Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen tili ja omat ostokset

Vierailija
15.11.2018 |

Summa ei ole iso (30 e) mutta kysymys on yhtäältä periaatteesta ja toisaalta siitä, että jos kyseessä on virhe, niin kuinka monta kertaa se pitää hyväksyä. Tämä on nimittäin ainakin toinen kerta kun näin on käynyt.

Eli meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jolle talletamme kuukausittain saman summan rahaa asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Minä syön työpäivinä lounaan ulkona ja maksan sen itse (lounasseteleillä). Nyt olen ulkomailla ja huomasin äsken pankin sivuilla käydessäni, että mies on tänään käynyt ostamassa ruokakaupasta yhteisen tilin kortilla ruokaa noin 30 euron edestä.

Summa ei siis ole merkityksellinen, mutta itselleni kulujen tasapuolinen jakaminen on tärkeää. En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni. Nyt kaikki hänen ostamansa tuotteet ovat kuitenkin olleet puhtaasti hänen käyttöönsä (ei ole kyse siitä, että hän olisi ostanut kuivatavaroita, ruokaöljyjä tms kun kaapit täydennettiin ihan äskettäin).

Tarjoan miehelleni ihan mielelläni lahjoja, konsertteja, jopa matkoja, mutta yhteisen tilin käyttäminen vastoin sovittua käytäntöä saa minut hämilleen ja vihaiseksikin.

Tuolla edellisellä kerralla, kun hän teki samoin, otin asian puheeksi ja hän loukkaantui, koska hän oli omasta mielestään vain ollut ajattelematon ja piti nöyryyttävänä sitä, että syytin häntä asiasta. Miten sinä toimisit nyt minun sijassani? Palaan kotiin vasta sunnuntaina ja ensi viikko on taas reissaamista, joten en haluaisi vähäistä yhteistä aikaa käyttää riitelyyn, mutta en myöskään halua antaa ymmärtää, että tämä on ok.

Kommentit (229)

Vierailija
61/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko miehen siis pitänyt täyttää jääkaappi yhteiseltä tililtä ennen kuin sinä lähdit reissuun? 

Luulin kirjoittaneeni, että kaapit täytettiin ennen reissuani. Hankittiin kuivatavarat, ruokaöljyt yms. Ilmeisesti en enää osaa suomen kieltä.

Ja mieskö olisi saanut niitä kuitenkin syödä? Miksi mies ei sitten olisi saanut itse yhtä lailla ostaa jotain mieleistään?

Vierailija
62/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työ on muuten sellainen, että paljon matkustellaan ulkomailla, mutta palkka on niin hirveän pieni, että jää vain satanen kuussa ruokaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurskastelijat täällä eivät ymmärrä että kyse ei ole muutamasta kympistä vaan asiasta, josta on jo mainittu toiselle aikaisemminkin.

AP:lle jäitä hattuun ja tilanteen seuraamista. Turhaa luoda riitaa turhasta, ratkaisuksi yhteisen tilin lopettaminen jos sama juttu toistuu vielä muutaman kerran.

Kiitos. Välillä tuntuu, että olen astunut johonkin ihan toiseen ulottuvuuteen, kun luen näitä kommentteja makaronien puolittamisesta. Kirjoittamisen ammattilaisena olen aina kuvitellut osaavani kirjoittaa selkeästi.

Vierailija
64/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa minustakin sairaalta että ap kyttää ulkomailla onko mies käyttänyt tiliä.Ei hyvää päivää, pitääkö kysyä lupa ,että saa ostaa kotiin vaikka ruokaa tai jopa herkkuja kun toinen ulkomailla.

Ajatella, meillä on tapana, että kun toinen on reissussa (töiden puolesta tai lomalla) niin kotiinjäävä saa syödä just sitä mitä haluaa, vaikka pelkkiä herkkuja tai tilata ruokaa vaikka joka päivä. Itsellä on tapana ostaa tai tehdä sushia, koska mies ei siitä välitä ja mies kokkailee tulisia erikoisuuksiaan, itsellä kun ei ole toleranssia. Nämä menee kaikki yhteiseltä tililtä. Ruokajuomatkin saa ostaa. Yleensä työreissuilta tuodaan vielä sille kotona olevalle jotain kivaa ekstraa, saahan niiltä reissuilta päivärahatkin.

