Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00
On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.
Kommentit (10856)
Kavereita ei siis kuvata, koska heillä on oikeus yksityisyyteensä. Hyvä.
"Kuvaamme vain omaa perhettä, koska me olemme sen itse hyväksyneet." (Tjsp, en muista sanasta sanaan.)
Mutta ihanko totta? Kaikki lapsetkin ovat hyväksyneet? Omega jo 0 vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Luin vähän tuosta buddy-systeemistä, kun se ei ollut itselleen ennestään tuttu ja nää kuulostaa musta kyllä enemmän vanhemman kuin sisaruksen tehtäviltä. Vai mitä mieltä olette?
"When does the buddy system start? Someone graduates to being an older buddy around the age of seven, depending on the children involved and the needs at the time. Generally speaking, it is seven years of age. If you have a need for an older buddy sooner and have a child who is responsible enough, it can certainly start much sooner. Certainly, there are plenty of things that even two-year-olds can do to help care for their younger siblings.
What does an older buddy do?
The older child has four main times when their help is needed. Here’s a brief rundown of those times and how they work.When their little buddy gets up the older buddy needs to:
-oversee bed making for the little one
-help little buddy get dressed
-job shadow with morning chores
-help them brush teeth after breakfastMealtimes:
-older buddy is in charge of getting food and drink for little buddy
-get seconds on anything needed
-help clear their dishesWhen leaving the house:
-gather any needed coats, socks, shoes, or winter wear
-make sure little buddy has used the bathroom
-gather anything that may be going with us like a book for the car
-get buckled into the car
-help get out of car
-hold hand and keep an eye on the little buddy
-help get back in carGetting little buddy ready for bed:
-bath or shower
-get dressed in pajamas
-brush teeth
-bedtime story
-making sure there is a nightlight and music or story on for bedtime in their room
-help clean up their clothes and hang up wet towelIt is helpful to have someone “on call” for whenever you need them—someone who is trained and ready to go."
Ihmettelinkin joskus miksi esim. Romeo laittaa Aphroditen tukan joka päivä. Päivän haastavimmat hommat delegoitu kivasti isommille lapsille. :D No, jää vanhemmille enemmän aikaa leikkiä lasten kanssa...
Olen muuten ihmetellyt myös tuota tukkajuttua. Sen vielä ymmärsin, että Cleopatra laittaa joka aamu Nefertitille kampauksen kun hän kuitenkin opiskelee kampaajaksi, mutta tajuntaani ei mennyt se miksi teini-ikäinen poika haluaa joka aamu laittaa pikkusiskon hiukset?! Mutta ei taidakaan tehdä sitä ihan omasta tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ihan normaalia että kaikki perheenjäsenet osallistuvat kotitöihin, oli se mitä tahansa - lastenhoitoa, ruoanlaittoa, siivoamista tai jotain muuta. Sillä tavallahan aikuiseksi tullaan, ei pleikkaa hakkaamalla.
Mutta kyllä tässä pitää silti kohtuus säilyttää. Ja ne nuoremmat, kenenkäs perään ne joutuvat vahtimaan ja sitä kautta vapaa-aikansa uhraamaan?
Minä olen ihan tosissani ollut myöhemmin katkera siitä, että vanhempani tuhosivat lukio-opiskeluni ja sitä kautta monet jatko-opiskelumahdollisuudet sillä että jouduin aivan kohtuuttomaan vastuuseen nuoremmista sisaruksista. On ihan eri asia vaatia lapselta että siivoa oma huone, auta ruoan valmistuksessa, vie roskat, haravoi pihaa, vahdi joskus pikkusisarusta kun vanhemmat käy kaupassa kuin se että niitä sisaruksia pitää vahtia joka ikinen päivä eikä koulun jälkeen voi lähteä ystävien luokse, harrastuksiin tai tehdä läksyjä.
Oliko siinä kysymysvastausvideossa jotain seuraajille uutta tietoa?
Kannattaako katsoa?
Nyt taina on vissiin jossain Lapissa husky-safarilla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako katsoa?
