Eläkekertymäsi? Tarkastin just omani.
Olen 43-vuotias, eläkeikäni tällä hetkellä 66v ja joitakin kuukausia ja eläkekertymä toistaiseksi 934e.
Miten muilla? Tuo mun kertymä lienee aika hyvä ikäiselleni, sillä olen ollut opiskelujeni jälkeen koko ajan töissä ihan ok palkalla, mutta silti se tuntuu tosi pieneltä :(
Kommentit (134)
Tässä muuten ammutaan alas yksi eläkeläisten syrjintäväite lisää
https://www.taloustaito.fi/Blogi/blogit-2018/verotetaanko-elakkeita-kir…
Eläkeläiset aina ulvovat että eläkkeitä verotetaan kireämmin kuin palkkatuloja. 3000 tuloilla ero onkin aivan käsittämättömän kova 0.9 prosenttia !!!
Vierailija kirjoitti:
Tässä muuten ammutaan alas yksi eläkeläisten syrjintäväite lisää
https://www.taloustaito.fi/Blogi/blogit-2018/verotetaanko-elakkeita-kir…
Eläkeläiset aina ulvovat että eläkkeitä verotetaan kireämmin kuin palkkatuloja. 3000 tuloilla ero onkin aivan käsittämättömän kova 0.9 prosenttia !!!
Tosin tuossa jutussa oli laskettu palkansaajan veroiksi myös työntekijän eläkevakuutusmaksu. Se on vähän kyseenalaista. Olisi täsmällisempää sanoa, että samoilla tuloilla käteen jää suunnilleen yhtäpaljon, kun verot ja muut pakolliset maksut otetaan huomioon.
Mitä opimme tästä ketjusta, mitkään eläkeläisten vakioulinat eivät pidä paikkaansa :).
1. "Eläke alkoi kertymään vasta 23 - vuotiaana". Haloo, niin alkoi kaikilla muillakin ennen 80-lukua syntyneillä!
2. "Minä olen maksanut oman eläkkeeni". Et sinä eikä työnantajasi ole maksanut sitä kuin hyvin pieneltä osin.
3. "Eläkkeitä verotetaan paljon ankarammin kuin palkkoja" Niin, 1-2 % ehkä....
4. Raippaveroa maksavat eläkeläiset ovat hemmoteltuja kermaperseitä, 4000 euron ylittävä eläke tulee olemaan äärimmäisen harvinainen nuoremmilla
Varsinainen eläkertymä on pieni, mutta itse säästettyä eläkettä tällä hetkellä kasassa n. 150.000€, olen 57-v. Vuosittain lisää säästöä n. 13.000€. Sillä sitten mennään, kun sen aika tulee.
Minä toivon, että eutanasialaki hyväksytään 10-15 vuoden sisällä. Eläke tulee olemaan niin pieni, että heti kun sairastun vakavammin pyydän eutanasiaa. Voi tosin hyvin olla että jään työttömäksi ennen eläkeikää ja sittenhän eläke vasta pieneksi jää
Jossain lehdessä oli hyvä kommentti tulevaisuuden eläkkeistä: 40 vuoden työura = takuueläke + asumistuki
Ja tuohan on totta jos palkka ei ole erityisen hyvä: 40 vuotta × 35 euroa = 1400 euroa eläkettä
Reiska joka on viettänyt ikuista kesälomaa saa 775 euroa eläkettä ja siihen asumislisä päälle
Kunpa ahne sukupolvi ymmärtäisi hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain lehdessä oli hyvä kommentti tulevaisuuden eläkkeistä: 40 vuoden työura = takuueläke + asumistuki
Ja tuohan on totta jos palkka ei ole erityisen hyvä: 40 vuotta × 35 euroa = 1400 euroa eläkettä
Reiska joka on viettänyt ikuista kesälomaa saa 775 euroa eläkettä ja siihen asumislisä päälle
Työssäkäynnissä on se hyvä puoli, että silloin on ollut ainakin mahdollisuus myös säästää ja sijoittaa eläkepäiviä varten. Silloin voi käytössä olla enemmänkin kuin verotettu eläkekertymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäynnissä on se hyvä puoli, että silloin on ollut ainakin mahdollisuus myös säästää ja sijoittaa eläkepäiviä varten. Silloin voi käytössä olla enemmänkin kuin verotettu eläkekertymä.
Aivan totta. Mutta mielestäni jos ihminen on ollut töissä sen 35-40 vuotta niin hänen kuuluisi saada huomattavasti enemmän eläkettä kuin naapurin, joka on keskittynyt töiden välttelyyn ja kaljanjuontiin.... Minusta joku 200 euron ero on melkein kuin märkä rätti naamaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan totta. Mutta mielestäni jos ihminen on ollut töissä sen 35-40 vuotta niin hänen kuuluisi saada huomattavasti enemmän eläkettä kuin naapurin, joka on keskittynyt töiden välttelyyn ja kaljanjuontiin.... Minusta joku 200 euron ero on melkein kuin märkä rätti naamaan....
On tässä se ero, että takuueläkkeestä ja asumistuesta voidaan helposti leikata koska vaan, valmiiksi kertyneeseen eläkekertymään koskemiseen on ollut korkeampi kynnys.
Tulevaisuuden takaa taikaseinä!
Niin, elinaikakertoimella leikattu eläke eli n. 10 % leikattu. Eli tuosta 1.5 % kk-palkasta kerrytetystä leikataan vielä lisää pois. Toki voi jäädä 66 v ja 5 kk JOS sillä leikatulla pärjää. Hyvin moni ei pärjää. En laske eläkeiäksi sitä, että saa jäädä paljon nykyistä eläkeikää vanhempana eläkkeelle kunhan ensin eläkettä vielä leikataan. Eli normi-ikä 68 v 7 kk.
50-vuotiaiden keskimääräinen eläkekertymä on 880 euroa. Hyvin moni joutuu tekemään niin pitkään kuin pystyy, ellei saa potkuja aikaisemmin.