Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista

Vierailija
13.11.2018 |

Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016

Kommentit (407)

Vierailija
361/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, että eräitä ei syyllistetä mistään. Naapurissani asuu ei suomalainen yh-äiti, 6:n lapsensa kanssa. Joka vuosi tämä yh tuottaa uuden jälkeläisen. Kaikilla lapsillaan älypuhelimet, muodikkaat vaatteet, hienot lastenrattaat. Kaupasta kannetaan päivittäin kassikaupalla ruokaa.

No mistä häntä pitäisi mielestäsi syyllistää? Siitä että rahat riittää?

Ei vit--tu näitä hyysääjiä!

Vierailija
362/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toimeentulotukiasiakkaana hämmästelen, miten ei muka kirppiksiltä löydy ja miten kaiken pitää olla uutta. Ok, leikki-ikästen poikalapsille tyypilliset vaatteet on kiven alla kirppiksillä, kun ne on yleensä kulutettu loppuun. Mutta ennakointi, ennakointi, ennakointi. Niitäkin löytyy, kun käy säännöllisesti katsomassa ja sitten löytyy pöytiä, kun joku on ostanut väärän kokosen tai vaihtohaalareita on ollut keskimääräistä enemmän.

Ite en vain osaa alentua pyytämään tavaraa. Diakonilta olen joskus saanut 50e lahjakortin, millä olen ostanut joulupöytään ruokaa.

Odotapas muutama vuosi sen poikalapsesi kanssa ja tule sitten kertomaan miten ostat sille kirppikseltä. Ois kiva kuulla😄

Lapset kasvaa ja tulee yhä tietoisemmiksi siitä mitä kavereilla on. Menot on helppo pitää pieninä, kun lapset on pieniä. Ja saithan diakonilta sen lahjakortin. Moni ei niitäkään saa/pyydä.

Eikä se ole siitäkään kiinni, ettei lapselle kelpaisi, vaan kun niille kouluikäisille pojille ei kertakaikkiaan ole mitä ostaa! Kiljuin melkein innosta, kun tänä syksynä löysin 10-vuotiaalle ehjiä farkkuja ja nypyttömiä huppareita. Kelpasivat todellakin, vaikka eivät olleet mitään merkkiä. Luistimia ja monoja löytyy hyvin, mutta vaatteita ihan äärettömän harvoin.

Moni ei varmaan viitsi enää yrittää edes myydä mitään isompien (10v. >) lasten vaatteita missään kirppareilla, kun ei ne mene kaupaksi. Itse ainakin huomannut, että kirpparilta saa kantaa suurimman osan vaatteista takaisin kotiin, huutonetissä ei käy enää edes katsojia. Viimeksi yritin myydä Tori.fi:ssä ensimmäistä kertaa, huonoin tuloksin. Kaupaksi meni yksi poikien vaatepaketti ja pari takkia. Eikä ole kiinni hinnasta tai tavaran laadusta. Myyn vaatteita 1-2e/kpl, takkeja ja ulkohousuja 3-9e ja vaatteiden kunto hyvästä uudenveroiseen. Ei vaan mene kaupaksi. Ainoastaan  Reimatecit ja muut kalliimmat merkit kelpaa, ei mitkään tavalliset henkkamaukat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipitserian juuri.Nämä syövät ravintolaruokaa ja ihmettelevät miksei rahat riitä.

Tätä olen tämän perheen kohdalla ihmetellyt monta kertaa... En tiedä ostetaanko pienimmille lapsille omat pitsat tai kebabit, mutta siltikin yksi pitsa-ateria kustantaa n. helposti 30-40 euroa. Sillä hinnalla tekisi useamman pellillisen pitsaa ihan itse...

Meidän lähipitseriassa normaalikokoinen pizza maksaa 6 euroa. Meidän nelihenkinen perhe syö tuon kokoisesta pizzasta oikein hyvin. Miten saat 30-40e menemään pizaan?

Siis te ostatte yhden pitsan koko perheelle? Me ostamme kaksi normaalikokoista, mutta emme niistä pizzerioista, josta myyvät alvittomana ja verot maksamatta, ainekset ostavat tukusta siitä pinosta, jossa on viimeinen käyttöpäivä tänään. Tiedän kyllä mistä nämä tukkukaupassa vastaan tulevat tyypit pitää pizzerioitaan ja sinne viedään vikan käyttöpäivän kebabia kilokaupalla. Juu ei kiitos...