No lähinnä vuosilukuja, milloin muutti Ausseihin, milloin naimisiin, milloin ensimmäinen lapsi.
Vastasi 25 kysymykseen (Q&A 1/4 ilmeisesti, 75 kysymystä vielä tulossa). Osa kysymyksistä samoja hieman eri sanamuodoilla - ihme toistoa. Halusi kai painottaa joitain asioita, kuten että Paul on kaikkien lasten isä.
Ehkä mielenkiintoisinta oli seurata, mitkä oli niitä kysymyksiä, joiden kohdalla hieman kiihtyi.
Rasittavinta oli mukaan ympätyt Omegan kiljumis- ja kikattamispätkät...
Vierailija kirjoitti:
Isossa perheessä lapsetkin joutuu tekemään kotitöitä. Koulu ei saa siitä kärsiä ts kotitehtävät täytyy tehdä jos niitä on. Noin niinku yleisesti ottaen. Tietenkin aikaa myös jos harrastus ja kaverit.
Meillä on pieni perhe, ja kyllä lapset tekevät kotitöitä. Tuohon ensimmäiseen lauseeseen viitaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako katsoa?
No lähinnä vuosilukuja, milloin muutti Ausseihin, milloin naimisiin, milloin ensimmäinen lapsi.
Vastasi 25 kysymykseen (Q&A 1/4 ilmeisesti, 75 kysymystä vielä tulossa). Osa kysymyksistä samoja hieman eri sanamuodoilla - ihme toistoa. Halusi kai painottaa joitain asioita, kuten että Paul on kaikkien lasten isä.
Ehkä mielenkiintoisinta oli seurata, mitkä oli niitä kysymyksiä, joiden kohdalla hieman kiihtyi.
Rasittavinta oli mukaan ympätyt Omegan kiljumis- ja kikattamispätkät...
Voi kuvitella, että ovat samoja, johon on jakanut hymiövastauksia. Lastenhoidosta, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistääkö muilla silmään Tainan jatkuva ocd:sta vitsailu? Nauraa vähän väliä esim. sille, miten on tartuttanut ocd:nsa lapsiinsa kun lasten kengät ovat piikkisuorassa rivissä ym. Tainasta se on ehkä hauskaa, mutta itse olen elänyt pahan pakko-oireisen häiriön kanssa ja mulle olisi pikemminkin kauhistus, jos lapseni osoittaisivat mitään ocd:n merkkejä.
Englanniksi OCD:tä käytetään aika vapaasti kuvaamaan erittäin siistiä ja järjestelmällistä ihmistä. "Are you OCD or something?" "I am a little OCD, I can't sleep if there is a cup in my sink." Sillä ei välttämättä viitata kyseiseen diagnoosiin tai pakonomaiseen käyttäytymiseen.
Toki amerikkalaiset ylipäätään ovat bakteerihysteerikkoja, mutta se oli eri tarina se...
Kyllä Tainalla on ihan todellinen OCD, mainitsee sen myös Q&A-videolla.
Mua kanssa ihmetytti, miten Taina kiihtyi kun selitti että heillä ei ole ”never ever” ollut siivoojaa tai lastenvahtia ja ”never will be!”. Siis onko toi nyt joku periaatekysymys? Eihän sitä koskaan voi tietää, jos vaikka tulevaisuudessa Taina sairastuisi pahasti eikä Tainan äiti jaksaisikaan lapsia silloin hoitaa. Miehellä taas on näkövamma ja muutenkin olisi iso homma pyörittää kymmenen lapsen taloutta yksin. Ei ulkopuolisen avun pyytämisessä/ostamisessa musta ole mitään hävettävää. Se päinvastoin voi olla hyvinkin järkevä teko, ettei kohtuuton vastuu lapsista ja kodista kaadu isommille sisaruksille.
Välillä myös mietin Tainan aiempaa kertomusta reumastaan ja miten vegaaniruokavalio ”paransi” sen. Asia kiinnostaa erityisesti siksi, koska sairastan itse nivelreumaa ja muutaman vuoden kala-kasvisruokavaliosta huolimatta minulla on edelleen aika ajoin hyvin kivuliaita jaksoja sekä voimakasta väsymystä. En jotenkin usko, että Taina tätä sairausaihetta enempää avaa, mutta mua oikeasti kiinnostaisi eikö hänellä tosiaan enää ole kipujaksoja elämässään. Ja jos on, miten hän silloin jaksaa suurperhettään pyörittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistääkö muilla silmään Tainan jatkuva ocd:sta vitsailu? Nauraa vähän väliä esim. sille, miten on tartuttanut ocd:nsa lapsiinsa kun lasten kengät ovat piikkisuorassa rivissä ym. Tainasta se on ehkä hauskaa, mutta itse olen elänyt pahan pakko-oireisen häiriön kanssa ja mulle olisi pikemminkin kauhistus, jos lapseni osoittaisivat mitään ocd:n merkkejä.
Englanniksi OCD:tä käytetään aika vapaasti kuvaamaan erittäin siistiä ja järjestelmällistä ihmistä. "Are you OCD or something?" "I am a little OCD, I can't sleep if there is a cup in my sink." Sillä ei välttämättä viitata kyseiseen diagnoosiin tai pakonomaiseen käyttäytymiseen.
Toki amerikkalaiset ylipäätään ovat bakteerihysteerikkoja, mutta se oli eri tarina se...
Kyllä Tainalla on ihan todellinen OCD, mainitsee sen myös Q&A-videolla.
Niin, kyse olikin siitä, että sitä voi heitellä englanniksi myös kevyesti. Tuohon viitaten että on tartuttanut sen lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ihan normaalia että kaikki perheenjäsenet osallistuvat kotitöihin, oli se mitä tahansa - lastenhoitoa, ruoanlaittoa, siivoamista tai jotain muuta. Sillä tavallahan aikuiseksi tullaan, ei pleikkaa hakkaamalla.
Mutta kyllä tässä pitää silti kohtuus säilyttää. Ja ne nuoremmat, kenenkäs perään ne joutuvat vahtimaan ja sitä kautta vapaa-aikansa uhraamaan?
Minä olen ihan tosissani ollut myöhemmin katkera siitä, että vanhempani tuhosivat lukio-opiskeluni ja sitä kautta monet jatko-opiskelumahdollisuudet sillä että jouduin aivan kohtuuttomaan vastuuseen nuoremmista sisaruksista. On ihan eri asia vaatia lapselta että siivoa oma huone, auta ruoan valmistuksessa, vie roskat, haravoi pihaa, vahdi joskus pikkusisarusta kun vanhemmat käy kaupassa kuin se että niitä sisaruksia pitää vahtia joka ikinen päivä eikä koulun jälkeen voi lähteä ystävien luokse, harrastuksiin tai tehdä läksyjä.
Lasten todellista työmäärää on turha lähteä spekuloimaan parin videon perusteella,. Ikävä että vanhempasi tuhosivat lukio-opintosi ja menee noin tunteisiin.
Sitä paitsi - jos lapsi on lopettanut koulun kesken eikä työpaikkaakaan vielä ole, eikö ole ihan hyvä että tekee sitten vähän enemmän yhteisen kodin eteen?
Kannattaako tälle reppanalle huomiota antaa?
Vierailija kirjoitti:
Mua kanssa ihmetytti, miten Taina kiihtyi kun selitti että heillä ei ole ”never ever” ollut siivoojaa tai lastenvahtia ja ”never will be!”. Siis onko toi nyt joku periaatekysymys? Eihän sitä koskaan voi tietää, jos vaikka tulevaisuudessa Taina sairastuisi pahasti eikä Tainan äiti jaksaisikaan lapsia silloin hoitaa. Miehellä taas on näkövamma ja muutenkin olisi iso homma pyörittää kymmenen lapsen taloutta yksin. Ei ulkopuolisen avun pyytämisessä/ostamisessa musta ole mitään hävettävää. Se päinvastoin voi olla hyvinkin järkevä teko, ettei kohtuuton vastuu lapsista ja kodista kaadu isommille sisaruksille.
Välillä myös mietin Tainan aiempaa kertomusta reumastaan ja miten vegaaniruokavalio ”paransi” sen. Asia kiinnostaa erityisesti siksi, koska sairastan itse nivelreumaa ja muutaman vuoden kala-kasvisruokavaliosta huolimatta minulla on edelleen aika ajoin hyvin kivuliaita jaksoja sekä voimakasta väsymystä. En jotenkin usko, että Taina tätä sairausaihetta enempää avaa, mutta mua oikeasti kiinnostaisi eikö hänellä tosiaan enää ole kipujaksoja elämässään. Ja jos on, miten hän silloin jaksaa suurperhettään pyörittää?
Olisi kiinnostavaa saada esimerkkilistaus Tainan tai perheen päivittäisistä aterioista. Taina sanoo aina vegaaniruokavaliosta vain, että ”you have to study it”, mutta varmaan useampaakin katsojaa kiinnostaisi ihan konkreettiset esimerkit ja reseptit siitä, mitä perhe päivän aikana syö.
Tainan uudesta videosta heräsi mulla kysymys, että opetetaanko pieniä lapsia yleensä erityisesti kävelemään? Mielenkiinnosta kysyn, koska en muista että esimerkiksi omia pikkusisaruksiani olisi ikinä mitenkään erikseen opetettu, vaan hekin vaan alkoivat kävellä pikkuhiljaa. Mutta onko se jotenkin erikoista niin kuin perhe hehkuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten todellista työmäärää on turha lähteä spekuloimaan parin videon perusteella,. Ikävä että vanhempasi tuhosivat lukio-opintosi ja menee noin tunteisiin.
Sitä paitsi - jos lapsi on lopettanut koulun kesken eikä työpaikkaakaan vielä ole, eikö ole ihan hyvä että tekee sitten vähän enemmän yhteisen kodin eteen?
Vanhempien pitäisi todellakin kannustaa lasta etsimään jotain toista alaa tai menemään vaikka jonnekin kodin ulkopuolelle töihin. Ei ole yhdellekään nuorelle hyväksi olla vaan kotona nuorempia sisaruksia hoitamassa. Oman elämän suunta pitää löytää. Nuorillehan on näitä talouskouluja, taidetyöpajoja, kansanopistoja ja muita vaihtoehtoja joissa voi opiskella vaikkapa puoli vuotta jollain linjalla kunnes keksii mitä haluaa oikeasti tehdä. Tai voi mennä vaikkapa iltalukioon.
Tainan pitää saada olla Täydellinen Jaksava Supermomma joka ei siis niin ikinä käyttäisi siivoojaa koska on niin Energinen Reipas Äiti-ihminen ja tekee päivässä ainakin 30 tuntia kotitöitä, pesee 10 tuntia vauvan pyllyjä, urheilee 3 tuntia, kokkaa kaikki itsepoimituista raaka-aineista, kotiopettaa jokaista lasta 5 tuntia per aine ja siis muistakaa että JOKA PÄIVÄ!
Mulla on yksi tällainen tuttu. Ai jeesus että alkaa pikku hiljaa ärsyttää oman erinomaisuuden ja erityislaatuisuuden todistelu etenkin kun suuri osa jutuista on täyttä valetta.
Ymmärtääkseni tuo Romeon iän salaaminen oli vitsi eikä mikään salaliittoteorioita sisältävä suuren luokan salaisuus :D Romeon synttärivideo kuvattiin joskus, mutta Taina ei jaksanut tai unohti editoida tai laittaa sen Youtubeen. Romeon iästä kysytään häneltä eniten ja ymmärsin, että jonkinlainen Romeon synttärivideo (joko se vanha tai uusi) on jossain kohtaa tulossa. Ihan selvää minusta, että heistä on huvittavaa kiinnostus Romeon ikää kohtaan ja sen takia "mässäilevät" asialla. Ihmettelen miten vakavasti ihmiset tässäkin keskustelussa noinkin pienen asian ottaa, rentoutukaa vähän.
Mua vaan jaksaa ihmetyttää, että miksi tuon äidin naama ei liiku. Huulet ehkä niin rokahtuneet?