Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotias myöhästyi koulusta, koska

Vierailija
08.11.2018 |

Äiti ei enää ohjaa, mitä kuuluu tehdä ennen koulua. Nyt on jauhettu jo niin paljon. Hampaiden pesu, aamupala, illalla on laitettu koulu vaatteet valmiiksi, ne laitetaan jo itse. Puetaan ulkovaatteet, seurataan kelloa ja lähdetään kouluun ajoissa.
Äidin hoitovapaa loppuu vuodenvaihteessa ja pikkuveli menee päiväkotiin. Nämä olisi vain opittava.

No vaatteet oli laittamatta illaksi. Aamupalan jälkeen ihmettelyä. "missä vaatteet". "missä kännykkä?" "missä reppu?" hanskat oli hukassa ja koko aamu avutonta pyörimistä ja pikku kakkosen katselua.

Istuskelin rauhassa hermostumatta ja annoin touhuta. Nyt koputtaa oveen ja joutuu pyytämään opettajalta anteeksi myöhästymisensä. Muuten koulu menee hyvin. 🤔

Kommentit (198)

Vierailija
141/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, mutta mä puin lapset vielä aamuisin, kun ne oli 5 ja 6v. En joka aamu, mutta usein.

Laitoin vielä ekaluokkalaiselle viime vuonna vaatteet lattialle vaatejonoon siinä järjestyksessä kuin ne pitää pukea.

Nyt ovat ykkösellä ja kakkosella. 

Laitan vaatteet valmiiksi ja saatan ojennella niitä lapsille. Muuten laittavat jossain ihan omituisessa järjestyksessä.

Mutta ollaan silti edistytty ;) Lapset jopa pärjäsivät uimahallissa kaksistaan naisten puolella. 

Olen myös huomannut omatoimisuuden lisääntyneen monessa, vaikka olenkin auttanut loputtomasti. Annan tehdä itsekin heti, kun siltä näyttää. Lapsista vanhempi on avuttomampi ja nuorempi omatoimisempi.

Meidän päiväkodin tädeillä olis revennyt pelihousut tuosta!! 2v alkaen muistutteli miten lapsen pitää opetella pukemaan itse ja jos autoin vaikka lahjelenkkien kanssa tai käsineiden saamisessa hihan päälle tuli merkitseviä katseita. Kello oli vähän vaille 5, vaikea uskoa että heillä oli toiveena jäädä ylitöihin odottelemaan että lapsi itse asettelee ne lahkeensa.

Ei ne päiväkodin ns tädit meillä asu...

Molemmat ovat olleet päivähoidossa, nuorempi 1v lähtien ja vanhempi 2,5v lähtien. Vanhemmassa on ollut enemmän kasvattamista, mutta aina heitä on enimmäkseen kehuttu kivoiksi ja omatoimisiksi lapsiksi. Huolellisempia saisivat kuulemma molemmat olla, mutta hyvät välit on kaikkiin entisiin hoitajiin ja opettajiin =)

Meidän lapset eivät kyllä ole sellaisia kovapintaisia tyyppejä, jotka vaativat paljon itseltään ja muiltaan, vaan ehkä vähän sinisilmäisiä ja höpsöjä. Sen tämä paapominen on tehnyt.

Vierailija
142/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo hampaiden pesu. Käsi ylös, kuinka moni pesee todellakin vielä kymmenen vuotiaan hampaat aamuin, illoin? Koska oikeasti niin kuuluu tehdä. Hampaat ovat vanhemman vastuulla.

Anteeksi nyt, mutta mitä h**vettiä? On eri asia tarkastaa, että lapsi pesee ne hampaansa kuin PESTÄ NE ITSE. Aikuisen tehtävä on huolehtia ja varmistaa, että ne hampaat pestään kunnolla, mutta ei tehdä sitä lapsen puolesta. Tämä tuntuu olevan todella vaikea asia sisäistää, että on eri asia huolehtia, että lapsi tekee jotain, kuin tehdä lapsen puolesta.

