Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä nämä muistiongelmat on ikäviä ja pelottaviakin

Vierailija
14.11.2018 |

Syy ei ole vielä selvillä, stressiä epäilty. Eilen unohdin pudottaa koirankakkapussin roskikseen iltalenkillä, ja sieltä se kakka löytyi nököttämästä remmin vierestä eteisestä aamulla. Unohdin katsastaa auton. Kuukausi sitten lähdin työmatkalle ajamaan väärään suuntaan. Olin ajanut 20 km, kun hälytyskellot alkoi soida päässä, että ei tänne pitänyt mennä. Silloin pääsi itku. Onko muilla kokemuksia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, olin tässä joku aika sitten menossa pyöräillen kaupunkiin ja ajoin ja ajoin vaan kunnes havahduin että missä mä oikeen oon? Olin ajanut pari kilometriä risteyksen ohi missä ois pitäny kääntyä. Säikäytti.

Eilen taas piti kaupungissa oikein miettiä mihin olin jättänyt pyörän parkkiin.

Ikää 48v. ja muisti alkaa pätkiä?

Vierailija
2/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, stressi. Töissä en muistanut asiakkaan nimeä, vaikka jatkuvasti tekemisissä, jos kolme asiaa pitää muistaa hakea jostain, kaksi onnistuu, kolmas unohtuu. Kaikki pitää kirjoittaa ylös. Koko ajan kauhu niskassa, unohtuiko jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että jos vielä avaimetkin unohtuisi! Ihan kuulostaa perus ylistressaantuneen suomalaisen arjelta, yritä vaan olla ottamatta liikaa paineita :)

Vierailija
4/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kaupassa asioidessani unohdin kaikki ostokset vain hihnalle maksamisen jälkeen ja tallustelin kotiin päin. Onneksi myyjä tavoitti minut parkkipaikalla, muuten olisi lapset jääneet ilman ruokaa.

Unohdin saunomisen jälkeen sammuttaa kiukaan. Kävin seuraavan kerran saunatiloissa seuraavana iltana, eikä kiuas ollut sammunut itsestään. Kamala! Onneksi ei tullut tulipaloa.

Kauhulla mietin, että milloinkohan unohdan lapseni johonkin :o!

Pieniä unohduksia tulee päivittäin. Mitä olinkaan tekemässä, mitä sanomassa, minne laitoin jonkun tavaran, mitä pitikään vielä tehdä... Olen myös kärrytellyt roskalasteja vaunujen tavarakorissa edestakaisin useammankin kerran. Omat unohtelut johtunevat univajeesta, tässä on lasten syntymän jälkeen posotettu nelisen vuotta 2-6h pätkäunilla (en sano yöunilla, sillä on ollut pakko nukkua aina kun vain on mahdollisuus, eikä niitä ole ollut paljoa).

Eikö stressille voisi tehdä mitään? Saisiko lääkäristä apua? Muistelisin (heh!) lukeneeni, ettei muisti välttämättä enää palaudu kun sen kerran saa sössittyä.

Vierailija
5/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että muistihäiriö ei ole vakavaa laatua, jos kykenee yksilöimään tarkasti jälkikäteen pitkänkin ajan kuluttua kaikkia niitä juttuja joita unohti.

Stressi on suuri tekijä ja toinen voi olla raudanpuute, joka on yleisin hivenainepuute naisilla koko maailmassa (joka kolmas nainen kärsii raudanpuutteesta) ja voi tulla nimenomaan nelikymppisillä, kun on jo yli 25 vuotta vuodettu verta joka kuukausi ja on mahdolliset raskaudet ja synnytykset takana. Raudanpuutteeseen vaikuttaa siis koko elämän aikana menetetty veri. Vähäinen lihansyönti altistaa raudanpuutteelle. Silloin alkaa varastoraudat olee jo melko vähissä. Eli se ferritiini pitäis mitata, sitä ei mitata missään rutiinisti. Hemoglobiini voi olla loppuun asti hyvä, eikä hemoglobiinin hyvä taso kerro yhtään mitään. Raudanpuute aiheuttaa muistihäiriöitä.

Vierailija
6/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kaupassa asioidessani unohdin kaikki ostokset vain hihnalle maksamisen jälkeen ja tallustelin kotiin päin. Onneksi myyjä tavoitti minut parkkipaikalla, muuten olisi lapset jääneet ilman ruokaa.

Unohdin saunomisen jälkeen sammuttaa kiukaan. Kävin seuraavan kerran saunatiloissa seuraavana iltana, eikä kiuas ollut sammunut itsestään. Kamala! Onneksi ei tullut tulipaloa.

Kauhulla mietin, että milloinkohan unohdan lapseni johonkin :o!

Pieniä unohduksia tulee päivittäin. Mitä olinkaan tekemässä, mitä sanomassa, minne laitoin jonkun tavaran, mitä pitikään vielä tehdä... Olen myös kärrytellyt roskalasteja vaunujen tavarakorissa edestakaisin useammankin kerran. Omat unohtelut johtunevat univajeesta, tässä on lasten syntymän jälkeen posotettu nelisen vuotta 2-6h pätkäunilla (en sano yöunilla, sillä on ollut pakko nukkua aina kun vain on mahdollisuus, eikä niitä ole ollut paljoa).

Eikö stressille voisi tehdä mitään? Saisiko lääkäristä apua? Muistelisin (heh!) lukeneeni, ettei muisti välttämättä enää palaudu kun sen kerran saa sössittyä.

Voi, tsemppiä sulle. Kuulostat maailman sympaattisemmalta ihmiseltä!

Vierailija
7/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että muistihäiriö ei ole vakavaa laatua, jos kykenee yksilöimään tarkasti jälkikäteen pitkänkin ajan kuluttua kaikkia niitä juttuja joita unohti.

Stressi on suuri tekijä ja toinen voi olla raudanpuute, joka on yleisin hivenainepuute naisilla koko maailmassa (joka kolmas nainen kärsii raudanpuutteesta) ja voi tulla nimenomaan nelikymppisillä, kun on jo yli 25 vuotta vuodettu verta joka kuukausi ja on mahdolliset raskaudet ja synnytykset takana. Raudanpuutteeseen vaikuttaa siis koko elämän aikana menetetty veri. Vähäinen lihansyönti altistaa raudanpuutteelle. Silloin alkaa varastoraudat olee jo melko vähissä. Eli se ferritiini pitäis mitata, sitä ei mitata missään rutiinisti. Hemoglobiini voi olla loppuun asti hyvä, eikä hemoglobiinin hyvä taso kerro yhtään mitään. Raudanpuute aiheuttaa muistihäiriöitä.

Omalla kohdallani tuskin on kyse siitä. Kuukautisia ei ole ollut 10 vuoteen (hormonikierukka käytössä). En ole myöskään synnyttänyt. Verta olen luovuttanut alle 10 kertaa. Hb hyvä ja ruokavalio monipuolinen. Muutoinkin perusverikokeissa kaikki kunnossa. Tammikuussa menen vasta kontrolliin lääkäriin, joka kirjoittaa lähetteen jatkotutkimuksiin, mikäli tilanne on heikentynyt. Lääkäri sanoi, että myös sairausloma on mahdollinen, jolloin stressitason saisi ehkä alenemaan, jos se on syynä muistiongelmiin, kuten hän epäili.

-ap

Vierailija
8/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressissä kyllä unohtelee asioita tosi paljon. Koirankakkapussin kanssa kotiin kävely käy helposti ja että mikrosta löytyy jääkaappitavaraa, tulee heti ensimmäisenä mieleen. Päivä unohtuu helposti ja kaikki sovitut menot sen myötä. Samoja asioita tekee aina uudelleen ja nimet unohtuvat. Sitten kun on levännyt hyvin, niin muistaa taas paremmin.

Onhan sitä olemassa varhain alkavaa dementiaa, mutta stressiin liittyvät muistihäiriöt on tosi yleisiä.

Vierailija
9/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa lukea ketjua, kun 45+ ja muisti on huonontunut ihan älyttömästi. Ja aina on joku stressiperäinen vaiva päällä. Ärsyttävimpänä outo mölinä ennen nukahtamista. Eilen viimeksi olin juuri nukahtamassa kun yhtäkkiä suustani vain purkautui sellainen ihme valittava voihkaus. Tuo on todella noloa, koska joskus se kuulostaa siltä kuin harrastaisin makkarissa omaa kivaa :(((. Kummallisinta on että muistan vielä ne uneksi vaihtumassa olleet mielikuvat jotka oli siinä juuri ennen tuota mölinää, enkä pyöritellyt mitään ahdistavia asioita mielessäni. Siis periaatteessa ihan hyvällä tunnelmalla nukahtamassa ja yhtäkkiä tuskainen "vooihhh" niin kuin joku muu käyttäisi suuta. Ihmeellistä. Onko tätä muilla?

Vierailija
11/12 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpottaa lukea ketjua, kun 45+ ja muisti on huonontunut ihan älyttömästi. Ja aina on joku stressiperäinen vaiva päällä. Ärsyttävimpänä outo mölinä ennen nukahtamista. Eilen viimeksi olin juuri nukahtamassa kun yhtäkkiä suustani vain purkautui sellainen ihme valittava voihkaus. Tuo on todella noloa, koska joskus se kuulostaa siltä kuin harrastaisin makkarissa omaa kivaa :(((. Kummallisinta on että muistan vielä ne uneksi vaihtumassa olleet mielikuvat jotka oli siinä juuri ennen tuota mölinää, enkä pyöritellyt mitään ahdistavia asioita mielessäni. Siis periaatteessa ihan hyvällä tunnelmalla nukahtamassa ja yhtäkkiä tuskainen "vooihhh" niin kuin joku muu käyttäisi suuta. Ihmeellistä. Onko tätä muilla?

Minultakin tulee toisinaan nukahtamishetkellä ihmeellinen ölinä ulos.

Nolointa on se, että joskus väsyneenä toimistossa ollessa olen samaan aikaan havahtunut pään nuokahtamiseen ja älähtelyyn. Tuo mölinä voi päästä hyvin lyhyessäkin nukahtamisessa.

Toimistossa se on erityisen noloa kun pitää keksiä joku peitesyy äänelle etteivät muut täysin kahelina pidä.

Ikää "vasta" 45. Olen mies.

Vierailija
12/12 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on aina, lapsesta asti saattanut älähtää juuri ennen nukahtamista. Joskus hän saattaa myös keskellä yötä huudahtaa tai mökistä, kun unen vaiheet vaihtuvat. Se ei liity millään tavalla stressiin!