Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hahmotushäiriö, miten ilmenee käytännössä?

Vierailija
27.11.2018 |

Lapsella 3v todettiin visuaalinen hahmotushäiriö. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Kommentit (269)

Vierailija
81/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta puuttuu täysin suunta- ja paikantaju! Enää mies ei edes oleta että pystyisin lukemaan karttaa.

En tajua missä ollaan ennenkuin näen tutun paikan. Olen eksynyt junassa- menin viereisen vaunuosaston vessaan ja tietysti lähdin sitten väärään suuntaan etsimään paikkaani. Oikea ja vasen menevät sekaisin.

Kaipa tämä on hahmotushäiriötä, käsitöissä olin aika tumpelo myös.

Vierailija
82/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen eksynyt aika monta kertaa suunnistaessa. Kerran päädyin jonnekin 7km päähän koulusta ja kaverit soitteli että missä ihmeessä olen. Päivän päätteeksi opettaja haki mut autolla pois ja pääsin tuntia myöhemmin kotiin. Mikäköhän siinä on ettei opettajat osaa suhtautua tähän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmottumushäiriö voi oireilla eri tavoin eri ihmisillä. Häiriön syyt voivat olla hyvinkin erilaisia ja ne saattavat vaikuttaa erilaisiin toimintoihin. Silläkin on iso vaikutus kuinka vaikea se häiriö on, onko ihan lievä vai vaikeampi.

Itse olen saanut MS-taudin myötä hahmotushäiriön riesakseni.

Omalla kohdallani suurimmat ongelmat liittyvät liikenteen hahmottamiseen, numeroihin ja kirjoittamiseen.

Käytännössä joudun keskittymään kovasti näiden asioiden kanssa ei, mikä on todella uuvuttavaa.

Liikenne aiheuttaa sellaisen ongelman, että en pysty pyöräilemään millään vilkkaammalla reitillä. En yksinkertaisesti hahmota muuta liikennettä, ja tulee sellainen olo kuin olisin törmäilyautoradalla, missä kaikki ajelevat miten sattuu ja täysin arvaamattomasti.

Myös mutkien havaitseminen tiessä on haasteellista, varsinkin pimeällä tai silloin jos vaikka työmaan takia liikennettä ohjataan värikkäillä kylteillä tai valoilla.

Ne kyltit tai valot näyttävät vain yhdeltä isolta möykyltä enkä löydä tietä siitä möykyn keskeltä.

Ajokorttia minulla ei ole koskaan ollutkaan, ja hyvä niin. Olisi varmasti ikävä luopua siitä jos olisi tottunut oman auton käyttämiseen.

Tällaisia ongelmia ei tietenkään ole kaikilla hahmotushäiriön kärsivillä.

Vierailija
84/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin syy taitaa olla keskosuus tai hapenpuute synnytyksessä.

Vierailija
85/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hahmotushäiriö sama asia kuin laaja-alaiset oppimisvaikeudet?

Vierailija
86/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä hahmotushäiriöön aloittaja tuskin etsi, vaan tietoa, miten ilmenee. Toivottavasti kertomuksista on apua ja ap:n lapselle saadaan vaikka oikeanlaista toimintaterapiaa.

Vierailija
87/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

91:lle, ei ole sama asia. Hahmotushäiriöön ei aina liity oppimisvaikeuksia ja jos liittyykin, ne voivat koskea esim. vain matikkaa.

Vierailija
88/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriö ei ole sama asia kuin oppimisvaikeudet. Täälläkin monet kertoneet olleensa todella hyviä kielissä, mikä ei ole mahdollista, jos oppimisvaikeudet ovat laaja-alaisia.

Vierailija
89/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriö voi ilmetä myös sosiaalisena kömpelyytenä.

Vierailija
90/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis hahmotushäiriö voi ilmetä hyvin erilaisin tavoin ja eri asteisena? Kiitos kommenteista, näitä on aiemmin ilmiöön perehtymättömänä ollut mielenkiintoista lukea.

Ei kannata ajatella hahmotushäiriötä esteenä ja rajoitteena, vaan pikemminkin pohtia mitä hyötyä siitä voisi olla.

Kuulostaa ehkä hullulta, mutta itse olen kääntänyt hahmotushäiriön positiiviseksi ominaisuudeksi työssäni. Se kävi vähän vahingossa, mutta sen voisi tehdä myös ihan harkituski.

Teen itse työkseni sivuntaittoa ja sisällöntuottoa sekä visuaalista suunnittelua.

Erikoisosaamisalaani on infopakettien, koulutusmateriaalien ja pikaoppaiden tekeminen.

Alunperin päädyin niiden infopakettien ymv. tekemiseen siitä syystä, että tein töissä itselleni omia ohjeita kun koin valmiina olemassa olevat ohjeet vaikeaselkoisiksi.

