Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua.fi kartta avattu

Vierailija
01.11.2018 |

Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.

Kommentit (1265)

Vierailija
341/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki, Espoo, Vantaa akselilla asuvat pitkäaikaistyöttömät eivät myöskään vakuuta. Pääkaupunkiseudulla löytyy työtä ilman kouluistakin niin paljon kuin jaksaa tehdä. Tietysti, jos ei jaksa, niin ei sitten. Ja jos joku sanoo, että tuet pienenevät niin kannattaa miettiä työkokemuksen arvoa. Monissa perheissä vanhimmat lapsetkin ovat sen ikäisiä, että Mäkkäristä löytyisi pestiä.

Kyllähän noissa ilmoituksissa välittyy se että kuppaaminen on opittu jo äidinmaidossa. Yli kaksikymppiset asuvat yhä kotona ja pyytävät joululahjoja vierailta ihmisiltä. Siinä vaiheessa on yleensä jo koulut käytynä ja asuttu pitkään itsenäisesti.

Vaikka maa tarvitsee lapsia niin aika monessa perheessä sosioekonominen asema näyttää valitettavasti periytyneen ja periytyy edelleen. Ei se kenenkään etu ole että ei kykene elättämään niitä lapsia eikä tarjoamaan kunnon eväitä elämään. Surullisin esimerkki lie tuo yh jonka tyttärellä on jo 17-vuotiaana 2-vuotias lapsi ja yh itse odottaa viidettä lastaan. Silläkö se taloudellinen tilanne sitten paranee. Tuilla elämisestä on tullut elämäntapa ja valitetaan kun on vaan se ja se tuki. Eivät ne mistään taikaseinästä tule nekään rahat, toiset tekevät töitä niiden veroeurojen eteen eikä välttämättä jää käteen yhtään sen enempää. Eräs äiti joka on ollut yli kymmenen vuotta toimeentulotuella, toivoi itselleen monen sadan euron arvoisia lahjoja. Ihmisillä on mennyt käsitys rahan arvosta ja joulusta on tullut kulutusjuhla joka muiden pitäisi kustantaa.

Kun on opittu ruinaamalla saamaan ilmaiseksi ylimääräistä. Tänäkin vuonna lahja-automaatti (jouluapu) tukee kierrettä. Oikeampi apu olisi palvelun tarjoaminen, joka liittyy esim. taloudenhallintaan tai kodinhoitoon.

Kyllä minulle kelpaa myös maksettu siivooja puoleksi vuodeksi/vuodeksi! Kiva lahjaidea!

Vierailija
342/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmettelee jonkun ihmisen säästeliäisyyttä. Mä luulen, että kyseessä on henkilö, joka on aina itse tienannut rahansa ja elänyt tulojensa mukaan. Ja monella Suomessa on niin, että pitää miettiä mitä hankkii. Kaikkeen ei ole varaa, eikä varsinkaan kalliisiin merkkituotteisiin.

Nämä tuilla elävät ovat tottuneet saamaan tukia tekemättä mitään vastapalveluksia yhteiskunnalle. Lapsia syntyy, lemmikkejä otetaan kun tulee sellainen mieleen, mitään asioita ei mietitä pidemmälle. Suomen väkiluku pienenee, mutta iso määrä elämänhallintataidottomia (yhteiskunnan elättejä) ei ole ratkaisu. Nämä 7-lapsisen yh-perheiden lapsetko ne sitten aikuisena tarttuvat riuskasti pienipalkkaisiin toimiin ja tekevät lähihoitajan/vartijan/koulunkäynnin ohjaajan töitä, vaikka kotona mallina on ollut sohvaperunana elelevät vanhemmat, joilla ehkä ongelmia, mutta ei juurikaan halua oman elämänsä parantamiseen.