Ei tulisi mieleenkään pitää yhteistä tiliä, jos sitä muutaman kympin ostokset heilauttaisi. Saati kytätä reissussa, mitä kotona oleva puoliso ostaa.

Vierailija
65/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa minustakin sairaalta että ap kyttää ulkomailla onko mies käyttänyt tiliä.Ei hyvää päivää, pitääkö kysyä lupa ,että saa ostaa kotiin vaikka ruokaa tai jopa herkkuja kun toinen ulkomailla.

Ok, eli sinunkin mielestäsi on ok, että loppumatkani ajan ostan omat herkkuni ja ruokani yhteiseltä tililtä. Pyydän vain miestä laittamaan sinne lisää rahaa, koska tämän hetkinen talletus ei riitä. Kiva tietää. Olin itse siinä uskossa, että ihan mitä tahansa saa ostaa, mutta yhteinen tili on yhteisiin menoihin ja loput ostetaan niillä omilla rahoilla, joista ei olla toiselle millään lailla tilivelvollisia.

Vierailija
66/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin asian olla. Mietipä omalle kohdallesi vastaavaa tilannetta. Voihan olla että mies on ostanut jotain sellaistakin jota sinäkin mahdollisesti syöt kotiinpalattuasi?

Jessus sentään kuinka vaikeaa joistain asioista saakaan.

Asperger elämää ei sen vähempää. Ollaan reissussa ja siellä kytätään jotain yhteisen tilin tapahtumia... hohhoijaa. 

Vierailija
67/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä nyt ap mikä ero siinä on että mies olisi syönyt yhdessä ostettuja ruokia kaapista sen aikaa kun olit reissussa. Tai että mies hakee lisää ruokaa ja maksaa sen yhteiseltä tililtä jolloin kaapissa on enemmän ruokaa kun tulet kotiin. Ostiko mies liian kallista ruokaa vai meneekö jotain aiemmin ostettua vanhaksi kun mies ei syönyykään niitä ? Vai miten tuo vaikuttaa sinuun?

Vierailija
68/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se tili on ruokaan niin miksei sieltä saa ruokaa ostaa? Vai sinun pitää olla mukana hyväksymässä mitä ruokaa saa ostaa?

Ehkä ap:lla menee hermot jos mies syö "väärin". Kotiin ei saisi esimerkiksi tuoda kaljaa tai mikropitsaa.

Miten uskomattoman vaikeaa voi olla ymmärtää lukemaansa? Siltä yhteiseltä tililtä saa ihan vapaasti ostaa kaljaa tai mikropitsaa (minä olen meillä muuten se, joka tykkää kaljasta). Mutta jos leikitään, että molemmat laittavat yhteiselle tilille 100 e/kk ruokaa varten ja molemmat ostavat siltä myös omat ruokansa, niin kuinka kauan uskoisit sen 200 e/kk riittävän, jos minä söisin päivittäin tai lähes päivittäin niistä rahoista ravintoloissa? Eikö ole maailman yksinkertaisin asia, että yhteiseltä tililtä ostetaan ne ruoat, joista laitetaan yhteiset ateriat ja omilla rahoillaan molemmat voivat syödä vaikka viiden ruokalajin päivällisiä ulkona päivittäin?

Miksi sinä riehut jostain viiden ruokalajin ravintolakäynneistä yms., kun nyt on kyse 30e RUOKAKASSIN ostamisesta ihan vaan kaupasta? Jokainen varmaan käsittää, että ravintolakäyntejä ei ole tarkoitus tililtä maksaa, vaan kotiin ostettavat ruokatarvikkeet ja niinhän mies onkin tehnyt. Olet varmaan ap, joten sinä yrität nyt sekoittaa pakkaa sössöttämällä jostain ravintoloista, vaikka ei edes siitä ole kysymys.

Sinä et ole nyt kotona ja saat todennäköisesti ateriasi työpaikan, tmv. piikkiin. Mies on kotona ja tarvitsee KOTIIN ruokaa ja tottahan toki siihen käytetään tiliä, josta muutenkin ostetaan ruoat ym. kodin tarvikkeet joita käytätte yhteisesti KOTONANNE.