Kymmenvuotiaalta voi todellakin jo edellyttää, että pesee hampaansa ihan itse. Kymmenvuotiaalta voi edellyttää myös, että se tapahtuu ilman jokailtaista kyttäystä, mutta valvoa sen verran vielä, että hampaat todella tulevat pestyiksi. Silti sanoisin kyllä kymmenvuotiaalle, että pitää muistaa ilman muistuttamistakin jo. Useinhan kyse ei ole siitä, ettei lapsi muistaisi hampaiden pesun kaltaista joka ilta toistuvaa rutiinia, vaan enemmänkin siitä, ettei huvita, ei jaksa, laiskottaa tai ei ymmärrä riittävän hyvin hampaiden huollon laiminlyönnin seurauksia. Pysyvät hampaat ovat suussa lopun elämää, joten lapsen on hyvä ymmärtää, että niistä kannattaa pitää huoli. Jos oma kypsyys ei vielä riitä siihen, että tiedon vuoksi säntillisesti puhdistaisi hampaansa joka ilta, jää vanhemman ikäväksi velvollisuudeksi muistuttaa asiasta, vaikka joka ilta sitten. Ja antaa sen lapsen pestä itse, jotta oppisi!

Äläs puhu mutulööperiä. Meille hammaslääkäri sanoi, että lasten motoriikka alkaa vasta 12-vuotiaana olemaan sellainen, että lapsi kykenee pesemään hampaansa tarpeeksi puhtaaksi. Eli kuulemma vanhemman kannattaa pestä hampaat niin kauan, kuin lapsi vain suinkin antaa. Toki lapsen tulee harjoitella pesemistä, mutta aikuinen pesee ne sitten uudelleen. Kuulemma näkee suusta heti, kenen vanhemmat huolehtii hampaiden pesusta ja keiden ei.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat valinneet itse vaatteensa aamuisin viimeistään eskari-iässä. Kouluun lähtemisestä on laitettu ekaluokkalaisille puhelimeen hälytyksiä, milloin pitää lähteä bussipysäkille. Esikoinen on aina ajoissa, mutta kuopus ei aina pidä kiirettä lähtemisen kanssa. Vähän luonnekysymys varmaan tämäkin.

Vierailija
144/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa tälläisen äitinsä passaaman kanssa. Jos siltä on hukassa vaikka avaimet, hän lähinnä pyörii ympyrää ja syyttää muita avaimiensa hukkaamisesta. Ne avaimet löytyvät aina juuri siitä pisteestä mihin hän on ne pudottanut, mutta se piste pitää mennä näyttämään. Muuten mekkala vaan lisääntyy. Äiti kun oli aina etsinyt kaikki tavarat valmiiksi...

Älkää passatko vaan opettakaa toimimaan ihan itse. Lapsen kasvattaminen aikuiseksi on suuri rakkauden osoitus.

No et välttämättä ole naimisissa passatun kanssa, vaan miehen kanssa. Meillä mies on ihan samanlainen, eikä hänen äitinsä ole taatusti huolehtinut valmiiksi mitään. Jostain syystä vain ei näe / muista / hahmota niitä tavaroitaan. Ja ainakin tuttavapiirin perusteella hyvin yleistä tällainen. 

Vierailija
145/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo hampaiden pesu. Käsi ylös, kuinka moni pesee todellakin vielä kymmenen vuotiaan hampaat aamuin, illoin? Koska oikeasti niin kuuluu tehdä. Hampaat ovat vanhemman vastuulla.

Minä pesen. Ja hampaat onkin hyvässä kunnossa. Toki lapsi pesee myös itse, mutta minä "tarkistan" vielä sen jälkeen ja pesen ne. 

Vierailija
146/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä latausaika on siinä 17-21 välillä, ei ihan noin kauaa kuitenkaan, ettei mene täyteen asti.

Ei kännykkä siitä pilalle mene, vaikka olisi latauksessa koko ikisen yön.

Akku menee, mutta mallista riippuu miten helppo akku vaihtaa ja jos puhelin vaihtuu kerran pari vuodessa niin ei toki ehdi haitata

Vierailija
147/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, mutta mä puin lapset vielä aamuisin, kun ne oli 5 ja 6v. En joka aamu, mutta usein.

Laitoin vielä ekaluokkalaiselle viime vuonna vaatteet lattialle vaatejonoon siinä järjestyksessä kuin ne pitää pukea.

Nyt ovat ykkösellä ja kakkosella. 

Laitan vaatteet valmiiksi ja saatan ojennella niitä lapsille. Muuten laittavat jossain ihan omituisessa järjestyksessä.

Mutta ollaan silti edistytty ;) Lapset jopa pärjäsivät uimahallissa kaksistaan naisten puolella. 

Olen myös huomannut omatoimisuuden lisääntyneen monessa, vaikka olenkin auttanut loputtomasti. Annan tehdä itsekin heti, kun siltä näyttää. Lapsista vanhempi on avuttomampi ja nuorempi omatoimisempi.

Meidän päiväkodin tädeillä olis revennyt pelihousut tuosta!! 2v alkaen muistutteli miten lapsen pitää opetella pukemaan itse ja jos autoin vaikka lahjelenkkien kanssa tai käsineiden saamisessa hihan päälle tuli merkitseviä katseita. Kello oli vähän vaille 5, vaikea uskoa että heillä oli toiveena jäädä ylitöihin odottelemaan että lapsi itse asettelee ne lahkeensa.

Ei ne päiväkodin ns tädit meillä asu...

Molemmat ovat olleet päivähoidossa, nuorempi 1v lähtien ja vanhempi 2,5v lähtien. Vanhemmassa on ollut enemmän kasvattamista, mutta aina heitä on enimmäkseen kehuttu kivoiksi ja omatoimisiksi lapsiksi. Huolellisempia saisivat kuulemma molemmat olla, mutta hyvät välit on kaikkiin entisiin hoitajiin ja opettajiin =)

Meidän lapset eivät kyllä ole sellaisia kovapintaisia tyyppejä, jotka vaativat paljon itseltään ja muiltaan, vaan ehkä vähän sinisilmäisiä ja höpsöjä. Sen tämä paapominen on tehnyt.

Niin, ajattelinkin että ei teillä tästä rehellisiä oltu päiväkodin suuntaan

Vierailija
148/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan monttu auki täällä. Asun ulkomailla, ja täällä lähes kaikki alakoululaiset saatetaan aamulla kouluun ja haetaan iltapäivällä, vaikkei kenelläkään ole pitkä koulumatka eikä ympäristö mitenkään vaarallinen. En voisi kuvitellakaan, että joku täkäläinen mutsi toimisi ap:n kuvailemalla tavalla. Mikä ihme itseisarvo suomalaisille tuo lasten aikainen itsenäistyminen on? Jostain ketjusta luin, että 6-vuotiaille ostetaan kännykkä. Miksi? Liikkuuko todellakin sen ikäinen lapsi yksin jossakin? Ei tulisi kuulonkaan täällä nykyisessä kotimaassani, enkä näe asiassa mitään järkeä. 

Turha sanoa, että mentiin sitä ennenkin. Niin minäkin 80-luvulla kuljeskelin yksin, mutta oliko se sitten hienoa tai oikein, en nyt tässä iässä äitinä sanoisi niin. Lapset ovat lapsia ja aikuiset ovat heistä vastuussa. 

Kuusvuotiaille ostetaan kännykkä, koska Suomessa ei juuri missään ole enää lankapuhelinta. Pakkohan sen tenavan on voida kotoaan jonnekin soittaa, jos on hätä.

Vierailija
149/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä latausaika on siinä 17-21 välillä, ei ihan noin kauaa kuitenkaan, ettei mene täyteen asti.

Ei kännykkä siitä pilalle mene, vaikka olisi latauksessa koko ikisen yön.

Akku menee, mutta mallista riippuu miten helppo akku vaihtaa ja jos puhelin vaihtuu kerran pari vuodessa niin ei toki ehdi haitata

Joskus 15 vuotta sitten oli näin, ei enää nykyakuissa.

