Reilu 20 vuotta sitten lapsilisä oli 50€ enemmän kuin nyt. Mitä mieltä olet tästä?
Miten 90-luvun laman runtelemassa maassa oli varaa maksaa lapsilisiä niin paljon? Lapsia syntyi yli 60 tuhatta vuodessa, nyt enää alle 50 tuhatta.
Muutenkin esim. 80-luvulla oli BKT paljon alahaisempi kuin nyt, mutta nyt ei ole enää mihinkään varaa. Suurin ero on näiden kahden ajan välillä se, että silloin ei oltu EU:ssa ja tietokoneita ei vielä käytetty niin paljon eikä ollut nettiä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 1995 heinäkuun alusta alkaen Lipposen hallitus laski lapsilisiä rajusti, mitä en ole tähän päivään mennessä antanut demareille anteeksi. Alennus oli sitä isompi, mitä enemmän lapsia oli. Siihen asti lapsilisä oli ensimmäisestä lapsesta 570 markkaa, toisesta 720 markkaa ja 1.7. alkaen 535 ja 657 markkaa. Tämän jälkeen niitä ei sitten korotettukaan, vaan samat summat olivat aina euron tuloon asti, jolloin ensimmäisestä lapsesta alettiin maksaa 90 euroa.
Vihdoin joku joka muistaa Lipposen tekemisiä! Lipponen oli oikeistolaisin mitä on koskaan sen jälkeen ollut, ja pahinta myrkkyä köyhille, vain nykyinen hallitus on pahempi. Ahoa aina syytetään kaikesta, mutta hän joutui korjailemaan Holkerin hallituksen tekemiä töppäilyjä ja pelastamaan Suomen konkurssilta joka oli todella lähellä, varmasti tekivät virheitä, mutta sitten alkoi nousukausi ja tuli Lipposen hallitukset ja köyhä laman kurittama kansa odotti että nyt annetaan takaisin se mitä lamatalkoissa otettiin pois. No eipä niin käynytkään vaan Lipposen puheet köyhistä oli sitä luokkaa että ne pitäis viedä saunan taa.
Minä en koskaan tule antamaan Lipposelle anteeksi, ja olen inhonnut demareita siitä asti. Itse olen vihreä ja kannatan perustuloa jotta ihmisillä olisi joku sosiaaliturva tulevien Lipposten ja Sipilöiden varalta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luku on peräisin? Lapsilisä oli muistaakseni 500-600 markkaa, joka on noin 85-100 euroa eli aika lailla saman kuin nykyään.
Sen lisäksi oli verotuksessa lapsivähennys.
Ja ennen lapsilisät maksettiin 4 kertaa vuodessa ja oli lapsivähennys joka huomioitiin kuukauden verotettavissa tuloissa vähennyksenä.
Lisäksi kunnallinen päivähoito oli lähes ilmaista, myös varakkaille ja hyvätuloisille. Samoin mahdollisuus kunnan kotihoitopalveluihin, jos sellaista tarvitsi.
Myös äitiyspäiväraha oli korkeampi, samoin monet kunnat maksoivat vanhempainrahaa, kun päiväkodeista oli huutava pula.
Jossakin vaiheessa maksettiin vaippaikäisille, myös vaippalisää.Mutu-tuntumalla sanoisin, että tämän päivän perheet on todella ajettu tiukalle ja kyllähän se näkyy tilastoissa, kun Suomen lapsiperheen tuet ovat häntäpäässä Eu-tilastoissa.
Hieno puheenvuoro mutta et vastaa kysymykseen.
Sori. Minusta se on kansallinen häpeä. Sillä Suomen hyvinvointi ja elinkeinoelämä on täysin riippuvainen tulevaisuudesta tämän päivän lapsista ja nuorista, johon pitäisi panostaa ja parhaiten se onnistuu lapsiperheitä tukemalla. Suomi tarvitsee tulevaisuudessa myös koulutettua työvoimaa ja hyvinvointivaltiota.
Lapsiperheiden kurjistamisen aloitti 90-luvulla Esko Aho ja vuosi vuodelta se on heikentynyt ja suurin osa sen jälkern taitaa olla porvarihallituksia, jotka ovat Eu-talutusnuorassa ja Suomi on ollut Eu-nettomaksaja, joka on huolehtinut ja maksanut, niin Kreikan, Romanian, Italian jne. tukija ja etuuksia, myös heidän lapsiperheille ja meidän omat lapsiperheet jätetty oman onnensa nojaan.
