nyt kaikkia aloja sulkee pois, lähinnä varmaan sellaiset luonnonvara-alan ja matemaattisten aineiden opiskelun. Kieliä voi opiskella esimerkiksi.
Olen 40v, minulla on aikuisena todetut ADD sekä laaja hahmotushäiriö.
- En erota oikeaa ja vasenta , välillä saa heilutella käsiä että "oikea, vasen , oikea"..
- En lapsena oppinut millään kuukausia enkä kelloa
- Suunnistus koulussa oli ihan hirveää, kartasta ja kompassista ei ollut mitään apua
- Matikka on takunnut aina , en vieläkään ymmärrä siitä hevon hel""ä. Juuri ja juuri tiedän että 10 + 10 on 20!
- Olen joka paikassa joko myöhässä tai etuajassa
- Jos junassa poistun vessaan, en löydä enää paikalleni
- Olen pari kertaa eksynyt kotini takana olevaan pieneen metsään, oli noloa päätyä jonkun talon pihaan kun yritin mennä kotiin. Miulla ei ole minkäänlaista suuntavaistoa!
- Olen asunut samassa pienessä kaupungissa koko ikäni, enkä silti edelleenkään muista katujen nimiä, suunnistan rakennusten perusteella " Missä olet? Minä tulen tätä Porrassalmenkatua " " Ööh.. olen tässä Anttilan luona".
- Ajokorttia en ole edes yrittänyt ajaa, pelottava ajatuskin !
Aina hahmotushäiriöisille ehdotetaan vain kieliä. Ei ole töitä sillä tutkinnolla.
Pojallani, 90-luvulla syntynyt, todettiin lapsena hahmottamishäiriö. Hidas lukemaan ja kirjoittamaan, vaikeuksia kengännauhojen sitomisessa ym. pikkutarkassa tehtävässä.
Vaihtoi normaalikoulusta erityiskouluun, valmistui vaikeuksien jälkeen ammattikoulusta.
Ei hän itse ole halunnut paljon puhua lapsuusajan vaikeuksistaan, mutta yksi asia on erityisesti jäänyt mieleeni. Hän kertoi, että tunsi meidät vanhempansa aina ensimmäiseksi vasta äänen perusteella.
Lääkäri lohdutteli meitä kertoen, että aikuisena oireet helpottuvat, tai niiden kanssa oppii elämään. Nykyään pojalla on tavallinen duunarityö , ajokortti ja pärjää hyvin elämässään.
Jälkeenpäin mietittynä suurimman virheen vanhempina teimme siinä, että liikaa suojelimme lasta hänen sairautensa takia. Itse hän on aina halunnut olla "normaali" ja sitkutteli armeijankin läpi kunnialla, vaikka sielläkin varmasti tiettyjä vaikeuksia oli.
Ohjeena siis antaisin nykypäivän vanhemmille, että päästäkää irti ja antakaa lapsen kokea ja oppia asioita, vaikka se välillä mahdottomalta voi tuntuakin.
Pahin on kun ope antaa istumajärjestyksen täytettäväksi etkä ymmärrä missä kohti olet. :D
Ei hahmotushäiriö ole sairaus eikä ollenkaan mikään ongelma. Ei pidä uhriutua tuolla tavalla, sama kuin itkisi silmälaseja tai lukihäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Pahin on kun ope antaa istumajärjestyksen täytettäväksi etkä ymmärrä missä kohti olet. :D
Mulle tuotakin pahempi on nuotit! En tiiä minkä verran ratakiskoja siihen tarvittaisiin että minut saisi ymmärtämään nämä henkimaailman savumerkit :D
Vierailija kirjoitti:
Ei hahmotushäiriö ole sairaus eikä ollenkaan mikään ongelma. Ei pidä uhriutua tuolla tavalla, sama kuin itkisi silmälaseja tai lukihäiriötä.
Ja sinulla on siis kaikki nämä kolme kun osaat oikein kertoa etteivät nämä ole ongelmia?
Joo. Minulla on vaikea avaruudellinen hahmotushäiriö, lukihäiriö ja silmälasit. Silti 3 amistutkintoa suoritettu ja vaikka välillä on ollut vaikeaa, oon selvinnyt ihan hyvin. Näitä liioitellaan vähän aina.
Minä haluaisin opiskella metsätaloutta, mutta ei se onnistu hahmotushäiriön kanssa. Monien muidenkin haaveet näköjään romuttuneet hahmotushäiriön takia. Todellakin on iso ongelma niille jotka haluaisivat jotain saavuttaa mutteivat kykene siihen hahmotushäiriön vuoksi.
Mun miehellä on hahmotushäiriö. Koko kropan koordinaatio pelaa tosi hyvin, on esim. hyvä tanssimaan ja aikoinaan harrastanut skeittausta ym. Piirtäminen ja kirjoittaminen onnistuu normaalisti, sekä useampien instrumenttien soittaminen korvakuulolta. Häiriö näkyy ehkä isompien kokonaisuuksien hahmottamisessa, sekä erilaisten taulukoiden ja kaavioiden ymmärtämisessä, esim. nuotit ja soinnut paperilla, sudokut, Candy Crush -tyyppiset pelit. Matematiikassa ei pärjää jos pitää paperilla laskea, päässälasku on helpompaa. Joskus myös asioiden mahdollisia seurauksia on vaikea ennakoida, ei osaa arvioida riskejä kovin hyvin. Turhautuu helposti, mutta en tiedä johtuuko se varsinaisesti hahmottamisen vaikeudesta. On tosi sosiaalinen, mutta ei aina osaa lukea tilanteita, esim. keskeyttää muita ja saattaa vaihtaa puheenaihetta kesken kaiken tai heittää vitsiä hiukan epäsopivassa kohdassa. Ihana ja lämminsydäminen ihminen, tunteellinen ja rakastava.
Haluaisin myös tietää voisiko hahmotushäiriöstä jotenkin kuntoutua aikuisena, ja miten voisin auttaa häntä treenaamaan niitä aivojen osia missä tämä ongelma sijaitsee?
Jos sul on älyluuri niin sieltä google maps päälle