Oulu vai kuopio?
Kumpaan muuttaisitte jos pitäisi valita? Hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Oululaisena sanon, että ehdottomasti kuopio. Tämä on ankea kylmä paikka, jossa hyväveliverkosto toimii ja päätökset tehdään seurateltalla. Kaupunki on kuollut ja itse kaupungin organisaatio on täysin tehoton ja yhteistyökyvytön. Yrittäjyyttä vastustava kaupunki.
Kyllä! Oulua ei ole haluttu kehittää enää pitkään aikaan. Olla möllötetään, ei olla tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen mutta ei osata eikä haluta myöskään tehdä mitään asioiden edistamiseksi.
Täällä Oulussa ei mitään ole. Nytkin tuulee, on pimeä ja ei mitään missään. Sorsatkin on masentuneita. Kannattaa kaikkien vain pysyä pois
Oulu, suomen sukurutsauksen keskus. Faktaa löytyy netti pulollaan
Ilmasto ja ilmapiiri puoltaa Kuopiota. Molemmat ovat tuttuja paikkoja.
Asuin Oulussa kaksi vuotta ja never again. Talvella aurinko ei nouse kuin tunniksi, ja silloinkin luuraa puiden takana. Aina tuulee mereltä, ja meren ja kaupungin välissä on sellutehdas eli aina haisee myös pahalle. Kesällä Oulu on ok, mutta jos haluat uida puhtaissa järvissä etkä likaisessa meressä, ei saa ajaa aika kauas.
Pidän kummastakin. Asuin Kuopiossa 4 vuotta ja nyt olen asunut Oulussa kolme vuotta ja asettunut tänne. Molemmat sopivan kokoisia kaupunkeja, joskin tykkään asua vähän syrjemmässä, joten ihan hirveästi ei keskustessa tule pyörittyä.
Kysymyshän on kai vitsi. Moni joutuu töiden tai perhesuhteiden vuoksi asumaan Oulussa. Ja pahempiakin paikkoja on, silti niissä asuu ihmisiä.
Oulussa sää on liian rajua, mutta Kuopiossa murre on rankkaa. Muuttaisin Tampereelle tai Turkuun, jos PKS-seutu on liikaa. Treen seutu on esimerkiksi puolen miljoonan asukkaan seutu, ihan eri mittakaavassa kuin vaihtoehtosi, toisaalta myös eri mittakaavassa kuin PKS.
Kuopiossa on positiivisempi meininki. Oulussa olen syntynyt ja tänne taas aikuisenakin asettunut. Ilmapiiri on kyräilevä ja ankea. Ensi vuonna muka kulttuuripääkaupunki. Ei näy missään. Kuopiossakin kulttuuritarjontaa enemmän. Kaikesta riidellään, valitetaan, viivytetään projekteja. Joukkoliikenne toimii vain keskustan liepeillä. Keskustaa vain kehitetään. Sielläkään ei kuitenkaan kuin yksi pienehkö ostari. Liitoskuntien keskukset annetaan rapistua. Merellisyys ei näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa sää on liian rajua, mutta Kuopiossa murre on rankkaa. Muuttaisin Tampereelle tai Turkuun, jos PKS-seutu on liikaa. Treen seutu on esimerkiksi puolen miljoonan asukkaan seutu, ihan eri mittakaavassa kuin vaihtoehtosi, toisaalta myös eri mittakaavassa kuin PKS.
Opiskelupaikan takia vaihtoehtoina ovat vaan oulu tai kuopio
Yhdellä psykopaatti-narsistien firmalla toimipisteet molemmissa kaupungeissa. Paskoja paikkakuntia, jotka kumpikin tulee kiertää kaukaa.
Oulussa on kylmää ja tuulista. Ihmiset asuvat laatikkoriveissä ja käyvät latomarketeissa. Kukaan ei puhu eikä hymyile. Omien perheiden kanssa äkötetään verhot visusti kiinni. Kesät ovat ankeita koska kaupunki on ruma ja soilla on sääskiä. Kaupunki on ruma, narkkeja ja kusilänttejä täynnä. Meri on matalaa lällyä, rannat pusikoilla. Ei edes yleistä saunaa saatu rakennettua koska valitus.
vihaan oulua mutta joudun täällä kai kuolemaankin.. älkää tulko tänne!! Masennutte varmasti.
Oulussa uskonnollisuussuuntaus vaikuttaa ihan kaikkeen ja ankeuttaa muutoinkin. Älä tule tänne jos on vaihtoehtoja. Veronmaksajana ihmetyttää oulun kaupungin rahojen käyttö ja lukuisat viranomaisten omavaltaisuudet, joita poliisi on alkanut tutkimaan. Kaupungin palvelut ovat heikot, mutta huuhaahan kylvetään rahaa. Kaupungin hankintatoimi tuntuu olevan idioottien käsissä. Asuntomessutkin jäi tynkämessuiksi.
Lappiin kun ajaa, Pohjois-Pohjanmaa tulee vedettyä nasta laudassa läpi pysähtymättä! Kuopio, josta voit muuttaa töihin isompaan kaupunkiin.
Ap:n kuvaus sopii myös käännettynä Kuopioon eli syntyperäisenä kuopiolaisena sanoisin että Oulu. Ja miksi, tämä savolainen saamattomuus alkaa vtumaan jopa minua vaikka olen täällä syntynyt ja kasvanut ja luulisi ymmärtävän kotipaikkakuntaa. Ainut mikä täällä kasvaa on kaupungin perimät maksut ja verot. Ja työpaikat ovat hävinneet, esim kaupungille ja sen tytäryhtiöihin pääsee töihin jos on suhteita tai kuulut oikean seurakuntaan. Uskoisin että Oulussa on enemmän teollisuutta kuin Kuopiossa ja sen myötä enemmän myös mm. palvelusektorin työpaikkoja. Ja savolainen kulttuurishokki, siitä et toivu koskaan. Mieti, haluatko tulla maksajan rooliin muuttamalla Kuopion?
Oululaisena sanon, että ehdottomasti kuopio. Tämä on ankea kylmä paikka, jossa hyväveliverkosto toimii ja päätökset tehdään seurateltalla. Kaupunki on kuollut ja itse kaupungin organisaatio on täysin tehoton ja yhteistyökyvytön. Yrittäjyyttä vastustava kaupunki.