Se laadukkaampi maksaakin per pizza noin kympin ja siitä ylöspäin, normaalikokoinen. Sitten on "kotipizzat" ja muut pizzeriat, jotka maksaa 13-14-16€ normaalikokoinen pizza. 

Kotipizza on ihan kuraa. Joskus erehdyin sieltä ostamaan ja oli ihan hirveää ja sain vatsanväänteitä. Helsingissä on monta vitosen pizzapaikkaa eikä mitään valittamista ole niissä pizzoissa. 

Veronkiertoa ainakin - ellei vielä orja takahuoneessa...

Olen sitä mieltä, että kyllä näissä pitäisi valvonta pelata eli tutkitaan onko kaikki laillista. Muuten olen kurkkuani myöten täynnä tätä kampanjaa, että jos joku tuote tai palvelu on halpa, siinä on jotain veronkiertoa  tms. Käyn kampaajalla, jonka hinnat ovat huomattavan alhaiset muihin verrattuna ja hän on itse sanonut surullisena, että tietysti häntä sitten syytetään hintojen polkemisesta. No, hän on edullinen ja hyvä kampaaja, ja kun hänelle varaa aikaa, menee se useamman päivän päähän. Sen sijaan kalliimmalle kampaajalle voi usein marssia vain suoraan sisään. Eli mitenköhän olisi mahdollista myydä palvelua edullisesti ilman, että siinä on mitään hämärää - tietysti siten, että asiakasmäärä on selvästi  suurempi. Minusta tämä on ihan bisneksen alkeita, mutta Suomessa on joku kunnia-asia, että hinnalla ei voi kilpailla? Pizzan hinnan muodostuksesta en tiedä, mutta ottakaa huomioon, että halvemmalla hinnalla saa usein enemmän asiakkaita eli toiminta voi olla ihan laillisesti kannattavaa.

Vierailija
364/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus ettei kirpputoreilla edes mene kaupaksi nuo pienemmät vaatteet. Ei kelpaa uudet farkut parilla  eurolla tai paidat 0.50e. Ai niin, ne ei ollu mitään merkkivaatteita, hups.

Vierailija
365/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä oikeasti köyhiä lapsiperheitä on. Mieheni on rekkakuski, itse sairastuin reumaan ja nivelpsoriakseen ja olen sairauspäivärahalla toistaiseksi. Lääkkeet ovat todella kalliita. Lapsia meillä on 2. Me elämme vaatimattomasti, emme ostele turhia. En kerjää avustuksia mistään, en edes kuulu facebookiin. Lapsille kelpaavat halvatkin lahjat. Me aikuiset emme mitään tarvitse, joulun voi luoda vähemmälläkin. Onnellisuus on tärkeintä.

Mekin olemme "köyhiä" näillä yhteiskunnan mittareilla mitattuna. Mutta emme nosta tukia tai hae avustuksia. Pärjäämme omalla työllämme. Emme halua uhrata kaikkea aikaamme ja voimiamme paiskimalla töitä yhtään ylimääräistä, kuin on tarvis. Haluamme, että aikaa jää perheelle.

Perheemme nettotulot ovat 2100e/kk. 2 aikuista ja 2 lasta.

Asumme ok-talossa, joka on kohta velaton.

Asumme suuressa kaupungissa.

Omistamme uudehkon auton. Käymme muutaman kerran vuodessa ulkomailla.

Lapsemme harrastavat kumpikin yhtä harrastusta. Säästöjä on myös pahan päivän varalle.

En todellakaan ymmärrä tuota "ei oo rahaa" valittamista. Mihin nämä sitä tuhlaavat?

Meille on vallan hyvin riittänyt tuo summa.

Mielestämme elämme hyvää ja terveellistä elämää. Emme ole askeetteja. Pidän kauniista kodista, ja laadukkaista vaatteista. Mutta ostan kaikkea hyvin harkitsevasti ja harvoin.

Tänä syksynä tarvitsin merinovillaisen kaulahuivin, joka kestäisi vuosia. Sellainen olisi ollut kohtuu hinnalla Stockkan Hullareilla, mutta päätin etsiä kirpputoreilta.

Löysin Marja Kurjen beigen villahuivin 1e kierrätyskeskuksesta. Olin erittäin tyytyväinen.

Lomamatkamme suunnittelen mahdollisimman edullisesti, esim Thaimaan lomamme maksoi kaikkiaan 690e. Syömiset ja kuljetukset sekä lennot ja majoitus siis. Eli säästin n.70e/kk vuoden ajan.

Pienet tulot vaativat kekseliäisyyttä. Mutta kyllä niillä voi pärjätä.

Nämä ovat myös arvokysymyksiä.

Jokin tossa yhdistelmässä mättää. Noilla tuloilla olette oikeutettuja reippaasti toimeentulotukeen tai sitten asutte jo melkein ilmaiseksi eli ei voi verrata.

Pelkästään Helsingissä yhden aikuisen ja kahden teinin toimeentulotuki ylittää parilla sadalla teidän tulot. Ja sillä ei todellakaan pidetä autoja eikä kustanneta lomamatkoja. Pelkästään vuokra stadin asunnoissa vie siitä puolet.

Siis asumme suuressa kaupungissa Keski-Suomessa. Ok-talomme asumiskulut ovat 530e/kk.

Eli kyllä me pärjäämme ihan hyvin tuolla "köyhällä" tulolla.

Joku tuossa kirjoitti, että miksi emme hae toimeentulotukea.

No meillä on kertynyt säästöjä sen verran 20-vuoden aikana, ettemme varmaan saisi. Mutta kun emme me tarvitse enempää rahaa.

Olemme ihan onnellisia ja tyytyväisiä näin.

Ja ennenkuin joku sanoo, että voi lapsiparat, jäävät kaikesta paitsi. Niin kyllä vanhemmalla pojalla on oma puhelin. Ei kallein malli, mutta aivan ajanmukainen ja toimiva. Kummallakin on yksi maksullinen harrastus. Muut harrasteet ovat ilmaisia.

Lapsemme saavat lahjoja, mutta emme osta koskaan lahjavuorta. Kovasti toivottu yksi iso legopaketti on meidän perheessä sopiva määrä.

Lapset kulkevat lämpimästi ja laadukkaasti. Mutta vaatteita ei ole tuhottomasti. Osa on kirpputorilta, osa alennusmyynnistä.

Meillä ei käytetä senttiäkään tupakkaan, rahapeleihin, kynsiin, ripsiin, baareihin tms.

Pizzeriat ja pikaruokapaikat kuuluvat harvinaisuuksiin. Valmisruokia en osta koskaan. En osta sipsejä, limpparia 1/kk ja karkkipv kumpikin saa valita karkkia 2e edestä. Ei tule hammaslääkärikuluja ja kyllähän noihin epäterveellisiin "herkkuihin" saa uppoamaan muuten rahaa ihan älyttömästi. Samalla rahalla saa on korillisen juureksia tms. Josta syö usean päivän.

En maksa mistään maksukanavasta ja lehtitilauksista.

Käyn kampaajalla joka toinen kk. Itse osaan leikata poikien hiukset ja miehen myös.

Että kyllä se meillä tuo raha riittää meille.

Vierailija
366/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen taas todennut, ettei ihmiset vaan halua ostaa lapsilleen vaatteita kirpputoreilta. Laitoin omia ala-aste aikaisia vaatteita myyntiin. Hyväkuntoisia ja ikää ehkä vuodelta 2010. T-paidoille hinnaksi 1€. Ei mennyt kaupaksi, ainoastaan marimekon paidat, joille laitoin 5€ hinnaksi merkin takia. Mitä järkeä on ostaa niitä t-paitoja uutena hintaan 20€ tai enenmmän, kun kirpputorilla voi saada jopa muutamalla sentille. En ymmärrä.

Vierailija
367/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaan ja kaljaan riittää aina rahaa.

Vierailija
368/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä lapsilisä satkulla ostaa kyllä lapselle ruuat ja maksaa vesilaskun helposti. Mitä ihmeen kaviaaria porukka vetää että saa rahat menemään?

Vierailija
369/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei ole pakko tehdä. Pitäisi ajatella ennen seksiä, onko varaa kumiin vai lapsiin.......

