Yhteinen tili ja omat ostokset
Summa ei ole iso (30 e) mutta kysymys on yhtäältä periaatteesta ja toisaalta siitä, että jos kyseessä on virhe, niin kuinka monta kertaa se pitää hyväksyä. Tämä on nimittäin ainakin toinen kerta kun näin on käynyt.
Eli meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jolle talletamme kuukausittain saman summan rahaa asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Minä syön työpäivinä lounaan ulkona ja maksan sen itse (lounasseteleillä). Nyt olen ulkomailla ja huomasin äsken pankin sivuilla käydessäni, että mies on tänään käynyt ostamassa ruokakaupasta yhteisen tilin kortilla ruokaa noin 30 euron edestä.
Summa ei siis ole merkityksellinen, mutta itselleni kulujen tasapuolinen jakaminen on tärkeää. En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni. Nyt kaikki hänen ostamansa tuotteet ovat kuitenkin olleet puhtaasti hänen käyttöönsä (ei ole kyse siitä, että hän olisi ostanut kuivatavaroita, ruokaöljyjä tms kun kaapit täydennettiin ihan äskettäin).
Tarjoan miehelleni ihan mielelläni lahjoja, konsertteja, jopa matkoja, mutta yhteisen tilin käyttäminen vastoin sovittua käytäntöä saa minut hämilleen ja vihaiseksikin.
Tuolla edellisellä kerralla, kun hän teki samoin, otin asian puheeksi ja hän loukkaantui, koska hän oli omasta mielestään vain ollut ajattelematon ja piti nöyryyttävänä sitä, että syytin häntä asiasta. Miten sinä toimisit nyt minun sijassani? Palaan kotiin vasta sunnuntaina ja ensi viikko on taas reissaamista, joten en haluaisi vähäistä yhteistä aikaa käyttää riitelyyn, mutta en myöskään halua antaa ymmärtää, että tämä on ok.
Kommentit (229)
Itseasiassa minä tein exäni kanssa samoin. Hän osti ruokaa silloin tällöin ja minä kodin irtaimiston. Eron kun tuli niin irtaimisto jäi minulle. En edes neuvotellut asiasta. Oli puhe, että maksaa minulle 50% takaisin ostohinnasta. Mitään rahoja en koskaan saanut joten tavarat olivat minun.
N25
En lukenut koko ketjua. Tuliko jostain selville, kuinka paljon kukakin laittaa rahaa ko tilille.
Jos tililtä ei ole tarkoitus ostaa työpäivän lounasta tai eväitä, sitä ei voi tehdä. Mutta kyllä kotona syötävää ruokaa saa ostaa, vaikka toinen ei olisi kotona. Olisihan ap voinut ostaa myös omat iltasyömisensä taloustililtä työmatkan aikana, mutta säästivät, jos työnantaja tarjosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa jonka mielestä ap:n ihmetys on aiheellinen? Meillä on omat tilit ja yhteinen tili. Sikäli eri tilanne koska ei asuta yhdessä joten kumpikin hoitaa omat kulunsa asuntoonsa yms liittyen omalta tililtään. Yhteinen tili on yhteisiä menoja varten. Sieltä maksetaan matkat, yhteiset ulkonasyömiset, leffakäynnit jne. Kyllä meilläkin ihmeteltäisiin jos toinen olisi yhtäkkiä ostanut omia juttuja yhteisillä rahoilla. Joskus näin onkin käynyt erehdyksessä eikä ole vakavaa, ei todellakaan. Mutta ei ole tarkoitus että siitä tulee tapa.
Miksi erillään asuvilla on yhteinen tili? Silloinhan automaattisesti molemmat maksavat omat (mainitsemasi) matkat, leffat jne. Miksi kierrättää ne rahat ylimääräisen tilin kautta?
Siksi että esim matkat varataan yhdessä, siis samalla varauksella molemmat jolloin se myös maksetaan samalla maksulla. Ei tarvitse joka matkan yhteydessä veivata rahan kanssa vaan yhteisellä tilillä on isompi summa rahaa, matkustellaan aika paljon. Lisäksi meillä on yhteistä omaisuutta jonka kiinteät kulut menee maksuun yhteiseltä tililtä.
Yhteistä omaisuutta, mutta ei yhteistä kotia??
On olemassa erilaisia elämäntilanteita. Ollaan tavattu 40 + vuotiaina. Kummallakin elettyä elämää takana. On puolison kuolemaa, avioeroa, lasten koulua, kavereita, harrastuksia, työasioita, ikääntyviä vanhempia tms. Moni syy pitää kummankin omassa kodissa omalla paikkakunnalla arkisin, ei siis yhteistä kotia. Hankittiin yhteinen kesämökki. Se on yhteinen omaisuus johon viittasin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan mun exälle. Kinus takas jopa 70 senttiä, kun oli ostanut vissyä mulle. Kotona en myöskään saanut koskea hänen ostamiin ruokiin tai tuli huutoa.
Onneksi nykyisen kanssa ei tarvi miettiä mitään tuollaista.
Aloittajahan ostaa myös lahjoja miehelleen sekä maksaa jopa konsertit ja matkat. Ei minusta kyllä kovinkaan niuhottaja ole. Ehkä se raja on laitettava johonkin, jos yhteisiä päätöksiä ei noudata.
Ihan periaatekysymys. Ap:n pitää nyt vain keskustella asiasta miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua. Tuliko jostain selville, kuinka paljon kukakin laittaa rahaa ko tilille.
Jos tililtä ei ole tarkoitus ostaa työpäivän lounasta tai eväitä, sitä ei voi tehdä. Mutta kyllä kotona syötävää ruokaa saa ostaa, vaikka toinen ei olisi kotona. Olisihan ap voinut ostaa myös omat iltasyömisensä taloustililtä työmatkan aikana, mutta säästivät, jos työnantaja tarjosi.
Minä voin syödä töissä todella edullisesti, mutta kotia saatan ostaa jotain kallista kalaa tai mereneläviä yksinollessani. En koskaan maksa näitä yhteiseltä tililtä. Se ei tuntuisi oikealta.
Mun mies osti aikoinaan yhteiseltä tililtä digikameran kysymättä minulta. Tämä oli siis aikana kun puhelimissa ei vielä ollut kunnon kameroita. Kun hikeennyin siitä niin hän vaan totesi että saathan sinäkin sitä käyttää. Sen jälkeen oli pakko solmia tiukemmat säännöt yhteiselle tilille. Meitä kun on niin montaa sääntöjen tulkitsijaa ja kaikilla erilainen taloudellinen ajattelutapa, sekä sen lisäksi vielä erilaiset tulot .
Onks AP.lle jo selvinnyt mihin rahat menivät?
Sulla on persaukinen äijä. Unohda hänet.