Vierailija
150/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan monttu auki täällä. Asun ulkomailla, ja täällä lähes kaikki alakoululaiset saatetaan aamulla kouluun ja haetaan iltapäivällä, vaikkei kenelläkään ole pitkä koulumatka eikä ympäristö mitenkään vaarallinen. En voisi kuvitellakaan, että joku täkäläinen mutsi toimisi ap:n kuvailemalla tavalla. Mikä ihme itseisarvo suomalaisille tuo lasten aikainen itsenäistyminen on? Jostain ketjusta luin, että 6-vuotiaille ostetaan kännykkä. Miksi? Liikkuuko todellakin sen ikäinen lapsi yksin jossakin? Ei tulisi kuulonkaan täällä nykyisessä kotimaassani, enkä näe asiassa mitään järkeä. 

Turha sanoa, että mentiin sitä ennenkin. Niin minäkin 80-luvulla kuljeskelin yksin, mutta oliko se sitten hienoa tai oikein, en nyt tässä iässä äitinä sanoisi niin. Lapset ovat lapsia ja aikuiset ovat heistä vastuussa. 

Kuusvuotiaille ostetaan kännykkä, koska Suomessa ei juuri missään ole enää lankapuhelinta. Pakkohan sen tenavan on voida kotoaan jonnekin soittaa, jos on hätä.

Kuusivuotiaan ei kuulu olla yksin kotona.

Vierailija
151/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä oppii. Veikkaan, että omalle käy sama sitten, kun jää yksin. Mulla alkaa 1.12. työt ja yksin pitäis päästä kouluun. Osaa periaatteessa, mutta on sellainen taivaanrannanmaalari, että jos ei oo kukaan muistuttamassa ei vaan muista lähteä ajoissa. Mutta sitten myöhästyy ja oppii kantapään kautta.

Vierailija
152/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusivuotiaan ei kuulu olla yksin kotona.

Aivan, tämä oli minun pointtini.

T. Aiempi ulkosuomalainen

Vierailija
153/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vanhempia olette! Kyllä mullakin oli ala-asteella (2.-4.lk varmaan ainakin) kello soimassa kun piti lähteä kouluun, jos vanhemmat ei olleet kotona. Tämä siis myöhäisempinä kuin kasin aamuina. Yksin kotona saatoin jäädä vahingossa telkkarin ääreen tai leikkimään enkä katsonut kelloa.

Mitä jos vaikka järjestäisit lapsellesi aamut mahdollsimman helpoiksi, hän ei selvästikään mikään aamuihminen taida olla. Eli illalla jo kaikki valmiiksi. Vaatteet, reppu, jopa ulkovaatteet etsitte helposti esille YHDESSÄ! Sitten vielä herätys soimaan vaikka 10min ennen lähtöaikaa. Työpaikasta riippuen pystyt ehkä myös soittamaan lyhyen varmistussoiton lapselle kun pitää lähteä.

Vierailija
154/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kirjoitustyyli. Todella hankala lukea. Välillä teksti on kirjoitettu passiivissa ja välillä muuten vaan tönkköä.

Vierailija
155/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppinatsiko? kirjoitti:

Outo kirjoitustyyli. Todella hankala lukea. Välillä teksti on kirjoitettu passiivissa ja välillä muuten vaan tönkköä.

Ehkä sinä olet tönkkö. Tässä ketjussa on monta ap.nä esiintyvää. Hyvin hyvin omituinen ketju.

Vierailija
156/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa tälläisen äitinsä passaaman kanssa. Jos siltä on hukassa vaikka avaimet, hän lähinnä pyörii ympyrää ja syyttää muita avaimiensa hukkaamisesta. Ne avaimet löytyvät aina juuri siitä pisteestä mihin hän on ne pudottanut, mutta se piste pitää mennä näyttämään. Muuten mekkala vaan lisääntyy. Äiti kun oli aina etsinyt kaikki tavarat valmiiksi...

Älkää passatko vaan opettakaa toimimaan ihan itse. Lapsen kasvattaminen aikuiseksi on suuri rakkauden osoitus.

No et välttämättä ole naimisissa passatun kanssa, vaan miehen kanssa. Meillä mies on ihan samanlainen, eikä hänen äitinsä ole taatusti huolehtinut valmiiksi mitään. Jostain syystä vain ei näe / muista / hahmota niitä tavaroitaan. Ja ainakin tuttavapiirin perusteella hyvin yleistä tällainen. 

Minä olen myös avoliitossa pian 10:ttä vuotta äitinsä alusta loppuun asti passaaman miehen kanssa. Ei hukkaa tavaroita, on muutenkin itsenäinen ja oma-aloitteinen. Erittäin huomaavainen ja esim. hoivaa minua ihan täysin, jos olen vaikka vähänkin kipeä. Ruokaa ei osannut laittaa yhtään, kun äitinsä luota muutti minun kanssa yhteen, mutta parhaansa on silläkin saralla tehnyt. Ei merkkiäkään, että odottaisi minun passaavan ja tekevän kaikki siivoukset ja pyykin viikkaamiset, taitaa meillä jopa olla mies, joka tekee enemmän kotitöitä.

Vierailija
157/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset ollut laittanut niitä vaatteita valmiiksi? Talvella on tosi tärkeää, että kaikki vaatteet löytyvät heti siitä samasta paikasta. Kirjoita vielä lappu seinään, jossa lukee: herätys, pukeminen, vessaan, aamupala, repun tarkistus, puhelin ja avaimet taskuun, ulkovaatteet ja lähtö.

Siksi, että olen opettanut näitä yli vuoden ja tiedän hänen ne osaavan, mutta ei viitsi, kun äiti tekee. Puhuimme jo tämän eilen ja sanoin, että laittaa vaatteet ja huolehtii sen lähtönsä itse.

Vierailija
158/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut poikaani kotona on nyt jo 33v. Asuu kotona. Laitan ruuvata ja pesen vaatteet. Siivoan huoneen ja laitan vuoteen. Vaihdoin pojalle talvirenkaat että pääsee kylälle.

Miten poika pärjää sitten, kun sinä kuolet?

Vierailija
159/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siisi hetkinen. Tokaluokkalaisen pitää vielä näitä asioita opetella? Ei osaa pukea itse? Mitä ihmettä.

Mä ja sisarukseni ollaan kahdeksan vanhana jo kuljettu yksin kahden kilometrin matkan bussille. Ihan itse olen itseni aamuisin pukenut jo neljän ikäisestä. Aamupalaa laitettiin itse, paitsi puuron keitti vanhempi.  Missä ihmeen pumpulissa nämä nykylapset kasvaa, jos ei tokaluokkalainen osaa itseään laittaa aamulla valmiiksi? Eikö se ole koskaan saanut mitään vastuuta mistään? Saako se edes mennä yksin ulos?

Meidän vanhemmat oli kyllä huolehtivaisia ja rakastavaisia, mutta maalla ei ehditty liikoja paapoa.

Oikeesti, jos lapsi osaa lukea, eikä pukea, niin jossain on jotain vialla ja pahasti.

Minä olen jo seitsemänkymppinen, ja kyllä mun nuoruudessa kouluun ei ollut minkään maailmaan kuljetuksia, vaan itsehiihdettiin se melkein 10 kilometrin matka kesät talvet. 

Vierailija
160/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi toista. Etkö voisi jäädä pientesi kanssa kotiin, he ovat tärkeintä elämässänne.

Olen palaamassa työelämään vasta ensi vuonna,kun lapseni täyttää 13 ja siirtyy yläkouluun. Minulle tämä on ollut tärkeä valinta, johon olen tyytyväinen. Mutta voi luoja sitä pa*kan määrää, mitä olen saanut niskaani! Olen kyllä joutunut sisäistämään sen, että olen 95% mielestä yhteiskunnan alinta pohjasakkaa 😂😂

Minkälaisiin hommiin palaata / ajattelet palaavasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän