MIKSI IHMEESSÄ lihavuuden kanssa toimitaan päinvastoin kuten toimimme tupakoinnin kanssa?
Tupakoinnin terveyshaittoihin herättiin Suomessa 60-luvulla. Siitä asti on tehty TOIMENPITEITÄ tupakoinnin vähentämiseksi. On valistettu tupakoinnin terveyshaitoista, laitettu varoitustarrat askeihin, asetettu tupakkavero, kielletty tupakan mainostaminen, kielletty tupakoiminen tietyissä paikoissa yms. Kun tupakkayhtiöt pyrkivät liittämään tupakointiin positiivisia mielikuvia, me teimme päinvastoin, teimme tupakasta synonyymin keuhkosyövälle, kuvottavalle hajulle, aivottomalle hedonismille ja rahantuhlaukselle. Tupakkateollisuuden kaltainen miljardibisnes ei varmasti katsonut tätä hyvällä, mutta teimme sen siitä huolimatta ja saimme tupakoinnin vähenemään merkittävästi.
Herää siis kysymys, miksi emme toimi samoin lihavuuden kanssa? Lihavuus yleistyy jatkuvasti, tappaen yhä useampia ihmisiä ja aiheuttaen järkyttävät, alati kasvavat kustannukset veronmaksajille.
Meillä on kiistattomat todisteet, että nämä toimenpiteet toimivat, joten miksi niitä ei käytetä lihavuuteen, joka on Suomen suurin kansanterveydellinen ongelma? Sen sijaan tehdään päinvastoin! Lihavuudesta yritetään maalata kuvaa positiivisena ilmiönä, lihavia halutaan lehtien kansiin koska "kaikki kehot ovat kauniita" ja verovaroilla tehdään lihavuusmyönteistä propagandaa (Jenny+, Vaakakapina yms.).
Eikä siinä vielä kaikki. Jopa lääkäreitä vaaditaan olemaan puhumatta lihavuuden terveyshaitoista! Siis mitä helvettiä?! Ovatko ihmiset menneet täysin sekaisin?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
En ihan oikeasti ymmärrä MITÄÄN suunnilleen terveen ihmisen selittelyitä sille että on lihava. Jokainen voi syödä vähemmän ja jokainen voi liikkua. Jos nämä ei onnistu niin silloin on saamaton ja laiska. Voi toki valittaa että olen saamaton ja laiska mutta ei mistään muusta. Ei ole yhteiskunnan vika, ei lapsuuden vika, ei kenekään muun kuin ihan oman itsensä vika.
Mitä apua siihen tarvitsee että laittaa kengät jalkaan ja lähtee kävelylle? Tai että EI osta kaupasta lihottavaa ruokaa? Jonkun pitäisi tulla solmimaan kengännauhat vai?
Siis luuletko ettei lihavat käy kävelyllä? Minä olen lihava ja lenkkeilen päivittäin koiran kanssa,lisäksi kuljen kaikkialle kävellen koska en omista autoa. Portaita menen aina kotiini,en hissillä.
Mitä on mielestäsi lihottava ruoka? Energiapitoinen ruoka vai? Esim.avokadot,pähkinät,maitotuotteet ym.voivat olla "lihottavaa ruokaa"' Kaikki ruoka lihottaa,jos sitä syö liikaa.
Ruokaa on hankala syödä vähemmän siksi että se aiheuttaa nälkää. Nälkää taas on vaikea vastustaa,etenkin jos elämässä on muutenkin stressiä.
Niin siis mitä tarkalleen haluaisit tehtävän?
Sokeribisnes on suuri kuten tuo tupakkateollisuuskin, mutta sokeri ei ole ainoa asia millä lihotaan. Ihmisen ei ole pakko polttaa, mutta on pakko syödä ja se joillakin karkaa käsistä tässä yltäkylläisyydessä. Siihen auttaisi vain (kallis) asian käsittely jossain terapiassa tmv. Joka paikka on jo nyt tulvillaan tietoa terveellisestä syömisestä ja sokerin haitoista.
