Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)

Vierailija
27.10.2018 |

Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.

Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?

Kommentit (295)

Vierailija
161/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi etkä mene sinäkään. Olisivat pyytäneet "puuttuvaa osaansa" ennen potkujen antamista. Jaksamista, mäkin sain purun koeajalla jokin aika sitten eikä syytä edes kerrottu eikä asioista puhuttu ennen lähtöpasseja. Hyvää viikonloppua sulle. Elä mee sinne paikalle luovuttamaan mitään.

Vierailija
162/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet käyttänyt firman konetta ja tiedostot on tallennettu firman levyille, ei ne todellakaan tarvi sun salasanaasi tai sua avaamaan yhtään tiedostoa. Ihan oikeasti. Jopa meillä terveydenhuollossa on pääkäyttäjät ja tietokonevastaavat, jotka pääsevät kaikkiin tiedostoihin ja jotka pystyvät vaihtamaan sanasanoja tarvittaessa.

Potkut tais olla ihan aiheelliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisasiantuntija teollisuudessa kirjoitti:

Huoh. No ensinnäkin, kuukausipalkkainen ylempi toimihenkilö ja erityisesti projekti -laatuisissa töissä, joissa työmäärä vaihtelee, tekee yleensä palkatonta ns. ”ylityötä” pyytämättäkin kun tarve vaatii MUTTA ei missään nimessä ilmaiseksi. Hän kasvattaa tällöin itselleen saldotunteja. Tarkoittaa, että työntekijä tienaa siinä itselleen vapaata, ja voi toisinaan lähteä töistä aiemmin/olla pois päiviä yms. kun töissä jälleen rauhallisempaa. Työtä ei siis missään vaiheessa tehdä vastikkeetta, vaikka ap ja lukuisa joukko muita ilmeisesti näin luulee.

Ylityönä näitä ei kirjata. Ylitöihin pyydetään, ei käsketä. Siitä voi kieltäytyä ilman syytä. Ylitöistä kieltäytyminen EI ole missään tilanteessa irtisanomisen peruste - edes koeajalla. Ylityöstä pitää aina maksaa (työaikalaki) mutta saldo -käytäntö on hyvin paikallisesti sovittavissa oleva. Siihenkin kuitenkin vaikuttaa tietyin ehdoin työaikalaki. Työnantajan on annettava pitää kertyneet saldotunnit tai vastaavasti työnantaja voi pidättää palkasta miinustunnit.

Saldo -käytäntö antaa sekä työntekijälle että -antajalle joustoa ja on erittäin yleinen ja suosittu nykyään työpaikoilla.

Näin juuri, mutta en ole missään vaiheessa sanonut, että luulen ylityön olevan ilmaista. Tuolla oli ihme suhtautuminen tähän ylityö asiaan. Periaatteessa sitä plussaa piti / sai kerryyttää, mutta kun sitä ei maksettu pois, ja vapaapäiviä hyvin harvoin kukaan edes kerkesi pitämään - hyötyä ainakaan minulle ei näistä ylimääräisistä tunneista tullut. 

Entisessä paikassa liukuma oli hyvin hoidettu. Tein pitkiä päiviä ja siihen vastineeksi lyhyempää viikkoa, kun tuli hiljaisempaa. Olin tottunut tälläiseen. 

Tässä työssä minulla oli tosiaan ensimmäisellä viikolla plussaa jo reilusti, mutta työnantaja EI katsonut hyvällä kun tein esim yhden viikon 8-15.30 tai 8-16. Jouduin tästä keskusteluun. Pyysin silloin ottaa konetta kotiin, jotta voisin tehdä työt loppuun kotona, mutta lupaa ei annettu. Minulle tuli olo, että minua on huijattu sopimuksen teon yhteydessä ja mainitsin asiasta. Esimies vetosi, etten näytä soputuvan tiimiin, kun muut tekevän hyvin paljon ylitöitä ja mina lähden kotiin ajoissa kysymättä muilta tarvitseeko he apua. Ja tämä on tosi. Itse tyrmistyin tästä hyvin paljon ja olen omalta osaltani tyytyväinen että jouduin lähtemään paikasta. Toivoisin kyllä että olisin trolli ja minun ei tarvitsisi selvitellä mitään tälläisiä asioita, mutta valitettavasti en ole. 

Ap

Ketjun alkupuolella sanoit, että ehdit olla tuolla työpaikassa kuukauden, nyt valitat, ettei saldoja koskaan maksettu/annettu aikana pois, silti ehdit yhden viikon aikana tehdä lyhyempää päivää... Kokemukseni mukaan on enemmän sääntö kuin poikkeus, että saldoja tasaillaan/nollataan paljon pidemmällä aikavälillä kuin neljä viikkoa. Varsinkin projekti-/kausiluonteisessa työssä.

Vierailija
164/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo.

Vierailija
165/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.

No höpö höpö en tätä tule minnekään CV:sen kirjoittamaan. :) Ehdin olla vain kuukauden heillä. Ap

Oletko ajatellut, että tämä entinen pomo voi myös vaihtaa työpaikkaa? Minulla on nyt uutena pomona entinen pomoni. Piiri pieni pyörii. Onneksi lähdin vanhasta työpaikasta erittäin hyvissä väleissä. 

Vierailija
166/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis työ on sinun henkilökohtaisella kotikoneellasi? Aika outo firma, jos noin toimitaan.

Alkaa kyllä epäilyttämään, että tämä on provo, vai teetkö etänä esim. vakuutushommia Ap?

Vierailija
167/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vastaavassa tilanteessa sanonut, että ok,  tehdään sitten työsopimus sen muutaman tunnin ajaksi ja maksatte palkan. Tajusivat tässä vaiheessa, että oli vähän heppoiset perusteet purkaa ja eivät halunnetkaan minua enää sinne. 

Jos ap:n työ on noin tärkeää, koeaikapurku on ollut perusteeton. Ei koeajalla saa purkaa asiattomin perustein, vaikka täällä tosi monin näin väärin luulee ja väittää. 

Koeajalla voi kumpikin osapuoli purkaa työsopimuksen ilman selittelyjä. Miksi muuten edes olisi mitään koeaikaa?!

Vierailija
168/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin tyypille, että en ole enää palveluksessanne. Jos se haluaa sinun työpanosta, voit halutessasi tarjota sitä..sopivaasi hintaan tietenkin :)  Itse pyytäisin neljänumeroista lukua ajastani..

Vierailija
169/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä mahdollinen uusi työnantaja saisi tiedon tästä onnettomasta työpätkästä?

Ei kukaan cv:nsä sitä laita.

Sittenhän cv:hen jää aukko siihen kohtaan. Entä jos seuraava työhönottaja kysyy siitä? Ajattelee että jos tässä huijaa niin huijaa muussakin?

Vierailija
170/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis työ on sinun henkilökohtaisella kotikoneellasi? Aika outo firma, jos noin toimitaan.

. Työkoneella, mutta he eivät saa murtaa salasanaani. Ap

Kone ja työ on työnantajan. Lähetä salasana ja pääset helpoimmalla. Saat myös hyvän maineen työntekijänä. :)

Vierailija
171/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. No ensinnäkin, kuukausipalkkainen ylempi toimihenkilö ja erityisesti projekti -laatuisissa töissä, joissa työmäärä vaihtelee, tekee yleensä palkatonta ns. ”ylityötä” pyytämättäkin kun tarve vaatii MUTTA ei missään nimessä ilmaiseksi. Hän kasvattaa tällöin itselleen saldotunteja. Tarkoittaa, että työntekijä tienaa siinä itselleen vapaata, ja voi toisinaan lähteä töistä aiemmin/olla pois päiviä yms. kun töissä jälleen rauhallisempaa. Työtä ei siis missään vaiheessa tehdä vastikkeetta, vaikka ap ja lukuisa joukko muita ilmeisesti näin luulee.

Ylityönä näitä ei kirjata. Ylitöihin pyydetään, ei käsketä. Siitä voi kieltäytyä ilman syytä. Ylitöistä kieltäytyminen EI ole missään tilanteessa irtisanomisen peruste - edes koeajalla. Ylityöstä pitää aina maksaa (työaikalaki) mutta saldo -käytäntö on hyvin paikallisesti sovittavissa oleva. Siihenkin kuitenkin vaikuttaa tietyin ehdoin työaikalaki. Työnantajan on annettava pitää kertyneet saldotunnit tai vastaavasti työnantaja voi pidättää palkasta miinustunnit.