Vierailija
370/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitin Jouluapuun =)

Vierailija
371/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen taas todennut, ettei ihmiset vaan halua ostaa lapsilleen vaatteita kirpputoreilta. Laitoin omia ala-aste aikaisia vaatteita myyntiin. Hyväkuntoisia ja ikää ehkä vuodelta 2010. T-paidoille hinnaksi 1€. Ei mennyt kaupaksi, ainoastaan marimekon paidat, joille laitoin 5€ hinnaksi merkin takia. Mitä järkeä on ostaa niitä t-paitoja uutena hintaan 20€ tai enenmmän, kun kirpputorilla voi saada jopa muutamalla sentille. En ymmärrä.

Ihoa vasten käytän mieluiten uusia, muutoin mukava saada jotain vaatetta halvalla, erikoisia kirjailtuja ym.

Vierailija
372/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on elänyt oikeastaan ihan aina alle köyhyysrajan. Silti ollaan käyty ravintoloissa (muuallakin kuin hampurilaispaikoissa), Hoplopeissa ym. säännöllisesti. Vaatteet lapsille hankin nettikirppiksiltä tai alennusmyynneistä, esim. Emmy myy edullisesti hyväkuntoisia merkkivaatteita, joita ei tarvitse hävetä koulussakaan. Lapset käyvät säännöllisesti kampaajalla/parturissa, syövät suositusten mukaan jne. Tuntuu tosi oudolta aina lukea näitä kommentteja, joissa lapset elävän puutteen keskellä- vaikka nelihenkinen perhe ei muuta saisi kuin minimitoimeentulotuen, jäisi heille silti reippaasti yli tuhat euroa kulutettavaa joka kuukausi. Miten sellainen summa ei muka riitä inhimilliseen elämään? 

Olin pitkään jäsen yhdessä FB:n ryhmässä, jossa oli köyhiä lapsiperheitä. Jossain vaiheessa alkoi kuitenkin ärsyttää liikaa ne "ei oo rahaa ja puoliso on sairas"-tarinat, koska tiesin itse kokemuksesta, mihin tukiin on oikeutettu missäkin tilanteissa + että niillä elää kyllä! Monesti sitten selvisikin, että taloudellisen ahdingon takana on vaikkapa sairasteleva lemmikki, liian kallis harrastus tai sitten jopa omistusasunto(!). Oma piti olla, vaikka siihen ei ollut varaa. Ja auto ja...niin. 

Vierailija
373/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä sitten sekin, että mihin on tottunut itse. Meidän perheessä ei ole ostettu suksia kellekään, koska kukaan ei harrasta hiihtoa- koulusta voi lainata, jos joskus sattuu runsasluminen talvi. Luistimia saa halvalla uutenakin, ne löytyy jokaiselta. 

En käsitä tätä sossutanttojen ulinaa siitä että nykylapset syrjäytyvät jossei ole samaa kuin rikkaammilla lapsilla; olen itse lama-ajan lapsi, enkä koe kärsineeni siitä mitenkään erityisesti, että kaikki harrastukseni olivat ilmaisia, että söimme usein hernekeittoa tai että rikkaammilla kavereilla oli isompi huone ja enemmän leluja kuin minulla. Se oli silloin ihan normaalia vaihtelua, jota jokaisella on elämässään! Nykyään jonkin tahon (minkä?) mukaan JOKAISELLA lapsella pitäisi olla kallis älypuhelin, merkkivaatteita kaappi täynnä ja ties mitä turhuuksia. Kun muuten voi joutua kiusatuksi! Kerronpa jotain: jos kiusaaja päättää kiusata, se kyllä keksii aina uuden syyn touhulleen. Eli jos kiusataan ensin siitä kun ei ole merkkihupparia -> merkkihuppari ostetaan, mutta sitten kiusataankin älylaitteen mallista -> älylaite päivitetään uudempaan mutta nyt vika onkin kiusatun silmien värissä. Mitä sitten tehdään, ruvetaan käyttämään piilareita, vai? :D 

Aivan naurettavaksi mennyt tämä nykytouhu. Meidänkin päiväkodissa tuli voimaan käytäntö, että synttärikutsuja ei saa enää jättää lokeroon KOSKA JOKU ULKOPUOLELLE JÄÄNYT VOI PAHOITTAA MIELENSÄ, ja vanhempien piti laittaa numeronsa yleiseen listaan, josta sitten katsotaan kymmenien ihmisten joukosta se EHKÄ oikea nimi, jolle laittaa tekstaripyyntö saapua kutsuille. Järjetöntä!

