Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)

Vierailija
27.10.2018 |

Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.

Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?

Kommentit (295)

Vierailija
121/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla vanhempi ihminen, joka ei ymmärrä tietokoneista mitään😂 Ne sais kyllä työkoneelta tiedostot ilman ap:n salasanaa, varsinkaan ei tarbävitsisi mennä fyysisesti paikan päälle sitä syöttämään.

Mutta trollailu on varmasti yhtä tehokasta aivojumppaa kuin naapurikyttäys ja siten sopii hyvin senioreille harrastukseksi dementiaa vastaan.

En ole vanha, enkä trolli.

Siinä on vähän se, ettei sinne toisen koneelle saa mennä, koska siellä voi olla henkilökohtaista tietoa. Kyllä, tiedot ovat työnantajan, mutta toisten salasanaa ei saa murtaa ja sen takia esimies pyysi minua henkilökohtaisesti tulemaan avaamaan koneen. Sanoi itsekin s-postissa etteivät he saa mennä sinne ilman lupaani. AP

Mikä sua estää antamasta sitä lupaa ja salasanaa?

Vierailija
122/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työllistänyt kymmeniä ihmisiä, en samaan aikaan. Silloin tällöin minulle soitetaan jostain yrityksestä ja kysytään että "millainen kaveri tämä Liisa-Petteri on, hän hakee meille töihin"

Ja kerron kyllä liioittelematta, että millainen ihminen on kyseessä.

Myös itse joskus soitin erään työnhakijan ex-työpaikkaan ja häntä suositeltiin. Palkkasin ja en todellakaan ole katunut. Eli kannattaa miettiä myös tätä asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työllistänyt kymmeniä ihmisiä, en samaan aikaan. Silloin tällöin minulle soitetaan jostain yrityksestä ja kysytään että "millainen kaveri tämä Liisa-Petteri on, hän hakee meille töihin"

Myös itse joskus soitin erään työnhakijan ex-työpaikkaan ja häntä suositeltiin. Palkkasin ja en todellakaan ole katunut. Eli kannattaa miettiä myös tätä asiaa.

Tuskinpa kukaan ylipäätään kertoo työnhakutilanteessa työstä, jossa on tullut koeaikapurku kuukaudessa, työnantajan puolelta. Vai mitä luulet?

Vierailija
124/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?

Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.

He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.

Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.

T. Ay-juristi

Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.

En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.

Ap

Ei sinulla voi olla karenssia. Olet vasta saanut selvityspyynnön ja kun siihen vastaat ja laitat mukaan todistuksen siitä, että työnantaja purki sopimuksen, niin et saa karenssia. Kannattaa muistaa, että karenssin saa vain silloin, kun irtisanominen tai purku on työntekijästä johtuva toimi. Työkkärissä ei ole  töissä selvännäkijöitä, siksi sinun pitää osata asia osoittaa.

Vierailija
125/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on saanut runsaasti hyviä ohjeita luovuttaa joko salasana ja/ tai pyydetyt tiedostot. Entinen työantaja maksaa varmaan taksimatkat ja korvauksen tuosta vaivasta. 

Jotenkin tuntuu, ettei aloitus ole totta.

Miksi keksisin tämän? Ap

Musta tuntuu kans, että keksitty juttu. Toi jatkuva ap:n vastailu ja selitykset tuntuvat niin tutuilta....ei jatkoon.

Hyvä tuo ”luppoajalla tehty sivuprojekti - miten muka sulla on riittänyt muka aikaa tähän sivuprojektiin .... tunnollisesti se 8 h ja sitten yhtäkkiä 10 h ylitöitä vaikka luppoajalla teit tätä sivuprojektia. Sun älysi ei riitä uunotukseen.

Vierailija
126/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa kukaan ylipäätään kertoo työnhakutilanteessa työstä, jossa on tullut koeaikapurku kuukaudessa, työnantajan puolelta. Vai mitä luulet?

Ap keksi koko jutun. Teki tunnollisesti projektia 8 h ja yhtäkkiä sitten tekikin ”kun aikaa jää” tätä sivuprojektia.