Saldo -käytäntö antaa sekä työntekijälle että -antajalle joustoa ja on erittäin yleinen ja suosittu nykyään työpaikoilla.

Näin juuri, mutta en ole missään vaiheessa sanonut, että luulen ylityön olevan ilmaista. Tuolla oli ihme suhtautuminen tähän ylityö asiaan. Periaatteessa sitä plussaa piti / sai kerryyttää, mutta kun sitä ei maksettu pois, ja vapaapäiviä hyvin harvoin kukaan edes kerkesi pitämään - hyötyä ainakaan minulle ei näistä ylimääräisistä tunneista tullut. 

Entisessä paikassa liukuma oli hyvin hoidettu. Tein pitkiä päiviä ja siihen vastineeksi lyhyempää viikkoa, kun tuli hiljaisempaa. Olin tottunut tälläiseen. 

Tässä työssä minulla oli tosiaan ensimmäisellä viikolla plussaa jo reilusti, mutta työnantaja EI katsonut hyvällä kun tein esim yhden viikon 8-15.30 tai 8-16. Jouduin tästä keskusteluun. Pyysin silloin ottaa konetta kotiin, jotta voisin tehdä työt loppuun kotona, mutta lupaa ei annettu. Minulle tuli olo, että minua on huijattu sopimuksen teon yhteydessä ja mainitsin asiasta. Esimies vetosi, etten näytä soputuvan tiimiin, kun muut tekevän hyvin paljon ylitöitä ja mina lähden kotiin ajoissa kysymättä muilta tarvitseeko he apua. Ja tämä on tosi. Itse tyrmistyin tästä hyvin paljon ja olen omalta osaltani tyytyväinen että jouduin lähtemään paikasta. Toivoisin kyllä että olisin trolli ja minun ei tarvitsisi selvitellä mitään tälläisiä asioita, mutta valitettavasti en ole. 

Ap

Vaikuttaa joltain ihme nörttifirmalta jossa ihanteena on nukkua yöt makuupussissa koneen vieressä lattialla. Ei sovi sinulle, jolla on pieniä lapsia. Hyvä kun jouduit pois. Pomo mokasi, kun ei tajunnut / muistanut pyytää sitä sivuprojektia sinulta aikanaan. Kukapa ei joskus mokaisi. Anna kuitenkin se niille, mutta erillinen palkkio sen toimituksesta on paikallaan.

Vierailija
172/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihme estää lähettämästä sitä salasanaa entiselle työnantajalle?

Vierailija
173/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Työkoneella, mutta he eivät saa murtaa salasanaani. Ap

Kone ja työ on työnantajan. Lähetä salasana ja pääset helpoimmalla. Saat myös hyvän maineen työntekijänä. :)

Ai ensin on niin huono työntekijä, että saa potkut ja sitten onkin hyvä, koska lähettää salasanan? 

Vierailija
174/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras13 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko ap ei kerro koko totuutta tai kyseessä on joku pikkufirma, jossa ei toimita asianmukaisesti eikä laillisesti.

Kyseessä on uusi yritys, jolla vasta tänä vuonna tuli hr taloon eli asiat on hoidettu hyvin kankeasti aikaisemmin ja virheitä tullut.

En ole siis hakenut vielä korvauksia, luulin että saan 3kk karenssin. En ole aikaisemmin ollut tämmöisessä tilanteessa tai joutunut asioimaan työkkärin tai liiton kanssa. Viime viikko meni vähän sumussa enkä ole vielä päässyt selvittämään mitä saan ja milloin.

Tuntuu että koeajan purku oli todella epäasiallista mutta en ala siitä valittamaan, en jaksa tai ei minulla ole näyttöä todistaa heidän väittämiään epätosiksi.

Annoin heille paljon ja nyt on vaan takki tyhjä. Ja ärsytti niin paljon se viesti viime yönä..... Olen kuitenkin kiltti ihminen ja haluaisin mennä auttamaan heitä mutta en tiedä mikä on oikein

Ap

Työsuhde voidaan purkaa koeaikaan vedoten, eikä tarvitse kertoa mitään syytä. Jos näin käy, ei välttämättä tule lainkaan karenssia.

En saanut karenssia kun työsuhteeni purettiin koeajalla. Olin kahta päivää vaille 6kk ja sain viikkoa aikaisemmin projektin valmiiksi johon palkattiin. Yrityksen rahat oli lopussa koska toimari käski säätää kaikesta. Ilmoitin oman näkemykseni TE-toimistolle ja säästyin karenssilta. Työtodistuksessa luki osaaminen kiitettävä. En riitauttanut laitonta irtisanomista koska firmaa ei enää ole olemassa.

Vierailija
175/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko kaikki salasanat muistaa ulkoa? Yleensä niiden pitää olla väh. 10 merkkiä ja niissä on oltava isoja ja pieniä kirjaimia, numeroita ja erityismerkkejä. Useimmiten niitä myös tarvitaan noin tusinan verran eri ohjelmiin. Minä olen ainakin säilyttänyt niitä työpaikalla muistilapuilla. Kotona en työsalasanoja muistele. Varsinkin jos olisin ollut vain kuukauden verran uudessa työssä, eivät ne välttämättä vielä olisi painautuneet mieleeni. Sikäli en voisi salasanoja kotoa käsin kellekään antaa. 

Vierailija
176/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä mahdollinen uusi työnantaja saisi tiedon tästä onnettomasta työpätkästä?

Ei kukaan cv:nsä sitä laita.

Sittenhän cv:hen jää aukko siihen kohtaan. Entä jos seuraava työhönottaja kysyy siitä? Ajattelee että jos tässä huijaa niin huijaa muussakin?

Minä en huolestuisi lyhyestä aukosta. Ap:n tapauksessa tosin (trolli tai ei) ongelma olisi siinä, että hän jätti edellisen työn tämän pätkän takia. Jos haastattelussa kysytään, miksi lähti edellisestä paikasta, on keksittävä valhe. 

Vierailija
177/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vastaavassa tilanteessa sanonut, että ok,  tehdään sitten työsopimus sen muutaman tunnin ajaksi ja maksatte palkan. Tajusivat tässä vaiheessa, että oli vähän heppoiset perusteet purkaa ja eivät halunnetkaan minua enää sinne. 

Jos ap:n työ on noin tärkeää, koeaikapurku on ollut perusteeton. Ei koeajalla saa purkaa asiattomin perustein, vaikka täällä tosi monin näin väärin luulee ja väittää. 

Koeajalla voi kumpikin osapuoli purkaa työsopimuksen ilman selittelyjä. Miksi muuten edes olisi mitään koeaikaa?!

https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosuhteen-paattyminen/sopimuksen-pu…

Katsokaapas uudelleen. Jos ei linkkiä jaksa avata, voin laittaa väliotsikosta lainauksen "Purkamiselle pitää koeajallakin olla perusteet"

Vierailija
178/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin että terve järki. Tuollaiselle riistäjäyritykselle ei kannata antaa mitään ilmaiseksi.

Vierailija
179/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla uuden työn puolesta tulee puheluita sekä Aasiaan että Amerikkoihin. Käytännössä tietä siis työskentelyä normaalien tuntien ulkopuolella. Ei ongelmaa, mutta tämä oli selvä jo ennen työn aloittamista. Etätyöt on hyväksyttyjä, ei tarvitse toimistolla olla sinne iltakymmeneen tm. APn firma vaikuttaa olevan erittäin pihalla nykypäivän työskentelykulttuurista.

Vierailija
180/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työllistänyt kymmeniä ihmisiä, en samaan aikaan. Silloin tällöin minulle soitetaan jostain yrityksestä ja kysytään että "millainen kaveri tämä Liisa-Petteri on, hän hakee meille töihin"

Ja kerron kyllä liioittelematta, että millainen ihminen on kyseessä.

Myös itse joskus soitin erään työnhakijan ex-työpaikkaan ja häntä suositeltiin. Palkkasin ja en todellakaan ole katunut. Eli kannattaa miettiä myös tätä asiaa.

Muistelen että työnantaja saa soittaa ainoastaan referensseinä varta vasten annetuille henkilöille. 100 % varma en tästä ole.

Voit olla oikeassa. Mutta käytäntö on kuitenkin jotain muuta. Eli jos minulta hakee joku töitä, niin soitan ex-työnantajalle. Oli se laillista tai ei. Ja kuten kerroin, niin myös minulle soitetaan ja kysytään että millainen kaveri on kyseessä.

Pakko olettaa että pieni firma kyseessä, isommissa alkaa hyvin äkkiä vaikuttaa onko laillista vai ei.