Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruvennut ärsyttämään siivoojan työssä se asiakkaiden välinpitämätön asenne, että ” kyllä siivooja hoitaa”.

Vierailija
14.11.2018 |

Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.

Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....

Aina. Joka päivä.

Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikailu ja tahallinen sotkeminen. Uuden sukupolven paremmuuden osoitusko?

Vierailija
82/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.

Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....

Aina. Joka päivä.

Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤

Ookkei... Otan seuraavassa aamupalaverissa esiin josko meidän yksikössä voitaisiin säästää kiinteissä kuluissa hoitamalla perussiivous ja roskikser yms. itse. Siivooja voisi käydä sitten vaikka kerran kuussa pesemässä lattiat. 5% pitäisi saada pois, joten kiitos ideasta.

Hyvä idea. Toivottavasti menee läpi ja pääset pian kuuraamaan yksikkönne vessoista työkavereittesi paskoja. Vaikutat juuri sellaiselta ihmiseltä jolle se homma parhaiten sopii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini aina naureskelevat, kun siivoan kahvilakäynnin jälkeen pöytämme sotkut, jos sellaista on tullut. Kerään kaikki tarjottimelle, pyyhin servietillä kahviläntit ja kaavin pöydältä murut lautaselle.

Ystäväni vaan nauravat, että siivojat on sitä varten. No joo, tässä tapauksessa ehkä kahvilatyöntekijä joutuu ne siivoamaan. Mutta ehkä se on ihmistyyppikysymys.

Teen tätä kyllä vain siisteissä paikoissa. Jos kahvila on ennestään kuin pommin jäljiltä ja papereita ja murusia pitkin lattioita, ei maksa vaivaa.

Ihmistyyppikysymys joo. Inhottavia ihmisiä kaverisi.

Vierailija
84/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt ymmärrät että jos ihmiset siivoavat aina omat jälkensä niin sinua ei sitten enää tarvita yhtä paljon. Haluatko että työaikasi vaikkapa puolittuu ja saat vastaavasti vähemmän palkkaa? Muutenkin nirppailevien ja vaativien matalapalkkatyöläisten hommia karsitaan kovalla kädellä mm. automaattikassojen ja -tilausjärjestelmien avulla, jahka saadaan ihmiset korjaamaan kaikki jälkensä itse niin kohta siellä toimistoissakin robotti-imurit vaan pyörii kun ei enää tarvitse maksaa jollekulle erikseen edes siitä että paikat ovat robotti-imurin kuljettavassa kunnossa.

Kai sä ymmärrät että ne ajat on jo puolittunut ja samat työt pitäisi ehtiä tehdä lyhyemmässä ajassa? Palkkakaan ei nouse niin kuin muilla, kun lisiä poistetaan koko ajan. Joten palkka on  käytännössä laskenut. 

Oletko ammattilainen? Hakeudu julkiselle, KVTESillä työnteko vielä kannattaa. Tai yrittäjänä.

Vierailija
85/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä omien jälkien siivoamista, samoin kuin ylipäätään kodin ulkopuolella, haittaa se, että kunnollisia välineitä ei ole saatavilla. Usein vain siivoojilla on avaimet siivouskomeroon, ja muut joutuvat pärjäämään käsipyyhepaperilla ja vedellä. Vessaharja nyt usein löytyy, mutta muu siivoaminen on usein hankalaa.

Joo no ei kukaan tässä ole vaatinut että kukaan muu kuin siivooja alkaa varsinaisesti siivoomaan. Mutta vois ne omat roskansa viedä ihan roskikseen asti, ei siihen tarvitse mitään välineitä. Ja vessaharjaa voi käyttää vaikka ei olekaan siivooja. 

Jep. Minä olen töissä se jokapaikanhöylä, jonka työtehtäviin siis kuuluu myös siisteydestä huolehtiminen... Mutta uskomatonta, että edes sitä kahvikuppia ei saada pöydältä tiskikoneeseen tai edes tiskipöydälle eikä läikkynyttä kahvia voi pyyhkäistä (rättiä ja paperia on esillä). Siis työntekijät! Jätetään paskaiset astiat pyörimään miten sattuu, koska kyllähän minä ne sitten siivoan. Että näin käyttäydytään jopa työkaveria, ei pelkästään anonyymiä siivoojaa kohtaan.

Vierailija
86/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhdessä ison kohteen vessassa insinöörimiehet tapasivat jättää vessan vetämättä lähtiessään viikonlopun viettoon. Olettivat että siivooja tulee maanantaina siivoamaan heti aamusta. Muutettiin sen paikan siivous sitten myöhemmäksi, niin saivat itse kärsiä tuotoksistaan aamulla...

Vierailija
87/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä omien jälkien siivoamista, samoin kuin ylipäätään kodin ulkopuolella, haittaa se, että kunnollisia välineitä ei ole saatavilla. Usein vain siivoojilla on avaimet siivouskomeroon, ja muut joutuvat pärjäämään käsipyyhepaperilla ja vedellä. Vessaharja nyt usein löytyy, mutta muu siivoaminen on usein hankalaa.

Joo no ei kukaan tässä ole vaatinut että kukaan muu kuin siivooja alkaa varsinaisesti siivoomaan. Mutta vois ne omat roskansa viedä ihan roskikseen asti, ei siihen tarvitse mitään välineitä. Ja vessaharjaa voi käyttää vaikka ei olekaan siivooja. 

Eipä varmaan olekaan vaatinut, mutta itseäni henkilökohtaisesti asia saattaa häiritä, kun haluaisin siivota jälkeni paremmin. Joskus muidenkin jäljet - jos näen jossain likaa, iskee hirveä siivoushimo. Pitäisköhän mun siis ruveta siivoojaksi...

Vierailija
88/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pökäle

Vierailija
89/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän joku yliopiston proffakin kirjoitti että siivoojat ei nykyään osaa siivota ja sitten proffa siivosi omaa työhuonettaan yli kymppitonnien kuukausipalkalla. Siivooja ei ymmärrä että firmoissa on isopalkkaisia insinöörejä ja muita ja että siivooja joka saa vähiten palkkaa tekee aikaavievimmät työt. Heh joku dippainssi/geologi meidänkin firmassa siivoaisi jälkiä vessasta. Heh, mujut saattaa pyyhkiä jos on sihteeriä vetäissyt viiksien kahvitauolla mutta ei kyllä sitäkään. Pyydän aloitusta poistoon

Olen samaa mieltä. Avustavissa työtehtävissä olevat työntekijät ovat vaatimassa kallispalkkaisia asiantuntija tehtävissä olevia siivoamaan vessoja, vaikka firma on palkannut heidät juuri tehtävään. Ja ihan kuin muilla olisi luppoaikaa, eikä olisi kiirettä.

Esim. lääkärit ottavat potilaita lähes liukuhihnalla, 15min. on tutustuttava potilastietoihin, tehtävä diagnoosit jne. ja se pitäisi tehdä vielä vessan ja siivouksen lomassa, ettei vain siivooja rasita itseään.

Tai esim. toi konehalli, jossa haalaripukuiset miehet eivät siivoa, joiden tehtävä on tehdä urakkapalkslla firmalle tulosta, jotta sen siivoojan palkka saadaan maksettua.

Miksi siivoojat eivät kouluta itseään asiantuntija tehtäviin, ettei tarvitse olla avustavissa työtehtävissä, jota siivoojan työ on.

Huoh. Yhtään sen enempää aikaa siihen ei mene kun laittaa esim sen käsipaperin suoraan roskikseen EIKÄ heitä lattialle/lavuariin mössöks/lavuaarin reunalle. Eikä sen oman ripulipaskaraidan harjaamiseen mene kun muutama sekunti. Vaikka kuinka olis lääkäri tai urakkapalkalla tekemässä tulosta

Siivoojallakin luulisi olevan järjenkäyttö sallittua. Miksi asiakkaiden käsipyyhkeet eivät osu roskikseen, vaan sen viereen? Onko roskis liian pieni, onko se väärässä paikassa jne.

Käytän julkisia vessoja lähes päivittäin ja mainitsemasi ongelma on harvinainen, mutta sitäkin useammin vessat ovat likaisia - lattialistat, kalusteet ja oven kahvat ovat pinttyneessä liassa, peilit pölyisiä, lattialaattojen saumoista ei voi päätellä väriä, vessapaperia ei ole jne.

Ja juuri näitä tehtäviä siivojien kannattaisi delegoida asiakkaiden ja henkilökunnan tehtäväksi, eikä takertua lillukanvarsiin, kun lattialla olevat käsipyyhkeet tai vessanpöntössä olevat ulosteraidat eivät ole ongelma tai ainakin niitä kohdalleni on tullut harvoin vastaan, toisin yleinen likaisuus.

Noille mainitsemillesi epäkohdille ei jää tarpeeksi aikaa siivota, koska se siivoukseen varattu aika menee niiden paskaraitojen hinkkaamiseen ja roskien keräämiseen lattialta.

Ja auta armias jos onkin niiden roskien ja paskojen siivoamisen sijasta käyttänyt aikansa lattialistojen hinkkaamiseen, niin potkut tulee.

Wc-paperi on monesti loppu, koska me siivoojat käydään vain sovittuina aikoina kohteessa, ei ehditä olla koko aika täyttämässä paperirullia ja monesti myös sitä paperia pölitään eikä se siksi riitä.

Ovenkahvat pyyhin joka kerta kohteessa käydessäni, mutta jos on kovassa käytössä oleva wc, niin ei ne kauaa puhtaana pysy.

Olisihan se mukava jos voisi koko työpäivänsä viettää yhdessä kohteessa ja siivota sitä mukaa kun sotkua tulee. Mutta nykypäivänä se on täysin utopistinen ajatus.

Vierailija
90/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa siivoojat on pomoja, ainakin omasta mielestään. Kaikki on heidän tiellään. Pulpetit on laitettu väärin. Askartelujälkeä ei saa olla yhtään. Tahroja ei saa jättää mihinkään. Mattoja, patjoja tai lattiateippauksia ei saa tietenkään olla. Opettajien pitää ensin hangata liat pois, jotta siivooja voi siivota kliinisen luokan. Yksi oppilas sanoi räyhäävälle siivoojalle, että siivoaminen on hänen työtään. Alan itse olla samaa mieltä. T: koulun aikuinen

Sama kokemus. Meillä siivooja jopa nenäkkäästi totesi, ettei hänen töihinsä kuulu erään opetuksellisen huonekalun pyyhkiminen. Minä sitten toin kotoa pesuaineen ja rätin kaappiin, siivoan sen sitten itse. Yksi siivooja narisi roskista lattialla, toinen siitä, että tuolit pitää olla tietyllä tavalla jne. Onneksi koulussa on sentään yksi ammattiryhmä, jonka töihin kuuluu kaikki. Opettajat näes. Sitten keräsin aina kontillani tunnin jälkeen kaikki pienetkin roskat pois, asettelin tuolit, mitä lapset ei laittaneet presiis jne. Toki luokkaa ohjeistin ja paransivat toimintaa, mutta piti aina itse tarkastaa päälle ja fiksata.

Vierailija
91/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.aamulehti.fi/a/201280373

Etenkin lapsiperheet tuntuvat sotkevan tarkoituksella kun kerrankin "saa" sotkea.

Vierailija
92/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kannattanut kouluttautua niin olisi päässyt oikeisiin töihin, jossa ei tarvitse ulista wt persujen ongelmista. Tee hommasi tai palaa sossun kassalle. Elämäm kova koulu 'yllätti' taas kelan pikku prinsessan.

Vierailija
93/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat siivoojalle. Mä en myöskään voi käsittää, miten epäsiistejä toiset ovat. Itse töissä toimistossa, jossa juuri kukaan ei laita käytettyjä kahvikuppejaan tiskikoneeseen, vaan ne jätetään joko altaaseen tai altaan reunalle. Vessassa jos paperia tippuu lattialle, ei nosteta sitä pois. Vessanpesuun ei minusta tarvitse alkaa, mutta ainakin itse suihkuttaisin roiskeet käsisuihkulla pois. Näin olen kotona lapsellekin opettanut. Ja myös irtohiuksensa voi pyyhkäistä paperilla käsienpesualtaasta pois. Pitäisi vähän ajatella muitakin..

Vierailija
94/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kannattanut kouluttautua niin olisi päässyt oikeisiin töihin, jossa ei tarvitse ulista wt persujen ongelmista. Tee hommasi tai palaa sossun kassalle. Elämäm kova koulu 'yllätti' taas kelan pikku prinsessan.

Elämänkoulua on se että ei viitsi mennä töihin vaikka vois. Ei se että menee. Kommenttisi ei liittynyt mitenkään aiheeseen

Vierailija
95/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun työpaikalla siivotaan itse. Suosittelen tätä kaikille työpaikoille vaikka se mahdotonta onkin. Oppisivatpahan arvostamaan toisten työtä ja ennenkaikkea sen, että julkisilla paikoilla kunnioitetaan muita eikä eletä kuin pellossa.

Vierailija
96/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin videon jostain japanilaisesta alakoulusta ja siinä lapset siivosivat luokat itse. Se oli hauskannäköistä, ei siinä kauaa mennyt kun porukalla tekivät

Vierailija
97/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?

Ei ole.

Jos sinä sotket vessan, jossa käy sinun jälkeesi joku muu kuin sinä itse, niin sinä SIIVOAT itse sen vessan.

Jokainen normaali ihminen ymmärtää tilanteen.

Vierailija
98/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin videon jostain japanilaisesta alakoulusta ja siinä lapset siivosivat luokat itse. Se oli hauskannäköistä, ei siinä kauaa mennyt kun porukalla tekivät

Näin saman tai vastaavan videon. Uskomattoman kohteliaita ja hyväkäytöksisiä lapsia.

Vierailija
99/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa siivoojat on pomoja, ainakin omasta mielestään. Kaikki on heidän tiellään. Pulpetit on laitettu väärin. Askartelujälkeä ei saa olla yhtään. Tahroja ei saa jättää mihinkään. Mattoja, patjoja tai lattiateippauksia ei saa tietenkään olla. Opettajien pitää ensin hangata liat pois, jotta siivooja voi siivota kliinisen luokan. Yksi oppilas sanoi räyhäävälle siivoojalle, että siivoaminen on hänen työtään. Alan itse olla samaa mieltä. T: koulun aikuinen

Sama kokemus. Meillä siivooja jopa nenäkkäästi totesi, ettei hänen töihinsä kuulu erään opetuksellisen huonekalun pyyhkiminen. Minä sitten toin kotoa pesuaineen ja rätin kaappiin, siivoan sen sitten itse. Yksi siivooja narisi roskista lattialla, toinen siitä, että tuolit pitää olla tietyllä tavalla jne. Onneksi koulussa on sentään yksi ammattiryhmä, jonka töihin kuuluu kaikki. Opettajat näes. Sitten keräsin aina kontillani tunnin jälkeen kaikki pienetkin roskat pois, asettelin tuolit, mitä lapset ei laittaneet presiis jne. Toki luokkaa ohjeistin ja paransivat toimintaa, mutta piti aina itse tarkastaa päälle ja fiksata.

Harvinaisen yksinkertaisia lapsia, jos roskia ei osata heittää roskikseen.

Vierailija
100/169 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua siivoojana haitannu siivoaminen itsessään vaan se asiakkaiden sikailu asioissa mitkä olis täysin vältettävissä. Nuuskamällejä ei ole pakko sylkeä pisuaariin (eikä muuallekaan, aina jos jossain on joku pieni rako tai väli niin sieltä löytyy takuuvarmasti joko nuuskaa tai purkka)

Ne purkat pöytien alle tökättynä. Muuallakin kuin kouluissa.