Siinä kävi sitten niin, että kollegat halusivat kopioita tekemistäni ohjeista.

Lopulta tämä johti siihen, että päädyin tekemään helppoja ohjeita myös asiakkaille.

Olen saanut paljon myönteistä palautetta töistäni, mikä on harvinaista. Yleensä tällä alalla ei tule palautetta lainkaan ellei työssä ole selkeitä virheitä tai isoja puutteita.

Vierailija
91/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa puuttuu suuntavaisto, mutta muuten olen älykäs ja matikka jne sujuu. Mikäköhän tumake mun aivoista puuttuu?

Vierailija
92/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
93/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriöön liittyi minulla nuorena alkanut migreeni. Pahentunut iän myötä ja silloin kun kohtaus alkamassa tai menemässä ohi, niin on vaikea hahmottaa asioita, esineitä, kokonaisuuksia ja muuta vastaavaa.

Oppimisen kanssa tällä ei mitään tekemistä, olen älyä vaativassa työssä, kirjoitin yo-kirjoituksissa 6 Laudaturia jne.

Kaverilla se hahmotushäiriö ilmeni lapsena näkövian vuoksi, silmälasit auttoivat asiaa.

Vierailija
94/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono piirtämisessä, maalaamisessa ja käsitöissä. Liikunnassa kohtalaisen hyvä.

Matikka, fysiikka ja kemia tuottivat suuria ongelmia.

En osaa suunnistaa, on vaikeaa löytää uusia paikkoja ja tavaroiden etsiminen on inhottavaa.

Koulussa olin hyvä lukuaineissa ( äikkä, hissa ja uskonto)

Itse aistin ja havainnoin tarkasti muiden eleitä, ilmeitä ja jopa mielialoja.

Kannattaa muistaa että hahmotusvaikuksia on monenlaisia ja monen asteisia.

Hahmotushäiriö ei tee kenestäkään tyhmää niin kuin ei mikään muukaan oppimisvaikeus, älykkyyttä on monenlaista.

Toivottavasti hahmotushäiriöstä puhutaan enemmän, niin se saa samanlaisen ymmäryksen ja hyväksynnän kuin lukihäiriökin.

Vierailija
95/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole tyhmyyttä. Pidättekö te muitakin näkövammaisia typeränä, sellaisia joilla se ei vaan ole neurologista?

Vierailija
96/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin antaa haastattelun tästä lukiolaisten liiton lehdelle. On niin kurja vaiva ja apua on hankala saada. Haluaisin levittää tietoisuutta.

Vierailija
97/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriö ei tarkoita tyhmyyttä.

Vierailija
98/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luen tätä ketjua, niin veikkaan etta osalla ketjuun vastanneista aikuisista on ADD:n ei hahmotushäiriötä.

ADD:ssa suunnistaminen tutussakin paikassa vaikeaa. Tavarat hukassa. Asiat eivät jää mieleen lukemalla vaan lukeminen on 'hauki on kala' -tyyppistä ja ei muista lukemaansa. Henkilö oppii kuuntelemalla ja mind map-menetelmällä. Romaani, jossa on paljon henkilöhahmoja on vaikea seurata.

Ap - mistä sait hahmotushäiriöduagnoosin? Onko se todella lääkärin antama diagnoosi? Kolme vuotiaan diagnoosit muuttuvat ja täsmentyvät myöhemmin.

Vierailija
99/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa hahmotushäiriö. Matemaattisia vaikeuksia tosi paljon, minun on myös hankala laskea kellonaikoja. Suunnistaa en osaa enkä katsoa karttaa. En tiedä missä on pohjoinen ja etelä. En tiedä kumpi on oikea ja vasen. Sen takia olen tatuoinut pienen "o" kirjaimen oikeaan käteen.

Suuntavaiston puute, olen asunut vanhemmillani ja vieraillut samassa talossa 25v enkä aina osaa paikalle jos menen vähänkään eri suunnasta.

Olen 25v, kielellisesti hyvin lahjakas. Ollut työelämässä 17v lähtien, käynyt lukion ja kaksi ammatillista tutkintoa. Koulussa aina lahjakas muutoin, mutta matikka sujui huonosti. Ystäviä ja harrastuksia. Mielestäni elämäni on onnellista.

Vierailija
100/269 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan suoritin lukion 2v, toisen nuorten ammattikoulututkinnon alle 2v ja nyt teen vuoden kestävää aikuistutkintoa ja sekin tulee etuajassa. Eli lukuaineet ym onnistuneet todella hyvin. Kirjoitin lukiostakin 7 ainetta neljä on pakollista kirjoittaa.

106