Alkaa myös hiljalleen kyrsiä se kuinka väärin suuri osa haluaa ymmärtää kehopositiivisuuden. Ehkä jotkut sillä oikeuttavat lihavuutensa, mutta se ei ole sen pointti, vaan se, että saisi elää ja olla vihaamatta itseään niiden liikakilojenkin kanssa. Positiivisuden kautta on paljon helpompaa lähteä muuttamaan elintapojaan paremmiksi kuin rääkkäämällä ja moittimalla itseään ja stressaamalla, jälkimmäinen kun aiheuttaa myös helpommin lihomista. Esimerkiksi itse olen normaalipainoinen ja olen lapsesta asti vihannut kehoani, koska en ole langanlaiha. Olen kokeillut ties mitä kidutusmetoja laihtuakseni, mutta kun ne eivät toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan oikeasti ymmärrä MITÄÄN suunnilleen terveen ihmisen selittelyitä sille että on lihava. Jokainen voi syödä vähemmän ja jokainen voi liikkua. Jos nämä ei onnistu niin silloin on saamaton ja laiska. Voi toki valittaa että olen saamaton ja laiska mutta ei mistään muusta. Ei ole yhteiskunnan vika, ei lapsuuden vika, ei kenekään muun kuin ihan oman itsensä vika.
Mitä apua siihen tarvitsee että laittaa kengät jalkaan ja lähtee kävelylle? Tai että EI osta kaupasta lihottavaa ruokaa? Jonkun pitäisi tulla solmimaan kengännauhat vai?
Siis luuletko ettei lihavat käy kävelyllä? Minä olen lihava ja lenkkeilen päivittäin koiran kanssa,lisäksi kuljen kaikkialle kävellen koska en omista autoa. Portaita menen aina kotiini,en hissillä.
Mitä on mielestäsi lihottava ruoka? Energiapitoinen ruoka vai? Esim.avokadot,pähkinät,maitotuotteet ym.voivat olla "lihottavaa ruokaa"' Kaikki ruoka lihottaa,jos sitä syö liikaa.
Ruokaa on hankala syödä vähemmän siksi että se aiheuttaa nälkää. Nälkää taas on vaikea vastustaa,etenkin jos elämässä on muutenkin stressiä.
Tässä on juuri näitä tekosyitä. Terveellinen ruoka lihottaa. Vaikea olla syömättä. No, tuo jälkimmäinen sentään on aika rehellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella pienellä kävelyllä ei ole juuri mitään merkitystä kunnon kannalta. Suomalaiset harrastavat keskimäärin aivan liian vähän erittäin rasittavaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on perustarve, tupakka ei.
Täh? Eihän kukaan ole ruokaa kieltämässä, mutta miksi lihavuus pitäisi hyväksyä?
Tällaiset ihmiset ei ymmärrä lihavuuden syitä yhtään. Luullaan että se on vain ja ainoastaan itsekurista kiinni ja että se jotain auttaa jos vain "ei hyväksytä" lihavuutta. Korkeintaan saa lihavan linnoittautumaan poteroonsa syömään lisää ja olemaan häpeissään liikkumatta.
Lihavuuden taustalla on useimmilla monimutkaisia asioita ja tunteita. En ole itse lihava, mutta olen aina venkslannut syömisten ja ruokasuhteeni kanssa, enkä tietenkään tekisi näin jos suhtautumiseni ruokaan olisi normaalia ja tervettä.
Syömishäiriöisille ei sanota "ala syödä normaalisti" koska se ei auta, eikä se auta lihavillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaa on helppo kritisoida, koska se on koukuttava nautintoaine. Tupakoitsijoilla ei ole sen enempää mielenterveysongelmia kuin tupakoimattomillakaan.
Lihavuus taas on vain oire. Siksihän kyse on käsittämättömän hankalasta asiasta maailmanlaajuisesti, mitkään pikakonstit eivät auta.
Ja tähän lisäyksenä vielä, että myös totta kai hoikilla ja normipainoisilla voi olla mielenterveyshäiriöitä laidasta laitaan, mutta heillä se ei näy kehon ylipainona vaan muulla tavoin. Sehän lihavuudessa on se ikävin asia, että ympäristö pilkkaa jo valmiiksi huonosti voivan ihmisen oireita.
Kyse ei siis pikku pyöreydestä, vaan isosta ylipainosta.
Eli oikeastaan lihavuus voi olla ympäristön aiheuttamaa, eli ensin diskriminoidaan, ihminen masentuu, ihminen lääkitään ja lääkkeet aiheuttavat lihavuutta jne. Esimerkiksi Abilifyä syövistä joka 10. saa diabeteksen. Tätä harvemmin tuodaan esille.
- Ohis
Esimerkiksi itse lihoin koulukiusaamisen seurauksena. Sitten koulukiusaajat kiusasivat siitä, että olin pulleahko. Inhosin kehoani jo alakoululaisena ja se inho sai vain turvautumaan enemmän herkkuihin, vähemmän ruokaan.
Siitä asti kun laihdutin normaalipainon ylärajoilta alemmaksi 13-vuotiaana, en ole voinut lähes hetkeäkään suhtautua ruokaan ja kehoon normaalisti. Olen ollut syömättä ja liikkunut päälle neljä tuntia päivässä, olen syönyt vain ja ainoastaan herkkuja josta laskenut kalorit, olen syönyt vain kerran päivässä ja käynyt lenkillä, olen kokeillut karppausta, lentoemäntädieettiä ja vaikka mitä muuta. Kerran yritin antaa periksi ja vain syödä "normaalisti", mutta en pystynyt pysymään siinä kun aloin taas inhota kroppaani.
Olen pysynyt normaalipainossa, mutta kaikki tämä on sekoittanut kroppani niin, etten voi syödä kovin paljon jos haluan tässä painossa pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä keskustelut päätyvät samaan. Lihavuudesta ei tule mitään ongelmia. Sen sijaan hoikat ja liikuntaa harrastavat ihmiset ovat onnettomia, jatkuvasti nälkäisiä takakireitä ihmisiä, jotka käyttävät mielettömästi terveydenhuollon resursseja.
Minulla itselläni on ylipainoa yli 20kg ja olen silti samaa mieltä kanssasi. Olen alkanut herätä tähän, kilojen kertymisen syihin, omiin tottumuksiin ja tunnesyömiseen. Yritän olla armollinen itselleni, hyväksyä sen että olen syönyt yksinäisyyteen, epäonneen, epätoivoon. Olen nyt mitä olen, mutta tästä voi vielä toipua ja sitä mukaa parantaa elämäntapoja. Yritin muuten saada tähän julkiselta puolelta jotain apua, mutta vastaus oli ei. Ravitsemusterapeutit on lihavuusleikkauksiin meneville ja psykologit diagnoosin saaneille. Jos haluan apua, on se etsittävät jostain muualta.
Olen normaalipainoinen ja pääsin ravitsemusterapeutin vastaanotolle. Siellä käsiteltiin lähinnä lautasmallia, jonka sanoin kyllä tuntevani jo ennen kuin mut tuonne tuupattiin. Laadittiin siinä joku suunnitelma miten voisin syödä lautasmallin mukaisesti, näitä löytää kyllä netistäkin. Päänsisäisiin syömisongelmiini en sieltä saanut apua vaikka sitä juuri suurin osa tarvitsisi.
Yhdeksän sivua turhaa jargonia.
Mihin on unohdettu Amerikkalaisten kotirouvien laihdutuslääkkeet 60-luvulla?
Amfetamiinijohdannaisten avulla paino takuuvarmasti laskee jo kuuriluonteisen käyttösession aikana.
Viikon vimpulakuuri laskee painoa tehokkaammin kuin yksikään laihdutuskuuri, eikä liikalihavien tarvitsisi mennä leikkauttamaan vatsalaukkuaan pienemmäksi.
Amfetamiini on oikein käytettynä tehokas aine, sillä esimerkiksi Usan hävittäjälentäjät velvoitetaan nauttimaan sitä ennen tehtävälle kähtemistä, sillä se lisää huomiokykyä, poistaa väsymyksen ja näläntunteen tehokkaasti.
Amfetamiini R-kioskeihin ja kansanterveys paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä keskustelut päätyvät samaan. Lihavuudesta ei tule mitään ongelmia. Sen sijaan hoikat ja liikuntaa harrastavat ihmiset ovat onnettomia, jatkuvasti nälkäisiä takakireitä ihmisiä, jotka käyttävät mielettömästi terveydenhuollon resursseja.
Pötyä: Kukaan ei kiellä lihavuuden terveyshaittoja, saati kiellä lääkäriä ottamasta tätä puheeksi potilaansa kanssa. Ongelma on siinä, että lääkkeeksi lihavuuteen nähdään erinäinen syyttely, kiellot ja syyllistäminen. Kukaan ei vaivaudu pohtimaan mikä sen punkeron saa ahtamaan itsensä ruokaa täyteen päivästä toiseen. Joo, heikkoa itsekuria tarjotaan patenttiratkaisuna, mutta tuokin on vasta oireen kuvailua, samoin kuin erinäiset suoraan puhumiset tyyliin "Olet lihava!". Siinä ei olla vielä päästy ongelmasyömisen juurisyihin. Miksei sillä punkeroa ole juuri ruuan suhteen sitä itsekuria, vaikka muilla elämän osa-alueilla voi olla hyvinkin jämpti? Etsikää nyt ensin tuohon vastaus, niin sitten voidaan päästä eteenpäin.
Itsekurilla ei laihduteta, lopeteta tupakointia eikä raitistuta. Aivojen palkitsemisjärjestelmä on kehittynyt meissä jo aikoja ennen itsekurin käsitettäkään. Elämäntapamuutokset ilman apua, tukea ja tietämystä harvoin onnistuvat.
Terveisin entinen huumeriippuvainen. En pelkällä itsekurilla, syyllisyydellä ja itsesyytöksillä minäkään olisi itseäni pelastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella pienellä kävelyllä ei ole juuri mitään merkitystä kunnon kannalta. Suomalaiset harrastavat keskimäärin aivan liian vähän erittäin rasittavaa liikuntaa.
No kyllä nyt päivittäisellä 5-15km kävelyllä on jotain merkitystä kunnollekin,mutta onhan se liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on juuri näitä tekosyitä. Terveellinen ruoka lihottaa. Vaikea olla syömättä. No, tuo jälkimmäinen sentään on aika rehellistä.
Liika kalorimäärä lihottaa. Jos syö paljon kaloripitoisia ruokia, on helppo lihoa. Kaloripitoisia ruokia ovat myös monet terveelliset ruuat,kuten nyt vaikka ne pähkinät ja avokado.
Toisin kuin tupakointi syöminen on elämälle välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat on myös veronmaksajia. En laihduta ja toivon ettei monet muutkaan lihavat.
Niinpä. Myös minä olen ollut veronmaksaja jo 40 vuotta ja aion olla vielä n 5v jos ei sitä ennen potkita pois kuten nykyään on tapana. En ole kovinkaan montaa päivää ollut sairaslomalla enkä juuri ole terveydenhuoltoa rasittanut mitä nyt joskus jossain kausitarkastuksissa olen käynyt, nekin pääosin yksityisellä. Olen aina ollut ylipainoinen 10-15kg. Tässä pitäisi muistaa että laihatkin käyttävät terveydenhuoltoa ja sairastavat kuka enemmän tai vähemmän. Jotkut jopa jäävät jo nuorena eläkkeelle. Mielestäni osin verovaroin kustannettu terveydenhuolto on hyvä asia ja se kuuluu kaikille.
Ymmärrän lihavia. Sairastuin aikuisuuden kynnyksellä sekamuotoiseen syömishäiriöön, laihana pysyminen oli suht helppoa, mutta laihduttaminen alipainon puolelle yhtä tuskaa. Tiesin että en onnistu siinä ellen sairastu puhtaasti anoreksiaan ja syö omenaa päivässä, joten sen ja pahan oloni takia aloin tervehtymään. Olin pitkään hoikka ja hoikkana pysyminen on ollut todella helppoa. Mutta nyt yli 30-vuotiaana paino meinaa lähes väkisin vain kivuta ja kivuta ylöspäin, vaikka syön suht terveellisesti ja liikun. En ole enää hoikka, vaan normaalipainoinen ja ellen rajoita syömisiäni todella paljon ja ellen liiku lähes päivittäin, niin paino meinaa vain jatkuvasti kivuta ylemmäs ja ylemmäs. En oikeasti käsitä, olo alkaa olla jo hieman epätoivoinen.
En voinut aikaisemmin uskoa, että normaalipainoisena pysyminen on näin työn ja tuskan takana! Tähän joutuu käyttämään todella paljon tahdonvoimaa joka ikinen päivä. Siihen lisänä kolmivuorotyö, jatkuva väsymys, perheongelmat, jaksamattomuus kaiken suhteen, kiire, tekemättömät työt...
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on kyllä aloituksessaan järkeä.
Liika syöminen pitäisi saada yhtä paheksutuksi kuin tupakointikin.
Nettiin kuvia miltä ihminen näyttää ylensyötyään kymmenen vuotta.
Infoa siitä kuinka liikasyömäri hikoilee ja alkaa haisemaan nopeammin kuin normipainoinen.
Lisämaksuja julkisiin kulkuvälineisiin, suuremman polttoainekulun vuoksi.
Lihavuuden paheksunta pitäisi saada samalle tasolle tupakoinnin kanssa, ettei kukaan enää kehtaisi kulkea läskinä, kuten kukaan tervejärkinen ei enää tupakoi julkisesti.
Erilaisia läskiveroja voisi ottaa käyttöön, esimerkiksi elokuvissa, teattereissa, museoissa.
Ihan taulukko pituus/paino ja kalliimpi lippu jos ylittää rajat.
Saattaisi siinä muutama teatteri tai museo mennä konkurssiinkin näillä toimenpiteillä. Itse lopettaisin kaikkien palvelujen tms käytön tuollaisilla ehdoilla. Ja huom, olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti? Tupakka on tuote, jonka myyntiä voi rajoittaa, sitä voi verottaa, ja sen houkuttavuutta voi vähentää.
Lihavuus on ihmisen ominaisuus, joka johtuu yksinkertaistetusti liiasta ravinnon määrästä. Miten teet ruoasta vähemmän houkuttelevaa? Pitäisikö ruoalle lätkäistä isot verot päälle? Haluatko laittaa lihaville ostosrajoituksia?
Perusta oma diktatuurisi, jos nuo ehdotukset kuulostaa susta hyvältä. Minä elän mielummin modernissa oikeusvaltiossa. Ja ymmärrän, että samat ratkaisut eivät tepsi kaikkiin ongelmiin.
Siperia opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika kalorimäärä lihottaa. Jos syö paljon kaloripitoisia ruokia, on helppo lihoa. Kaloripitoisia ruokia ovat myös monet terveelliset ruuat,kuten nyt vaikka ne pähkinät ja avokado.
Tavallaan joo, mutta näytä mulle yksi avokadoilla ja pähkinöillä lihonut niin mä näytän sulle parisataatuhatta suklaalla, sipseillä, viinereillä ja meetvurstileivillä lihonutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan joo, mutta näytä mulle yksi avokadoilla ja pähkinöillä lihonut niin mä näytän sulle parisataatuhatta suklaalla, sipseillä, viinereillä ja meetvurstileivillä lihonutta.
Onpas sulla paljon läskejä tuttuja?
Siinä voisi olla ideaa että ylipainoisille ei myytäisi esim. Karkkeja, sipsejä, keksejä, jäätelöä...jne. Kassalle lattiaan vaaka josta näkee painon ja joku anturi mittaa asiakkaan pituuden ja näistä lasketaan indeksi jonka kassa näkee koneelta. Helppoa.
Täysin samaa mieltä!
Ehdottomasti kaikki liikaa sokeria tai rasvaa sisältävät tuotteet kassojen taakse piiloon. Jos haluaa sokeria, pitää kehdata pyytää kassalta fazerin sininen! Ja kassa voisi vielä kieltäytyä myymästä, jos ihan pikkuisenkin on ylimääräistä persuksen ympärillä! Tai parempi vielä: kaupat eivät yksinkertaisesti saisi myydä herkkuja!
Suklaapatukoiden, hunajamurojen ja täytekakkujen pakkauksiin kuvia verensokerimittaus- ja diabetesneuloista, ylipainon murentamista polvinivelistä ja ennen kaikkea siitä karmeasta läskistä!