8-vuotias myöhästyi koulusta, koska
Äiti ei enää ohjaa, mitä kuuluu tehdä ennen koulua. Nyt on jauhettu jo niin paljon. Hampaiden pesu, aamupala, illalla on laitettu koulu vaatteet valmiiksi, ne laitetaan jo itse. Puetaan ulkovaatteet, seurataan kelloa ja lähdetään kouluun ajoissa.
Äidin hoitovapaa loppuu vuodenvaihteessa ja pikkuveli menee päiväkotiin. Nämä olisi vain opittava.
No vaatteet oli laittamatta illaksi. Aamupalan jälkeen ihmettelyä. "missä vaatteet". "missä kännykkä?" "missä reppu?" hanskat oli hukassa ja koko aamu avutonta pyörimistä ja pikku kakkosen katselua.
Istuskelin rauhassa hermostumatta ja annoin touhuta. Nyt koputtaa oveen ja joutuu pyytämään opettajalta anteeksi myöhästymisensä. Muuten koulu menee hyvin. 🤔
Kommentit (198)
Mitä mieltä olette, mun eskarilainen täyttää tammikuussa 7v, niin oisko hyvä alkaa harjoittelemaan yksin kotona oloa. Yksin ei toki tee lähtöjä aamuisin mutta muuten.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitanut poikaani kotona on nyt jo 33v. Asuu kotona. Laitan ruuvata ja pesen vaatteet. Siivoan huoneen ja laitan vuoteen. Vaihdoin pojalle talvirenkaat että pääsee kylälle.
Muistithan antaa taskurahaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette, mun eskarilainen täyttää tammikuussa 7v, niin oisko hyvä alkaa harjoittelemaan yksin kotona oloa. Yksin ei toki tee lähtöjä aamuisin mutta muuten.
Ei. Kouluissa on iltapäiväkerhot ja monissa myös aamuhoidot juuri siksi, että tuon ikäinen on liian pieni olemaan yksin. Vanhempikin saa ottaa osittaista hoitovapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siisi hetkinen. Tokaluokkalaisen pitää vielä näitä asioita opetella? Ei osaa pukea itse? Mitä ihmettä.
Mä ja sisarukseni ollaan kahdeksan vanhana jo kuljettu yksin kahden kilometrin matkan bussille. Ihan itse olen itseni aamuisin pukenut jo neljän ikäisestä. Aamupalaa laitettiin itse, paitsi puuron keitti vanhempi. Missä ihmeen pumpulissa nämä nykylapset kasvaa, jos ei tokaluokkalainen osaa itseään laittaa aamulla valmiiksi? Eikö se ole koskaan saanut mitään vastuuta mistään? Saako se edes mennä yksin ulos?
Meidän vanhemmat oli kyllä huolehtivaisia ja rakastavaisia, mutta maalla ei ehditty liikoja paapoa.
Oikeesti, jos lapsi osaa lukea, eikä pukea, niin jossain on jotain vialla ja pahasti.
Minä olen jo seitsemänkymppinen, ja kyllä mun nuoruudessa kouluun ei ollut minkään maailmaan kuljetuksia, vaan itsehiihdettiin se melkein 10 kilometrin matka kesät talvet.
Minun äitini on yli 70 ja kulki kyllä bussilla tai junalla kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä latausaika on siinä 17-21 välillä, ei ihan noin kauaa kuitenkaan, ettei mene täyteen asti.
Ei kännykkä siitä pilalle mene, vaikka olisi latauksessa koko ikisen yön.
Akku menee, mutta mallista riippuu miten helppo akku vaihtaa ja jos puhelin vaihtuu kerran pari vuodessa niin ei toki ehdi haitata
Joskus 15 vuotta sitten oli näin, ei enää nykyakuissa.
Ei, vaan nimenomaan toisin päin. Nykyakut eivät kestä tuota. Pari vuotta vanhat iphone ynnä muut akut jo huonossa kunnossa jos näin pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan monttu auki täällä. Asun ulkomailla, ja täällä lähes kaikki alakoululaiset saatetaan aamulla kouluun ja haetaan iltapäivällä, vaikkei kenelläkään ole pitkä koulumatka eikä ympäristö mitenkään vaarallinen. En voisi kuvitellakaan, että joku täkäläinen mutsi toimisi ap:n kuvailemalla tavalla. Mikä ihme itseisarvo suomalaisille tuo lasten aikainen itsenäistyminen on? Jostain ketjusta luin, että 6-vuotiaille ostetaan kännykkä. Miksi? Liikkuuko todellakin sen ikäinen lapsi yksin jossakin? Ei tulisi kuulonkaan täällä nykyisessä kotimaassani, enkä näe asiassa mitään järkeä.
Turha sanoa, että mentiin sitä ennenkin. Niin minäkin 80-luvulla kuljeskelin yksin, mutta oliko se sitten hienoa tai oikein, en nyt tässä iässä äitinä sanoisi niin. Lapset ovat lapsia ja aikuiset ovat heistä vastuussa.
Kuusvuotiaille ostetaan kännykkä, koska Suomessa ei juuri missään ole enää lankapuhelinta. Pakkohan sen tenavan on voida kotoaan jonnekin soittaa, jos on hätä.
Ei niitä ole muuallakaan. Tuossa varmaan oli se pointti että 6-vuotias ei tarvitse puhelinta koska 6-vuotiaan ei kuulu olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siisi hetkinen. Tokaluokkalaisen pitää vielä näitä asioita opetella? Ei osaa pukea itse? Mitä ihmettä.
Mä ja sisarukseni ollaan kahdeksan vanhana jo kuljettu yksin kahden kilometrin matkan bussille. Ihan itse olen itseni aamuisin pukenut jo neljän ikäisestä. Aamupalaa laitettiin itse, paitsi puuron keitti vanhempi. Missä ihmeen pumpulissa nämä nykylapset kasvaa, jos ei tokaluokkalainen osaa itseään laittaa aamulla valmiiksi? Eikö se ole koskaan saanut mitään vastuuta mistään? Saako se edes mennä yksin ulos?
Meidän vanhemmat oli kyllä huolehtivaisia ja rakastavaisia, mutta maalla ei ehditty liikoja paapoa.
Oikeesti, jos lapsi osaa lukea, eikä pukea, niin jossain on jotain vialla ja pahasti.
Minä olen jo seitsemänkymppinen, ja kyllä mun nuoruudessa kouluun ei ollut minkään maailmaan kuljetuksia, vaan itsehiihdettiin se melkein 10 kilometrin matka kesät talvet.
Minun äitini on yli 70 ja kulki kyllä bussilla tai junalla kouluun.
Taisi asua kaupungissa? Maalla ei tuollaisia ylellisyyksiä ollut. Kouluun mentiin peltojen yli, ei ollut suoraa tietäkään.
Missään muussa maassa kuin Suomessa tällaista keskustelua ei olisi. Sivistyneissä maissa vanhemmat vastaavat lapsistaan eikä kukaan jätä tokaluokkalaista hoitamaan aamutoimiaan yksin.
Ainoastaan Suomessa lapsia pidetään pikkuaikuisina joiden pitää pärjätä itsekseen.
Ap olet hirveä! Minullakin tokaluokkalainen ja laitan kyllä vaatteet valmiiksi ja katson että repussa on avaimet yms. Ja töistä lapsen isän kanssa kyllä laitetaan viesti/soitetaan kun pitää lähteä kävelemään koulua kohti, jos joutuu olemaan aamulla yksin.
Niin ja tiedän että lapsi oppii ajan kanssa ihan itse ne vaatteet laittamaan ja seuraamaan kelloa. Siihen saakka jeesaan minä tai isänsä. Asiat etenee omaa tahtia. En ikinä kehtaisi olla noin julma.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitanut poikaani kotona on nyt jo 33v. Asuu kotona. Laitan ruuvata ja pesen vaatteet. Siivoan huoneen ja laitan vuoteen. Vaihdoin pojalle talvirenkaat että pääsee kylälle.
Kai annoit sille vähän rahaakin että pääsee tissibaariin?
Vierailija kirjoitti:
Lapselle meni oppi perille. Kertoi itse, mikä aamussa meni mönkään ja miksi myöhästyi. Tietää ne kyllä, mutta helpompaa jättää äidin vastuulle. Lupasi parantaa tapansa.
Olet ap inhottava.
Yhdessä pitää opetella aamurutiinien itsenäistyminenkin, ei lapsella ole vielä organisointikykyä tarpeeksi.
Tehkää yhdessä iso A3-kokoinen juliste, johon yhdessä teette aamun aikataulun lapselle. Yhdessä mittaatte kuinka kauan minkäkin asian tekemiseen menee aamulla. Esim.
Herätys 7.00
Aamupala 7.10
Pukeminen 7.35
Hammaspesu 7.45
Pakkaaminen 7.50
Lähtö 8.00
Samalla mietitte, mitä voisi lapsi tehdä illalla, jotta aamu olisi helpompi (esim. pakkaaminen, vaatteiden valmistelu). Jos kaikki hommat on hoidettu aikataulua nopeammin, saa palkinnoksi keskittyä piirrettyihin kunnes on aika lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä pitää opetella aamurutiinien itsenäistyminenkin, ei lapsella ole vielä organisointikykyä tarpeeksi.
Tehkää yhdessä iso A3-kokoinen juliste, johon yhdessä teette aamun aikataulun lapselle. Yhdessä mittaatte kuinka kauan minkäkin asian tekemiseen menee aamulla. Esim.
Herätys 7.00
Aamupala 7.10
Pukeminen 7.35
Hammaspesu 7.45
Pakkaaminen 7.50
Lähtö 8.00
Samalla mietitte, mitä voisi lapsi tehdä illalla, jotta aamu olisi helpompi (esim. pakkaaminen, vaatteiden valmistelu). Jos kaikki hommat on hoidettu aikataulua nopeammin, saa palkinnoksi keskittyä piirrettyihin kunnes on aika lähteä.
Yksi unohtui!
7.15 Punkan tarkistus
7.16 Aamusulkeiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätys 7.00
Aamupala 7.10
Pukeminen 7.35
Hammaspesu 7.45
Pakkaaminen 7.50
Lähtö 8.00
Yksi unohtui!
7.15 Punkan tarkistus
7.16 Aamusulkeiset
Ei tuo minusta noin ankaralta ideaalta vaikuttanut, tuollainen auttaisi vain lastakin hahmottamaan ajankulun. Aikatauluhan tehdään yhdessä, jotta se toimisi ja tuntuisi lapsestakin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan monttu auki täällä. Asun ulkomailla, ja täällä lähes kaikki alakoululaiset saatetaan aamulla kouluun ja haetaan iltapäivällä, vaikkei kenelläkään ole pitkä koulumatka eikä ympäristö mitenkään vaarallinen. En voisi kuvitellakaan, että joku täkäläinen mutsi toimisi ap:n kuvailemalla tavalla. Mikä ihme itseisarvo suomalaisille tuo lasten aikainen itsenäistyminen on? Jostain ketjusta luin, että 6-vuotiaille ostetaan kännykkä. Miksi? Liikkuuko todellakin sen ikäinen lapsi yksin jossakin? Ei tulisi kuulonkaan täällä nykyisessä kotimaassani, enkä näe asiassa mitään järkeä.
Turha sanoa, että mentiin sitä ennenkin. Niin minäkin 80-luvulla kuljeskelin yksin, mutta oliko se sitten hienoa tai oikein, en nyt tässä iässä äitinä sanoisi niin. Lapset ovat lapsia ja aikuiset ovat heistä vastuussa.
Kuusvuotiaille ostetaan kännykkä, koska Suomessa ei juuri missään ole enää lankapuhelinta. Pakkohan sen tenavan on voida kotoaan jonnekin soittaa, jos on hätä.
Kuusivuotiaan ei kuulu olla yksin kotona.
Aivan, tämä oli minun pointtini.
T. Aiempi ulkosuomalainen
Mihinköhän sen lapset sitten voisi laittaa, kun vanhempien kuitenkin pitää käydä töissä? Kaikilla ei ole mahdollisuutta liukuvaan työaikaan eikä työttömäksi heittäytyminenkään kuulosta kovin houkuttelevalta.
Ihan aluksi noista vaatteista. Ei tuon ikäinen osaa arvioida, mitä kannattaa pukea päälle. Kyllä mä ainakin yhdessä lapsen kanssa kattoisin sisävaatteet kasaan valmiiksi, ja ulkovaatteet toiseen pinkkaan + puhelin ja avaimet reppuun ja reppu ulkovaatteiden viereen. Nuo voi kaikki hoitaa illalla. Paitsi jos tarvitsee puhelinta herätykseen jne.
En nyt ota muuten kantaa, mutta kerron oman kokemuksen. Olen 19v yliopistoa käyvä nuori, ja voin kertoa että todellakin olisin kaivannut enemmän apua. Herkkänä lapsena en ainakaan karaistunut sillä, että vanhemmat heittivät jonnekin kilometrin päähän koulusta työmatkan varrelle 7-vuotiaana, hiukset likaisina, itse pukeutuneena jne. Läksyjen teko on ollut ongelma ihan koko opiskelu-uran lukioon asti, kirjat oli kouluiakoina aina kotona, luistimet, sukset, uikkarit, perus sisäliikuntavaatteet... Ikinä en meinannut muistaa. Ja ihan hirveä stressi pienellä lapsella, voin kertoa että se turvattomuuden tunne ei katoa koskaan, ikinä en luota siihen että saan asiat ajallaan hoidettua nykyäänkään ja otan hirveitä paineita kaikesta. Voi olla että olen add tai jotain kun hukkaan yhä kynät ja hanskat, mutta se ei paljon ilahduta sen stressin ja ahdistuksen keskellä. Tämä nyt oli vaan mun kokemus. Ja kuten joku tuolla totesikin, ei kyllä tosiaan huvita käydä kotona nyt kun on päässyt muuttamaan omilleen. Ei siksi, että pärjäisin täydellisesti omillani, vaan koska en usko saavani sieltä apua nyt kun en lapsenakaan sitä saanut.
Mihinköhän sen lapset sitten voisi laittaa, kun vanhempien kuitenkin pitää käydä töissä? Kaikilla ei ole mahdollisuutta liukuvaan työaikaan eikä työttömäksi heittäytyminenkään kuulosta kovin houkuttelevalta.[/
Osittaiseen hoitovapaaseen on mahdollisuus kaikilla
Vierailija kirjoitti:
En nyt ota muuten kantaa, mutta kerron oman kokemuksen. Olen 19v yliopistoa käyvä nuori, ja voin kertoa että todellakin olisin kaivannut enemmän apua. Herkkänä lapsena en ainakaan karaistunut sillä, että vanhemmat heittivät jonnekin kilometrin päähän koulusta työmatkan varrelle 7-vuotiaana, hiukset likaisina, itse pukeutuneena jne. Läksyjen teko on ollut ongelma ihan koko opiskelu-uran lukioon asti, kirjat oli kouluiakoina aina kotona, luistimet, sukset, uikkarit, perus sisäliikuntavaatteet... Ikinä en meinannut muistaa. Ja ihan hirveä stressi pienellä lapsella, voin kertoa että se turvattomuuden tunne ei katoa koskaan, ikinä en luota siihen että saan asiat ajallaan hoidettua nykyäänkään ja otan hirveitä paineita kaikesta. Voi olla että olen add tai jotain kun hukkaan yhä kynät ja hanskat, mutta se ei paljon ilahduta sen stressin ja ahdistuksen keskellä. Tämä nyt oli vaan mun kokemus. Ja kuten joku tuolla totesikin, ei kyllä tosiaan huvita käydä kotona nyt kun on päässyt muuttamaan omilleen. Ei siksi, että pärjäisin täydellisesti omillani, vaan koska en usko saavani sieltä apua nyt kun en lapsenakaan sitä saanut.
Ja sanon vielä sen, että se oma pärjäämättömyys tuottaa kyllä häpeää ihan pienelle lapsellekin. Itse esim lähdin joskus yöpaita päällä vahingossa kouluun ja koko päivän nolostelin ja pelkäsin luokkakavereiden irvailuja
Minun lapseni on jo ysillä, eikä hallitse viisarikelloa. Digitaalisen kellon kyllä hallitsee.
Yhtenä muistitestinä on kellotaulun piirtäminen, numerot kohdalleen ja viisarit näyttämään tiettyä kellonaikaa. Tästä ei nykyajan nuorista monikaan selviytyisi.