Kun palaat kotiin, niin käypä ostamassa 6 pack kaljaa ja pakastepizza, sekä vähän suklaata harmitukseesi ja käytä sitä yhteistä tiliä, niin etteköhän ole suht tasoissa tuon jälkeen.

Jaksamisia muuten tohon sun vaikeaan elämäntilanteeseen... Peace and love.

Vierailija
69/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli sinunkin mielestäsi on ok, että loppumatkani ajan ostan omat herkkuni ja ruokani yhteiseltä tililtä. Pyydän vain miestä laittamaan sinne lisää rahaa, koska tämän hetkinen talletus ei riitä. Kiva tietää. Olin itse siinä uskossa, että ihan mitä tahansa saa ostaa, mutta yhteinen tili on yhteisiin menoihin ja loput ostetaan niillä omilla rahoilla, joista ei olla toiselle millään lailla tilivelvollisia.

Parempi vertaus tähän ehkä ois se että ens kerran kun mies on poissa kotoa, vaikkapa mökkiviikonloppu kavereiden kanssa miin ostat itsellesi ruokaa ja herkkuja yhteiseltä tililtä sille viikonlopulle.

Vierailija
70/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle ehdotus. Meillä on tähän ongelmaan systeemi, joka ei petä. 1) meillä on kirja , johon merkitään yhteiset kulut. 2) kirjassa aukeaman vasemmalle sivulle mies merkitsee kaiken, mitä on maksanut yhteisiä kuluja 3) kirjan oikealle sivulle minä merkitsen yhteiset kulut 4) kuukauden lopussa katsomme kumpi on maksanut enemmän. Minä joudun yleensä maksamaan vähän miehelleni tasausta. 5) jos toinen on pois kotoa yön yli, hän saa vähentää 5 euroa/yö yhteisistä kuluista. 6) kumpikin maksaa omat ostoksensa itse tai jos ne ovat yhteisessä kauppalaskussa, ne vähennetään siitä. 7) omat rahansa saa kumpikin käyttää haluamallaan tavalla, kunhan maksaa yhteisistä kuluista oman osuutensa. Jos lähdetään yhdessä matkalle, kumpikin varaa rahat omaan matkaansa. Tämän systeemin etu on siinä, että omia rahoja voi käyttää vapaasti. Meillä tämä on toiminut 20 vuotta. Suosittelen muillekin.

En enää tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Kun en sen helpompaa keinoa itse tiedä kuin että molemmat tallettavat yhteiselle tilille saman summan, leikitään nyt vaikka että 100 e/kk (mikä ei oikeasti vastaa edes kuukauden ruokakuluja mutta on esimerkki). Kaikki muu raha on omaa rahaa, josta ei ole toiselle millään tavalla tilivelvollinen. Se yhteisesti sovittu talletettava summa on tarkoitettu riittämään kuukauden yhteisiin ruoka- ja asumiskuluihin. Niitä omia rahoja nimenomaan voi käyttää vapaasti.

Onko tässä nyt joku ihmeellinen kohta, jota joku ei ymmärrä? Jos nettopalkkani on luokkaa 2600 e/kk, niin laitan siitä kuukausittain xxx euroa yhteiselle tilille ja loput ovat omassa vapaassa käytössäni. Mieheni nettopalkka vaihtelee enkä todellakaan edes tiedä sitä, minulle riittää se tieto, että hän laittaa sen saman xxx euroa yhteiselle tilille. Lopulla hän saa tehdä ihan mitä hyvänsä.

Kun matkustamme yhdessä, maksamme kaikki yhteiset kulut yhteiseltä tililtä. Omat shoppailut ja omat tuliaiset kumpikin ostaa omilla rahoillaan.

Vierailija
71/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
72/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein? Kumpikaan ei saa syödä mitään yhteisillä rahoilla ostettua, jos toinen ei ole kotona?

Eli jos mies on viikonlopun reissussa, sinä et saa käyttää kaapista löytyvää oliiviöljyä, koska se on ostettu yhteisillä rahoilla, mutta jos mies on mukana syömässä, saat? Eli kotona pitää olla kolmet erilliset ruuat, sinun omat, miehen omat, ja ne yhteiset, joita saa syödä vain yhdessä.

Minusta täysin järjetöntä, mutta olenkin ollut vasta 25 vuotta naimisissa.

Älä moiti miestä, vaan muuttakaa systeemiä. Erilliset rahat, tai yhteiset rahat. Meillä on oikeasti yhteiset, emmekä riitele rahasta. Mutta se vaatii sen, ettei näe toista kilpailijana, vaan pitää siitä kumppanistaan, ja haluaa tälle hyvää. On jopa valmis maksamaan siitä, että puoliso saa ruokaa.

Et, et ymmärrä oikein ja tiedät sen itsekin. Mutta ehkä meidän pitää tosiaan muuttaa käytäntöä niin, että yhteisistä rahoista ostetaan myös henkilökohtaiset ruoat. Siinä ei 30 e pitkälle riitä, kun täällä ulkomailla käyn päivittäin ravintoloissa syömässä. Pitää varmaan ehdottaa miehelle, että korotetaan yhteiselle tilille talletettavaa summaa.

Etkös sinä saa päivärahat juuri niitä kalliimpia ulkomaiden syömisiä varten, joten niitä ei tarvitse maksaa yhteisistä rahoista.

Mutta sinäkö et oikeasti varmasti ikinä syö kotona mitään yhdessä ostettua, jos mies ei ole samassa ruokapöydässä? Ikinä?

Tahallisten väärinymmärtämisten sietämiselläkin on rajansa, ainakin minulla.

Vierailija
73/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä nyt ap mikä ero siinä on että mies olisi syönyt yhdessä ostettuja ruokia kaapista sen aikaa kun olit reissussa. Tai että mies hakee lisää ruokaa ja maksaa sen yhteiseltä tililtä jolloin kaapissa on enemmän ruokaa kun tulet kotiin. Ostiko mies liian kallista ruokaa vai meneekö jotain aiemmin ostettua vanhaksi kun mies ei syönyykään niitä ? Vai miten tuo vaikuttaa sinuun?

Kysymys on yhteisen sopimuksen joko tahallisesta tai vahingossa rikkomisesta. Kun on nimenomaan jo ennen yhteenmuuttoa sovittu yhteisen tilin pelisäännöistä. Kun kummallakin on nimenomaan omat tulot omia menoja varten, mutta yhteinen tili on perustettu elämän helpottamiseksi.

Vierailija
74/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko raha oikeasti näin tärkeää? 30 €, hirveä vääryys, kun ostettu ruokaa yhteiseltä tililtä! Mieheni varmaan pudottaa taskustaan tuplasti tuon verran viikossa, tai mihin lie menee, ihan sama. Yhteinen tili ja vain minä tienaan.

Vierailija
75/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein? Kumpikaan ei saa syödä mitään yhteisillä rahoilla ostettua, jos toinen ei ole kotona?

Eli jos mies on viikonlopun reissussa, sinä et saa käyttää kaapista löytyvää oliiviöljyä, koska se on ostettu yhteisillä rahoilla, mutta jos mies on mukana syömässä, saat? Eli kotona pitää olla kolmet erilliset ruuat, sinun omat, miehen omat, ja ne yhteiset, joita saa syödä vain yhdessä.

Älä moiti miestä, vaan muuttakaa systeemiä. Erilliset rahat, tai yhteiset rahat. Meillä on oikeasti yhteiset, emmekä riitele rahasta. Mutta se vaatii sen, ettei näe toista kilpailijana, vaan pitää siitä kumppanistaan, ja haluaa tälle hyvää. On jopa valmis maksamaan siitä, että puoliso saa ruokaa.

Et, et ymmärrä oikein ja tiedät sen itsekin. Mutta ehkä meidän pitää tosiaan muuttaa käytäntöä niin, että yhteisistä rahoista ostetaan myös henkilökohtaiset ruoat. Siinä ei 30 e pitkälle riitä, kun täällä ulkomailla käyn päivittäin ravintoloissa syömässä. Pitää varmaan ehdottaa miehelle, että korotetaan yhteiselle tilille talletettavaa summaa.