Moni tarvitsee aineellista apua, mutta silloin sen halvimman pitäisi kelvata. Omilla rahoilla voi sitten ostaa kalliita tuotteita. Elämänhallintakurssit olisivat hyvä velvoite tuilla eläville. Opetettaisiin tekemään edullista ja terveellistä ruokaa, käymään kirjastossa, siivoamaan kotona, käymään marjassa ja ihan vaikka leikittämään lapsia ulkona. Jos nyt ei saada mitään aikaiseksi. Usein masennus saa aikaan toimettumuutta ja ahistusta, mutta eikä tästäkin voi päästä eteenpäin ja omaa toimintakykyään paremmaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kerjääjät liikkeellä vuodesta toiseen. Ainoa ero, että nyt on yksi lapsi enemmän ja taas seuraava tulossa. Ovat niin ylpeitä, kuinka hoitavat syntyvyyttä. Kerjuukirjeen mukaan kaikilla lapsilla jotain häikkää kehityksessä, säälipisteitä varten tai oikeesti. Ja vanhemmat väsyneitä raskaasta lasten hoitamisesta. 

Tollaisille lahjoittavat kannattavat persaukisten lisääntymistä. 

Vierailija
344/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hassuinta on että joillekin tulee yllätyksenä että se joulu tulee ihan joka vuosi, tänä vuonna kinutaan joulukoristeita ja joulun jälkeen hukataan ne, vuoden päästä mietitään että hitto joko taas pitäis olla koristei.

Joulu ei lopulta paljon koristeita edes tarvitse. Siisti koti, pari punaista joulupalloa ja kynttilöitä.

Joulukoristeitä voi keräillä pikkuhiljaa vuosi vuodelta. Ei tarvitse ostaa kerralla eikä joka jouluksi uusia. Joulun jälkeen koristeita saa alesta -50%/70% ja kirppikseltä pitkin vuotta lähes ilmaiseksi.

Mutta tällainen suunnitelmallisuus puuttuu näiltä ihmisiltä. Elämänhallinta on niin ja näin, impulssiostoksia, rahankäyttöä ei hallita, taloutta ei suunnitella. Tehdään uusi vauva kun ei muuta osata ja otetaan viides koira ja uusi tatska kun se on kiva idea.

Vierailija
345/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa asuu kateellista porukkaa, jolla nousee karvat pystyyn heti, jos joku saa jotain ilmaiseksi. Oli se sitten bloggaaja tai jouluavun saaja. Aika inhottavia ihmisiä. Olkaa mielissänne muiden puolesta.

Vierailija
346/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki, Espoo, Vantaa akselilla asuvat pitkäaikaistyöttömät eivät myöskään vakuuta. Pääkaupunkiseudulla löytyy työtä ilman kouluistakin niin paljon kuin jaksaa tehdä. Tietysti, jos ei jaksa, niin ei sitten. Ja jos joku sanoo, että tuet pienenevät niin kannattaa miettiä työkokemuksen arvoa. Monissa perheissä vanhimmat lapsetkin ovat sen ikäisiä, että Mäkkäristä löytyisi pestiä.

Kyllähän noissa ilmoituksissa välittyy se että kuppaaminen on opittu jo äidinmaidossa. Yli kaksikymppiset asuvat yhä kotona ja pyytävät joululahjoja vierailta ihmisiltä. Siinä vaiheessa on yleensä jo koulut käytynä ja asuttu pitkään itsenäisesti.

Vaikka maa tarvitsee lapsia niin aika monessa perheessä sosioekonominen asema näyttää valitettavasti periytyneen ja periytyy edelleen. Ei se kenenkään etu ole että ei kykene elättämään niitä lapsia eikä tarjoamaan kunnon eväitä elämään. Surullisin esimerkki lie tuo yh jonka tyttärellä on jo 17-vuotiaana 2-vuotias lapsi ja yh itse odottaa viidettä lastaan. Silläkö se taloudellinen tilanne sitten paranee. Tuilla elämisestä on tullut elämäntapa ja valitetaan kun on vaan se ja se tuki. Eivät ne mistään taikaseinästä tule nekään rahat, toiset tekevät töitä niiden veroeurojen eteen eikä välttämättä jää käteen yhtään sen enempää. Eräs äiti joka on ollut yli kymmenen vuotta toimeentulotuella, toivoi itselleen monen sadan euron arvoisia lahjoja. Ihmisillä on mennyt käsitys rahan arvosta ja joulusta on tullut kulutusjuhla joka muiden pitäisi kustantaa.

Kun on opittu ruinaamalla saamaan ilmaiseksi ylimääräistä. Tänäkin vuonna lahja-automaatti (jouluapu) tukee kierrettä. Oikeampi apu olisi palvelun tarjoaminen, joka liittyy esim. taloudenhallintaan tai kodinhoitoon.

Kyllä minulle kelpaa myös maksettu siivooja puoleksi vuodeksi/vuodeksi! Kiva lahjaidea!

Niin että siivouslahjastakin kaikki hyöty irti. Vaikutat niin pirteältä että siivous onnistunee omin voimin, joulusiivouskin.

Vierailija
347/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uusi sukupolvi jouluapukerjääjiä varttuu jo hyvää vauhtia peruskoulussa. Osattomuus periytyy vahvasti.

Tukea nuorille opiskeluun ja kesätyöhön. Missä olette hyväntekijäyrittäjät nyt? (Eikä nuoren palkka saa tietenkään vaikuttaa perheen muihin tukiin. )

Toisen asteen koulutus ehdottomasti maksuttomaksi, ei kirjakuluja yms.

Vierailija
348/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, en tiedä olisinko oikeutettu hakemaan apua.

Yksinhuoltaja 2vuotiaalle lapselle, hän on kotona hoidossa. Rahaa jää menojen jälkeen n. 300e + lapsilisä. Ei todellakaan rahaa ostaa joululahjoja, jouluruokaa nyt saa suht halvalla.

En polta, enkä juo.

Eli sulla jää n. 450e kuukaudessa vuokran, laskujen yms maksamisen jälkeen käyttöön. Sehän on 112,50e viikossa, joten luulisi sillä pikkuisen jotain saavan lapsellekin.

Vierailija
349/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika 15v vaatekoko XXL ja kengänkoko 44? Wtf? Saman perheen 9v. vaatekoko 152cm. Ihan oikeasti, järkyttävää. Tykkää elokuvista ja peleistä. 

Voisivat kyllä tykätä myös liikunnasta...

Ehkäpä vanhemmilla ei ole rahaa kustantaa harrastusta mitä lapsi haluaisi harrastaa, siinä helposti jäädäänkin makaamaan kotiin.

Esimerkiksi seurakunta ja peruskoulu tarjoavat ilmaisia harrastuksia. Täällä Tampereella seurakunta ja peruskoulu järjestävät kerran viikossa monia säännöllisiä harrastuksia. 

Tarjolla on mm. salibandyä, kitarakerho, kokkikerho (opettelevat terveellisten perusruokien valmistamista), shakkikerho, tähtitiedekerho, tietotekniikkakerho (opettelevat koodaamista joten siitä nuori saa hyvän pohjan hyvin palkattuun työhön aikuisena), isostoimintaa (leirejä ja nuorempien ohjaamista) jne jne. Näihin kaikkiin kun osallistuu niin ihan hyvät valmiudet saa elämään.

Vierailija
350/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä mut ei kipee kirjoitti:

Monet ihmettelee jonkun ihmisen säästeliäisyyttä. Mä luulen, että kyseessä on henkilö, joka on aina itse tienannut rahansa ja elänyt tulojensa mukaan. Ja monella Suomessa on niin, että pitää miettiä mitä hankkii. Kaikkeen ei ole varaa, eikä varsinkaan kalliisiin merkkituotteisiin.

Nämä tuilla elävät ovat tottuneet saamaan tukia tekemättä mitään vastapalveluksia yhteiskunnalle. Lapsia syntyy, lemmikkejä otetaan kun tulee sellainen mieleen, mitään asioita ei mietitä pidemmälle. Suomen väkiluku pienenee, mutta iso määrä elämänhallintataidottomia (yhteiskunnan elättejä) ei ole ratkaisu. Nämä 7-lapsisen yh-perheiden lapsetko ne sitten aikuisena tarttuvat riuskasti pienipalkkaisiin toimiin ja tekevät lähihoitajan/vartijan/koulunkäynnin ohjaajan töitä, vaikka kotona mallina on ollut sohvaperunana elelevät vanhemmat, joilla ehkä ongelmia, mutta ei juurikaan halua oman elämänsä parantamiseen.

Moni tarvitsee aineellista apua, mutta silloin sen halvimman pitäisi kelvata. Omilla rahoilla voi sitten ostaa kalliita tuotteita. Elämänhallintakurssit olisivat hyvä velvoite tuilla eläville. Opetettaisiin tekemään edullista ja terveellistä ruokaa, käymään kirjastossa, siivoamaan kotona, käymään marjassa ja ihan vaikka leikittämään lapsia ulkona. Jos nyt ei saada mitään aikaiseksi. Usein masennus saa aikaan toimettumuutta ja ahistusta, mutta eikä tästäkin voi päästä eteenpäin ja omaa toimintakykyään paremmaksi?

Mä oon niin samaa mieltä tosta elämänhallintakurssista. Sen pitäisi olla pakollinen. Sen pitäisi sisältää vielä talousosio, jossa tuen saajalle opetetaan pitämään kirjaa talouden tuloista ja menoista. Ja ensin maksat laskut ja arvioit paljon pitää jättää ruokaa ja muita menoja varten + pieni vara yllätyksiä varten. Jos tästä vielä jotain jää, voi sen laittaa tilille säästöön uutta tatskaa varten.

Eikä tämä olisi mitään köyhien kyykyttämistä, tällaista suunnittelua tekee keskituloiset. Kun tili tulee, niin ensimmäisenä ei juosta ostamaan uutta koiranpentua vaan lasketaan mihin kaikkeen rahan pitää riittää.

Vierailija
351/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 ”lapsen” yh-äiti on pitkäaikaistyötön ja ollut sairauspäivärahalla jo useamman vuoden ja on vaikka mitä sairauksia (mm. epilepsia) ja kaksi lapsista erityislapsia mutta silti nuorin on vasta 3v.

Kaksi lasta on jo aikuisia mutta asuvat kotona. Vanhin 25v. Toivoo yöpukua ja kirjoja. Eivätkö he ole kuulleet kirjastosta?

Tuossa ei voi kuin peiliin katsoa.

Eniten ihmetyttää tuo ”kauhea ahdistus” ja stressi mikä monilla on näin joulun alla kun ei voi tarjota lapsille joulua ja voisipa joulun perua ja voi voi kun joutuu lapsille sanomaan että nyt ei tänä vuonna tule paketteja ja olisipa vain pöytä täynnä herkkuja niin näkisi nauravat suut, muuta he eivät kaipaa (ja sitten pitkä lista lahjoista).

Ei muuta kuin pipareita leipomaan, siinä pääsee jo kivasti joulutunnelmaan.

Sairauspäivärahaa ei voi edes saada useita vuosia.

Vierailija
352/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa asuu kateellista porukkaa, jolla nousee karvat pystyyn heti, jos joku saa jotain ilmaiseksi. Oli se sitten bloggaaja tai jouluavun saaja. Aika inhottavia ihmisiä. Olkaa mielissänne muiden puolesta.