Vierailija
127/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä mahdollinen uusi työnantaja saisi tiedon tästä onnettomasta työpätkästä?

Ei kukaan cv:nsä sitä laita.

Vierailija
128/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko ap ei kerro koko totuutta tai kyseessä on joku pikkufirma, jossa ei toimita asianmukaisesti eikä laillisesti.

Kyseessä on uusi yritys, jolla vasta tänä vuonna tuli hr taloon eli asiat on hoidettu hyvin kankeasti aikaisemmin ja virheitä tullut.

En ole siis hakenut vielä korvauksia, luulin että saan 3kk karenssin. En ole aikaisemmin ollut tämmöisessä tilanteessa tai joutunut asioimaan työkkärin tai liiton kanssa. Viime viikko meni vähän sumussa enkä ole vielä päässyt selvittämään mitä saan ja milloin.

Tuntuu että koeajan purku oli todella epäasiallista mutta en ala siitä valittamaan, en jaksa tai ei minulla ole näyttöä todistaa heidän väittämiään epätosiksi.

Annoin heille paljon ja nyt on vaan takki tyhjä. Ja ärsytti niin paljon se viesti viime yönä..... Olen kuitenkin kiltti ihminen ja haluaisin mennä auttamaan heitä mutta en tiedä mikä on oikein

Ap

Kai olet sentään ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi? Muuten saat karenssia jo pelkästään siitä...

Olen, mutta on se 5 päivän omavastuu, ennen kuin voi laittaa työttömyystuen hakemusta ja työkkäri laittoi viestin että soittelee marraskuun puolessa välissä. Eli hyvin vähän tietoa olen saanut tähän mennessä. Luulin, että koeajan purusta tulee automaattisesti karenssi. Hyvä jos näin ei ole. 

AP

Ei sellaista olekaan kuin työttömyystuki. Se on joko päiväraha (ansiosidonnainen tai perus-) tai työmarkkinatuki.Opettele oikeat termit, trolli.

Jaa, no luulin, että sana työttömyystuki vain on yleinen sana. Miksi epäilet että olen trolli? En oikeasti ymmärrä mikä tässä on niin uskomatonta? En ole hoitoalalla, vaan asiantuntijatehtävissä hyvin miesvaltaisella alalla, jossa ei ole työajanseurantaa, työhöntulotarkastuksia, kehityskeskusteluja.. Vaan hyvin yrittäjähenkistä hommaa. AP

Tällä palstalla kaikki av-mammat ovat aina vaativissa asiantuntijatehtävissä.

Vierailija
129/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin.

Miksi?

Koska se on työnantajan omaisuutta. Toki se olisi pitänyt jättää töistä lähtiessä. Se että se jää koneelle ei vaikuta omistusoikeuteen. Jos olet fiksu, niin palautat sen - hankalan maineen kanssa voi olla ikävä hakea uusiin töihin jos uusi työnantaja soittaa vanhaan työpaikkaan.

Vierailija
130/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap keksi koko jutun. Teki tunnollisesti projektia 8 h ja yhtäkkiä sitten tekikin ”kun aikaa jää” tätä sivuprojektia.

Tä? Tein 8h päivässä omaa työtäni ja sitä projektia aina kun jäi aikaa päivittäisten hommien jälkeen. Välillä tein omat työni 5h ja 3-4h projektia ja välillä omat työt venyivät enkä tehnyt ollenkaan tätä ylimääräistä työtä. Mikä siinä on niin ihmeellistä? 

Eikö oikeasti KENELLEKÄÄN muulle ikinä ole annettu jotain ylimääräistä työtä työpaikalla ja se pitäisi jotenkin saada mahtumaan sinne muiden vastuiden väliin?

AP

Vierailija
131/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen että työnantaja saa soittaa ainoastaan referensseinä varta vasten annetuille henkilöille. 100 % varma en tästä ole.

