Ruvennut ärsyttämään siivoojan työssä se asiakkaiden välinpitämätön asenne, että ” kyllä siivooja hoitaa”.
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Ei ole.
Jos sinä sotket vessan, jossa käy sinun jälkeesi joku muu kuin sinä itse, niin sinä SIIVOAT itse sen vessan.
Jokainen normaali ihminen ymmärtää tilanteen.
Minun tekisi mieli siivota, jo ennen kun edes istahdan vessanpöntölle, sillä lähes 99% lattiat ovat liasta pinttyneitä ja entä ne listat, kun siivooja on pyyhkinyt vain keskilattian ja lian siirtänyt jalkalistoihin ja seinän alareunaan kun on pyöritellyt moppia keskellä lattiaa.
En edes muista, missä käsipyyhkeet olisi pitkin lattioita, kun nykyisin kaikissa vessoissa on kangasrullat kiinni seinässä tai käsikuivaajat, eikä jarruraitojakaan ole ollut. Ja tälläkin viikolla olen käynyt noin 10 eri vessassa ja useammassa kaupungissa.
Terotin minäkin tänään kynän suoraan lattialle, kun roskis oli kaukana enkä jaksanut kävellä. Tekisin saman kotonakin, jos olisi palkattu siivoaja.
Olipa turhan monta epäinhimillistä vastaajaa. Heikko kotitausta näkyy turhan hyvin, jos muiden työtä pitää ehdoin tahdoin haitata.
Samaa törkeää käytöstä ihmettelen, kun nostan maasta roskia ja laitan ne vieressä olevaan roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Terotin minäkin tänään kynän suoraan lattialle, kun roskis oli kaukana enkä jaksanut kävellä. Tekisin saman kotonakin, jos olisi palkattu siivoaja.
Missä sikaloissa te elätte? Meillä käy siivooja kerran viikossa, mutten suostuisi elämään kuutta päivää roskien keskellä vain sen takia.
Olen myös kuullut ihmisistä, jotka palkkaa kotiinsa siivoajan mutta siivoaa varmuuden vuoksi ensin itse. Se se vasta hullua on.
Vierailija kirjoitti:
Saatko terapiaa psyykkisten oireittesi vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko terapiaa psyykkisten oireittesi vuoksi?
En, koska sellaisia ei ole diagnosoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sikaloissa te elätte? Meillä käy siivooja kerran viikossa, mutten suostuisi elämään kuutta päivää roskien keskellä vain sen takia.
En tiedä kuinka usein töissä käy siivoaja, mutta aina siellä on siistiä. Kotona on kyllä tälläkin hetkellä joitain likaisia vaatteita olohuoneen lattialla ja muuta pientä, mutta ei se minua häiritse lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Ookkei... Otan seuraavassa aamupalaverissa esiin josko meidän yksikössä voitaisiin säästää kiinteissä kuluissa hoitamalla perussiivous ja roskikser yms. itse. Siivooja voisi käydä sitten vaikka kerran kuussa pesemässä lattiat. 5% pitäisi saada pois, joten kiitos ideasta.
Me siivotaan itse. Mä pyyhin lattiat kerran viikossa ja jokainen hoitaa oman työpisteensä järjestyksen ja pölyt, astiat tiskataan itse ja pöydältä siivotaan omat jäljet. Tiskipöydän siivoaa se, joka tiskaa viimeisenä. Pieni insinööritoimisto, 4 henkilöä, ei toimistotyöntekijää.
Mulla on täällä Tampereella tapana kittää siivoojaa joka viikko. Vaikka jossain tavaratalon vessassa tavatessani. Ääneen sanominen on mielestäni tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Jos joku kuuluu sotkijalle itselleen niin omien paskojen siivous! Pääasiassa siitä kärsii kollegat kun yhden paskarannut ja roiskeet on (ja haisee) pöntössä koko päivän.
Siivoan päiväkodissa ja nää on tyypillisiä juttuja: hoitaja on pessyt lapsen takapuolen ja samalla on paskaa roiskunut altaaseen ja seinille. Ei puhdista jälkiään. Tai lapsi on käynyt vessassa ilman valvontaa ja pissannut lattialle, hoitaja "ei huomaa" koska tietää että siivooja tulee kohta. Tai sitten ei oikesti huomaa koska ei valvo niitä lapsia. Eritetahran poisto kuuluu sille joka sen ensimmäiseksi huomaa, ei vain siivoojalle.
Ruokaa on aina pitkin lattioita, koska lattiat mopataan vain kerran päivässä ja muuten hoitajien kuuluu lakaista murut tai pyyhkiä pahimmat sotkut, no monet eivät sitä tee... ei minua muuten haittaa mutta säälittää ne lapset jotka mönkii lattialla makkaranpalojen seassa tai edellisen päivän välipalakiisselissä...