Ja ap. kyllä 90-luvulla oli jo netti, myös tämä vauvapalsta.
Hohhoijaa taas.. googlatkaa että ette kuulostaisi ihan pelleiltä
”Sosiaalimenojen bruttokansantuotteeseen suhteutettu osuus oli 18,8 prosenttia vuonna 1980. Vuosikymmen myöhemmin se oli 24 % vaikka bkt kasvoi tuolloin voimakkaasti. Nyt sosiaalimenojen bkt-osuus on lähes 32 %, osin heikon bkt:n takia. Eläkemenon kasvu on mahdollistunut vakuutusmaksua nostamalla, muiden sosiaalimenojen nopea kasvu taas on tapahtunut veroastetta nostamalla ja osin velkaantumalla.”
Muiden rahaa jaetaan melkein tuplasti enemmän kuin 80-luvulla, on se vaan kovaa kurjistamista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 1995 heinäkuun alusta alkaen Lipposen hallitus laski lapsilisiä rajusti, mitä en ole tähän päivään mennessä antanut demareille anteeksi. Alennus oli sitä isompi, mitä enemmän lapsia oli. Siihen asti lapsilisä oli ensimmäisestä lapsesta 570 markkaa, toisesta 720 markkaa ja 1.7. alkaen 535 ja 657 markkaa. Tämän jälkeen niitä ei sitten korotettukaan, vaan samat summat olivat aina euron tuloon asti, jolloin ensimmäisestä lapsesta alettiin maksaa 90 euroa.
Vihdoin joku joka muistaa Lipposen tekemisiä! Lipponen oli oikeistolaisin mitä on koskaan sen jälkeen ollut, ja pahinta myrkkyä köyhille, vain nykyinen hallitus on pahempi. Ahoa aina syytetään kaikesta, mutta hän joutui korjailemaan Holkerin hallituksen tekemiä töppäilyjä ja pelastamaan Suomen konkurssilta joka oli todella lähellä, varmasti tekivät virheitä, mutta sitten alkoi nousukausi ja tuli Lipposen hallitukset ja köyhä laman kurittama kansa odotti että nyt annetaan takaisin se mitä lamatalkoissa otettiin pois. No eipä niin käynytkään vaan Lipposen puheet köyhistä oli sitä luokkaa että ne pitäis viedä saunan taa.
Minä en koskaan tule antamaan Lipposelle anteeksi, ja olen inhonnut demareita siitä asti. Itse olen vihreä ja kannatan perustuloa jotta ihmisillä olisi joku sosiaaliturva tulevien Lipposten ja Sipilöiden varalta.
ap
Mutta sitä et muista mikä tilanne oli vuonna 95? Kun rahat on loppu, niin ne on loppu. Työttömiä oli puoli miljoonaa ja sitä jaettavaa vaan ei ollut vaikka kuinka polkisit jalkaa.
Tätä en voi tällä palstalla ymmärtää, että mitään realismia ei kommenteissa tarvitse olla kunhan vain muistaa syyllistää rikkaita ja työtätekeviä, sekä ruinata itselle lisää etuuksia. Perus vasemmistolaista retoriikkaa, joka toteutettuna johtaa ultimaattiseen köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luku on peräisin? Lapsilisä oli muistaakseni 500-600 markkaa, joka on noin 85-100 euroa eli aika lailla saman kuin nykyään.
Sen lisäksi oli verotuksessa lapsivähennys.
Ja ennen lapsilisät maksettiin 4 kertaa vuodessa ja oli lapsivähennys joka huomioitiin kuukauden verotettavissa tuloissa vähennyksenä.
Lisäksi kunnallinen päivähoito oli lähes ilmaista, myös varakkaille ja hyvätuloisille. Samoin mahdollisuus kunnan kotihoitopalveluihin, jos sellaista tarvitsi.
Myös äitiyspäiväraha oli korkeampi, samoin monet kunnat maksoivat vanhempainrahaa, kun päiväkodeista oli huutava pula.
Jossakin vaiheessa maksettiin vaippaikäisille, myös vaippalisää.Mutu-tuntumalla sanoisin, että tämän päivän perheet on todella ajettu tiukalle ja kyllähän se näkyy tilastoissa, kun Suomen lapsiperheen tuet ovat häntäpäässä Eu-tilastoissa.
Nyt olet kyllä niin pihalla kuin voi olla. Vuonna 1995 korkein päivähoitomaksu kunnallisessa päivähoidossa oli 1430 markkaa, jonka nykyarvo on 336 euroa. Toisesta lapsesta joutui maksamaan noin 1100 markkaa, eli nykyrahassa 258 euroa ja perheen kolmannestakin noin 800 markkaa eli nykyrahassa noin 187 euroa.
Lisäksi kunnallinen päivähoito oli taattu vain alle 3-vuotiaille. Monissa kunnissa sitä vanhemmat lapset eivät päässeet kunnalliseen päivähoitoon, jos vanhemmat eivät olleet huonotuloisia tai ollut jotain muita painavia perusteita.
Myös äitiyspäiväraha oli pienempi osa palkasta kuin nykyisin.
Eikö se ole ollut niin että yli 3-vuotiaille? Pieniä lapsiahan kannustettiin hoitamaan kotona kotihoidontuelle kolmevuotiaaksi.
Ei, vaan nimenomaan alle 3-vuotiaille. Keskusta vaati kotihoidontuen vaihtoehdoksi päivähoito-oikeudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1995 lapsilisä ollut n. 140e ekasta lapsesta. Nythän se on n. 100e.
Jos tuo on totta niin aivan varmasti lapsilisää korvaa joku muu tuki josta me työssäkäyvät maksumiehet emme tiedä mitään. Kaikki tuet ja tulonsiirrot ksavavat koko ajan, tämä on fakta.
Eläkemaksut palautettava takaisin 5% joka rahastoitava kokonaan maksajiaan varten. Nykyiset eläkeläiset ovat oikeutettuja vain sen suuruiseen eläkkeeseen kuin ovat itse aikoinaan eläkemaksua maksaneet. Heille suoritettu ylimaksu on perittävä viipymättä takaisin ja uudelleenrahastoitava niitä varten joiden maksamista eläkemaksuista se on otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta sitä et muista mikä tilanne oli vuonna 95? Kun rahat on loppu, niin ne on loppu. Työttömiä oli puoli miljoonaa ja sitä jaettavaa vaan ei ollut vaikka kuinka polkisit jalkaa.
Tätä en voi tällä palstalla ymmärtää, että mitään realismia ei kommenteissa tarvitse olla kunhan vain muistaa syyllistää rikkaita ja työtätekeviä, sekä ruinata itselle lisää etuuksia. Perus vasemmistolaista retoriikkaa, joka toteutettuna johtaa ultimaattiseen köyhyyteen.
Kaipaisi selitystä sen osalta miksi suurimmat leikkauksia ei tehty pahimmassa kriisissä vaan vasta kun talous lähti jo elpymään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisän oikea määrä olisi 0, nolla, euroa. Nyt niitä maksetaan pitkin maailmaa ja henkilöille, jotka elättää itsensä etuuksilla.
Jaahas. No miksei työmarkkinatukilaiselle pitäisi antaa lapsilisää, mutta varakkaalle osakeyhtiön hallituksen johtajalle pitäisi antaa.
Missä logiikkasi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on totta niin aivan varmasti lapsilisää korvaa joku muu tuki josta me työssäkäyvät maksumiehet emme tiedä mitään. Kaikki tuet ja tulonsiirrot ksavavat koko ajan, tämä on fakta.
No sit minäkin haluan tietää mikä se sellainen tuki on. Minun tilille ei ainakaan kilahda muuta kuin lapsilisä.
Ja kuule ihan työssäkäyviä ihmisiä me perheellisetkin suurin osa ollaan! mietippä sitä. Käydään töissä, maksetaan veroja ja sivussa vielä kasvatetaan tulevia veronmaksajia ja sulle eläkkeenmaksajia. Tutkimusten mukaan eniten töitä muuten paiskii pikkulasten isät. Ja Suomessa äitienkin työllisyysaste on paljon korkeampi kuin esim. monilla Eurooppalaisilla kanssasisarilla.
Eikun joo. Saatiinhan me lapsilisän leikkauksesta kompensaationa se huima lapsivähennys verotukseen. Se on 50e/ lapsi, eli siis tekee n. 4e/kk koko vuodelle jaettuna. Wohooooouuu 🤑
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksaisi, kävisi läpi budjetin kokonaisuutena. Mutta veikkaan että eläkkeisiin menee huomattavasti enemmän rahaa nykyään kuin 90 luvulla.
