Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!
Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.
Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!
Kommentit (6577)
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla suurin syy on turvattomuus. 30 vuotta sitten maamme oli vielä tosi turvallinen lapsille, heidän oli täysin turvallista kulkea koulumatkat yksin, käydä kaupoissa ja harrastuksissa itsekseen jopa iltaisin. Nyt he ovat vaarassa keskellä kirkasta päivääkin. Menee elämä todella työlääksi, kun pitää järjestää saattajat lapsille joka paikkaan ja myös heidän kannalta elämä muuttuu liian rajoittuneeksi, kun ei voi liikkua vapaasti ilman aikuista turvanaan.
Itse asiassa tilastojen mukaan nykyään nimenomaan on turvallisempaa kuin ennen; väkivaltarikoksia on vähemmän kuten myös liikenneonnettomuuksia ja itsemurhia. Se mikä on muuttunut on mediakenttä ja uhkakuvien maailailu, ihmiset pelkäävät nykyään kaikkea minkä huomaa hyvin nettikeskusteluissakin.
Vierailija kirjoitti:
Harva mies oikeasti haluaa apuäidiksi tai koti-isäksi. Noita rooleja puoliväkisin tyrkytetään.
Huomasitteko? Kun kaikki poliitikot alkoivat puhua perhevapaauudistuksesta, syntyvyys sakkasi heti. Siitä uudistuksesta ei vielä saa muuta tolkkua kuin että isien osuutta perhevapaista pidennetään pakollisesti. Vähemmästäkin pelästytään.
Harva nainenkaan haluaa. Siispä kun on kaksi jotka molemmat haluisi että se toinen ottaisi tuon roolin, lapset jää tekemättä
Koulutus on rikottu ja paskottu ihan täysin: mentiin korjaamaan se, mikä ei ole edes rikki - kirjat korvattiin ihan turhalla ja tarpeettomalla digitalisaatiolla. Vastuun sysääminen alaikäisille koululaisille.. ei hyvää päivää, itsehän en olisi käyttänyt juuri ollenkaan aikaa vapaaehtoisiin läksyihin tai sitten muuten vaan mennyt sieltä mistä aita matalin. Nuorempana nyt ei vaan ole sitäkään vähää itsekontrollia mitä aikuisena on.
Poikia pakotetaan kokoajan kaikenmaailman turhanpäiväisiin neitimäisyyksiin, nykyään kuulemma puukäsityö ja tyttöjen käsityöt ovat samanaikaisesti pakollisia. Lehdissä mölistään jostain mielikuvitustermeistä kuten patriarkaatti, rakenteet, sosiaalinen oikeudenmukaisuus sekä ties mitä muuta diibadaabaliibalaabaa millä ei ole mitään tieteellistä perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus on rikottu ja paskottu ihan täysin: mentiin korjaamaan se, mikä ei ole edes rikki - kirjat korvattiin ihan turhalla ja tarpeettomalla digitalisaatiolla. Vastuun sysääminen alaikäisille koululaisille.. ei hyvää päivää, itsehän en olisi käyttänyt juuri ollenkaan aikaa vapaaehtoisiin läksyihin tai sitten muuten vaan mennyt sieltä mistä aita matalin. Nuorempana nyt ei vaan ole sitäkään vähää itsekontrollia mitä aikuisena on.
Poikia pakotetaan kokoajan kaikenmaailman turhanpäiväisiin neitimäisyyksiin, nykyään kuulemma puukäsityö ja tyttöjen käsityöt ovat samanaikaisesti pakollisia. Lehdissä mölistään jostain mielikuvitustermeistä kuten patriarkaatti, rakenteet, sosiaalinen oikeudenmukaisuus sekä ties mitä muuta diibadaabaliibalaabaa millä ei ole mitään tieteellistä perustetta.
Mä inhosin lapsena tyttöjen käsitöitä, olisin halunnut puukäsitöihin. Hyvä vaan ettei nykyään pakoteta tiettyyn muottiin pelkän sukupuolen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko sinä kuvittelet, että kaikki tytötkään haluaa niitä virkkaamisia ja kutomisia oppia? Ja , että kukaan poika ei halua oppia virkkaamaan? Ja tiedätkö, että miehet ovat menneinä aikoina kovastikin tehneet "tyttöjen käsitöitä"? ja aika moni mies käyttää ompelukonettakin. Ja samaten tytöille on hyödyllistä oppia käyttämään sahaa ja vasaraa. Ei se korjaamistarve katso sukupuolta. Talo ja vaatteet voi tarvita korjaamista ja on hyvä, että koulussa opetetaan molemmille sukupuolille molemmat taidot. Edes miestä ei pahenna se, että osaa käyttää ompelukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Naulan kantaan. Kuka teki tämän meille? Kuinka #kulttuurituho tehdään?
Minulla olisi loistavat geenit jatkettavaksi, mutta en ole saanut niitä naisia joita olen halunnut...parempi sitten jäädä yksin ja lisääntymättä, kuin alkaa väkisin vääntämään epäsopivan kanssa.
M32
Mun mielestä sellaiset miehet ja naiset jotka tähän nykymaailmaan haluaa lapsia vääntää ovat ihan hem metin tyhmiä.
Tekisin mielelläni lapsia sen oikean naisen kanssa, mutta työttömyyteni tuntuu olevan suuri este parisuhteen muodostamiselle. Kai tässä sitten pitää jatkaa sitä linjaa että hetken panosuhde joka naisen kanssa.
M30+
Vierailija kirjoitti:
Tekisin mielelläni lapsia sen oikean naisen kanssa, mutta työttömyyteni tuntuu olevan suuri este parisuhteen muodostamiselle. Kai tässä sitten pitää jatkaa sitä linjaa että hetken panosuhde joka naisen kanssa.
M30+
Haluaako joku nainen muka panna työttömän kanssa? Sulla mitään panosuhteita ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap, meillä ihan sama juttu! Ollaan oltu kolme vuotta yhdessä ja viimeinen vuosi käyty keskustelua lasten saannista. Myönnän olevani ihan vauvakuumeessa ja ärsyttää suunnattomasti, kun mies hyvinä päivinä lupailee että "tehdään se lapsi sit" mutta ei kuitenkaan laukea ikinä sisään ja joinain päivinä välttelee koko aihetta. Ei tajua myöskään ettei raskaaksi voi tulla joka hetki. En haluaisi kärttää asiasta, koska tämän pitäisi olla yhteinen päätös, mutta koville ottaa tämä eipäs-juupas-leikki. Olemme molemmat kohta kolmekymppisiä, tasaiset tulot ja suhde muuten mallillaan. Miten saisin mieheni ryhtymään sanoista tekoihin? Miksi hän sanoo minulle, että tehdään lapsi, ellei halua sitä edes yrittää? Eikö hän halua lasta ollenkaan vaan yrittää jotenkin pitkittää tilannetta koska ei halua menettää parisuhdetta? En todellakaan olisi häntä jättämässä vaikka hän sanoisikin ihan suoraan, ettei vielä - haluan vain tietää jonkun aikahaarukan jonka täytyy olla parin vuoden sisään! Voisin itsekin rauhoittua jos hän suoraan sanoisi mikäli joku asia ahdistaa. Nyt olen ihan innoissani jo pari kuukautta syönyt terveellisemmin, käynyt päivittäisillä kävelyillä, juonut greippimehua, syönyt foolihappoa ja d-vitamiinia ja rautalisää ja silloin kun ovulaatio olis päällä, mies keskeyttää yhdynnän niin kuin aina ennenkin. Kerran kuiskasin kesken seksin että "tuu mun sisään" niin se kerta loppui sitten siihen...jotain pelkoa tässä on taustalla, mutta mitä? Miksei sitä voi minulle sanoa?
Jos kolmekymppinen nainen on henkisesti (sinä) 16-vuotiaan tasolla niin miksiköhän mies ei halua laueta sisääsi? Voi hyvä isä teidän lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mies83 kirjoitti:
Olen jo pitkään halunnut lapsia ja perheen. Opiskelut ja biletykset on hoidettu alta pois, mutta puuttuisi vain nainen.
Tuntuu että naiset on niin nirsoja nykyään ettei niille mikään kelpaa.TÄMÄ!!! Minäkin olen ollut valmis jo vuosia, mutta jostain syystä naiset eivät ole olleet kiinnostuneita lasten tekemisestä minun kanssani.
Suurin syy on naisten nirsous ja epärealistiset elämänarvot
Miten tämä teistä näkyy niille kumppaniehdokkaille? Hoidatteko puolet kotitöistä ja pidätte sovituista asioista kiinni? Oletteko empaattisia ja sääliä tuntevia hyvän moraalin omaavia yksilöitä? Osaatteko laittaa toisen tarpeet omienne edelle? Miten kohtelette eläimiä? Suunnitteletteko elämäänne yli vuoden päähän? Onko teillä 80% kaikesta vapaa-ajastanne vievä harrastus, josta olette valmiita luopumaan.
Mm. näitä asioita minä punnitsen hyvässä kumppanissa perheen perustamista ajatellen. Ei se nirsoutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jaksa. Kuulostaa todella työläältä, ja on koko loppuelämää koskeva valinta. Ei enää koskaan omaa rauhaa. Olen täysin normaali kolmekymppinen nuorimies. Käyn hyväpalkkaisessa työssä, asunut yli 10v saman avopuolison kanssa, ja kaikki edellytykset on kohdallaan. Mutta ei vaan jaksa. Ainoa syy lapsen hankkimiseen olisi velvollisuudentunne isänmaata kohtaan sekä ajatus siitä, että ehkä se lapsi pitäisi kuitenkin tehdä ennen kuin on liian myöhäistä. Olen myös usein kuullut, että sen lapsen saamisen hienouden kokee vasta sitten kun se lapsi on. Ettei sitä etukäteen pysty ymmärtämään miten pyyteettömästi sitä omaa lasta voi rakastaa. Uskon nämä biologiset jutut ihan 100%, että jos lapsen tekisin, niin ymmärtäisin.
Mutta kun en jaksa. Pelaan mieluummin nettipelejä ja olen rauhassa. Nytkin tekee tiukkaa, että jaksetaan avopuolison kanssa pitää edes koti siistinä. En edes biletä saati matkustele mitenkään holtittomasti, että lapsen saaminen rajottaisi sillä tavalla elämää. Olen varmaan aikamme tuotos, laiska ja saamaton.
Oletko kertonut kumppanillesi, että et halua lapsia? Ei siinä ole mitään vikaa, jos tunnistaa laiskuutensa ja jättää sitten lapset tekemättä. Se on törkeää pitää naista odottamassa niitä lapsia ja sitten vasta yli 30-vuotiaalle kertoa, että tässä suhteessa ei tulla lapsia hankkimaan. Biologiset syyt alkavat painaa päälle sekä naisella, että miehellä. Esim. miehen yli 30v ikä vaikuttaa nostavasti riskiin saada autistinen lapsi. Olitko sinä tietoinen tästä? Kysyn, koska tuttavamieheni eivät tätä ainakaan tienneet.
No on TODELLA vaikea löytää fiksua, henkisesti/emotionaalisesti tasapainoista ja hauskaa naista, joka olisi sinkku ja haluaisi lapsia. Nuo tuppaavat menemään ensimmäisenä ja ovat perheensä tehneet. Mutta eiköhän jossain sellaisiakin ole, perheenperustamiseen olisin kyllä valmis hyvinkin nopeasti.
Tämän piti olla miesnäkökulmaa, mutta tulikin miesten parjausta naisilta, jotka sotkevat oman tarkoitusperänsä joka ketjuun.
Oikeastaan ketjun voisi poistaa. Oma kantani on tuolla ihan alussa.
Outo tämä naisnäkökulöman spämmäys miehille tarkoitettuun keskusteluun. Mistähän sekin viestii?
Haluaisin vielä yhden lapsen mieheni kanssa mutta hän ei uskalla. Meillä on 2 lasta joiden kanssa on ollut helppoa ja minä pääosin hoidin heidät vauvana. Raskaudet oli helppoja. Olen tarjonnut miehelle vuorostaan mahdollisuutta olla kotona koska kokee työnsä niin stressaavaksi ja pääsisi irti joksikin aikaa työasioista. Silti ei hänellä ajatukset mene kanssani yksiin tässä asiassa. Taloudellisesti ei olisi huolta, asuntolaina on hyvällä mallilla, talomme on iso jossa olisi tilaa hyvin ja ylimääräistäkin. Meillä on 7 hengen autokin. Olisin valmis lapsitalkoisiin itse mutta minkäs teet kun miehellä on tässä valta. Alunperin puhuimmekin useasta lapsesta.
Valtiolla on omat intressinsä varmistaa väkiluvun jatkuva kasvu. Valtio onkin ryhtynyt synnytystalkoisiin ja synnyttänyt viime vuosina kymmeniä tuhansia uusia kansalaisia. Viime vuonna 12 000 henkilöä sai Suomen kansalaisuuden. Monilla syntymäpäivä 1.1. Joka viides Suomalainen syntyy siis toista kertaa. Ei siis syytä huoleen. Valtio on ottanut kopin syntyvyydestä ja on kovaa vauhtia laittamassa asioita kuntoon silläkin saralla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaivata miesnäkökulmaa.
No jos sen verran. Totesin töissä naispuolisille kolleegoilleni olevani hyvä isä. Eihän sinulla ole lapsia, he huusivat. Siksi juuri, vastasin.
Miksi?
Ensinnäkin minun lapsuus pikku poikana perheen päänä, etsimässä isää milloin mistäkin. Jatkuva pelko että kaikki romahtaa. Ja kuten äitini aina pelotteli, joudut lastenkotiin kun isän työsuhde asunto menee alta. Pahimmat jutut jätän omaksi tiedokseni. Isä jä äiti pysyivät yhdessä kaikesta huolimatta loppuun asti.
Sellainen vastuu ottaa koville yhä, vaikka siitä on kymmeniä vuosia. Tätä en halua omalle lapselleni, enkä ole edes kohdannut ketään jonka kanssa olisin kokenut että tähän savottaan voisi turvallisin mielin alkaa. Myös oma talous on ollut tiukoilla.n
Toisaalta maailma on täynnä ihmisiä. Ilmastotalkoiden nimissä jokainen jonka ei pakko tulla maailmaan, on parempi myös tulijalle itselleen.
Siksi koen olevani vastuullinen isä syntymättömille lapsilleni.
Palstasta ikävästi huomaa, kuinka naiset ja miehet on ajettu kummalliseen sotatilaan keskenään. Syitä tähän voi olla monia, mutta pahin myrkyttäjä tähän vastakkainasetteluun on uusvasemmistolainen intersektionaalinen feminismi, jossa miehet ja naiset jaotellaan eri ryhmiin, sortajiin (miehet) ja sorrettuihin (naiset). Emme ole enää yksilöitä.
Jos osaa niin kuvitella, niin se voi olla viisautta. Oma avopuoliso ei halunnut vielä naimisiin eikä vielä lapsia. Kas kummaa, eromme jälkeen alle vuoden päästä oli naimisissa ja vauva tulossa.. Luulen, että minun ei olisi kannattanut tyytyä vastaukseen, että ei vielä.