Ruvennut ärsyttämään siivoojan työssä se asiakkaiden välinpitämätön asenne, että ” kyllä siivooja hoitaa”.
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Siis täh, ootko tosissasi? Nimenomaan joku wc:n putsaus on sellainen asia jonka jokainen voi joitaa itse, lapsesta lähtien. Onko sun mielestä kiva mennä vessaan joka on täynnä kusta ja paskaa? Näitä näkyy kokoajan, oon olettanut että ihmiset ei vaan välitä mutta että oikeen tarkoituksellisesti jätetään jonkun muun siivottavaksi omat ulostejämät, ei kuulosta ihan normaalilta.
Ketä muka jarrujäljet haittaavat? Turha niitä aina jokaisen erikseen siivota, kun siivooja voi kerralla vetästä kaikki pois
eri
No kyllä minua ainakin haittaa. Onneksi meillä töissä kaikki putsaavat jälkensä samoin kotona.
No se siivoaa jota haittaa. En kyllä tajua miten, koska eihän perse edes osu niihin jälkiin. Sen ymmärrän, jos sotku on renkaalla
Ei sun tarvitse nyt mitään suursiivousta tehdä siellä työpisteellä/kerroskeittiössä tms. Pahvimukit ja paperit roskiin, kahvitahrat pois jos kahvia läikkyy, jos pudotat paperia vessassa niin heität senkin roskiin. Samoiten omat lounasastiat, käyttämäsi kupit yms. voi laittaa heti pesukoneeseen (jos ei ole täynnä). Ei voi olla niin vaikeaa. Meidän työpaikan siivoojilla on yksinään hoidettavana 4 kerrosta per siivooja, joten ei se ehdi heti käydä siitä niitä kahvitahroja putsaamassa, sitten ne pinttyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä nyt ymmärrät että jos ihmiset siivoavat aina omat jälkensä niin sinua ei sitten enää tarvita yhtä paljon. Haluatko että työaikasi vaikkapa puolittuu ja saat vastaavasti vähemmän palkkaa? Muutenkin nirppailevien ja vaativien matalapalkkatyöläisten hommia karsitaan kovalla kädellä mm. automaattikassojen ja -tilausjärjestelmien avulla, jahka saadaan ihmiset korjaamaan kaikki jälkensä itse niin kohta siellä toimistoissakin robotti-imurit vaan pyörii kun ei enää tarvitse maksaa jollekulle erikseen edes siitä että paikat ovat robotti-imurin kuljettavassa kunnossa.
Ohis, mutta olin koekäyttämässä robotti-imureita ammattikouluaikoina vuosituhannen vaihteessa. Vajaat 20 vuotta myöhemmin ei vieläkään olla lähelläkään pistettä, jossa ne korvaisivat siivoojan. Joka siis tekee paljon muutakin kuin imuroi, aivan kohteesta ja sopimuksesta riippuen.
0/5
Huono provo. Jos ajattelee noin niin on väärällä alalla. Itse alan heti siivota jälkeeni ja siivota pöntön kun joku tekee osan minun töistäni ja koska oma työ on VÄHÄN vaativampaa niin ei tule tapahtumaan.
Sama kuin ensin kävelisi osan matkaa ja menisi loput bussilla. Ihmisillä on pahasti vääristynyt kuva työelämästä. Jos on siivoojan työn valinnut niin sitten siivoaa ja sillä selvä. Outo aloitus tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Eli ihan tahallasi jätät kakkaraitasi seuraavan kävijän katseltavaksi? Jätä ensi kerralla pytty vetämättä, niin saavat ihailla kokonaisia pökäleitä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua ihan täysin ja olet oikeassa! Itse ”siivoan” välillä muiden jälkiä työpaikan vessasta. Ärsyttää lattialla olevat käsipaperit ja hiukset lattialla. Lavuaarissa olevia meikkauksen jälkiä en siivonnut, mutta niin kuin joku tuossa edellä sanoi, niin omat sotkut voi kyllä siivota!
Kuvitteletko, että ihmiset niitä hiuksiaan repii tai leikkelee vessassa? Hiuksia irtoaa päästä huomaamatta joka ikinen päivä, ei siihen voi vaikuttaa. Joten en nyt ymmärrä, miksi tuosta pitäisi ärsyyntyä.
Minä kykin aikoinaan Rossossa pöydän alla keräämässä syömään opettelevan lapsen jätöksiä, kun tarjoilija tuli sanomaan ettei tarvitse kun kuitenkin siivotaan. Hävetti vain jättää se leipäpala/puoliksi syöty ranskanperuna/kurkunviipale- sotku sinne !