Totta. Sosiaalimenoista suurin osa menee eläkkeisiin. Lapslisät on niihin verrattuna rikka rokassa. Ja eläkemenojen nousu on ollut hurjaa viime vuosina. Eläkeläiset on rumasti sanottuna iso taakka veronmaksajille, ei suinkaan lapset ja lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli siis 145€ ja nyt se on alle 95€ eli kyllä siinä se viisi kymppiä on eroa.
Miten on noin haastavaa ymmärtää luettua? Suora lainaus tekstistä: "Nykyrahaksi muutettuna keskimääräinen lapsilisä vuonna 1995 oli noin 145 euroa kun se nyt on noin 122 euroa." Ero on 23 e, ei 50 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli siis 145€ ja nyt se on alle 95€ eli kyllä siinä se viisi kymppiä on eroa.
Miten on noin haastavaa ymmärtää luettua? Suora lainaus tekstistä: "Nykyrahaksi muutettuna keskimääräinen lapsilisä vuonna 1995 oli noin 145 euroa kun se nyt on noin 122 euroa." Ero on 23 e, ei 50 e.
No sori 😁 Oli se silti enemmän kuin nykyään, ja sitten kun vielä miettii mitä sillä rahalla sai vuonna 95 ja mitä sillä saa nykyään.
Ei se mikään salaisuus ole että leikkuri lapsilisissä on ollut huima.
Tuo verovähennys tuntuu olevan sitkeässä muistissa varsinkin vanhemmalla väestöllä. Ne joilla on ollut lapsia 80 luvulla eivät oikein ole tietoisia että mitään verovähennyksiä ei lapsista enää saa. Tuttavani ei uskonut kun sanoin että maksan ihan saman veron kun lapsettomat. Luuli että itse olen nyt tajunnut verotuksen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sit minäkin haluan tietää mikä se sellainen tuki on. Minun tilille ei ainakaan kilahda muuta kuin lapsilisä.
Ja kuule ihan työssäkäyviä ihmisiä me perheellisetkin suurin osa ollaan! mietippä sitä. Käydään töissä, maksetaan veroja ja sivussa vielä kasvatetaan tulevia veronmaksajia ja sulle eläkkeenmaksajia. Tutkimusten mukaan eniten töitä muuten paiskii pikkulasten isät. Ja Suomessa äitienkin työllisyysaste on paljon korkeampi kuin esim. monilla Eurooppalaisilla kanssasisarilla.
Eikun joo. Saatiinhan me lapsilisän leikkauksesta kompensaationa se huima lapsivähennys verotukseen. Se on 50e/ lapsi, eli siis tekee n. 4e/kk koko vuodelle jaettuna. Wohooooouuu 🤑
Ja tuo lapsivähennys loppuu ensi vuonna.
Hää jj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo lapsivähennys loppuu ensi vuonna.
Sekin vielä 😡
Lapsilisät voisi muutenkin poistaa. Kyllä ihmisen pitää saada palkkatuloja tarpeeksi että kykenee jälkeläisensä kulut maksamaan.
Se on poliittinen päätös olla sijoittamatta lapsiin ja tulevaisuuteen. Naurettaviin mittoihin räjähtänyt maailmanparannusdiskoraha esim. auttaisi kummasti vaikkapa koulujen ahdinkoa. Opettajille pitäisi maksaa huomattavasti korkeampaa palkkaa. Opettajakunta pätevöityisi ja miehiäkin tulisi enemmän alalle. Tosin lisääntyvään pakkosyötettyyn propagandaan ei taida rahakaan auttaa.
Mä inhoan tuollaisia ilmaisista eduista kitisijöitä. Parempi olis vissiin olla ilman.
Taisi olla 90-luvun lopussa. 90-luvun alussa harvalla oli tietokoneita ja kännykätkin tuli vasta 90-luvulla, minulla oli ensimmäinen kännykkä joskus 1995 tai 1996, ja monella kaverilla ei vielä ollut silloinkaan. Tietokoneen minä sain vasta vuonna 2000, äidin vanhan :) Mutta en minä sillä missään nettisivuilla surffaillut, sähköpostilla läheteltiin kavereille hauskoja vitsijuttuja niinkuin facessa me vanhukset nykyään tehdään.
ap