Ei ole kyse siitä että joku saa ilmaiseksi. Itsekin annan, en pyydä. On kyse siitä, että nykyään tukeudutaan kevyin perustein avustaviin instansseihin ja huijausten määrä kasvaa. Moraalin taju sumistuu. Jos kaikki annetaan tarjottimella, mitä osataan pyytää, vahvistuu saamattomuus ja kehittömättömyys oman elämän hallintaan. Antaja syventää ongelmaa, vaikka pintapuolisesti näkee ja uskoo auttavansa. Eri asia on todelliset avuntarvitsijat, jotka valitettavasti osittain hukkuvat pummien sekaan.

Vierailija
353/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en mihinkään tällaseen laita, kun kuka vaan voi laittaa vaikka mitä satuja vaan niin paljon kuin kehtaa.

Lastensuojelu jakaa Joulupuu -keräyksen lahjat, silloin ne menevät ainakin todellisille tarvitsijoille.

Olen eri mieltä tässä eli Suomessa on todella paljon vähävaraisia lapsiperheitä jotka eivät ole lastensuojelun piirissä eikä viranomaiset heitä tavoita.

Nämä taas ketkä ovat sossun tiedossa saattavat saada jouluavustuksen monelta taholta.

Tiedän asiasta, kun itse olen jakanut vuosia näitä avustuksia ja usein tuntuu, että monet perheet jäävät paitsi ketkä avun olisivat tarvinneet.

Vierailija
354/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjäläisten uusi valtakunta.

Vierailija
355/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä mut ei kipee kirjoitti:

Mä oon niin samaa mieltä tosta elämänhallintakurssista. Sen pitäisi olla pakollinen. Sen pitäisi sisältää vielä talousosio, jossa tuen saajalle opetetaan pitämään kirjaa talouden tuloista ja menoista. Ja ensin maksat laskut ja arvioit paljon pitää jättää ruokaa ja muita menoja varten + pieni vara yllätyksiä varten. Jos tästä vielä jotain jää, voi sen laittaa tilille säästöön uutta tatskaa varten.

Eikä tämä olisi mitään köyhien kyykyttämistä, tällaista suunnittelua tekee keskituloiset. Kun tili tulee, niin ensimmäisenä ei juosta ostamaan uutta koiranpentua vaan lasketaan mihin kaikkeen rahan pitää riittää.

Turhaa olisi, tiedän kun minulla on perheenjäsen, joka on kroonisesti rahaton. Hän EI HALUA muuttaa elämäntapaansa, hänelle on ihan mahdotonta antaa mitään oppia.

Koulussa nykyään opetetaan taloutta, mutta se porukka joka oppia tarvitsisi, sluibii tehokkaasti nekin tunnit.

Vierailija
356/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika 15v vaatekoko XXL ja kengänkoko 44? Wtf? Saman perheen 9v. vaatekoko 152cm. Ihan oikeasti, järkyttävää. Tykkää elokuvista ja peleistä. 

Voisivat kyllä tykätä myös liikunnasta...

Ehkäpä vanhemmilla ei ole rahaa kustantaa harrastusta mitä lapsi haluaisi harrastaa, siinä helposti jäädäänkin makaamaan kotiin.

Esimerkiksi seurakunta ja peruskoulu tarjoavat ilmaisia harrastuksia. Täällä Tampereella seurakunta ja peruskoulu järjestävät kerran viikossa monia säännöllisiä harrastuksia. 

Tarjolla on mm. salibandyä, kitarakerho, kokkikerho (opettelevat terveellisten perusruokien valmistamista), shakkikerho, tähtitiedekerho, tietotekniikkakerho (opettelevat koodaamista joten siitä nuori saa hyvän pohjan hyvin palkattuun työhön aikuisena), isostoimintaa (leirejä ja nuorempien ohjaamista) jne jne. Näihin kaikkiin kun osallistuu niin ihan hyvät valmiudet saa elämään.

Niitä velvollisuuksiahan on jo koulu täynnä. Listastasi puuttuu se iloa tuova harrastus.

Vierailija
357/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aiemmin töitä perheissä, joissa monet eli eri tukien varassa. Yhdessäkin perheessä isä oli sillon tällön töissä, äiti lasten kanssa kotona. Kun palkka tuli (eli vähän ylimäärästä), ostettin esim. painonnostotanko. Syömässä käytiin Hesessä, kaikki lasten ruoat ostettiin kaupasta, äidillä kynnet&ripset mallillaan jne. Kyllä vitutti kattella sitä touhua, vastaavanlaisiin perheisiin en jouluapua antais... Harmi lasten kannalta ☹️

Vierailija
358/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt lukemaan avustuskirjelmiä kuin muutaman. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten elämänhallinnan olemattomuutta.

Lapsia ja elämiä hankitaan vaikkei resurssit riitä (edes) oman itsensä elättämiseen. Tietenkin elämässä on odottamattomia käänteitä ja tuolloin voi hetkeksi esim talosasiat ottaa uuden suunnan.

Olen itse aikoinaan jäänyt nuorena leskeksi, mutta en ikinä tarvinnut muiden apua, minulle ja lapsille riitti eläkevakuutusyhtiön maksama perhe-eläke. Opiskelin itselleni ammatin (korkeakoulututkinto).

Joulukoristeita voi puoli-ilmaiseksi askarrella kotona, netistä löytyy ohjeita.

Lanttu- ja porkkana- peruna ym muut laatikot ovat edullista ruokaa kotona tehtynä.

Parhaiten näitä auttaa, kun heille opettaa arjen arkisten asioiden hoitoa.

Ps. Monilapsisissa perheissä lapsilisät ovat kohtalaisen palkan suuruisia, lisäksi näissä perheissä on ns erityislapsia joista kela maksaa joka kuukausi noin 200€/lapsi sairaanlapsen hoitotukea.

Vierailija
359/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla teksteissä on sellaisia virheitä, että epäilen tarinoiden todenperäisyyttä. Yhdessä sanotaan, että äiti ollut Kelan sairauspäivärahalla vuosia. Eihän sitä saa kuin vuoden? Sitten toisessa sanotaan, että perhe elää toimeentulotuella ja kaikki rahat menee lääkkeisiin ja lääkärilaskuihin. Nämähän pitäisi olla toimeentulotukea saavalle ilmaisia.

Ihmetyttää myös, miten ihmiset on noihin tilanteisiin päätynyt. Yhdessä perheessä neljän lapsen yh-äiti, joka sairastunut makavaan masennukseen toisen lapsen syntymän jälkeen. Miksi tehdä sairaana vielä kaksi lasta lisää? Miksi ihmiset tekee tällaisia valintoja?

Sitten muutenkin ihmetyttää, että tuolla on paljon yh-äitejä, joilla paljon lapsia ja taas ollaan raskaana. Kenen kanssa ne niitä lapsia tehtailee? Vai ovatko he vaan Kelan takia yh ja mies asuu postilaatikossa?

Vierailija
360/1265 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en mihinkään tällaseen laita, kun kuka vaan voi laittaa vaikka mitä satuja vaan niin paljon kuin kehtaa.

Lastensuojelu jakaa Joulupuu -keräyksen lahjat, silloin ne menevät ainakin todellisille tarvitsijoille.

Olen eri mieltä tässä eli Suomessa on todella paljon vähävaraisia lapsiperheitä jotka eivät ole lastensuojelun piirissä eikä viranomaiset heitä tavoita.

Nämä taas ketkä ovat sossun tiedossa saattavat saada jouluavustuksen monelta taholta.

Tiedän asiasta, kun itse olen jakanut vuosia näitä avustuksia ja usein tuntuu, että monet perheet jäävät paitsi ketkä avun olisivat tarvinneet.

Kerro meillekin, missä todelliset avuntarvitsijat ovat. Etkö nähnyt siellä muita köyhiä kuten vanhuksia, opiskelijoita, vähätuloisia tukiverkottomia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan