Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen tili ja omat ostokset

Vierailija
15.11.2018 |

Summa ei ole iso (30 e) mutta kysymys on yhtäältä periaatteesta ja toisaalta siitä, että jos kyseessä on virhe, niin kuinka monta kertaa se pitää hyväksyä. Tämä on nimittäin ainakin toinen kerta kun näin on käynyt.

Eli meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jolle talletamme kuukausittain saman summan rahaa asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Minä syön työpäivinä lounaan ulkona ja maksan sen itse (lounasseteleillä). Nyt olen ulkomailla ja huomasin äsken pankin sivuilla käydessäni, että mies on tänään käynyt ostamassa ruokakaupasta yhteisen tilin kortilla ruokaa noin 30 euron edestä.

Summa ei siis ole merkityksellinen, mutta itselleni kulujen tasapuolinen jakaminen on tärkeää. En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni. Nyt kaikki hänen ostamansa tuotteet ovat kuitenkin olleet puhtaasti hänen käyttöönsä (ei ole kyse siitä, että hän olisi ostanut kuivatavaroita, ruokaöljyjä tms kun kaapit täydennettiin ihan äskettäin).

Tarjoan miehelleni ihan mielelläni lahjoja, konsertteja, jopa matkoja, mutta yhteisen tilin käyttäminen vastoin sovittua käytäntöä saa minut hämilleen ja vihaiseksikin.

Tuolla edellisellä kerralla, kun hän teki samoin, otin asian puheeksi ja hän loukkaantui, koska hän oli omasta mielestään vain ollut ajattelematon ja piti nöyryyttävänä sitä, että syytin häntä asiasta. Miten sinä toimisit nyt minun sijassani? Palaan kotiin vasta sunnuntaina ja ensi viikko on taas reissaamista, joten en haluaisi vähäistä yhteistä aikaa käyttää riitelyyn, mutta en myöskään halua antaa ymmärtää, että tämä on ok.

Kommentit (229)

Vierailija
101/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap käytät koko ajan esimerkkinä jotain ravintolassa syömistä kun mies ei ole syönyt ravintolassa vaan kotona. Ja todennäköisesti vielä useampana päivänä sillä 30€:lla eikä mitään kerta annosta.

Vierailija
102/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä oot sellanen nipo akka, että säälittää miehesi kun on sinut ottanut.

Ruokakaupassa ei 30euroo oo ees paljoo, ja kait hän nyt syödä saa.

Suutuin tuosta aloitukseata, kaikenlaisia naisia niitä onkin.

Minäkin olen nainen eikä me riidellä rahasta koskaan.

Minusta aloittajan mies on säälittävä, jos ei saa edes noin pieniä ostoksia maksettua itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nillittää 30e!! ostoksista, vetelee parisuhde viimeisiään.

Miksi noin pientä ostosta ei voi sitten maksaa vain omista taskurahoista?

Miksi sen oman kortin käyttö on niin vaikeaa, jos kerta on omakin tili? 

Ymmärtäisin, jos ap:n miehellä ei ole rahaa, mutta muuten miksi edes vaivautua käyttämään yhteisen tilin rahoja noin pieniin ostoksiin. 

Sun ei edes kannata alkaa ollenkaan parisuhteeseen. Sen verran lapsellista ajattelua sinulla.

Vierailija
104/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites AP, jos teillä olisi lapsia ja olisit reissussa? Mies ostaisi kaupasta a) lapsille yhteiseltä tililtä, b) mahdolliset ruuat, joista jää sinullekin, yhteiseltä tililtä ja c) oma ruokansa omalta tililtä? Ja jos tekisi kaikille jauhelihakastiketta, niin jaottelisi ne eurot sitten jälkeenpäin? 

Tasan olen samaa mieltä kuin kaikki muutkin, että jos on yhteinen tili tai ylipäänsä yhteinen talous, niin ihan pennilleen ei voi mennä, oli yhteinen tili tai eri tilit, mutta jos on yhteinen jääkaappi (ja kuivakaappi) niin jostain on pakko joustaa. Meillä nimenomaan on näin, ulkona erikseen syömiset erikseen, yhteistä tiliä käytetään ns. kotona syömiseen - jos jompi kumpi on lasten kanssa reissussa ja syö ulkona/ostaa jollekin mökkireissulle ruokakaupasta ruokaa, niin esim. nuo mökkireissun ruuat tietenkin yhteiseltä tililtä, kun nehän vastaavat "kotona syömistä" ja lapsetkin ovat mukana. Ja jos menee lasten kanssa vaikka ulos syömään vain toinen aikuinen mukana niin vähän fiiliksen mukaan - esim. jos päivän mittaisella mummon tervehtimiseissulla (mummo siis sairaalahoidossa), joka sisältää pitkät ajomatkat ja pakollisen ABC tms. tauon ruokineen, niin meneehän nuo toki yhteistililtä, myös sen mukana olevan aikuisen ruuat, vaikka onkin "ulkona syömistä" ja toinen aikuinen syö kotona - tietenkin myös "yhteisen tilin" piikkiin, jos nyt tarvitsee silloin kaupassa käydä. 

Hohhoijaa...

Vierailija
105/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut uskoa aloitusta, aivan käsittämätöntä niuhotusta. En ennusta suhteelle kovin hyvää jatkoa, jos pitää olla noin tarkkana jokaisesta ostoksesta. Jos rahat sillä yhteiseltä tililtä loppuu kesken kuun, pyydä miestä siirtämään lisää. Jos ei lopu niin hyvä. Rahan ei todella kuulisi olevan parisuhteessa noin tiukkaan säädeltyä ja tutkia toisen ostoksia kaiken lisäksi.

Vierailija
106/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin, jos ap:n miehellä ei ole rahaa, mutta muuten miksi edes vaivautua käyttämään yhteisen tilin rahoja noin pieniin ostoksiin. 

Sun ei edes kannata alkaa ollenkaan parisuhteeseen. Sen verran lapsellista ajattelua sinulla.

Olen parisuhteessa ja meillä ei ole kyllä mitään ongelmia raha-asioissa. Kumpikaan ei näe mitään syytä käyttää yhteistä tiliä tuollaisiin pieniin omiin ostoksiin. 

Vierailija
107/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen parisuhteessa ja meillä ei ole kyllä mitään ongelmia raha-asioissa. Kumpikaan ei näe mitään syytä käyttää yhteistä tiliä tuollaisiin pieniin omiin ostoksiin. 

Mutta jos mies käyttäisi 30e yhteiseltä tililtänne, niin vetäisit samanlaiset pimppiraget tänne palstalle kuin ap?

Vierailija
108/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teidän kannattaa luopua yhteisestä tilistä kokonaan.

Jos olette molemmat lapsettomia työssäkäyviä niin 30€ on tosi pieni summa. Ei kai miehen tarvitse syömättä olla vaikka olet reissussa? En ymmärrä tota asetelmaa, ihan kuin olisit miehesi äiti ja hänen nyt tulisi tulla toimeen kaappiin ostetuilla tarvikkeilla kunnes olet taas mukana ruokakaupassa. Mistä tiedät ettei mies ostanut esim imurin pölypusseja ja siivousaineita jos haluais yllättää kun tulet reissusta?

Saako yhteiseltä tililtä ostaa ruokia mitä toinen ei syö? Me esim miehen kanssa tykätään eri leivistä, juustoista ja mehuista. Mies käyttää leikkeleitä, mä en. Pitäskö nämä ostaa "erikseen"?

Kaikki menee samalta tililtä (yhteinen taloustili) ja jokainen syö mitä haluaa, meillä on kaksi lastakin jo mutta käytäntö oli sama jo ennen lapsia.

Tili on mun nimissä (pääkäyttäjä vai mikä se nyt on) mut en ole ikinä käynyt edes katsomassa tilitapahtumia. Ei mulla ole tarvetta syynätä mistä ja kuinka paljon sieltä rahaa menee, yhteiseen käyttöön ja kotiin ne on ostettu. Ajatella, mies ostaa mulle esim meikkejä ja tamponeja kaupasta jos pyydän ja mä hänelle sukkia ja kalsareita ym.

109/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä seurustelin parikymppisenä ekan poikaystävän kanssa, hän oli tosi pihi. Kun matkustin kotoani Stadista hänen luokseen Tampereelle, käytiin ruokakaupassa ja laitettiin lasku puoliksi. Tai että minun piti maksaa vähintäänkin puolet laskun loppusummasta. Eli jos ostettiin vaikka voipaketti, juusto paketti, kaurahiutalepaketti, leipäpussit, niin minun piti maksaa kaikesta puolet, vaikka käytin voita viikonlopun vierailun aikana ehkä 3tl, muutaman siivun juustoa, 2dl kaurahiutaleita ja pari leipää.

Sitten kerran kun käytiin miehen vanhempien kesämökillä kahdestaan ja käytiin ruokakaupassa, ostokset maksoivat yhteensä ehkä 15€ ja en maksanut laskua ihan puoliksi, vaan ehkä 6€, kun ei ollut paljoa käteistä mukana, niin poikaystäväni selvästikin närkästyi tästä, kun hän joutui maksamaan ostoksista 1,5€ enemmän kuin minä.

Ja näistäkin ostoksista osa jäi mökille hänen vanhempien käytettäväksi.

Niin että toiste en näin pihin miehen kanssa ala seurustelemaan

Vierailija
110/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos mies käyttäisi 30e yhteiseltä tililtänne, niin vetäisit samanlaiset pimppiraget tänne palstalle kuin ap?

En vetäisi.  Tosin tuollaista tilannetta ei tulisi vastaan. 

Vierailija
111/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä enneminkin ostetaan omilla rahoilla pienet ostokset myös toiselle. Yhteistä tiliä käytetään isompiin ostoksiin. 

Vierailija
112/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos teille tulisi vieraita, saisko heille tarjottavat ostaa yhteiseltä tililtä? Vai riippuisiko siitä, onko vieraat molempien tuttuja (esim yksi ystäväpariskunta sinun puolelta ja toinen miehen) vai vain toisen "kautta"?

Voisko olla että mies käyttää yhteistä tiliä ruokaostoksiin budjetointimielessä, jotta voisi helposti seurata paljonko rahaa teillä mihinkin kuluu? Ois se hankalaa ostaa esim leipä ja maito erikseen reissusi aikana ja yhteiseksi tarkoitetut sitten könttänä yhteiseltä tililtä.

Vierailija
113/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ymmärrät kuitenkin ap:ta, joka veti ne raget..?

Vierailija
114/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perusperiaate, että kaikki kaupasta kotiin ostettava ruoka ostetaan yhteiseltä tililtä.

Kodin ulkopuolella tapahtuvat ruokailut, takeaway ja alkoholi puolestaan maksetaan omilta tileiltä. Paitsi jos olemme nauttimassa näistä yhdessä. Silloin yleensä joutuu molemmat joka tapauksessa laittamaan yhteiselle tilille lisää rahaa omilta tileiltä, koska kuukauden perusbudjettiimme ei kuulu ulkona syöminen ja juominen.

Eli esim. työpäivän aikana syötävät ruuat maksetaan omalta tiiltä, riippumatta siitä ostaako ruuat marketista vai lounasravintolasta. Kotona valmistettava ja nautittava ruoka yhteiseltä. Kotiin saa ostaa karkkia ja sipsiä yhteiseltä tililtä jos mieli tekee. Myös matkaeväät reissuun lähtiessä saa ostaa yhteiseltä tililtä.

Jos toinen on reissussa, niin hän ostaa siellä ruuat omalta tililtä, koska reissussa syödään yleensä ulkona.

Ei se kuitenkaan niin euron päälle ole, nipottaa ei tarvitse. Kunhan ei se kuukauden budjetti ylity ja yleisesti ottaen noudatetaan tuota "kotona syötävät yhteiseltä tililtä" -sääntöä, niin homma ok.

Vierailija
115/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos nyt vaikka mies tai sinä ostaisit reissujen/toisen poissaolon aikana OMILLA rahoillaan ruokaa ja sitä riittäisi siihen saakka kunnes toinen tulee kotiin?

Olisi vaikka maitoa, leipää, leikkeleitä, kahvipaketti, vessapaperia jne.

Pitääkö nyt nämä ostokset vain sen ostajan kuluttaa kokonaan loppuun vai voitko sinä esimerkiksi keittää kahvit miehen ostamasta paketista?

Vai onko silloin kaapeissa omat nyssäkät joissa lukee miehen tai sinun nimesi?

Sitten on vielä se yhteinen *kasa*?

Käytätkö miehen omilla rahoillaan ostamaa vessapaperia? Jos paperi on sattunut loppumaan reissusi aikana?

Vai onko niin, että käytätte ne loput rippeet omilla rahoilla ostetuista yhteisesti?

Silloinhan ei ole niin väliä, vaikka jompikumpi ostaa kaupasta käyttötavat toisen ollessa reissussa?

Jos sopimuksenne yhteisen tilin käytöstä on noin kovin tiukka, niin se vaatii hirmuisen paljon muita pikkusääntöjä ja nyansseja kun kuitenkin asutte samassa huushollissa.

Onko se vaivan väärtti?

Eikö se voisi kattaa normaalit kauppakäynnit kaikkineen, osti kuka tahansa?

Ravintola-ja muut poikkeavat ostot sitten asia erikseen.

Vai vaivaavako sinua asiana nyt se, että et tiedä mitä mies on ostanut sieltä kaupasta 30 eurolla? Eikä harmitus olekaan se 30 euron *yhteiseltä tililtä* ostaminen? Vai se, että mies on ollut *tottelematon*? Vai se, että epäilet miehellä olleen vieraita poissaollessasi, joille osti tarjottavaa?

Silloin ei olla ihan hyvällä pohjalla parisuhteessa.

Ja voin sanoa sinulle rauhoitteluksi, että jos vieraat/vieras olivat sellaisia, joita mies halusi sinulta salata, niin takuuvarmasti olisi silloin tarjottavat ostanut omilla rahoillaan.

Vierailija
116/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summa ei ole iso (30 e) mutta kysymys on yhtäältä periaatteesta ja toisaalta siitä, että jos kyseessä on virhe, niin kuinka monta kertaa se pitää hyväksyä. Tämä on nimittäin ainakin toinen kerta kun näin on käynyt.

Eli meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jolle talletamme kuukausittain saman summan rahaa asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Minä syön työpäivinä lounaan ulkona ja maksan sen itse (lounasseteleillä). Nyt olen ulkomailla ja huomasin äsken pankin sivuilla käydessäni, että mies on tänään käynyt ostamassa ruokakaupasta yhteisen tilin kortilla ruokaa noin 30 euron edestä.

Summa ei siis ole merkityksellinen, mutta itselleni kulujen tasapuolinen jakaminen on tärkeää. En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni. Nyt kaikki hänen ostamansa tuotteet ovat kuitenkin olleet puhtaasti hänen käyttöönsä (ei ole kyse siitä, että hän olisi ostanut kuivatavaroita, ruokaöljyjä tms kun kaapit täydennettiin ihan äskettäin).

Tarjoan miehelleni ihan mielelläni lahjoja, konsertteja, jopa matkoja, mutta yhteisen tilin käyttäminen vastoin sovittua käytäntöä saa minut hämilleen ja vihaiseksikin.

Tuolla edellisellä kerralla, kun hän teki samoin, otin asian puheeksi ja hän loukkaantui, koska hän oli omasta mielestään vain ollut ajattelematon ja piti nöyryyttävänä sitä, että syytin häntä asiasta. Miten sinä toimisit nyt minun sijassani? Palaan kotiin vasta sunnuntaina ja ensi viikko on taas reissaamista, joten en haluaisi vähäistä yhteistä aikaa käyttää riitelyyn, mutta en myöskään halua antaa ymmärtää, että tämä on ok.

EI KOSKAAN YHTEISTÄ TILIÄ! T: MIES

Vierailija
117/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ymmärrät kuitenkin ap:ta, joka veti ne raget..?

Itselle ei tulisi mielenkään käyttää yhteistä tiliä noin pieniin ostoksiin. Usein olen ostanut jotain ylimääräistä itselleni ja samalla myös kumppanille niillä omilla rahoilla. 

Ap:n tapauksessa on ennemminkin kyse periaatteesta kuin tuosta pienestä summasta. He ovat yhdessä päättäneet jotain ja nyt se päätös ei enää toimikaan, jos kerta tämä on jo tapahtunut useammin. 

Hän on mielestäni tuohtunut siitä periaattesta kuin tuosta pienestä summasta. 

Vierailija
118/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ahdistavalta kuviolta.  Laittakaa jää- ja kuivakaappeihin omat nimellä varustetut hyllyt ja molemmat ostaa omilla rahoillaan omat ruoat jotka itse syö. Järkyttävän tarkkaa touhua teillä, eikö tuollainen aiheuta vaan ylimääräistä stressiä? Tosin täytyyhän sinun sitten vahia ettei mies epähuomiossa syö jotain sinun hyllyltä.

Vierailija
119/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole yhteistä tiliä. Molemmat ostavat ruokaa ja omat lempparituotteensa. Ei lasketa sen tarkemmin. Kun käydään yhdessä kaupassa molemmat lastaa oman korinsa ja maksaa sen. Meillä on jaettu sähköinen ostoslista jota päivittämällä näkee mitä toinen on jo ottanut. Kumpikin valikoi luonnollisesti tuotteita joita itse myös käyttää.

Vierailija
120/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. Meillä on yhteinen taloustili, mistä ostetaan kaikki tarvittava kotiin ja ehkä jotain dinnereitä ja bisseä yms. Laitetaan sitten sama summa lisää, jos kuukauden aikana tarvitaan.

Mies tekee töitä kotona ja syö lounaansa usein myös kotona, en minä edes tiedä mistä rahoista hän ne lounaansa ostaa. Minä syön mitä syön töissä, osin lounarilla, halvemmat lounaat omalla tai yhteiskortilla, riippuu ostanko muiden ruokaostosten lomassa lounassoppaa vai kahvilassa tms. En syö aamiaista kuin viikonloppuisin kotona, mutta ei tulisi kyllä mieleenkään laskea kuinka monta leikkeleviipaletta mies syö enemmän. Mies hoitaa ruokaostokset ja kokkaamisen, joten jos nyt maksankin muutaman kympin enemmän kuussa niin ei haittaa. Kyllä se sitten pidemmällä aikavälillä tasoittuu.

Aika joviaalisti maksellaan isompia, kummalla nyt kulloinkin sattuu enemmän rahaa olemaan.

Ei tulisi mieleenkään ruveta pennilleen laskemaan, rakastan ja kunnioitan puolisoani ja hän minua, joten raha nyt on viimeinen asia mistä pitää riidellä. Yhteiseen hyvään kaikki, mitä tienataan (säästöt + sijoitukset kuuluvat tähän). <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi