Ruvennut ärsyttämään siivoojan työssä se asiakkaiden välinpitämätön asenne, että ” kyllä siivooja hoitaa”.
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Siivoojalta tähän kommentti: Kyllä meille siivoojille saa jättää siivottavaa.
Mutta vessakäyttäytyminen on kohteliasta vessan muita käyttäjiä kohtaan! Omassa kohteessani on vessojen siivous kerran päivässä. Jos siivoan aamulla vessan ja heti minun jälkeeni tulee kävijä, joka paskoo pöntön raitoja täyteen harjaamatta niitä, niin seuraavan kerran olen paikalla vuorokautta myöhemmin. On siinä kiva sitten kaikkien muiden käyttää paskaista vessaa..
Kun pitäisi kaikkien normaali älyllä varustettujen tajuta, ettei siivoojaa ole palkattu vessavahdiksi😂.
Ja normaaliin ihmisen perussiisteyteen kuuluu myös se, että ne käsipaperit heitetään roskiin eikä lattialle.
Ja ne jonkun tuolla mainitsemat kahvitahrat voivat olla myös turvallisuusriski. Niihin kun voi joku liukastua, jos on puoli kuppia lattialla..
Maailmalla muuten törmännyt tuollaiseen "vessavahti"-käytäntöön. Toisin sanoen työntekijä on palkattu olemaan koko työaikansa vessassa siivoamassa välittömästi vessakopit kävijöiden jälkeen, roiskeet peileistä ja pöydältä ymv. Jotenkin kiusallista asioida ainakin jos sattuu olemaan ainut kävijä ja joku työkseen "vahtii" oven takana. Vessat toki säilyvät siistinä.
Sama se on muissakin ammateissa.
Kuvitellaan että toinen tekee enemmän kuin työhön kuuluu.
Teen itse mm. sivuntaittoa, ja materiaalit, eli painokelpouset kuvat ja valmiit
tekstit pitäisi saada valmiina hyvissä ajoin ennen deadlinea.
Usein se menee käytännössä niin, että edellisenä iltana tulee joku 200-sivuinen dokumentti, josta kuulemma löytää kaikki ne asiat, jotka pitää mahduttaa yhdelle sivulle kuvien kera.
Kuvat ovat sitten jotain postimerkin kokoisia suttuja, joissa on väärät värit. Mutta kyllähän taittaja siitä muutamassa tunnissa tekee oikean väriset painokelpoiset kuvat ja siinä sivussa etsii siitä 200-sivuisesta dokumentista esitteessä tarvittavat asiat ja laatii näppärän mainoslauseen.
Siinä vaiheessa tekee mieli kysyä, että mitä osaa sanoista "valmiit tekstit ja painokelpoiset kuvat" et ymmärtänyt.
Se on hyvin yleistä, että toisen ihmisen työtä ei arvosteta. Samoin kuin se, että toisen työtä pidetään helpompana ja turhempana kuin se todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kuullut ihmisistä, jotka palkkaa kotiinsa siivoajan mutta siivoaa varmuuden vuoksi ensin itse. Se se vasta hullua on.
Minulla on tapana raivata ja järjestellä kaikki palikat ennen siivoojan saapumista.
Ihan siitä syystä, ettei siivojan aika kuluisi järjestemiseen, vaan saisi käyttää koko työajan pintojen puhdistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täällä Tampereella tapana kittää siivoojaa joka viikko. Vaikka jossain tavaratalon vessassa tavatessani. Ääneen sanominen on mielestäni tärkeää.
Hienoa! Mielestäni siivoojaa pitäisi muistaa jouluna ja antaa vaikka suklaarasia kiitokseksi vuoden jynssäilyistä. Ei siis lahjaa siivousliikkeelle, vaan työntekijälle.
Mitä ihmettä nyt taas, en ymmärrä. Olen palkattu siivoojaksi. No sen takia siivoan, eli teen työni. Menettäisin työni, jos joku muu sen tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Jätättekö kylässä tai kotonakin jarruvanat pönttöön? En tahtoisi sellaisia vieraita tai asukkaita kotiini. Törkeää.
Lapset olen opettanut pienestä saakkaa siivoamaan omat jälkensä pöntöstä. Se ei ole minun eikä kenenkään muunkaan homma kuin kakkaajan. En kehtaisi töissäkään jättää jälkiä pönttöön, olisi tosi kurja jos joku tulisi jälkeeni vessaan jossa on pissat ja kakat ympäriinsä.
Kyllä jättävät. Vanha kaveri tuli kylään muutamaksi päiväksi, ja olin todella hämmentynyt hänen jarrujäljistään. Eikä tapahtunut vain kerran vaan kolme kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terotin minäkin tänään kynän suoraan lattialle, kun roskis oli kaukana enkä jaksanut kävellä. Tekisin saman kotonakin, jos olisi palkattu siivoaja.
Missä sikaloissa te elätte? Meillä käy siivooja kerran viikossa, mutten suostuisi elämään kuutta päivää roskien keskellä vain sen takia.
En tiedä kuinka usein töissä käy siivoaja, mutta aina siellä on siistiä. Kotona on kyllä tälläkin hetkellä joitain likaisia vaatteita olohuoneen lattialla ja muuta pientä, mutta ei se minua häiritse lainkaan.
Eikö teillä ole pyykkikoria? Miksi pitää likaisia vaatteita olohuoneen lattialla?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täällä Tampereella tapana kittää siivoojaa joka viikko. Vaikka jossain tavaratalon vessassa tavatessani. Ääneen sanominen on mielestäni tärkeää.
Minullakin omalla työpaikalla yksi ihminen kiittää minua siivoamisesta.
Se lämmittää kummasti mieltä.
Te jotka ette osaa samaistua siivoojan niin kokeilkaapa tätä.
Antakaa kaikille samassa asunnossa asuville vastuun vapautus.
Jos avaat karkin vaikka olohuoneessa, viskaa roska lattialle. Vaihdat vaatteet, jätä likaiset vaatteet siihen mihin ne riisuit. Jotain läikkyy, älä välitä vaan kävele pois. Onko pöntössä tai lavuaarissa p*skaa? Anna vain olla.
Yksi talon henkilö on sitten se, joka siivoaa kaiken.
Kerää roskat ja vaatteet lattialta, tyhjentää roskiksen, pesee vessat yms.
Lisäksi tähän saa hyvän rutiinin kun joka päivä pyyhkii tasot ja pölyt, imuroi ja luutuaa.
Eikö olisikin helppoa, jos kaiken tiskin, roskan ja vaatteiden keräämisen sijaan voisitkin vain tyhjentää roskiksen, pyyhkiä tasot ja pölyt ja luututa ja imuroida?
Siitähän sulla palkka juoksee, että peset ne ruikuliraidat pöntöstä ja siivoat lattiat.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ammattia, jos oman alan työ ei kiinnosta.
Tästähän ei aloittajan viestissä ollut kysymys.
Olet vaan hölmö ettet sitä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän sulla palkka juoksee, että peset ne ruikuliraidat pöntöstä ja siivoat lattiat.
Ja sulla taas luetun ymmärtämisen vaikeus. Mene takaisin kouluun ja opettele lukemaan niin että myös sisäistät lukemasi sisällön niin ei tarvitse tyhmiä kommentteja lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa tietäisit mitä riistoa monissa siivousfirmoissa harrastetaan.
Kohteet on mitoitettu täysin alakanttiin ja ylitöistä ei makseta. Jos sulla menee liian kauan jossain kohteessa, niin teet joko ilmaista ylityötä tai jätät siivoamatta ja saat potkut.
Eipä noissa firmoissa kukaan kovin pitkään viihdy, mutta silti aina vaan niihinkin riittää menijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma ja tämän takia vakavasti harkitsen irtisanoutuvani, koska mua ja mun tekemisiäni ei edes arvosteta vaikka kuinka kuuraan ja hinkkaan.
Olen kokopäiväisenä halli- ja toimistosiivoojana eräässä metallifirmassa ja täytyy sanoa, että ihmisistä on tullut aivan hirveitä siivouksen suhteen. Juurikin kaikki käsipaperit heitetään lattialle roskiksen viereen, sama hallissa kahvikupit ja muut lojuu lattialla roskakorin vieressä. Hallin lattioille dumpataan multa- ja kurakasoja trukeista ja toimiston lattiat täynnä pientä paperisilppua. Sitten hallissa istutaan ringissä juoruamassa sen roskakorin ympärillä, että joutuu kysäisemään saako ottaa roskat. Sitten niitten miesten silmien alla pitää kyykkiä ne roskat ja vaihtaa pussi. Kukaan ei viitsi siirtyä paikaltaan kun yritän siivota ja ne paikat kuuluisi siistiä. En viitti pyytää väistämäänkään vaan otan sen minkä pystyn. Sitten valitetaan kun ei siivota heidän paikkojaan.
Joka helkutin päivä kuuraan ruokalasta lähes koko hallin ympäri niitä kahviroiskeita. Oikein kunnon lätäköitä välillä et onko sitä kahvia enää jäljellä kun paikalleen pääsee. Kohteeseen vaihdettiin vielä lasikaiteet yläkertaan menevään toimistoon ja nehän lääpitään sormenjälkiä täyteen...
Ja ne paskaroiskeet pöntöissä. Väännetään sellaiset ripulipaskat pönttöön, että niitä jynssää puoli tuntia pois kun oikeen kuivahtavat. Eikö nyt edes vähän voi pyöräyttää harjaa pöntössä et suurimmat lähtee. Koska vaikka siellä ei niitä paskakönttejä ole pöntössä, harjaan pöntön silti, älkää sitä luulko. Mutta homma käy mun tiukassa aikataulussa nopeammin kun ei jokaista kuutta hallissa olevaa pönttöä tarvi hinkata hikisenä paskasta. Ja vessan hajuhaitoista VALITETAAN MULLE, et kyllähän siivoojan pitäis hajut poistaa. No vittu jos joku just tehny ne ripulit ennenkun menet sinne niin paljoa en voi tehdä.
Aina saa paskaa niskaan ja aina valitetaan jos jotain ei olekkaan ehtinyt tehdä tai jonkun heittämä roska jäänyt lattialle. Ei mitään arvostusta, ei mitään kiitosta koskaan.
Kiitos
Aamen!
Samasta syystä mietin muuta alaa. Arvostusta ei edelleenkään tule. Joka asiasta valitetaan vaikka itse sotketaan juuri kun olet siivonnut, ja luullaan että siivooja juoksee perässä siivoamassa.
Vessat ovat pahimpia; naiset tunkevat tamponinsa milloin lattialle tai pönttöön, vaikka roskis olisi vieressä. Paperia pitkin lattioita. Miehet kusevat pitkin lattioita (kuinka vaikeeta voi olla, kusetteko kotonakin pitkin lattioita, ilmeisesti jutuista päätellen) ja valittavat että veski on likainen. Jep, isossa koulurakennuksessa kun ei onneksi olekaan muuta siivoamista kun teidän kusijälkenne jokaisen kävijän jälkeen!
Lakkoon voisi mennä jokainen siivooja pariksi viikoksi, katotaan josko vihdoin joku alkais arvostaa tätäkin työtä kun hukkuisivat paskaan kun ei kukaan siivoakaan :)
Vierailija kirjoitti:
Se menee monesti ylityöksi josta ei makseta mitään.
Jokainen normaali ja hyvin kasvatettu ihminen arvostaa siivoojia.
Ihmisellä pitää olla hyvin vähän älyä ja heikko kotitausta, jos halveksii toisen tärkeää työtä.
Äiti opetti aikoinaan, että paperit voi kerätä vessakopin lattialta ja laittaa roskiin. Teen edelleen niin aikuisena, koska arvostan siistejä wc-tiloja.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma ja tämän takia vakavasti harkitsen irtisanoutuvani, koska mua ja mun tekemisiäni ei edes arvosteta vaikka kuinka kuuraan ja hinkkaan.
Olen kokopäiväisenä halli- ja toimistosiivoojana eräässä metallifirmassa ja täytyy sanoa, että ihmisistä on tullut aivan hirveitä siivouksen suhteen. Juurikin kaikki käsipaperit heitetään lattialle roskiksen viereen, sama hallissa kahvikupit ja muut lojuu lattialla roskakorin vieressä. Hallin lattioille dumpataan multa- ja kurakasoja trukeista ja toimiston lattiat täynnä pientä paperisilppua. Sitten hallissa istutaan ringissä juoruamassa sen roskakorin ympärillä, että joutuu kysäisemään saako ottaa roskat. Sitten niitten miesten silmien alla pitää kyykkiä ne roskat ja vaihtaa pussi. Kukaan ei viitsi siirtyä paikaltaan kun yritän siivota ja ne paikat kuuluisi siistiä. En viitti pyytää väistämäänkään vaan otan sen minkä pystyn. Sitten valitetaan kun ei siivota heidän paikkojaan.
Joka helkutin päivä kuuraan ruokalasta lähes koko hallin ympäri niitä kahviroiskeita. Oikein kunnon lätäköitä välillä et onko sitä kahvia enää jäljellä kun paikalleen pääsee. Kohteeseen vaihdettiin vielä lasikaiteet yläkertaan menevään toimistoon ja nehän lääpitään sormenjälkiä täyteen...
Ja ne paskaroiskeet pöntöissä. Väännetään sellaiset ripulipaskat pönttöön, että niitä jynssää puoli tuntia pois kun oikeen kuivahtavat. Eikö nyt edes vähän voi pyöräyttää harjaa pöntössä et suurimmat lähtee. Koska vaikka siellä ei niitä paskakönttejä ole pöntössä, harjaan pöntön silti, älkää sitä luulko. Mutta homma käy mun tiukassa aikataulussa nopeammin kun ei jokaista kuutta hallissa olevaa pönttöä tarvi hinkata hikisenä paskasta. Ja vessan hajuhaitoista VALITETAAN MULLE, et kyllähän siivoojan pitäis hajut poistaa. No vittu jos joku just tehny ne ripulit ennenkun menet sinne niin paljoa en voi tehdä.
Aina saa paskaa niskaan ja aina valitetaan jos jotain ei olekkaan ehtinyt tehdä tai jonkun heittämä roska jäänyt lattialle. Ei mitään arvostusta, ei mitään kiitosta koskaan.
Kiitos
Ai saatana. Kuulostaa aivan mun entiseltä siivouskohteelta.
Ja usein vielä blokattiin kone pesupaikalle siten etten varmasti saanut sitä sieltä ja päässyt koneella pesemään lattiaa ajoissa. Tai tehtiin kulkeminen koneen ja vaunun kanssa mahdottomaksi tehtäväksi. Ja tuijotettiin tosi tarkkaan että törmäänkö johonkin esteeseen jne. Tosi ärsyttävää. Ja en todellakaan kaipaa koko paikkaa.
Välillä oli kamalia kirjoituksia taululla kuinka huonosti oli siivottu vaikka hiki päässä siivosi sen minkä pystyi ja kerkesi.
Itse arvostan kyllä suuresti siivoojamme työtä.
Enemmän nolottaa, kun omaa pöytääni en ikinä mukamas ehdi raivata tai hommia usein keskeyttää niin, että siitä mitään pölyjä voisi pyyhkiä - pyyhin siis sitten itse, kun voin.
Siivoojat ovat ammattitaitoisia, ja meille on sattunut tyypit, jotka tekevät ammattiylpeydellä mutta iloisessa yhteistyön hengessä kanssamme. Me avaamme ovia ja pyyhimme omat jälkemme, hän kunnioittaa meidän työntekoamme. Esim. noroviruskaudella virussiivouksen osaava siivooja oli kyllä aarre, kävi konkreettiseksi se ammattitaito esim kemikaaleista...