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa siivoojat on pomoja, ainakin omasta mielestään. Kaikki on heidän tiellään. Pulpetit on laitettu väärin. Askartelujälkeä ei saa olla yhtään. Tahroja ei saa jättää mihinkään. Mattoja, patjoja tai lattiateippauksia ei saa tietenkään olla. Opettajien pitää ensin hangata liat pois, jotta siivooja voi siivota kliinisen luokan. Yksi oppilas sanoi räyhäävälle siivoojalle, että siivoaminen on hänen työtään. Alan itse olla samaa mieltä. T: koulun aikuinen
Minä olen siivooja koulussa ja meillä on luokissa mattoja. Niiden imurointi ei kuitenkaan meille siivoojille kuulu, siitä ei minulle makseta joten opettajat jotka ovat mattoja tuoneet imuroivat ne sitten itse. Myöskin nostavat ne omatoimisesti ylös kerran viikossa että saan mopattua lattian myös mattojen alta. Lattiateippaukset irtoaa kun lattiat pestään koneella kerran viikossa, siksi niitä ei kannata laittaa. Usein niitä liimoja on myös mahdotonta saada myöhemmin irti tai niistä voi tulla jopa pysyviä värimuutoksia lattiaan ajan kanssa. Tahrat tai askartelusilput ei minua haittaa, ne kuuluu asiaan koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa siivoojat on pomoja, ainakin omasta mielestään. Kaikki on heidän tiellään. Pulpetit on laitettu väärin. Askartelujälkeä ei saa olla yhtään. Tahroja ei saa jättää mihinkään. Mattoja, patjoja tai lattiateippauksia ei saa tietenkään olla. Opettajien pitää ensin hangata liat pois, jotta siivooja voi siivota kliinisen luokan. Yksi oppilas sanoi räyhäävälle siivoojalle, että siivoaminen on hänen työtään. Alan itse olla samaa mieltä. T: koulun aikuinen
Nämä curling-kasvattajat iskostavat kakaroidensa päähän jo pienestä pitäen hälläväliäasennetta. Sisäkenkiä ei nostella pois siivoojan tieltä koulupäivän jälkeen, pudonneet teroitusroskat voi hyvin jättää niille sijoilleen. Sama koskee kaikkea muutakin mitä nyt sattuu käsistä putoamaan. Niille sijoilleen jää. Kyllä siivooja siivoaa. Sitten on nämä aikuiset joita näistä pilallehyysätyistä lapsista kasvaa. Kahvitahrat jätetään niille sijoilleen. käytetyt suodatinpussit keittimeen, käsipaperit roskikse viereen. Perjantaitöräytykset arabialaisen reunoille maanantaiaamuksi odottamaan. Se vessahaja pytyn vieressä on vain koriste. Siivooja käyttää ihan mielellään pytyn liottamiseen 10 minuuttia sen sijaan että sinä olisit pyöräyttänyt harjaa tuotoksessa tuoreeltaan, se olisi irronnut kolmessa sekunnissa. Annas olla jos jotain on jäänyt tekemättä, siitä muistetaan ilmoittaa siivoojan esimiehelle nanosekunnissa. Ei. Asiaa ei kerrota suoraan siivoojalle vaikka tämä nähtäisiin jossain käytävällä, esimiehelle vaan tulikivenkatkuista postia.
Minusta siivoojana ärsyttävintä on se kun tilojen käyttäjät ei tiedä mitä siivotaan ja kuinka usein. Monet luulevat että siivoojan kuuluu juosta heti paikalle lakaisemaan jos jossain on vaikka hiekkaa lattialla. Sitten kun sanon että nämä lattiat mopataan kerran päivässä, se on se palvelu joka tänne kohteeseen on ostettu ja mistä minulle maksetaan, minua pidetään hankalana. Oikeasti meillä siivoojilla on nykyään usein minuuttiaikataulu, ylimääräisiin hommiin ei ole aikaa.
Jätättekö kylässä tai kotonakin jarruvanat pönttöön? En tahtoisi sellaisia vieraita tai asukkaita kotiini. Törkeää.
Lapset olen opettanut pienestä saakkaa siivoamaan omat jälkensä pöntöstä. Se ei ole minun eikä kenenkään muunkaan homma kuin kakkaajan. En kehtaisi töissäkään jättää jälkiä pönttöön, olisi tosi kurja jos joku tulisi jälkeeni vessaan jossa on pissat ja kakat ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojalta tähän kommentti: Kyllä meille siivoojille saa jättää siivottavaa.
Mutta vessakäyttäytyminen on kohteliasta vessan muita käyttäjiä kohtaan! Omassa kohteessani on vessojen siivous kerran päivässä. Jos siivoan aamulla vessan ja heti minun jälkeeni tulee kävijä, joka paskoo pöntön raitoja täyteen harjaamatta niitä, niin seuraavan kerran olen paikalla vuorokautta myöhemmin. On siinä kiva sitten kaikkien muiden käyttää paskaista vessaa..
Kun pitäisi kaikkien normaali älyllä varustettujen tajuta, ettei siivoojaa ole palkattu vessavahdiksi😂.
Ja normaaliin ihmisen perussiisteyteen kuuluu myös se, että ne käsipaperit heitetään roskiin eikä lattialle.
Ja ne jonkun tuolla mainitsemat kahvitahrat voivat olla myös turvallisuusriski. Niihin kun voi joku liukastua, jos on puoli kuppia lattialla..
Voi ei, aamupahoinvointi yllätti ja oksensin toimiston matolle! Shit, kompastuin ja lounas lensi pitkin taukohuonetta! Hehe olipa hauska nettimeemi, kahvit purskahti näppikselle! Oh well, oon täällä paremmissa töissä, joten miksi siivoisin jälkeni? Teen vaan siivoojalle palveluksen kun nyt siltä ei lopu työt. Työkaverit vähän mulkoilee mutta ne on vaan kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä sottapyttyjä hävetä tulla ulos wc-kopista, kun seuraava tulija näkee sotkunne? Helpompi se pönttö on jättää käydessä siistiksi kuin jonkun jynssätä pinttynyttä likaa pois ja kuinka työlästä voi olla nostaa lattialle pudonnut paperi pönttöön tai roskiin?
Siivotaan itse. Ei siivojia tarvita. Itselleni kävi niin, että kokopäivätyö muuttui kahdeksaksi tunniksi viikossa. Voi ...kele, kaikki "siivoavat" jälkensä. Käyn 2 × 4 h viikossa tekemässä hirveän työn. Mitä siinä nyt ehtii. Olen irtisanoutunut, uusi paikka tiedossa. Olen sitä mieltä, että siivooja siivoaa. Tehköön kukin omat työnsä.