Etkös sinä saa päivärahat juuri niitä kalliimpia ulkomaiden syömisiä varten, joten niitä ei tarvitse maksaa yhteisistä rahoista.

Mutta sinäkö et oikeasti varmasti ikinä syö kotona mitään yhdessä ostettua, jos mies ei ole samassa ruokapöydässä? Ikinä?

Minä kirjoitin tuon, ja ihan vilpittömästi en ymmärrä. Ja ihan hyvin arvosanoin aina opiskellut akateeminen ihminen olen.

Voitko vastata, ja selittää, kun en ymmärrä. Eli sinä et koskaan syö kotona yhteisiä ruokia ilman miestä? Tai jos syöt, miksi mies ei saa syödä ilman sinua? Tai jos saa, onko ongelma se, että mies käy kaupassa ilman sinua?

Kerro, kun en oikesti tiedä, mikä ongelmasi on.

Vierailija
76/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on yhteisen sopimuksen joko tahallisesta tai vahingossa rikkomisesta. Kun on nimenomaan jo ennen yhteenmuuttoa sovittu yhteisen tilin pelisäännöistä. Kun kummallakin on nimenomaan omat tulot omia menoja varten, mutta yhteinen tili on perustettu elämän helpottamiseksi.

Mikä se sopimus oli? Että yhteisillä rahoilla ostetaan ruokaa vain niiksi kerroiksi, kun molemmat syövät yhdessä, ja muuten kotona pitää olla molemmilla omat ruuat?

Onko mies tietoinen tästä, vai luuleeko hän, että yhteisillä rahoilla ostetaan ruokaa kotiin yleisesti, ja kumpikin saa niitä käyttää tarpeen mukaan. Moni saattaisi olettaa tuota jälkimmäistä.

Vierailija
77/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin tuon, ja ihan vilpittömästi en ymmärrä. Ja ihan hyvin arvosanoin aina opiskellut akateeminen ihminen olen.

Voitko vastata, ja selittää, kun en ymmärrä. Eli sinä et koskaan syö kotona yhteisiä ruokia ilman miestä? Tai jos syöt, miksi mies ei saa syödä ilman sinua? Tai jos saa, onko ongelma se, että mies käy kaupassa ilman sinua?

Kerro, kun en oikesti tiedä, mikä ongelmasi on.

Kommentointi sulkeutuu ihan kohta, joten ehkä käytät loppuajan kommenttieni lukemiseen ja yrität vielä kerran ymmärtää. Jos kummallakin on omat rahat, joilla saa syödä vaikka hanhenmaksaa päivittäin, ja on yhteinen tili jonka käytöstä on yhteinen sopimus, niin minusta se on ihmeellistä, että toinen käyttää yhteistä tiliä henkilökohtaisiin ostoksiinsa ja toinen ei.

Vierailija
78/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamalaa jos kotona yksin ollessaan ei saa syödä yhteiseltä tililtä ostettua ruokaa. (ja luulisi että ne miehen yhteiseltä tililtä istetuilla ruoialla ostetut lounas(eväät) ovat kalliimpia kokonaisuudessa kuin yksi 30€)

Miten nämä syömiset ap:n mielestä menisi oikein? Jokainen reissupäivä vähennetään sieltä kuukaudenmaksusummasta? Vai tosiaan hankitaan yhteiset ja kummallekin omat ruoat niksi päiviksi jolloin ollaan kotona yksin?

Vierailija
79/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan lopettaa se yhteinen tili, koska homma ei selvästikään teillä toimi.

Mielestäni yhteiseltä tililtä voi hyvin ostaa ruuat kaupasta. Ravintolaruokailut maksakoon kumpikin omista rahoistaan.

Mitäs jos oma tili on syystä tai toisesta nollilla. Puoliso ei ole kotona, joten pitää nähdä nälkää vaikka yhteisellä tilillä olisi rahaa ruokaostoksia varten?

Vierailija
80/229 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä perheen määritelmä haalistunut näissä "lasketetaan kulut sentilleen puoliksi, älä koske jääkaapissa mun ruokiin" - perheissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän