Köyhän äidin suru, kun lapset merkkaavat innoissaan lahjatoiveita lelukirjasta
Mitään viidenkympin robottikoiraa en esim . pysty millään ostamaan ! Isovanhemmilla ja exällä myös hyvin tiukkaa juuri nyt, eli sieltäkään suunnillta ei ole apua tulossa.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi netissä kiersi video siitä kun lapsilta kysyttiin että mitä toivovat joululahjaksi (haastattelivat useampaa lasta). Lapset toivoivat ties minkälaista rompetta. Sitten heiltä kysyttiin että mitä toivoisivat vanhemmiltaan. Lapset miettivät ja toivoivat mm. että saisivat viettää enemmän aikaa yhdessä, leikkiä, lukea ja harrastaa vanhempien kanssa yhdessä. Mielestäni se kertoi aika paljon siitä mitä lapset oikeasti haluavat ja tarvitsevat.
Itse muistan kun lapsena selailin lelukuvastoja, oli ihanaa kuvitella että saisi valita kaikki lelut mitä vain haluaa. Se oli oma leikkinsä tehdä joululahjalista joulupukille. Tietenkään niitä kaikkia ei saanut, sehän oli selvää. Joskus kun toivoin jotain lelua oikein kovasti, en uskaltanut tehdä pitkää listaa että varmasti saisin sen hartaimmin toivomani lelun. Aina en saanut siltikään ja kyllä harmitti, ja nykyään olen tyytyväinen etten aina saanut kaikkea haluamaani.
Näin aikuisena miettii että olisivatpa vanhemmat viettäneet enemmän aikaa meidän lasten kanssa ja sukulaisia olisi tavattu. Jos ajan saisi siirretty taaksepäin valitsisin joulut joissa koko perhe ulkoilisi yhdessä, hiihdettäisiin tai laskettaisiin pulkkamäkeä. Yhdessä valmisteltaisiin jouluateria ja illalla pukki kävisi tuomassa yhdet lahjat jokaiselle. Minun paketissani olisi äidin kutomat villasukat.
XD höpöhöpö kukaan lapsi mitään villasukkia toivo!
Minä toivoin kuuden vanhana silkkipyjaman ja seuraavana vuonna halusin sähköhammasharjan.
Muistan kun oman lapsen syntymän jälkeen alkoi tulla vaikka mitä mainospostia lapsen nimellä. Meni vähän äkkiä se meidän osoite luovutuskieltoon maistraatissa! Suosittelen lämpimästi muillekin.
Pienituloisia ei olla, mutta silti on haluttu opettaa lapselle järkevää rahankäyttöä. Ei myöskään koskaan kerrottu joulupukkisatuja vaan lapsi tiennyt pienestä pitäen että lahjat tulee ihmisiltä - ja on ollut myös apuna toisten lahjojen ostamisessa ja paketoinnissa. Minusta paljon kivempi näin, oppii siinä samalla myös antamista, kun mietitään yhdessä serkuille lahjoja, vaikkei niitä tietty itse maksakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta ettei lapset muista toiveitaan. Mun lapsi halusi jotain viime jouluna, ei saanut, toivoo nyt samaa.
Ja kuvastot tulee nimellä, ei auta ei mainoksia.
Kaikessa tällaisessa postissa lukee osoitelähde. Lasten tapauksessa siinä lukee maistraatti/väestörekisteri tms. Siitä minäkin hoksasin, että maistraattiin pitää tehdä osoiteluovutuskielto, että lakkaa se roskapostin tuleminen luukusta. Paras päätös ikinä!
Se on leikkiä, vähän kuin aikuisilla lottoaminen. Omat lapsetkin on niitä merkkaillut tyyliin tältä sivulta kaikki, mutta eivät oikeasti odottaneet saavansa kaikkia, joku yks juttu lapsilla on aina se ykköstoive, ja sen voi hankkia vaikka sukulaisten kanssa yhteistyönä, ja muutenkin opettaa lapsille ettei joulupukilla ole varaa tuoda kaikille maailman lapsille kalliita joululahjoja, vaan pitää olla tyytyväinen jos jonkun saa mitä toivoo.
joku tolkku, varakkaissakaan perheissä ei lapset saa lahjoja katalogeista listaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis molemmilla lapsilla säännöllinen lääkitys ja itsekin syön kolmea eri lääkettä, kuntosalimaksut koska se on henkireikäni enkä voi luopua siitä, tupakkaa en polta mutta Fazerin Frezzoihin minulla on kyllä himo, sitten ruuat ym kahdelle kissalle.. Elämme käytännössä kädestä suuhun, moni luulee että sosku maksaa kaiken mutta se ei todellakaan pidä paikkaansa!
Olen miettinyt jotain jouluapu-keräystä mutta eihän niissä voi valita itse mitä paketissa on? 10v siis haluaa robottikoiran, uuden kännykän ( entinen onkin 3v vanha ja näyttö halki) ja Monster Hight -barbeja, 7v taas petsitalon ja petsejä sekä oman tabletin (kun sisko ei päästä ikinä mua!).
Nehän on TOIVEITA.Ilmeisesti köyhä ei saa edes toivoa kuin ehkä margariinia leivän päälle tai ehjää sukkaparia?
Itse haaveilen kirjasta joka maksaa 40e sekä kuntolaitteesta joka maksaa 50 e, vanhempani voivat varmasti ostaa toisen mutta toinen jää haaveeksi. Tyynytkin pitäisi uusia, kun vanhat haisee ja niillä menee niskat. Samoin pesukone, joka sylkee vedet pitkin lattioita ja jättää pyykit vettävaluviksi. Ja oma kännykkäni, ,josta ei välillä kuulu mitään kun joku soittaa ja pelkään että jos lapselle tulee joku hätä eikä äiti kuule...Aloittaja
Johan on toiveita! barbeJA, kännykkä, tabletti, robottikoira ja ap:lle kans lahjoja :D Ei meillä keskituloisina ja ihan itse kaikki lahjat ostavana osteta tuollaisia lahjoja. Itse olet lapsesi opettanut hinkumaan kaikkea kallista.
Lapsena niitä oli kiva katsella ja haaveilla, en odottanut niitä saavani. Älä sure!
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla koskaan ostettu tuollaisia leluja. T. Rikas
Ei sulta ki tup iikki kukaan kysynyt tätä. Niin kliseinen ja s ää l ittä vä av S O N T A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla koskaan ostettu tuollaisia leluja. T. Rikas
Ei sulta ki tup iikki kukaan kysynyt tätä. Niin kliseinen ja s ää l ittä vä av S O N T A
Joillain tuntuu olevan vastuuton kaikki-mulle-heti-nyt -asenne ja vielä sillä ajatuksella, että muut maksaa ja kustantaa huvit. Ennen pidettiin kunnia-asiana sitä, että elätettiin oma perhe, mutta nykyään jotkut röyhkeästi vain haluavat luksusta muiden kustantamana. Ehkä se mieli muuttuisi, jos menisi itsekin töihin ja tajuaisi, kuinka monen tunnin työ (verojen jälkeen) tarvitaan sen robottikoirankin ostamiseen. Sellainen, joka käy itse töissä, tajuaa sen rahan arvon, eikä edes törsää ehkä niin helposti turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan lapsi ei tiettävästi ole koskaan kuollut, tai saanut elinikäistä vammaa sielulleen, jos ei ole saanut juuri sitä mitä on sillä hetkellä halunnut lahjaksi. Päinvastoin se on juuri sitä elämään kouluttautumista - jotain asioita saa, joitain ei.
Lapset kasvaa, ja niin kasvavat myös toiveet. Jos nyt ei pysty hankkimaan 50e robottikoiraa, miten muutaman vuoden kuluttua 700-800e iPhonea + muuta sälää. Järkevästi lasten kanssa alusta pitäen kertomalla ja keskustelemalla tehdään realiteetit selväksi.
Loppujen lopuksi se on aivan sama saako juuri haluamansa kalliimman lelun, vai vähän halvemman. Kiinnostus kestää tasan sen muutaman päivän, jos sitäkään. Lapset kasvatetaan näin tähän jatkuvan haluamisen ja toiveiden täytön suohon.
Minä ainakaan en saanut koskaan lapsena lahjaa jota toivoin. Tiesin kyllä että rahat on tiukassa ja vanhempana huomasi että en saanut juuri vaatetta tai muutakaan kun samaan aikaan kotiin ostettiin kuitenkin irtaimistoa ja oli jos jotain laskua.
Melko usein vanhemmat kävivät viihteellä, kampaajalla ja minun tukan äiti leikkasi.
Tuo on monella perheellä myös omaa valintaa. Tämän näkee kaupassa kun vanhemmilla on paremmat vaatteet, lapset kulkee missä tahansa vaatteissa.
En ainakaan itse aio jättää lapsiani lahjoitta.
Olen itse ollut pienenä se lapsi joka ei osaa arvostaa saamaansa villasukkaa. Olin ainoa joka jäi ilman leluja. Se on väärin lasta kohtaan jos hänelle annetut lahjat ovat pelkästään tarpeeseen. Säälin niitä lapsia, jotka ovat jouluna heitä jotka eivät saa edes yhtä kivaa lahjaa vain koska sinä olet ostanut sillä rahalla jotain täysin turhaa itsellesi, humputellut tai tuunannut kotiin jotain kivaa.
Joulu on lasten juhlaa, tehkää se omillenne. Aikaa lapsen kanssa ja joku mukava lahja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis molemmilla lapsilla säännöllinen lääkitys ja itsekin syön kolmea eri lääkettä, kuntosalimaksut koska se on henkireikäni enkä voi luopua siitä, tupakkaa en polta mutta Fazerin Frezzoihin minulla on kyllä himo, sitten ruuat ym kahdelle kissalle.. Elämme käytännössä kädestä suuhun, moni luulee että sosku maksaa kaiken mutta se ei todellakaan pidä paikkaansa!
Olen miettinyt jotain jouluapu-keräystä mutta eihän niissä voi valita itse mitä paketissa on? 10v siis haluaa robottikoiran, uuden kännykän ( entinen onkin 3v vanha ja näyttö halki) ja Monster Hight -barbeja, 7v taas petsitalon ja petsejä sekä oman tabletin (kun sisko ei päästä ikinä mua!).
Itse haaveilen kirjasta joka maksaa 40e sekä kuntolaitteesta joka maksaa 50 e, vanhempani voivat varmasti ostaa toisen mutta toinen jää haaveeksi. Tyynytkin pitäisi uusia, kun vanhat haisee ja niillä menee niskat. Samoin pesukone, joka sylkee vedet pitkin lattioita ja jättää pyykit vettävaluviksi. Ja oma kännykkäni, ,josta ei välillä kuulu mitään kun joku soittaa ja pelkään että jos lapselle tulee joku hätä eikä äiti kuule...
Aloittaja
- Osta kirpparilta lahjat. Helpoimmalla päässee, jos tekee listan vaikkapa kuvineen oman alueen Fb-ryhmään: Halutaan ostaa lapsille joululahjaksi petsejä, petsitalo, Monster High -barbi jne. Kännykät voi löytää samalla konstilla, voi miettiä, haluaako nämä just jouluksi hankkia. 3 v. ei ole mikään vanha puhelin, mutta onhan kurjaa, jos näyttö on rikki tai jos ei kuule, kun soittaa. Toimivia pesukoneitakin löytyy käytettyinä. Olemme hyvätuloisia, mutta olen siitä huolimatta ostanut lapsille jo joululahjat kirppareilta ja nettikirppiksiltä, mm. toivekirjat parilla eurolla. Lahjaksi ostamillani konsolipeleillä jopa tienasin, kun ostin 20 euron monen pelin paketin, josta sen saavuttua myin pois ylimääräiset.
- Katso edellinen kohta kirjoista: malta nyt hetki mielesi sen toivekirjan suhteen. Käytetystä kirjasta kukaan ei pyydä 40 e, joten löytyisikö se jostain nyt tai voisit varmaan myöhemmin hankkia sen. Jos haluat ostaa itsellesi joululahjan, niin miten olisi joku halvempi käytetty kirja ja niitä Frezzoja tai se tyyny. Tai pyytää lahjaksi kuntosalikortti tai tyyny tms, jos saat vanhemmiltasi vanhemmilta lahjoja.
- Miksi isompi omii tabletin, kun hänellä on puhelin? Jos isommalla on puhelin ja pienemmällä ei, eikö pienempi voisi saada sen tabletin? Tai:
- Molemmat voivat saada itsetehtyjä lahjakortteja, joilla voi lunastaa esim. tablettiaikaa. Muita ideoita lahjakortteihin nyt sen enempää miettimättä ja teidän perhettä tuntematta: elokuvailta kotona, lapsi saa päättää päivällisen, yhdessä uimaan, yhdessä kirjastoon, eväsretkelle, metsäretkelle, selkähieronta, jalkahieronta, leivotaan yhdessä lapsen toivoma herkku ym. ym. Nämä ovat meillä joulun toivotuin lahja.
Kannattaisiko lopettaa se tupakointi ja jatkuva kännääminen, niin lapsetkin saisivat joskus haluamansa joululahjan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse haaveilen kirjasta joka maksaa 40e sekä kuntolaitteesta joka maksaa 50 e, vanhempani voivat varmasti ostaa toisen mutta toinen jää haaveeksi. Tyynytkin pitäisi uusia, kun vanhat haisee ja niillä menee niskat. Samoin pesukone, joka sylkee vedet pitkin lattioita ja jättää pyykit vettävaluviksi. Ja oma kännykkäni, ,josta ei välillä kuulu mitään kun joku soittaa ja pelkään että jos lapselle tulee joku hätä eikä äiti kuule...
Aloittaja
- Osta kirpparilta lahjat. Helpoimmalla päässee, jos tekee listan vaikkapa kuvineen oman alueen Fb-ryhmään: Halutaan ostaa lapsille joululahjaksi petsejä, petsitalo, Monster High -barbi jne. Kännykät voi löytää samalla konstilla, voi miettiä, haluaako nämä just jouluksi hankkia. 3 v. ei ole mikään vanha puhelin, mutta onhan kurjaa, jos näyttö on rikki tai jos ei kuule, kun soittaa. Toimivia pesukoneitakin löytyy käytettyinä. Olemme hyvätuloisia, mutta olen siitä huolimatta ostanut lapsille jo joululahjat kirppareilta ja nettikirppiksiltä, mm. toivekirjat parilla eurolla. Lahjaksi ostamillani konsolipeleillä jopa tienasin, kun ostin 20 euron monen pelin paketin, josta sen saavuttua myin pois ylimääräiset.
- Katso edellinen kohta kirjoista: malta nyt hetki mielesi sen toivekirjan suhteen. Käytetystä kirjasta kukaan ei pyydä 40 e, joten löytyisikö se jostain nyt tai voisit varmaan myöhemmin hankkia sen. Jos haluat ostaa itsellesi joululahjan, niin miten olisi joku halvempi käytetty kirja ja niitä Frezzoja tai se tyyny. Tai pyytää lahjaksi kuntosalikortti tai tyyny tms, jos saat vanhemmiltasi vanhemmilta lahjoja.
- Miksi isompi omii tabletin, kun hänellä on puhelin? Jos isommalla on puhelin ja pienemmällä ei, eikö pienempi voisi saada sen tabletin? Tai:
- Molemmat voivat saada itsetehtyjä lahjakortteja, joilla voi lunastaa esim. tablettiaikaa. Muita ideoita lahjakortteihin nyt sen enempää miettimättä ja teidän perhettä tuntematta: elokuvailta kotona, lapsi saa päättää päivällisen, yhdessä uimaan, yhdessä kirjastoon, eväsretkelle, metsäretkelle, selkähieronta, jalkahieronta, leivotaan yhdessä lapsen toivoma herkku ym. ym. Nämä ovat meillä joulun toivotuin lahja.
sulla oli hyviä ideoita! En ole ap mutta samassa tilanteessa, lapset teinejä. Olisiko vinkkejä joululahjoihin?
Minä olen onnistunut kasvattamaan lapseni niin etteivät paljon perusta noista tavaroista. Vaikka olisi ollut varaa niin en ostanut. Tärkeintä oli viettää joulu perheen ja serkkujen kanssa. Nyt sitten kun on köyhää niin eipä ole tuota ongelmaakaan.
Ainakin omalla kohdallani lapsena se lelumainoskirjojen selailu ennen joulua siskon kanssa oli itsessään odotettu juttu. Tottakai toivottiin ja tehtiin listoja ja haaveiltiin ja jotain yleensä saatiinkin, mutta hyvin maltillisesti, ei todellakaan läheskään kaikkea toivomaamme eikä edes sinne päin.
Mutta niistä lelukirjoista tykkään edelleen, ja nykyään selailen niitä oman tyttären kanssa ja ihmetellään yhdessä mitä kaikkea sitä onkaan olemassa. Hänellä kun ei ole sisarusta kenen kanssa ihmetellä. Jotain olen aina ostanutkin mutta oma tyttöni on aina ollut niin sanotusti vähän huono toivomaan, mielummin selailee ja ihmettelee, mutta on toiveissaan hyvin realistinen. Vaikka meillä varaa olisikin sieltä ostella vaikka mitä, mutta eihän siinä mitään järkeä olisi.
Robottikoira on esimerkki lelusta, jota ainakaan minun tyttärelle ei olisi kannattanut ostaa. Leikki pari kertaa ja sen jälkeen unohtui. Tytölle kannattaa ottaa hyvä perusnukke esim. Baby Born ja sille voi hankkia vaatteita ja muuta tavaraa myöhemmin. Pojille takuuvarmoja ovat autot, lennokit ja muu poikaa kiinnostavat. Kirjoja voi hankkia kirjastosta yhteisiä lukuhetkiä varten. Sukulaiset ostavat mielellään iltasatukirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja
Osta itsepalvelukirppareilta ainakin uudenveroisia kirjoja yms.
Uudet lelut ovat usein vain kaupoissa, mutta kuvakirjat ja siistit vaatteet saat kirpparilta joilloin mieleiseen lelulahjaan säästyy rahaa.
Jälleen kerran :
M I K S I__N I I T Ä__K A K A R O I T A__O N__P I T Ä N Y T__H A N K K I A__K U N__N I I H I N__E I__K E R R A N__O L E__V A R A A__?__?__?__!__!__!
Eli suomeksi UliUliUliUliUliUliUli taas kerran kun on niiiiiiiiiiin vaikeaa. Onko se itsehillintä todellakin noin vaikeaa vai oletteko vain todellakin niin hiton tyhmiä kuin annatte ymmärtää ?
En saanut koskaan mitä merkkasin, perheeni oli rikas mutta ei halunnut ostaa mulle materiaa. En siitä kärsinyt mutta pakko myöntää että nyt on ihanaa kun omat lapset saavat kolme toivomaansa lelua jouluna (kohtuuhintaisia)
Ööh, aloitus on provo. Saahan sitä toivoa, mutta kaikkea ei voi saada. Ap ei kommentoinut mihinkään asialliseen kommenttiin mitään, vaan muka vinkuu itselleenkin lisää kalliita lahjoja. Jne.