Vierailija
132/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. No ensinnäkin, kuukausipalkkainen ylempi toimihenkilö ja erityisesti projekti -laatuisissa töissä, joissa työmäärä vaihtelee, tekee yleensä palkatonta ns. ”ylityötä” pyytämättäkin kun tarve vaatii MUTTA ei missään nimessä ilmaiseksi. Hän kasvattaa tällöin itselleen saldotunteja. Tarkoittaa, että työntekijä tienaa siinä itselleen vapaata, ja voi toisinaan lähteä töistä aiemmin/olla pois päiviä yms. kun töissä jälleen rauhallisempaa. Työtä ei siis missään vaiheessa tehdä vastikkeetta, vaikka ap ja lukuisa joukko muita ilmeisesti näin luulee.

Ylityönä näitä ei kirjata. Ylitöihin pyydetään, ei käsketä. Siitä voi kieltäytyä ilman syytä. Ylitöistä kieltäytyminen EI ole missään tilanteessa irtisanomisen peruste - edes koeajalla. Ylityöstä pitää aina maksaa (työaikalaki) mutta saldo -käytäntö on hyvin paikallisesti sovittavissa oleva. Siihenkin kuitenkin vaikuttaa tietyin ehdoin työaikalaki. Työnantajan on annettava pitää kertyneet saldotunnit tai vastaavasti työnantaja voi pidättää palkasta miinustunnit.

Saldo -käytäntö antaa sekä työntekijälle että -antajalle joustoa ja on erittäin yleinen ja suosittu nykyään työpaikoilla.

Vierailija
133/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aku kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin.

Miksi?

Koska se on työnantajan omaisuutta. Toki se olisi pitänyt jättää töistä lähtiessä. Se että se jää koneelle ei vaikuta omistusoikeuteen. Jos olet fiksu, niin palautat sen - hankalan maineen kanssa voi olla ikävä hakea uusiin töihin jos uusi työnantaja soittaa vanhaan työpaikkaan.

Tiedosto oletettavasti on joko työnantajan koneella tai jossain heidän pilvessään. Siis heidän omaisuuttaan.

Vierailija
134/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on saanut runsaasti hyviä ohjeita luovuttaa joko salasana ja/ tai pyydetyt tiedostot. Entinen työantaja maksaa varmaan taksimatkat ja korvauksen tuosta vaivasta. 

Jotenkin tuntuu, ettei aloitus ole totta.

Miksi keksisin tämän? Ap

Musta tuntuu kans, että keksitty juttu. Toi jatkuva ap:n vastailu ja selitykset tuntuvat niin tutuilta....ei jatkoon.

Hyvä tuo ”luppoajalla tehty sivuprojekti - miten muka sulla on riittänyt muka aikaa tähän sivuprojektiin .... tunnollisesti se 8 h ja sitten yhtäkkiä 10 h ylitöitä vaikka luppoajalla teit tätä sivuprojektia. Sun älysi ei riitä uunotukseen.

No en ole keksinyt. ja tässä on aikaa vastailla, kun olen istunut koko päivän koneella ja tehnyt hakemuksia, sekä selvitellyt raha-asioita. 

Niin, luppoaika = kun olen tehnyt omat päivittäiset työni. Välillä ne onnistui tehdä hyvinkin nopeasti jos oli hiljaisempi päivä, ja välillä ei riittänyt edes 15min tälle projektille. Istuin monena päivänä ylimääräistä toimistolla, jos oli esim. palavereja aamupäivän ja jouduin sitten tekemään iltaa kohden työt. 

Onko oikeasti todella vaikea uskoa, että työssä välillä saa ylimääräistä hommaa, joka pitää vain änkeä johonkin väliin, vaikka ei välttämättä olisikaan aikaa tehdä sitä? En voi olla ainut tässä maailmassa kenelle on määrätty jotain projekteja hoidettavaksi muun työn ohella, vai olenko?

AP

Vierailija
135/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisasiantuntija teollisuudessa kirjoitti:

Huoh. No ensinnäkin, kuukausipalkkainen ylempi toimihenkilö ja erityisesti projekti -laatuisissa töissä, joissa työmäärä vaihtelee, tekee yleensä palkatonta ns. ”ylityötä” pyytämättäkin kun tarve vaatii MUTTA ei missään nimessä ilmaiseksi. Hän kasvattaa tällöin itselleen saldotunteja. Tarkoittaa, että työntekijä tienaa siinä itselleen vapaata, ja voi toisinaan lähteä töistä aiemmin/olla pois päiviä yms. kun töissä jälleen rauhallisempaa. Työtä ei siis missään vaiheessa tehdä vastikkeetta, vaikka ap ja lukuisa joukko muita ilmeisesti näin luulee.

Ylityönä näitä ei kirjata. Ylitöihin pyydetään, ei käsketä. Siitä voi kieltäytyä ilman syytä. Ylitöistä kieltäytyminen EI ole missään tilanteessa irtisanomisen peruste - edes koeajalla. Ylityöstä pitää aina maksaa (työaikalaki) mutta saldo -käytäntö on hyvin paikallisesti sovittavissa oleva. Siihenkin kuitenkin vaikuttaa tietyin ehdoin työaikalaki. Työnantajan on annettava pitää kertyneet saldotunnit tai vastaavasti työnantaja voi pidättää palkasta miinustunnit.

Saldo -käytäntö antaa sekä työntekijälle että -antajalle joustoa ja on erittäin yleinen ja suosittu nykyään työpaikoilla.

Teoria ja käytäntö eivät aina kulje käsi kädessä. Tuntemistani henkilöistä kaikki tekevät huomattavavsti enemmän 'ylitöitä' kuin ehtivät missään välissä käyttää saldoina pois. En usko että tämä on mitenkään rajoittunut omaan tuttavapiiriini, vaikka tietenkin voi olla myös aloja joilla saldo on lähellä nollaa.

Vierailija
136/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisasiantuntija teollisuudessa kirjoitti:

Näin juuri, mutta en ole missään vaiheessa sanonut, että luulen ylityön olevan ilmaista. Tuolla oli ihme suhtautuminen tähän ylityö asiaan. Periaatteessa sitä plussaa piti / sai kerryyttää, mutta kun sitä ei maksettu pois, ja vapaapäiviä hyvin harvoin kukaan edes kerkesi pitämään - hyötyä ainakaan minulle ei näistä ylimääräisistä tunneista tullut. 

Entisessä paikassa liukuma oli hyvin hoidettu. Tein pitkiä päiviä ja siihen vastineeksi lyhyempää viikkoa, kun tuli hiljaisempaa. Olin tottunut tälläiseen. 

Tässä työssä minulla oli tosiaan ensimmäisellä viikolla plussaa jo reilusti, mutta työnantaja EI katsonut hyvällä kun tein esim yhden viikon 8-15.30 tai 8-16. Jouduin tästä keskusteluun. Pyysin silloin ottaa konetta kotiin, jotta voisin tehdä työt loppuun kotona, mutta lupaa ei annettu. Minulle tuli olo, että minua on huijattu sopimuksen teon yhteydessä ja mainitsin asiasta. Esimies vetosi, etten näytä soputuvan tiimiin, kun muut tekevän hyvin paljon ylitöitä ja mina lähden kotiin ajoissa kysymättä muilta tarvitseeko he apua. Ja tämä on tosi. Itse tyrmistyin tästä hyvin paljon ja olen omalta osaltani tyytyväinen että jouduin lähtemään paikasta. Toivoisin kyllä että olisin trolli ja minun ei tarvitsisi selvitellä mitään tälläisiä asioita, mutta valitettavasti en ole. 

Ap

Vierailija
137/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vastaavassa tilanteessa sanonut, että ok,  tehdään sitten työsopimus sen muutaman tunnin ajaksi ja maksatte palkan. Tajusivat tässä vaiheessa, että oli vähän heppoiset perusteet purkaa ja eivät halunnetkaan minua enää sinne. 

Jos ap:n työ on noin tärkeää, koeaikapurku on ollut perusteeton. Ei koeajalla saa purkaa asiattomin perustein, vaikka täällä tosi monin näin väärin luulee ja väittää. 

Vierailija
138/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähdit vaihtamaan työpaikkaa?

Vierailija
139/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta antaisin. Jos työnantaja on toiminut ikävällä tavalla, sinä voit toimia oikein.

Vierailija
140/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta antaisin. Jos työnantaja on toiminut ikävällä tavalla, sinä voit toimia oikein.