Onneksi minä en kakkaa koskaan työpaikalla, syystä, että siellä ei todellakaan ole kakkarauhaa! Onneksi ajoitukseni toimii, eli käyn kakalla kotona ennen töihin lähtöä. Mutta en kyllä kenenkään muun raitoja ala putsailemaan.
Tästähän joku yliopiston proffakin kirjoitti että siivoojat ei nykyään osaa siivota ja sitten proffa siivosi omaa työhuonettaan yli kymppitonnien kuukausipalkalla. Siivooja ei ymmärrä että firmoissa on isopalkkaisia insinöörejä ja muita ja että siivooja joka saa vähiten palkkaa tekee aikaavievimmät työt. Heh joku dippainssi/geologi meidänkin firmassa siivoaisi jälkiä vessasta. Heh, mujut saattaa pyyhkiä jos on sihteeriä vetäissyt viiksien kahvitauolla mutta ei kyllä sitäkään. Pyydän aloitusta poistoon
Miksiköhän moni siivooja on niin törkeä vai onko minulla käynyt vain huono tuuri? En tarkoita nyt Ap sinua, mutta olen törmännyt pariin hulluun siivoojaan ja alkanut jotenkin ajatella ettei se ole täyspäisten ammatti...
Kun kävin peruskoulua siellä oli siivooja, joka suunnilleen huitoi oppilaita mopilla että menkää pois tieltä. Pieniä eka ja tokaluokkalaisia. Ja kun asuin ensimmäisessä omassa kodissani ja palasin yhtenä päivänä töistä kotiin, tuli rappua siivonnut nainen soittamaan ovikelloa sekä vaatimaan että tulen putsaamaan kurajälkeni, hän oli juuri siivonnut ! Olen pahoillani jos tein työn tyhjäksi, mutta olisiko minun pitänyt mennä kotiin hämähäkkimiehenä seinää pitkin kiiveten ja ikkunasta sisään?
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä nyt ymmärrät että jos ihmiset siivoavat aina omat jälkensä niin sinua ei sitten enää tarvita yhtä paljon. Haluatko että työaikasi vaikkapa puolittuu ja saat vastaavasti vähemmän palkkaa? Muutenkin nirppailevien ja vaativien matalapalkkatyöläisten hommia karsitaan kovalla kädellä mm. automaattikassojen ja -tilausjärjestelmien avulla, jahka saadaan ihmiset korjaamaan kaikki jälkensä itse niin kohta siellä toimistoissakin robotti-imurit vaan pyörii kun ei enää tarvitse maksaa jollekulle erikseen edes siitä että paikat ovat robotti-imurin kuljettavassa kunnossa.
Kai sä ymmärrät että ne ajat on jo puolittunut ja samat työt pitäisi ehtiä tehdä lyhyemmässä ajassa? Palkkakaan ei nouse niin kuin muilla, kun lisiä poistetaan koko ajan. Joten palkka on käytännössä laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Totta puhut. Mm. tätä on eriarvoinen suomi. Ihmisen tällä tavoin niihin, jotka kyykyttävät sekä niihin, jotka pannaan tekemään.
Äitini oli siivooja, jota autoin kun olin vielä lapsi. Nyt akateemisena virkamiehenä ei tulisi mieleenikään kasvattaa jonkun ammattikunnan taakkaa typeryydelläni. Halveksin tuollaisia ihmisiä suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän joku yliopiston proffakin kirjoitti että siivoojat ei nykyään osaa siivota ja sitten proffa siivosi omaa työhuonettaan yli kymppitonnien kuukausipalkalla. Siivooja ei ymmärrä että firmoissa on isopalkkaisia insinöörejä ja muita ja että siivooja joka saa vähiten palkkaa tekee aikaavievimmät työt. Heh joku dippainssi/geologi meidänkin firmassa siivoaisi jälkiä vessasta. Heh, mujut saattaa pyyhkiä jos on sihteeriä vetäissyt viiksien kahvitauolla mutta ei kyllä sitäkään. Pyydän aloitusta poistoon
Olen samaa mieltä. Avustavissa työtehtävissä olevat työntekijät ovat vaatimassa kallispalkkaisia asiantuntija tehtävissä olevia siivoamaan vessoja, vaikka firma on palkannut heidät juuri tehtävään. Ja ihan kuin muilla olisi luppoaikaa, eikä olisi kiirettä.
Esim. lääkärit ottavat potilaita lähes liukuhihnalla, 15min. on tutustuttava potilastietoihin, tehtävä diagnoosit jne. ja se pitäisi tehdä vielä vessan ja siivouksen lomassa, ettei vain siivooja rasita itseään.
Tai esim. toi konehalli, jossa haalaripukuiset miehet eivät siivoa, joiden tehtävä on tehdä urakkapalkslla firmalle tulosta, jotta sen siivoojan palkka saadaan maksettua.
Miksi siivoojat eivät kouluta itseään asiantuntija tehtäviin, ettei tarvitse olla avustavissa työtehtävissä, jota siivoojan työ on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Avustavissa työtehtävissä olevat työntekijät ovat vaatimassa kallispalkkaisia asiantuntija tehtävissä olevia siivoamaan vessoja, vaikka firma on palkannut heidät juuri tehtävään. Ja ihan kuin muilla olisi luppoaikaa, eikä olisi kiirettä.
Esim. lääkärit ottavat potilaita lähes liukuhihnalla, 15min. on tutustuttava potilastietoihin, tehtävä diagnoosit jne. ja se pitäisi tehdä vielä vessan ja siivouksen lomassa, ettei vain siivooja rasita itseään.
Tai esim. toi konehalli, jossa haalaripukuiset miehet eivät siivoa, joiden tehtävä on tehdä urakkapalkslla firmalle tulosta, jotta sen siivoojan palkka saadaan maksettua.
Miksi siivoojat eivät kouluta itseään asiantuntija tehtäviin, ettei tarvitse olla avustavissa työtehtävissä, jota siivoojan työ on.
Jep tämä on kieltämättä koominen tilanne. Opettajat valittavat, kun eivät saa enää opettaa niin paljoa ja siivoojat valittavat, kun joutuvat siivoamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Yhtään sen enempää aikaa siihen ei mene kun laittaa esim sen käsipaperin suoraan roskikseen EIKÄ heitä lattialle/lavuariin mössöks/lavuaarin reunalle. Eikä sen oman ripulipaskaraidan harjaamiseen mene kun muutama sekunti. Vaikka kuinka olis lääkäri tai urakkapalkalla tekemässä tulosta
Töissä omien jälkien siivoamista, samoin kuin ylipäätään kodin ulkopuolella, haittaa se, että kunnollisia välineitä ei ole saatavilla. Usein vain siivoojilla on avaimet siivouskomeroon, ja muut joutuvat pärjäämään käsipyyhepaperilla ja vedellä. Vessaharja nyt usein löytyy, mutta muu siivoaminen on usein hankalaa.
Ei mua siivoojana haitannu siivoaminen itsessään vaan se asiakkaiden sikailu asioissa mitkä olis täysin vältettävissä. Nuuskamällejä ei ole pakko sylkeä pisuaariin (eikä muuallekaan, aina jos jossain on joku pieni rako tai väli niin sieltä löytyy takuuvarmasti joko nuuskaa tai purkka)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Yhtään sen enempää aikaa siihen ei mene kun laittaa esim sen käsipaperin suoraan roskikseen EIKÄ heitä lattialle/lavuariin mössöks/lavuaarin reunalle. Eikä sen oman ripulipaskaraidan harjaamiseen mene kun muutama sekunti. Vaikka kuinka olis lääkäri tai urakkapalkalla tekemässä tulosta
Siivoojallakin luulisi olevan järjenkäyttö sallittua. Miksi asiakkaiden käsipyyhkeet eivät osu roskikseen, vaan sen viereen? Onko roskis liian pieni, onko se väärässä paikassa jne.
Käytän julkisia vessoja lähes päivittäin ja mainitsemasi ongelma on harvinainen, mutta sitäkin useammin vessat ovat likaisia - lattialistat, kalusteet ja oven kahvat ovat pinttyneessä liassa, peilit pölyisiä, lattialaattojen saumoista ei voi päätellä väriä, vessapaperia ei ole jne.
Ja juuri näitä tehtäviä siivojien kannattaisi delegoida asiakkaiden ja henkilökunnan tehtäväksi, eikä takertua lillukanvarsiin, kun lattialla olevat käsipyyhkeet tai vessanpöntössä olevat ulosteraidat eivät ole ongelma tai ainakin niitä kohdalleni on tullut harvoin vastaan, toisin yleinen likaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Töissä omien jälkien siivoamista, samoin kuin ylipäätään kodin ulkopuolella, haittaa se, että kunnollisia välineitä ei ole saatavilla. Usein vain siivoojilla on avaimet siivouskomeroon, ja muut joutuvat pärjäämään käsipyyhepaperilla ja vedellä. Vessaharja nyt usein löytyy, mutta muu siivoaminen on usein hankalaa.
Joo no ei kukaan tässä ole vaatinut että kukaan muu kuin siivooja alkaa varsinaisesti siivoomaan. Mutta vois ne omat roskansa viedä ihan roskikseen asti, ei siihen tarvitse mitään välineitä. Ja vessaharjaa voi käyttää vaikka ei olekaan siivooja.
Eikö siivoojan yehtävä ole siivota? Eikö teille makseta siitä palkkaa? Vai miksi pitäisi hoitaa teidän työt?