Vierailija
374/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toimeentulotukiasiakkaana hämmästelen, miten ei muka kirppiksiltä löydy ja miten kaiken pitää olla uutta. Ok, leikki-ikästen poikalapsille tyypilliset vaatteet on kiven alla kirppiksillä, kun ne on yleensä kulutettu loppuun. Mutta ennakointi, ennakointi, ennakointi. Niitäkin löytyy, kun käy säännöllisesti katsomassa ja sitten löytyy pöytiä, kun joku on ostanut väärän kokosen tai vaihtohaalareita on ollut keskimääräistä enemmän.

Ite en vain osaa alentua pyytämään tavaraa. Diakonilta olen joskus saanut 50e lahjakortin, millä olen ostanut joulupöytään ruokaa.

Odotapas muutama vuosi sen poikalapsesi kanssa ja tule sitten kertomaan miten ostat sille kirppikseltä. Ois kiva kuulla😄

Lapset kasvaa ja tulee yhä tietoisemmiksi siitä mitä kavereilla on. Menot on helppo pitää pieninä, kun lapset on pieniä. Ja saithan diakonilta sen lahjakortin. Moni ei niitäkään saa/pyydä.

Eikä se ole siitäkään kiinni, ettei lapselle kelpaisi, vaan kun niille kouluikäisille pojille ei kertakaikkiaan ole mitä ostaa! Kiljuin melkein innosta, kun tänä syksynä löysin 10-vuotiaalle ehjiä farkkuja ja nypyttömiä huppareita. Kelpasivat todellakin, vaikka eivät olleet mitään merkkiä. Luistimia ja monoja löytyy hyvin, mutta vaatteita ihan äärettömän harvoin.

Tori.fi:stä oon löytänyt koululaispojalle vaatetta, kengät, luistimet.

Vierailija
375/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhien annetaan elää? Kaasua ja uunia.

Vierailija
376/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmetyttää köyhien jatkuva tavaran tarve. Teen vapaaehtoistyötä hyväntekeväisyysjärjestössä ja moni vakioasiakas hankkii jatkuvasti lisää tavaraa sekä lahjoitusten että kirppisostosten muodossa.

oikeasti kiinostaisi nähdä, miltä näiden hamsterien kämpät näyttävät kun sinne raahataan pari-kolme kassillista vaatetta, pyyhettä, verhoa, lelua, kirjaa ja koriste-esinettä jopa useana päivänä viikossa

Hurstin jonossa muuten on kurjalla kelillä vain mummoja, hyvällä säällä jono ylettää parin korttelin mittaiseksi. Mielenkiintoinen ilmiönä että köyhillä on ruoka-avun tarvetta vain aurinkoisena, lämpimänä päivänä.

Itselleni tuli yllätyksenä, miten paljon tavaraa tosiaankin on tarjolla: pääsin erään avustusporukan avustettavaksi, ja jatkuvasti tuli viestejä että "naapuripaikkakunnallasi on ilmaistavaraa huomenna!" ym. Siis joo, mihin kaikki se krääsä olisi pitänyt laittaa..? Asun yksiössä, parveke ei ole lasitettu, ja varastokomeroissa käy usein varkaita. Plus mitä minä teen "ilmaistavaralla" muutenkaan? Siis kun ainakin itse tahdon pitää kotini viihtyisänä ja siistinä, enkä haalia sinne kaikkea mahdollista vain koska ilmaiseksi sain...

Vierailija
377/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa onko fiksu vai ei niin fiksu köyhä,vai onko se sosiaalista perintöä. Olen itse kirppareita kierrellessä törmännyt siihen ilmiöön,että varsinkin lasten ulkovaatteet ovat hinnoiteltu melko korkealle. Saattaa olla alueellisia erojakin toki.Mielestäni esim selvästi kulunut ja hihoista rispaantunut Reiman takki hävinneellä hupulla ei ole 15e arvoinen ostos. Tai Lotta&Lassin välikausitakki käytönjäljillä ei ole 12e arvoinen ostos välttämättä. H&m:n ohuesta välikausitakista 10e. Toki ymmärrän, että pöydän vuokraus maksaa. Mutta ei se tuote mitään tuo, jos sitä ei saa myytyä.

Olimme käymässä kierrätyskeskuksessa . Esimerkki: tavallinen (ei mikään muumimuki tms design ) muki 6 euroa.  Lautanen  (ihan tvallinen ei mikään ihmeellinen) 3 euroa. Käytetyt i(nyppyyntyneet) kkunaverhot 8euroa, jne... 

Nämä tavarat on käsittääkseni saatu ilmaislahjoituksina.

Vaaterekit jätettiin suosiolla väliin ja häivyttiin.

Että menkää tosiaan vähävaraiset kirpparille jos haluatte edullisia ostoksia tehdä. Joopa.

Vierailija
378/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä äiti, jonka mielestä miehesi ei kannata enää opiskella! Haluaisin sanoa sinulle, että keksin heti yhden syyn sille, miksi opiskelu -vaikkei se työsuhteeseen johtaisikaan- kannattaa. Nimittäin esimerkin näyttäminen lapsillenne! Normaali ihminen käy töissä/opiskelee/hoitaa kotia/tekee jotakin tuottavaa päivisin. Tämän opettaminen lapsille oman esimerkin kautta on elintärkeää! 

En itsekään opiskellut peruskoulua pidemmälle nuorena, mutta oltuani 15 vuotta pois työelämästä ja käytyäni terapiassa, tajusin että minulla on vähintään itseäni kohtaan velvollisuus kouluttautua. Ei kenenkään täysijärkisen pää kestä loputtomiin sitä, että vaan oleskelee kotona. 

Vierailija
379/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa onko fiksu vai ei niin fiksu köyhä,vai onko se sosiaalista perintöä. Olen itse kirppareita kierrellessä törmännyt siihen ilmiöön,että varsinkin lasten ulkovaatteet ovat hinnoiteltu melko korkealle. Saattaa olla alueellisia erojakin toki.Mielestäni esim selvästi kulunut ja hihoista rispaantunut Reiman takki hävinneellä hupulla ei ole 15e arvoinen ostos. Tai Lotta&Lassin välikausitakki käytönjäljillä ei ole 12e arvoinen ostos välttämättä. H&m:n ohuesta välikausitakista 10e. Toki ymmärrän, että pöydän vuokraus maksaa. Mutta ei se tuote mitään tuo, jos sitä ei saa myytyä.

Olimme käymässä kierrätyskeskuksessa . Esimerkki: tavallinen (ei mikään muumimuki tms design ) muki 6 euroa.  Lautanen  (ihan tvallinen ei mikään ihmeellinen) 3 euroa. Käytetyt i(nyppyyntyneet) kkunaverhot 8euroa, jne... 

Nämä tavarat on käsittääkseni saatu ilmaislahjoituksina.

Vaaterekit jätettiin suosiolla väliin ja häivyttiin.

Että menkää tosiaan vähävaraiset kirpparille jos haluatte edullisia ostoksia tehdä. Joopa.

Ja näiden työntekijäthän ovat 90% ilmaisorjia työkkärin kautta, eli hintaa tavaroille ei luulisi tulevan juuri mitään...

Vierailija
380/407 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pienituloinen yksinhuoltaja, takana opintolaina, omat opinnot kesken ja pelkät omat  lääkemenot 65€/kk, niin nopeasti sitä huomaa olevansa aika köyhä. Hiukset leikkasin viimeksi huhtikuussa. Joskus hävettää, että lapsen hiukset on niin huonosti leikattu, kun ei mulla ole ikinä aikaa leikata niitä rauhassa hyvin. Sairasloma on mulle aina helpotus, jos on sattunut just edellisenä päivänä loppumaan kausi bussilipusta, eipä tarvi pariin päivään käyttää rahaa. Toisaalta tulee sitten stressiä siitä, että lapselle pitää tarjota ruokaa kotona. Viikonloppuina en tosiaankaan käy baareissa, vaan teen kotona ruokaa, jotta on mitä syödä töissä viikon aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi